Är Sporthojar farliga ?

Kobbe skrev:
Fart dödar säger du, vid vilken hastighet dör man?
Vid 50km/h anses gränsen gå för dödligt krockvåld när en fotgängare blir påkörd av en bil. :fakta
70km/h är den magiska hastigheten vid ett plötsligt stopp i bil.
Tolka det som du vill.

Ugluk skrev:
Vid 50km/h anses gränsen gå för dödligt krockvåld när en fotgängare blir påkörd av en bil. :fakta
70km/h är den magiska hastigheten vid ett plötsligt stopp i bil.
Tolka det som du vill.

Fart är en sak krockvåld en helt annan, om fart dödade skulle vi inte ha så många motogpförare kvar för att inte tala om stidspiloter.

Jag vill inte trampa någon på tårna men jag tror att folk idag rent generellt är sämre på att köra både bil och mc. Många i farsans generation var genuint motorintresserade och körde nästan utan undantag moppe, något som inte kan sägas om dagens 15-åringar.

De körde bil eller en traktor runt runt hemma på gården tidigt, själv var jag 15 och körde skoter runt 10, relativt sent alltså men rätt tidigt om man jämför med dagens ungdomar. Samtidigt fick de mekaniska kunskaper och en respekt för grejorna tillsammans med en medvetenhet om vad som gick att göra och inte gick.

Poängen är att trots att det var olagligt hade det fördelen med att vara en långvarig och gradvis inskolning i motorfordonens värd.

Hur ofta ser man inte 25-åringar idag som inte ens har B-kort. -Äh, jag skall ta det någon gång när jag får tid...
Plötsligt blir det som för några år sedan en boom. Alla ska köra hoj, det är inne nu är budskapet.

Då börjar folk som inte är motorintresserade, har noll erfarenhet av tvåhjuliga fordon och liten erfarenhet av fyrhjuliga plötsligt ta mc-kort, många av dem via intensivkurser och köpa den senaste monstermaskinen på samma premisser som vilken annan modeaccesoar som helst. Kan ju bara sluta på ett sätt.

Ytterst oväntat att R-hojarna var de som var inblandade i flest olyckor... *hostattack*

Japp, en R1 är rena mordvapnet, den bara väntar på att nån starkars oskyldig förare skall gränsla den så att den kan damma in i närmsta träd i 280! Alla vet ju att en R1 gör 130 på ettan och tomgångsvarv, det är ju helt omöjligt att hålla hastighetsgränserna med en sån. Det är ju veteskapligt bevisat! Man får ju vara glad om man lyckas bromsa ner den till 180 innan den där hårnålen...
Särskilt jävliga är dom i tätbebygda områden, då är de nästintill hysteriska och ligger och rödvarvar på alla växlar, för att inte tala om vad de håller på med utanför dagis och skolor! Jag har hört att de suger in småbarn i motorn genom insugen och sprutar ut slamsorna längs vägen för att man inte ska ha en möjlighet att hitta igen barnen sedan och alla dessa stackars pensionärer sedan...

-Gnällkärring-mode on-

Även om jag är överdrivet sarkastisk och inroniskt så ligger det ju någonting i de att r-hojarna är 'farliga'. De är ju faktiskt byggda för att kunna gå fort som fan! Men finns det någon här som på fullt allvar tror/anser att det svenska vägnäten är byggda för att man ska kunna köra fort som fan på dem bara för att ditt fordon har den potentialen?!? Vägverket sätter ut hastighetsskyltar för att det anses vara den hastighet som vägens beskaffenhet tillåter. Så fort du bryter mot gällande hastihetsbegränsning så bryter du mot lagen! Tar du risken och går in i en kurva i dubbla hastigheten och kör av, då är det ditt fel och ingen/ingenting annan(s) fel!

Motorcyklarna är ett dött ting! De kan inte ta beslut om vilken hastihet de skall hålla, hur hårt de skall bromsa, vilket spår de skall ta osv osv. Det är alltid föraren som bestämmer hur färden skall gå, går färden åt ett annat håll än föraren tänkt sig så har denne tappat kontrollen och därmed överskridit sin förmåga att hantera fordonet, föraren, föraren och åter igen föraren!!!
Så sluta hyckla nu för fan. Har ni inte insikt och kunskap om er egen begränsade förmåga och kör efter den så får ni väl skaffa trampcykel då om ni inte kan hålla er på hjulen!

Så om du på fullt allvar fortfarande hävdar att det var den där jävla grussträngens fel att du gick av vägen här om året så skulle jag bara vilja fråga om du hade gått av även om du kört enligt gällande hastighetsbegränsning och med 'sunt förnuft'?
Å fan jasså, i så fall har du rätt att kräva vv på ersättning eftersom de är skyldiga att hålla vägarna i sådant skick att det inte skall vara någon fara att köra enligt gällande hastighetsbegränsning.

-Gnällkärring-mode off-

/Har tokvurpat och det var MITT fel.

enhjuling skrev:
Läste i MC-folket att R-hojar står för 34% av dödsfallen i trafiken trots att de bara utgör 10% av hela antalet hojar!

Är det inte som jag trott att sporthojar har bästa väghållningen och de bästa bromsarna?

Kan det vara så att de som har sporthojar gör fel med dem?
Kanske rent av inte är särskilt skickliga?

R1an var tydligen farligast av alla, jag tycker min funkar bra :va

Jo men så är det ju, tänk dej din R1:a komma anfallande när du ska hämta ut den ur garaget, bara för att du inte putsat nog mycket på den?

Precis som att säga att farten dödar... jag trodde det var den som fixade farten som dödar(föraren?)

Eller som att säga att om sveriges (körkortshavande) befolkning skulle behöva göra om teoriprovet så skulle alldeles för många bli utan körkort och DET går ju inte...
//håkan

Last edited:
Chris Ash skrev:
En customhoj ger dig ingen tankslapper i 220 blås och kastar dig rätt in i en vägskylt för att du inte kan köra den.

hur känns en kuståm när man kommer upp i 220? inte är det en skön känsla och med den lååånga gaffel kuståmer ska ha så ger det en härlig kontaktkänsla med vägen, även fartvinden är riiiktigt skön.

kan ge mej faaan på att en kuståååm skulle ge tankslapper med pungspark om man körde på samma sätt som med en sporthoj... kuståååmer är inte gjorde för 220km/h ...

//håkan

enhjuling skrev:
om det bara fanns 600cc sporthojar så tror jag att det skulle vara ungefär lika mycket olyckor och då skulle 600na vara boven i dramat och om det bara fanns custom så skulle samma gälla för dem.
OBS! detta är ingen sanning men kanske

Att man kör fortare än man klarar kan man aldrig skylla på hojen eller nåt annat än sig själv

Nä det är ingen sanning, det är en totalt absurd slutsats.

Vet du hur fort du klarar av att köra? Vet du precis hur du ska köra för att undvika olyckor? Problemet är att folk tror att de gasar med huvudet, vilket de inte gör. Det innebär att en sporthoj är betydligt farligare då den dels går fortare och dels är betydligt elakare än en custom med halvtaskiga bromsar och hjulbas som ett gällivaretåg.

Faktum är att sporthojarna är överrepresentaterade i olyckor, oavsett vilken åldersgrupp vi tittar på. Är det sporthojsförarna som är så jävla mycket sämre på att köra än customåkarna, eller är det trots allt så att hojen har ett finger med i spelet?

Chris Ash skrev:
Att förneka att en sporthoj är farligare än andra hojar blir bara löjligt.....

på vilket sätt är hojen farlig? UUUTOModentliga bromsar, kraft i motorn så det räcker för en mellanklassbil att vara skön o köra. Styv ram och garanterat beräknad i fluent eller liknande program för att beräkna luftmotstånd så det blir bra.

Dödar en JAS 39 Gripen utan att piloten trycker på knappen för avfyrning?

Dödar atombomber utan att de exloderar? dödar fjärtarna man släpper av ärtsoppa?

SÅÅÅÅ måste det ju vara?

håkan skrev:
hur känns en kuståm när man kommer upp i 220? inte är det en skön känsla och med den lååånga gaffel kuståmer ska ha så ger det en härlig kontaktkänsla med vägen, även fartvinden är riiiktigt skön.

kan ge mej faaan på att en kuståååm skulle ge tankslapper med pungspark om man körde på samma sätt som med en sporthoj... kuståååmer är inte gjorde för 220km/h ...

//håkan

Ni har du missat en viktig sak Håkan, nånting som i högsta grad avgör hur farligt ett fordon är. En custom gör inte 220 km/h. Visst fan är en permobil också livsfarlig i 220 km/h, men den går inte så fort och därför har vi inte så många dödsolyckor med dem.

håkan skrev:
på vilket sätt är hojen farlig? UUUTOModentliga bromsar, kraft i motorn så det räcker för en mellanklassbil att vara skön o köra. Styv ram och garanterat beräknad i fluent eller liknande program för att beräkna luftmotstånd så det blir bra.

Dödar en JAS 39 Gripen utan att piloten trycker på knappen för avfyrning?

Dödar atombomber utan att de exloderar? dödar fjärtarna man släpper av ärtsoppa?

SÅÅÅÅ måste det ju vara?

Nä, du kan känna dig stolt idag. Du har helt rätt! Kör man inte hojarna så är de inte farliga.

Cyklar går inte 220, fler/lika många som dör på cyklar än på MC. Sammanlagt.

Förbjud cyklar före hojar.

Chris Ash skrev:
Faktum är att sporthojarna är överrepresentaterade i olyckor, oavsett vilken åldersgrupp vi tittar på. Är det sporthojsförarna som är så jävla mycket sämre på att köra än customåkarna, eller är det trots allt så att hojen har ett finger med i spelet?

Att kuståmåkarna inte är med i så många olyckor kan bero på att de inte kör så mycket...

relativt sett är nog sporthojsförare sämre än kuståååmförare, om man jämför en kuståååmförare som glider runt i 50km/h som brukligt och en sporthojförare som kör 150(säkert mer också men exempelvis), så kräver det mycket mer av en sporthojsförare än en kuståååmförare.

Som slutsats kan man bara dra ATT sporthojar är INTE farligare än en 3-hjulig trampcykel som Lisa 3 år fick i födelsedagspresent (den går att köra ihjäl sig på också), det är FÖRARNA som relativt sett är SÄMRE. Vad annars skulle det vara?

JAG personligen TROR att det är en FÖRBANNELSE som vilar över ALLA Sporthojar som gör att de är med i fler olyckor
:lol

Chris Ash skrev:
Ni har du missat en viktig sak Håkan, nånting som i högsta grad avgör hur farligt ett fordon är. En custom gör inte 220 km/h. Visst fan är en permobil också livsfarlig i 220 km/h, men den går inte så fort och därför har vi inte så många dödsolyckor med dem.

Garanterat går mååånga kustååååmer i 220 och däröver, vad annars gör de med 1500+cc och mer hk än dagens gixxer1000? putsar på i garaget? mmm.m. kan så vara... hur kul var det att bli omkörd av en polare på HÅÅÅDÄÄÄ i 200? inte speciellt...
//håkan

håkan skrev:
Att kuståmåkarna inte är med i så många olyckor kan bero på att de inte kör så mycket...

Skulle vara kul att se en sån jämförelse på antal mil istället för antal hojar faktiskt.

Inbillar mig att sporthojare kör fler mil per år än customåbäksförare.

håkan skrev:

relativt sett är nog sporthojsförare sämre än kuståååmförare, om man jämför en kuståååmförare som glider runt i 50km/h som brukligt och en sporthojförare som kör 150(säkert mer också men exempelvis), så kräver det mycket mer av en sporthojsförare än en kuståååmförare.

Som slutsats kan man bara dra ATT sporthojar är INTE farligare än en 3-hjulig trampcykel som Lisa 3 år fick i födelsedagspresent (den går att köra ihjäl sig på också), det är FÖRARNA som relativt sett är SÄMRE. Vad annars skulle det vara?

JAG personligen TROR att det är en FÖRBANNELSE som vilar över ALLA Sporthojar som gör att de är med i fler olyckor
:lol

Lek med orden hur du vill, både du och jag vet att det är exakt samma sak.

Om du höjer blicken ett par kilometer så inser du att jag inte pratar om att sporthojar är farliga i bemärkelsen att de stryper dig med en pianotråd om du inte ställt ventilerna, eller skär halsen av dig på natten för att du glömde putsa ena fälgen.

Om du kör 1500 mil om året på lilla Lisas trampcykel eller 1500 mil på en sporthoj så är det större risk att du kör ihjäl dig på sporthojen.

Chris Ash skrev:
Nä det är ingen sanning, det är en totalt absurd slutsats.

Vet du hur fort du klarar av att köra? Vet du precis hur du ska köra för att undvika olyckor? Problemet är att folk tror att de gasar med huvudet, vilket de inte gör. Det innebär att en sporthoj är betydligt farligare då den dels går fortare och dels är betydligt elakare än en custom med halvtaskiga bromsar och hjulbas som ett gällivaretåg.

Nej jag vet inte hur fort jag klarar av att köra för att vara 100% säker på att undvika en olycka.
Därför försöker jag hålla en liten marginal och kör lite saktare än vad jag tror att jag klarar.
Då kanske jag kör som en kärring enligt vissa men jag lever än....

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!