Nova skrev:En sak är säker o det är att vi skulle ha billigare försäkringspremier iallafall![]()
tyvärr så skulle det väl bli samma sak ändå :-(
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nova skrev:En sak är säker o det är att vi skulle ha billigare försäkringspremier iallafall![]()
Vid 50km/h anses gränsen gå för dödligt krockvåld när en fotgängare blir påkörd av en bil.Kobbe skrev:Fart dödar säger du, vid vilken hastighet dör man?
Ugluk skrev:Vid 50km/h anses gränsen gå för dödligt krockvåld när en fotgängare blir påkörd av en bil.![]()
70km/h är den magiska hastigheten vid ett plötsligt stopp i bil.
Tolka det som du vill.
enhjuling skrev:Läste i MC-folket att R-hojar står för 34% av dödsfallen i trafiken trots att de bara utgör 10% av hela antalet hojar!
Är det inte som jag trott att sporthojar har bästa väghållningen och de bästa bromsarna?
Kan det vara så att de som har sporthojar gör fel med dem?
Kanske rent av inte är särskilt skickliga?
R1an var tydligen farligast av alla, jag tycker min funkar bra![]()
Chris Ash skrev:En customhoj ger dig ingen tankslapper i 220 blås och kastar dig rätt in i en vägskylt för att du inte kan köra den.
enhjuling skrev:om det bara fanns 600cc sporthojar så tror jag att det skulle vara ungefär lika mycket olyckor och då skulle 600na vara boven i dramat och om det bara fanns custom så skulle samma gälla för dem.
OBS! detta är ingen sanning men kanske
Att man kör fortare än man klarar kan man aldrig skylla på hojen eller nåt annat än sig själv
Chris Ash skrev:Att förneka att en sporthoj är farligare än andra hojar blir bara löjligt.....
håkan skrev:hur känns en kuståm när man kommer upp i 220? inte är det en skön känsla och med den lååånga gaffel kuståmer ska ha så ger det en härlig kontaktkänsla med vägen, även fartvinden är riiiktigt skön.
kan ge mej faaan på att en kuståååm skulle ge tankslapper med pungspark om man körde på samma sätt som med en sporthoj... kuståååmer är inte gjorde för 220km/h ...
//håkan
håkan skrev:på vilket sätt är hojen farlig? UUUTOModentliga bromsar, kraft i motorn så det räcker för en mellanklassbil att vara skön o köra. Styv ram och garanterat beräknad i fluent eller liknande program för att beräkna luftmotstånd så det blir bra.
Dödar en JAS 39 Gripen utan att piloten trycker på knappen för avfyrning?
Dödar atombomber utan att de exloderar? dödar fjärtarna man släpper av ärtsoppa?
SÅÅÅÅ måste det ju vara?
Chris Ash skrev:Faktum är att sporthojarna är överrepresentaterade i olyckor, oavsett vilken åldersgrupp vi tittar på. Är det sporthojsförarna som är så jävla mycket sämre på att köra än customåkarna, eller är det trots allt så att hojen har ett finger med i spelet?
Chris Ash skrev:Ni har du missat en viktig sak Håkan, nånting som i högsta grad avgör hur farligt ett fordon är. En custom gör inte 220 km/h. Visst fan är en permobil också livsfarlig i 220 km/h, men den går inte så fort och därför har vi inte så många dödsolyckor med dem.
håkan skrev:Att kuståmåkarna inte är med i så många olyckor kan bero på att de inte kör så mycket...
håkan skrev:Att kuståmåkarna inte är med i så många olyckor kan bero på att de inte kör så mycket...
relativt sett är nog sporthojsförare sämre än kuståååmförare, om man jämför en kuståååmförare som glider runt i 50km/h som brukligt och en sporthojförare som kör 150(säkert mer också men exempelvis), så kräver det mycket mer av en sporthojsförare än en kuståååmförare.
Som slutsats kan man bara dra ATT sporthojar är INTE farligare än en 3-hjulig trampcykel som Lisa 3 år fick i födelsedagspresent (den går att köra ihjäl sig på också), det är FÖRARNA som relativt sett är SÄMRE. Vad annars skulle det vara?
JAG personligen TROR att det är en FÖRBANNELSE som vilar över ALLA Sporthojar som gör att de är med i fler olyckor
![]()
Chris Ash skrev:Nä det är ingen sanning, det är en totalt absurd slutsats.
Vet du hur fort du klarar av att köra? Vet du precis hur du ska köra för att undvika olyckor? Problemet är att folk tror att de gasar med huvudet, vilket de inte gör. Det innebär att en sporthoj är betydligt farligare då den dels går fortare och dels är betydligt elakare än en custom med halvtaskiga bromsar och hjulbas som ett gällivaretåg.
Faktum är att sporthojarna är överrepresentaterade i olyckor, oavsett vilken åldersgrupp vi tittar på. Är det sporthojsförarna som är så jävla mycket sämre på att köra än customåkarna, eller är det trots allt så att hojen har ett finger med i spelet?
Mouse skrev:En AK-47 är inte heller farlig så länge inte fel person använder den....
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |