Är missbruk en sjudom??

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Ja, vad anser ni egentligen.??

Det blev en rätt het diskussion i fikarummet nyss då jag kläckte ur mig att jag anser att det INTE är en sjukdom. Cancer, Parkinson, MS det är vad jag kallar sjudommar.

Men man ett väl ett val om man ska ta sig en sup eller sil eller betta om pengar och åker dit på det. Eller har man blivit "sjuk" då???

Jag vet att det har forskats om detta, och att man har kommit fram till att det är en sjukdom. Men jag är inte så säker på att jag vill hålla med om det.

//Madelene

Madhonda skrev:
2615975 Ja, vad anser ni egentligen.??

När det är ett bevisat beroende så anser iaf jag att det är en sjukdom..

Sen är det väl ett typexempel på ämnen där vi som kan hantera spriten inte kan förstå hur starkt beroendets makt är när man trillar över kanten.

Madhonda skrev:
2615975 Ja, vad anser ni egentligen.??

Det blev en rätt het diskussion i fikarummet nyss då jag kläckte ur mig att jag anser att det INTE är en sjukdom. Cancer, Parkinson, MS det är vad jag kallar sjudommar.

Men man ett väl ett val om man ska ta sig en sup eller sil eller betta om pengar och åker dit på det. Eller har man blivit "sjuk" då???

Jag vet att det har forskats om detta, och att man har kommit fram till att det är en sjukdom. Men jag är inte så säker på att jag vill hålla med om det.

//Madelene

Jag håller med dig, inga är det väl "sjukdomen" som öppnar ölen åt dig heller?:confused:

Missbruk i sig är ingen sjukdom.

Men det finns sjukdomar som leder till missbruk!

Alkoholism t.ex

Det är en psykisk sjukdom säger jag, som man aldrig blir frisk ifrån. Bara för att man inte har synliga kroppsliga men så betyder det inte att man är frisk. Det är faktiskt just sjukdomen som öppnar ölen åt dig, då du inte längre har kontrollen över din vilja utan begäret har tagit över. Har man aldrig haft något missbruk så kan man nog inte föreställa sig hur svårt det är. Jag har dock inte hamnat i fällan än, men jag känner folk som har blivit nyktra alkolister.

Gör en poll. Nej, säger jag. Man har en gång i tiden gjort ett aktivt val - öppnat den första ölburken, rullat den första jointen eller skjutit den första silen.

Bus-Bo skrev:
2615990 Det är en psykisk sjukdom säger jag, som man aldrig blir frisk ifrån. Bara för att man inte har synliga kroppsliga men så betyder det inte att man är frisk. Det är faktiskt just sjukdomen som öppnar ölen åt dig, då du inte längre har kontrollen över din vilja utan begäret har tagit över. Har man aldrig haft något missbruk så kan man nog inte föreställa sig hur svårt det är. Jag har dock inte hamnat i fällan än, men jag känner folk som har blivit nyktra alkolister.

Bra beskrivet!

Jag var oxå ung och arrogant en gång... (nu är jag bara arrogant)
Skämt åsido: Det är väldigt LÄTT att ha en självklar (och självsäker) åsikt om detta när man sitter på läktaren.
Att behöva leva ihop, eller nära en som sitter fast, det ger ett annat perspektiv.

Så skriv inte om forskningsrönen med tyckande.
Man kan tycka vad man vill.
Men om det "bara är att sluta" så varför slutar inta alla överviktiga att äta onyttigt?
Varför slutar inte alla träningsnarkomaner att överdriva sin träning så förbannat?
Varför går inte anorexiaoffer "bara" upp i vikt? Det är ju "bara" att börja äta normalt!

Nä - inse: Sjukdomen är den som löser ut missbruket. Den sjuke KAN inte kontrollera detta, då hade denne inte VARIT sjuk "in the fisrst place"

Att påstå att "det är bara", det är förnedrande.

Skalman skrev:
2616020 Gör en poll. Nej, säger jag. Man har en gång i tiden gjort ett aktivt val - öppnat den första ölburken, rullat den första jointen eller skjutit den första silen.

Ah, ätit fel och motionerat för lite så man dragit på sig diabetes? Ska vi stryka det med från sjukdomslistan?

Var jag sjuk som var nikotinberoende? Kunde jag fått sjukpenning? :mad:
Jag tycker alla knarkare borde sjukpensioneras, eller vad det nu heter nu för tiden, så blir de snela ijen.

Skalman skrev:
2616020 Gör en poll. Nej, säger jag. Man har en gång i tiden gjort ett aktivt val - öppnat den första ölburken, rullat den första jointen eller skjutit den första silen.

Eller träffat din första medmänniska o dragit på dig en förkylning, du kunde ju faktiskt låst in dig i en bunker eller nåt.

Till trådskaparen: Jag anser ett det är en sjukdom, en tragisk sådan dessutom. Dock kan man nog många ggr känna att de får stå sitt kast, de gjort ett val, men DNA forskarna vill ju hävda att vissa har det (sjukdomen) liggande latent i kroppen och att det bara är en tidsfråga innan det bryter ut, genom ex skilsmässa eller så. Så jag förstår dig men håller nog inte riktigt med dig.

Skalman skrev:

Vet inte hur man gör en poll. Det hade ju passat bra med en förstås. :rodnar

Jag antar att dom som anser att det är en sjudom....menar att sjukdommen
t v i n g a r dom att bli missbrukare dom har inget val....helt plötsligt är dom "sjuka" utan att dom vet hur det gick. Eller...ja nåt sånt. :va

Madhonda skrev:
2616038 Vet inte hur man gör en poll. Det hade ju passat bra med en förstås. :rodnar

En poll på sporthoj komme rinnebära att ca 90-95% av besökarna svarar
- Nej, det är ingen sjukdom!

...huvuddelen av besökarna anser att alkisar är sinnessvaga djävla förlorar som själv väljer att hinka i sig sprit istället för att skaffa sig ett jobb. De har minsan slutat snusa en gång så alkisar och pundaräcklen kan väl göra som de och bara sluta, cold turkey!

Madhonda skrev:
2616038 Vet inte hur man gör en poll. Det hade ju passat bra med en förstås. :rodnar

Jag antar att dom som anser att det är en sjudom....menar att sjukdommen
t v i n g a r dom att bli missbrukare dom har inget val....helt plötsligt är dom "sjuka" utan att dom vet hur det gick. Eller...ja nåt sånt. :va

Ditt argument ligger i att de håller i ölburken med egen hand... alltså ett eget "val"
Men det ÄR faktiskt så, att de har inget val.
Sätter du fram en ölburk, så KOMMER den drickas upp.
Vare sig du eller de vill eller inte.

Jag kan dra ett antal färgstarka och mustiga, målande liknelser så att du får ett par exempel, och som ligger dig närmare, men avstår.

Det mäsnkliga psyket är så stort så stort. Det vet du ju redan.
Och inne i den världen är vi inte alltid våra egna herrar....

Jag anser att det är en sjukdom, och jag är av den åsikten att det är ärftligt.

Jag har en del av den varan i miin släkt.

Men oftast så är det dom med dåligt självförtroende bl.a som halkar dit och börjar med det ena eller det andra.

Vissa kan man bara vänta på att dom super ihjäl sig, andra reder sig på nåt sätt och lever vidare.

Självklart är det en medveten handling som får dem att ta första silen, öppna första ölburken eller satsa en femma på dagens dubbel.

Men jag är rätt övertygad om att OM de "bara" kunde sluta så skulle de nog göra det...

För oss som inte har ett missbrukar beteende är det helt obegripligt hur man kan hamna i detta.. Men ja.. Man får nog inse att missbrukare är att betrakta som sjuka..

korvgubbe skrev:
2616045 En poll på sporthoj komme rinnebära att ca 90-95% av besökarna svarar
- Nej, det är ingen sjukdom!

...huvuddelen av besökarna anser att alkisar är sinnessvaga djävla förlorar som själv väljer att hinka i sig sprit istället för att skaffa sig ett jobb. De har minsan slutat snusa en gång så alkisar och pundaräcklen kan väl göra som de och bara sluta, cold turkey!
Fast ändå vill de bli SJUKSKRIVNA när de helt frivilligt kör motorcykel och drar i backen.

Markus skrev:
2616033 Var jag sjuk som var nikotinberoende?

[ey kompiz] Klart du var sjuk. Jag tycker fortfarande du är hyfsat trasig. :hihi [/ey kompiz]

Visst kan gambling och alkoholism vara psykiska sjukdomar med missbruk som följd. Men det är ju inget "man drabbas av" som en blixt från klar himmel utan snarare att vederbörande har målat in sig i ett hörn och behöver hjälp att ta sig ut.

*/ ?>
Back