Scorpiokid
Ny medlem
Klicka på bild för större
ABS-systemen gör ett otroligt bra jobb, speciellt under svåra förhållanden.
Motorrad Tidningen | Publicerad: 6 Aug | Gerry Nordström
Kan du bromsa bättre än ABS ?
Ledaren i nya Motorrad nummer 8, ute i butik nu!
Slutsnackat - ABS behövs för säkerheten!
Många höjde på ögonbrynen när studien från vägverket sa att nästan hälften, av de allvarliga olyckorna kunnat undvikas om motorcyklarna varit utrustade med låsningsfria bromsar – ABS.
Visst tänker du, ABS är bra för andra, för dem som inte kan bromsa, du tänker att jag bromsar bättre än ett ABS-system. I ärlighetens namn var det många också hos oss, kanske de flesta, proffs som kör mycket bana, och i vissa fall bromsprov varje dag, som fnös åt de låsningsfria systemen. Inom bilvärlden är låsningsfria bromsar (och traction control) en självklarthet sedan flera år, men bland motorcykeltillverkarna har utvecklingen inte gått lika snabbt.
Vi på Motorrad gillar grundligt genomarbetade, sakliga tester och för att få svar på frågorna kring ABS ställde vi upp representanter för samtliga på marknaden förekommande låsningsfria system för motorcykel på en testbana som bjuder på alla tänkbara sorters underlag. Självklart testar vi systemen både på torrt och vått underlag, men här fanns också möjlighet att testa systemen på olika växlande underlag. Exempelvis som om man skulle bromsa längs med ett övergångsställe på vått, ni vet hur ruskigt halt det är...
Som testförare valde vi den mest erfarne topptestaren av alla. Ett proffs som i princip inte gör annat än kör olika prestandatester på motorcyklar. Dag ut och dag in. Självklart är ABS bra, tänker vi då. Men på torr asfalt, på en känd bana, kan en bra förare alltid bromsa bättre.
Det är en sanning som gällde igår, men inte nu längre.
Karsten Schwers, vår topptestare, gjorde en grym inbromsning från hundra blås och stannade på 36,7 meter utan ABS. En toppennotering som kräver mycket träning.
Då kom chocken!
Med ABS inkopplad blev bromssträckan ännu kortare!
Det bästa av allt: Det är en notering som vem som helst kan göra med elektronikens och ABS-systemets hjälp. Du behöver inte ha den erfarenhet som Karsten har. Det gäller bara att våga ta i ordentligt. Något som de flesta ändå gör i en paniksituation.
Vad undersökningen visar är att föraren ofta tar i för hårt och bromsar omkull sig, i panik, vilket resulterar i en olycka som kunnat undvikas med det låsningsfria systemet.
Slutsnackat!
De låsningsfria systemen har utvecklats till en så hög grad att det inte längre finns någon anledning att inte använda dem. Våra tester visar det klart och tydligt.
Under de svåraste förhållandena är proffsförarens bromssträcka hela tio meter längre vid manuell bromsning än med det låsningsfria systemet inkopplat.
Vi ställer oss alltså bakom Vägverkets slutsats att väldigt många olyckor kan undvikas med ABS.
Det låsningsfria systemet gör att man stannar snabbare och säkrare. Det gör också att föraren inte bromsar omkull sig i panik, utan fortfarande håller sig på hjulen och kan styra sin motorcykel.
Du tvivlar fortfarande? Studera vårt test av de låsningsfria systemen på sidan 52-63 i nya Motorrad nr 8 noga.
Resultatet är kristallklart.
Vi ses på vägarna i sommar
Hälsning
Gerry Nordström
ABS-systemen gör ett otroligt bra jobb, speciellt under svåra förhållanden.
Motorrad Tidningen | Publicerad: 6 Aug | Gerry Nordström
Kan du bromsa bättre än ABS ?
Ledaren i nya Motorrad nummer 8, ute i butik nu!
Slutsnackat - ABS behövs för säkerheten!
Många höjde på ögonbrynen när studien från vägverket sa att nästan hälften, av de allvarliga olyckorna kunnat undvikas om motorcyklarna varit utrustade med låsningsfria bromsar – ABS.
Visst tänker du, ABS är bra för andra, för dem som inte kan bromsa, du tänker att jag bromsar bättre än ett ABS-system. I ärlighetens namn var det många också hos oss, kanske de flesta, proffs som kör mycket bana, och i vissa fall bromsprov varje dag, som fnös åt de låsningsfria systemen. Inom bilvärlden är låsningsfria bromsar (och traction control) en självklarthet sedan flera år, men bland motorcykeltillverkarna har utvecklingen inte gått lika snabbt.
Vi på Motorrad gillar grundligt genomarbetade, sakliga tester och för att få svar på frågorna kring ABS ställde vi upp representanter för samtliga på marknaden förekommande låsningsfria system för motorcykel på en testbana som bjuder på alla tänkbara sorters underlag. Självklart testar vi systemen både på torrt och vått underlag, men här fanns också möjlighet att testa systemen på olika växlande underlag. Exempelvis som om man skulle bromsa längs med ett övergångsställe på vått, ni vet hur ruskigt halt det är...
Som testförare valde vi den mest erfarne topptestaren av alla. Ett proffs som i princip inte gör annat än kör olika prestandatester på motorcyklar. Dag ut och dag in. Självklart är ABS bra, tänker vi då. Men på torr asfalt, på en känd bana, kan en bra förare alltid bromsa bättre.
Det är en sanning som gällde igår, men inte nu längre.
Karsten Schwers, vår topptestare, gjorde en grym inbromsning från hundra blås och stannade på 36,7 meter utan ABS. En toppennotering som kräver mycket träning.
Då kom chocken!
Med ABS inkopplad blev bromssträckan ännu kortare!
Det bästa av allt: Det är en notering som vem som helst kan göra med elektronikens och ABS-systemets hjälp. Du behöver inte ha den erfarenhet som Karsten har. Det gäller bara att våga ta i ordentligt. Något som de flesta ändå gör i en paniksituation.
Vad undersökningen visar är att föraren ofta tar i för hårt och bromsar omkull sig, i panik, vilket resulterar i en olycka som kunnat undvikas med det låsningsfria systemet.
Slutsnackat!
De låsningsfria systemen har utvecklats till en så hög grad att det inte längre finns någon anledning att inte använda dem. Våra tester visar det klart och tydligt.
Under de svåraste förhållandena är proffsförarens bromssträcka hela tio meter längre vid manuell bromsning än med det låsningsfria systemet inkopplat.
Vi ställer oss alltså bakom Vägverkets slutsats att väldigt många olyckor kan undvikas med ABS.
Det låsningsfria systemet gör att man stannar snabbare och säkrare. Det gör också att föraren inte bromsar omkull sig i panik, utan fortfarande håller sig på hjulen och kan styra sin motorcykel.
Du tvivlar fortfarande? Studera vårt test av de låsningsfria systemen på sidan 52-63 i nya Motorrad nr 8 noga.
Resultatet är kristallklart.
Vi ses på vägarna i sommar
Hälsning
Gerry Nordström