Är din könsidentitet något du föds med eller något du lär dig?

Är könsidentitet något du föds med eller något du lär dig?

• Antal röstningar
    0

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Genusforskarna anser att man formas till en könsidentitet av samhället och att den biologiska faktorn är försumbar.

Håller du med?

(pollen har bara två val, håller du inte med något helt så välj det som ligger närmast)

Varken orkar eller kan formulera argument, men väl ett par frågor.

Hur många pojkar får leka med dockor utan att påverkas till att sluta hemma?

Hur många flickor får leka krig eller med bilar utan att... same same?

Hur många pojkar får rosa kläder med blommor på?

Hur många flickor får svarta kläder med döskallar eller kamomönster på?

Det är skrämmande och lite tragiskt hur hårt vi även vi jämställda svenskar präntar in könsrollerna i våra barn.
Direkt hem från BB till pastellfärgade rum och prinsessklänningar för flickebarnen, "tuffa" leksaker till pojkarna o.s.v.
I andra länder är det ännu värre.

Genusforskarna har helt fel. Var en väldigt intressant dokumentär om ämnet för inte så länge sedan på kunskapskanalen.

En person är väldigt färdigbakad när den föds. Ens sk genus (ett ord jag avskyr för det är laddat med så mycket feministisk bitterhet) styrs till största delen av hormoner samt genetiskt arv.
Killar får i regel ett tekniskt intresse medan tjejer drar mer åt det sociala/vårdande hållet.

Givetvis finns undantag och i tidigare nämnda dokumentär fick man följa en tjej som led av något syndrom där detta kastats om och hon hela livet intresserat sig för bl.a. tåg. det hade ingenting med sexualitet att göra och hon var en hetrotjej.

Att föräldrar klämmer på barn de kläder samt ger barn de leksaker de trånar efter har blivit något fult och det är föräldrarnas genusförtryck som formar dessa stackars barn enligt genusfeministaktivisterna. Det är bara skitsnack och är som allt annat från den guppen ett sett att försöka vrida de resterande 99,2% av mänskligheten åt deras håll för att de råkar sticka ut från normen och inte vill känna sig annorlunda samtidigt som de brölar om hur fint det är att vara just annorlunda.

De tjejer och killar som av någon anledning känner sig obekväma i klänningar/sportkläder (eller vad det är) kommer alltid att göra det och inte formas att vilja ha detta på sig.

Teo..

Det är klart du har en poäng. Men det är också bevisat att vi genom beteenden kan styra våra hormoner. Så vad händer nu?

Hur många flickor får leka krig eller med bilar utan att... same same?

Flickor får gärna göra "killsaker". Det är charmigt med en tjej med killkläder och killfrisyr, med pickadoller och som leker med Star Wars och bilar... Däremot är det nog inte många på det här forumet som skulle släppa iväg sina söner i rosa klänning till dagis.

Däremot är min bild att de flesta forskare är överens om att man föds med sin könsidentitet. Däremot lär man sig vilka färger och beteenden som samhället förknippar med den könsidentiteten.

Min grabb är väldigt "grabbig" och har stora maskiner och star wars som enda intresse men jag kan ändå komma på mig själv med att ha svårt att köpa att han vill ha rosa skidor och ett rosa paraply... Då är jag ändå en av de där kommunisstenkramarfeministgenusspaggetiarmassittkissarna som tycker att det är värt att försöka bryta gamla könsmönster...

Last edited:
Det är skrämmande och lite tragiskt hur hårt vi även vi jämställda svenskar präntar in könsrollerna i våra barn.
Direkt hem från BB till pastellfärgade rum och prinsessklänningar för flickebarnen, "tuffa" leksaker till pojkarna o.s.v.
I andra länder är det ännu värre.

Kan det ha med det jag skrev att göra? Att hundratusentals år av tidigare barnafödande lärt oss att tjejer vill ha saker på sitt sätt och pojkar på ett annat?

Som jag skrev så finns de undantag och i dom fallen så kommer det förr eller senare visa sig. Det är inget världsligt problem och inget mänskligheten ska behöva bekymra sig över.

Killar gillar teknik, tjejer gillar omvårdande företeelser. Ett fåtal skiljer sig och dessa kan komma att spela en nyckelroll i den fortsatta evolutionen....eller så gör de inte det.

Mitt första ord var "traktor", min syster ville bara hålla på med hästar. vi har samma uppväxt och föräldrar som aldrig påtvingat oss något. Snarare tvärt om.

Teo..

Det är klart du har en poäng. Men det är också bevisat att vi genom beteenden kan styra våra hormoner. Så vad händer nu?

Ska försöka hitta dokumentären. Den i princip krossade alla fantasier om att föräldrar formar sina barns personligheter medelst cowboysarleksaker alt maj little påni.

Dessutom är det svårt att ändra ens genetiska sammansättning.

Last edited:
Flickor får gärna göra "killsaker". Det är charmigt med en tjej med killkläder och killfrisyr, med pickadoller och som leker med Star Wars och bilar... Däremot är det nog inte många på det här forumet som skulle släppa iväg sina söner i rosa klänning till dagis.

Men att ha Jakobsbergsfrisyr med blonderade toppar, pärlhalsband, jätteveringad t-tröjja i pastellrosa, gilla inredning är ok...

Mina barn hade en uppsjö av ärvda leksaker av båda slag, pojken lekte med bilar och dottern lekte... också mest med bilar...

Dottern har konsekvent valt "pojkcyklar" med stång, jag tog hem en ny rosa flickcykel åt henne men hon ville ha brorsans blåa med stång istället (vilket hon fick)

Bägge började köra folkrace och åka kartläsare i rally i tidiga tonåren, båda hade moppe, sonen hade A-traktor, dottern ville ha en men skaffade aldrig någon, båda tog körkort i princip på 18års dagen.

Sonen kör traktor/grävare/lastbil, dottern utbildar sig till makeup-artist/spa-terapeut/stylist

Dottern är "tjejjig" som fan ibland, men "grabbig" ibland, hon bangar inte på att skruva i bilar eller köra traktor/baklastare, men hon shoppar helst skor... :huvet

Mina barn hade en uppsjö av ärvda leksaker av båda slag, pojken lekte med bilar och dottern lekte... också mest med bilar...

Dottern har konsekvent valt "pojkcyklar" med stång, jag tog hem en ny rosa flickcykel åt henne men hon ville ha brorsans blåa med stång istället (vilket hon fick)

Bägge började köra folkrace och åka kartläsare i rally i tidiga tonåren, båda hade moppe, sonen hade A-traktor, dottern ville ha en men skaffade aldrig någon, båda tog körkort i princip på 18års dagen.

Sonen kör traktor/grävare/lastbil, dottern utbildar sig till makeup-artist/spa-terapeut/stylist

Dottern är "tjejjig" som fan ibland, men "grabbig" ibland, hon bangar inte på att skruva i bilar eller köra traktor/baklastare, men hon shoppar helst skor... :huvet

Kontentan är väl att hur hon blivit inte har med vad du påtvingat henne. Då är allt som det ska.

Ärligt talat nu:
Hade du varit lika "förstående" och obekymrad om det varit tvärtom, alltså din grabb som enbart ville ha rosa cykel och enbart lekt med dockor, tjejleksaker och ännu hellre, velat ha tjejkläder..
(Ingen protesterar när tjejer väljer "killkläder")

Kontentan är väl att hur hon blivit inte har med vad du påtvingat henne. Då är allt som det ska.

Jag har iofs aldrig hört talas om någon genuspedagog som ansett att man skall tvinga på någon vare sig det ena eller det andra. De gånger jag har hört någon genusmänniska prata så har det snarare handlat om att låta barnen välja själv oavsett vad de väljer även om det innebär att killarna väljer dockor och rosa...

Hur stor andel av genusfolket vill tvinga på barnen något? Gärna underbyggda siffror eller konkreta exempel och inte bara något taget ur luften för att man fått för sig att alla genuskvinnor hatar män och vill tvinga pojkarna att ha rosa...

Hur stor andel av genusfolket vill tvinga på barnen något? Gärna underbyggda siffror eller konkreta exempel och inte bara något taget ur luften för att man fått för sig att alla genuskvinnor hatar män och vill tvinga pojkarna att ha rosa...

Nu har du nog massuppfittat mig lite. Det är inte genusfolket som tvingar på, de hävdar att alla andra gör det.

Ärligt talat nu:
Hade du varit lika "förstående" och obekymrad om det varit tvärtom, alltså din grabb som enbart ville ha rosa cykel och enbart lekt med dockor, tjejleksaker och ännu hellre, velat ha tjejkläder..
(Ingen protesterar när tjejer väljer "killkläder")

Min son började på ridskola när han var 6år gammal, istället för att börja med fotboll som hans kompisar, han höll på med ridning tills det började bli läskigt att vara endaa killen som sov över på ridhuset bland dussintals tjejer :D

Men nej, jag hade inte varit helt obekymrad om han hade velat gå till skolan i tyllkjol, lyckligtvis hade han så pass mycket könsidentitet att det aldrig var ett problem.

Det finns två kön, ett av dom kan föda barn och leker att dom är mammor
Det andra könet leker att dom är jägare och skaffar mat.

Så har det alltid varit, både bland människor och djur, med få undantag.

Jag har iofs aldrig hört talas om någon genuspedagog som ansett att man skall tvinga på någon vare sig det ena eller det andra. De gånger jag har hört någon genusmänniska prata så har det snarare handlat om att låta barnen välja själv oavsett vad de väljer även om det innebär att killarna väljer dockor och rosa...

Jag tror inte att Teo menar att genusfolk av något slag vill påtvinga barn något. Jag tror han menar att kön är medfött till större del än det är lärt. Till skillnad mot genusfolk som menar att könet är en social konstruktion som kommer av vad vi ger våra barn för leksaker, vad vi ställer för förväntan på dem, vad de ser osv.

Nu har du nog massuppfittat mig lite. Det är inte genusfolket som tvingar på, de hävdar att alla andra gör det.

jag har en bekant som har skaffat sig ett sladdbarn som uppfostras genusneutralt och benämns "hen" istället för han/hon
(det är en kille)

Det är någon jävla trend bland genusfolket just nu tydligen.

Jag tror iofs "tvång" är jäkligt ovanligt, däremot är det mer än övertydligt hur jobbigt det är för många föräldrar så snart en son börjar bete sig för "tjejigt" och hur ogärna de låter en son ha "tjejkläder". Åt andra hållet går det nästan alltid bra. Inga problem att låta tjejerna ha pickadoller, jeans och svart tisha, spela fotboll och ha pojkfrisyr...
Smågrabbar som vill ha rosa och leka med dockor brukar komma på bättre tankar rätt kvickt med omvärldens hjälp(kompisar, släktingar, föräldrar)...

Problemet med det här är att en liten grupp människor känner sig annorlunda och klarar inte av att hantera det så det startar ett krig mot mänskligheten för att kasta om normer och på så sätt bli "normala".

Dessa människor skulle kunnat vara grymma personer då de flesta jag känner som jag tycker om sticker ut lite på olika sett. De har dock inget problem med hur allmänheten ser på dom (då allmänheten antagligen inte bryr sig).

Kontentan är att personerna i fråga är extremt självupptagna trots att de med kläder och umgängeskrets försöker visa det motsatta.

Att det öht finns en genusfråga beror just på att dessa människor driver den men eftersom den är av marginellt intresse för mänskligheten läggs inget större energi på att gå till botten med den vilket är ganska enkelt gjort.

Bevismaterialet är nu levande människor. Fråga 10.000 pers hur det ligger till En liten andel (bl.a. tjejer jag pratade om det här med igår faktiskt) kommer säga att "jag gillade aldrig att ha klänning på mig/spela fotboll" och dessa kommer heller inte hålla på med det när de vuxit upp. Resten har inga som helst problem med något av det och allt är som det ska.

Lös energiproblemet i stället :mad:

Jag tror iofs "tvång" är jäkligt ovanligt, däremot är det mer än övertydligt hur jobbigt det är för många föräldrar så snart en son börjar bete sig för "tjejigt" och hur ogärna de låter en son ha "tjejkläder". Åt andra hållet går det nästan alltid bra. Inga problem att låta tjejerna ha pickadoller, jeans och svart tisha, spela fotboll och ha pojkfrisyr...
Smågrabbar som vill ha rosa och leka med dockor brukar komma på bättre tankar rätt kvickt med omvärldens hjälp(kompisar, släktingar, föräldrar)...

Jag tror inte det är ett problem. Det som eventuellt är ett problem där är "Conny 47 från Jakobsberg med en panter tattuerad på axeln som "hatar bögar å invandare" och håller sig vid liv enbart på sin stolthet" och inte kan hantera att hans dito polare ser sonen med en tröja i fel färg men det problemet är i sig bara en sk dåre och såna finns det tyvärr.

Polarens grabb plockade blommor en hel sommar. Det var ingen fara på taket.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...