MangeH skrev:
Går det bra att köra vilket av datumen som helst på Tullinge även att man är vanlig "svensson" eller är det 2 Juli som gäller? Då är det väl en dag på strippen? Är det som en vanlig prova på dag eller?
En dag på strippen körs den 2 juli.
http://www.bilsport.se/events/2005/eventet_fakta.php?eventet=Tullinge&&show=1&&shov=1
"Nu är det äntligen dags för Lazzat Strip Challenge 2005! Platsen kommer i år också vara på Tullinge Raceway.
Nu är det inte alls långt kvar tills det hela äntligen är igång igen. Många skruvar det sista på sina farkoster och många hoppas på nya rekord i år.
Det har hänt en hel del i garagen under vintern och vi kommer nog få se en del nya ansikten bakom ratten eller styret i år.
Totalt kommer det att vara sex stycken tillfällen att få ge järnet på Sveriges kanske bästa strip.
Även om du kanske inte har en riktig dräpare i garaget så kom ut med det du har och ha kul, för det är ju det det handlar om.
Datumen som gäller är dessa:
28/5 Stockholm Cup/Lazzat Strip Challenge
11/6 Stockholm Cup/Lazzat Strip Challenge
3/7 Stockholm Cup /Lazzat Strip Challenge
7/8 Stockholm Cup /Lazzat Strip Challenge
27/8 Stockholm Cup /Lazzat Strip Challenge
17/9 Stockholm Cup /Lazzat Strip Challenge
Reglerna är som följer:
"Fronttech:
Bilar som driver med framhjulen. Originalgolv från torpedvägg bak till förarstolens bakre infästning och effektiv ljuddämpning. Förare ska ha heltäckande klädsel och hjälm.
Reartech:
Bilar som driver med bakhjulen. Originalgolv från torpedvägg bak till förarstolens bakre infästning och effektiv ljuddämpning. Förare ska ha heltäckande klädsel och hjälm.
Quadtech:
Fyrhjulsdrivna bilar. Originalgolv från torpedvägg bak till förarstolens bakre infästning och effektiv ljuddämpning. Förare ska ha heltäckande klädsel och hjälm.
Övergripande klass-regler:
§ 1. Max antal cylindrar som tillåts är sex st.Wankel-motor tillåts. Undantag görs för icke amerikanska motorer med fler cylindrar samt med överliggande kamaxlar. Vid ev tvist angående en motors ursprung fattas beslut om vilken klass fordonet passar i av besiktningsman alternativt tävlingsledaren.
§ 2. Val av däck är fritt. Dock avsedda för asfalt, dvs inga dubb eller offroad däck etc. Däcken får ej heller vara så slitna att korden syns etc.
§ 3. Fordonet skall ha effektiv ljuddämpning.
§ 4. Som drivmedel tillåts handelsbensin, diesel, etanol och metanol dock ej Nitro.
§ 5. Fri motortrimmning.
§ 6. Öppna bilar utan plåttak måste vara försedda med minst skyddsbåge för att få deltaga.
§ 7. Dragracing licens eller prova på licens och medlemsskap i SBF ansluten klubb. (tex Lazzat MK/SSRO)
Avgifter:
Bil: 500 kr (inkluderar fritt inträde för en förare och en mekaniker inkl. en servicebil som kommer samtidigt)
MC: 400 kr (inkluderar fritt inträde för en förare och en mekaniker samt servicebil som kommer samtidigt)
Tillkommande medlemmar i teamet 120 kr/st.
Extra servicebil: 100 kr
Publik: 140kr
Anmälan:
Från kl 07.00 till 08.00 vid banan, gäller alla klasser.
Besiktning:
Öppnar kl 07.00 och stänger när sista fordon är besiktigat. Besiktning skall ske i omedelbar anslutning med anmälan.
Tävlingen:
Förarmöte hålls på plattan kl 08.30. Kval mellan kl.09.00 och kl. 12.30. Eliminering startar kl. 13.00. Elimineringen kommer att varvas med Prova På. Finaler beräknas till kl 17.30. Dessa tider är ca. tider och kan ändras pga. sanering, väder eller dyl.
Stegtyp = Sportman (1:a möter 9:a)
Ej lottade stegar."
// Lena