Är det för stora fartskillnader i ERF?

Jag mailade Brånalt i våras med frågan om jag fick ställa upp i ett REC-team trots att jag körde NEC.... Men fick jag ett NEJ till svar... ?

Grundtanken var nog att "dela" startfältet i 2 grupper, och låta dom snabbaste kvala in till NEC.

Att det sedan öppnades en möjlighet att köra 12 ERF / år för dom som vill... tänkte dom nog inte på.

Vi får väl se om det blir någon förändring i reglerna till nästa år, annars kör nog även jag dubbla race på vissa banor. Det blir ju trots allt rejält med åka för pengen.
//
Benny
 
Eller så ser man till att inte skrämma bort dom som vill testa hur det är att köra en RR-tävling genom att ställa upp i REC?
Återigen tror jag att självinsikten ska tala.

Vågar man inte ställa upp i ett race, oavsett "motstånd" (läs vad jag menar nu) så bör man nog inte köra alls.
 
Återigen tror jag att självinsikten ska tala.

Vågar man inte ställa upp i ett race, oavsett "motstånd" (läs vad jag menar nu) så bör man nog inte köra alls.
Eller så tränar man tills man blir snabbare alternativt inser att man är talanglös.

Att tävla i RR är ingår inte i dom mänskliga rättigheterna :)
 
min sambo johanna sa precis - det är ju skit bra att snabbare förare är med för då kan man titta hur de kör och lära sig av dem...

det sammanfattar även min åsikt, låt alla vara med och lär av de som kör fortare! gnugga dock helst inte kåporna vid omkörning! :pannkyss
 
Faktum kvarstår dock:
Kör man långsamt så finns stora manövermöjligheter som kan göra det livsfarligt om det kommer någon bakifrån i dubbla hastigheten som då rimligtvis inte har samma manöverförmåga.

Dööhhh.... :va Vänta nu... var ligger ansvaret? På den som hinner ikapp eller den som blir ikappkörd :rolleyes:

Inte ens de med blinkande blåljus har företräde alltid... :rolleyes:
 
det handlar om TEAMET

Om man är kvalificerad förare för NEC, varför då köra i REC? Man kör ju i NEC för att man är snabbare än de i REC. Jag/vi bytte ner till REC efter första rejset i våras, för att alla andra var mycket snabbare än oss.

Det är faktist så att det är TEAMET som är kvalificerat för NEC, om förarna vill bilda ett team till så är det förstås i REC de ska tävla i. Det är således inte någon ren rookieklass vi talar om egentligen.
 
Last edited:
Får en inbesiktigad cykel köra i båda klasserna som det är nu?
 
min sambo johanna sa precis - det är ju skit bra att snabbare förare är med för då kan man titta hur de kör och lära sig av dem...

det sammanfattar även min åsikt, låt alla vara med och lär av de som kör fortare! gnugga dock helst inte kåporna vid omkörning! :pannkyss

Precis :tummenupp
 
det är ju skit bra att snabbare förare är med för då kan man titta hur de kör och lära sig av dem...

Håller med till 110%

Hade förmodligen själv aldrig lärt mig så mycket som jag gjort denna säsongen
om det inte vore för de snabbare/snabbaste förarna.
Man tittar hur dom kör och testar sig fram och använder sig av det som fungerar för en själv, kanon tycker jag!
 
Håller med till 110%

Hade förmodligen själv aldrig lärt mig så mycket som jag gjort denna säsongen
om det inte vore för de snabbare/snabbaste förarna.
Man tittar hur dom kör och testar sig fram och använder sig av det som fungerar för en själv, kanon tycker jag!
Vet inte om minnet är kort men var det så kul på Falkenberg? :va
Vill minnas att både du och JeJo tyckte framfarten hos vissa på banan var i våldsammaste laget.
 
Vet inte om minnet är kort men var det så kul på Falkenberg? :va
Vill minnas att både du och JeJo tyckte framfarten hos vissa på banan var i våldsammaste laget.

Jag har aldrig haft problem med att farten hos andra förare är för snabb. Så vitt jag vet har inte JeJo heller tyckt att det varit ett problem.
Vad som däremot har varit i "våldsammaste laget" är extremt snäva omkörningar där man viker in precis framför en så att man knappt haft någonstans att ta vägen.

De snabbaste förarna gör ju inte per automatik fula omkörningar... Finns andra som klarar av den biten väldigt bra utan att tillhöra topp 10
 
Last edited:
Jag har aldrig haft problem med att farten hos andra förare är för snabb. Så vitt jag vet har inte JeJo heller tyckt att det varit ett problem.
Vad som däremot har varit i "våldsammaste laget" är extremt snäva omkörningar där man viker in precis framför en så att man knappt haft någonstans att ta vägen.

De snabbaste förarna gör ju inte per automatik fula omkörningar... Finns andra som klarar av den biten väldigt bra utan att tillhöra topp 10
Du har givetvis rätt i det du säger, det är vårdslösheten som är problemet, inte farten. Dock var det så att just vårdslösheten stod de snabbaste på Falkenberg för.
 
Att en långsam förare upplever en omkörning som vårdslös betyder ju inte med automatik att den är det.
 
Notera att inget hänt i år.
Hade det smällt illa mellan t.ex Omega och gixxermf hade det en helt annan stämning om detta nu.

Att enbart se till det som hänt är inte korrekt säkerhetstänkande.

Jag anser att mkt långsamma ska få tävla i rec, men då men förmaningar, skrikorange väst och utan nec förare.
 
Last edited:
Man ändrade i reglementet innan för att få bort dom som inte körde så snabbt med SP250 i ERF. Nu kör folk ÄNNU långsammare än vad dom en gång gjorde för att bli bannade därifrån. Men nu låter det helt plötsligt som att det är allmänhetens körning och alla ska få köra ändå?
 
Du har givetvis rätt i det du säger, det är vårdslösheten som är problemet, inte farten. Dock var det så att just vårdslösheten stod de snabbaste på Falkenberg för.


Det är farten (fartskillnaden)! I tävlingssituation kommer alltid vinnarskallar köra om, och OM fartskillnaden är stor kommer farliga sitationer uppstå.

Dock tycker jag att Martinus inlägg var bra där det framgår att vi redan har en regel för detta. TL skall alltså vinka av denna uppenbara fara. (om vi nu talar om tider en bit över 2 minuter).
 
Kan man lösa detta "problem" genom att helt enkelt på första förarmötet säga till TL att denna regel vill ni se tillämpas.
 
Back
Top