Är det för stora fartskillnader i ERF?

Från en åskådares syn REC Knutstorp.

Det var ett flertal incidenter när man körde ut från Depån..rätt ut i sk raceline och sakta.... Ska en funkis hinna se sånt`? TL?...... viktigt att ha en direkt konstakt med ERF organistationen

Stod själv o flaggade hela helgen och det var något som påtalades i radion titt som tätt. Tror någon fick stop'n go eller annat straff för detta.
Både TL o övriga funktionärer tar tacksamt emot sådan information, då det hjälper att kolla visa förare/hojar.
Framför era åsikter till Hans Brånalt. Om ingen annan vill kan jag vara samordnande. "Skriv en lista" :D Kan vi höja både säkerheten och sättet serierna körs på utvecklas ju tävlingen hela tiden till något bättre. :tummenupp
 
Stod själv o flaggade hela helgen och det var något som påtalades i radion titt som tätt. Tror någon fick stop'n go eller annat straff för detta.
Både TL o övriga funktionärer tar tacksamt emot sådan information, då det hjälper att kolla visa förare/hojar.
Framför era åsikter till Hans Brånalt. Om ingen annan vill kan jag vara samordnande. "Skriv en lista" :D Kan vi höja både säkerheten och sättet serierna körs på utvecklas ju tävlingen hela tiden till något bättre. :tummenupp
Precis. man tar kontakt med vederböranden om man vill ha förändringar eller komma med förslag. Det är en omöjlighet för TL och funkisar att se allt som händer kring en bana. En "vanlig" åskådare vet nog inte att man kan rapportera eller att man ens behöver det då man nog är övertgad om att andra ser och vet mer än en själv.
 
någonstans måste alla få tävla oavsett talang,varför inte i rec eftersom exempelvis rookie kommer väl kvalgränsen ligga på 1.44 nästa år med den utveklingen det är.
som sagt tycker det respekteras fint vid omkörningar från båda sidor fast det är som ett möte ibland och då är jag slö medel själv:tummenupp

NEJ,nej,nej det är ingen jäffla rättighet att få tävla i det här landet och det är just såndan inställning som gör att folk inte har självinsikt nog att inse att jag kanske ska lägga några varv till innan jag ställer upp i en tävling oavsätt om det är erf eller sprint.

björn

ps vet inte alls vem du är eller hur fort du kör, så jag vet där med inte heller om du ska ta åt dig :) ds
 
NEJ,nej,nej det är ingen jäffla rättighet att få tävla i det här landet och det är just såndan inställning som gör att folk inte har självinsikt nog att inse att jag kanske ska lägga några varv till innan jag ställer upp i en tävling oavsätt om det är erf eller sprint.
Amen! :tummenupp
 
Stod själv o flaggade hela helgen och det var något som påtalades i radion titt som tätt. Tror någon fick stop'n go eller annat straff för detta.
Både TL o övriga funktionärer tar tacksamt emot sådan information, då det hjälper att kolla visa förare/hojar.
Framför era åsikter till Hans Brånalt. Om ingen annan vill kan jag vara samordnande. "Skriv en lista" :D Kan vi höja både säkerheten och sättet serierna körs på utvecklas ju tävlingen hela tiden till något bättre. :tummenupp
Mycket bra BeBe, kanske man ska ha en förslagslåda att lägga lappar i på plats under ERF:en.
 
Rätta mig om jag har fel men är inte SH den största samlingsplatsen för aktiva RR-förare i Sverige? Den logiska följden borde vara att någon från ERF och Svemo tittar in och kollar vad deras medlemmar diskuterar. Det skulle iaf jag göra om jag satt som ansvarig i någon organisation.
Visst händer det att Lodnert och Brånalt läser inlägg på SH RR avd. ibland, men dom har inte tid att hänga på SH hela dagarna och läsa allt som står i alla trådar, vill man nå Lodnert eller Brånalt så kan man maila eller ringa.

Även om SH är ett ställe där många utbyter massvis av information så är det inte rätt väg att gå till om man vill göra förändringar IRL, man kan skriva tusentals inlägg på SH utan att något kommer att hända IRL.

Däremot är det kanonbra att posta trådar om saker som man funderar på eller vill förbättra innan man kontaktar Svemo/ERF, det är alltid bra att ventilera åsikter så att man kan få andras synvinkel på saken.

Svensk RR bedrivs av ett fåtal eldsjälar som gör väldigt mycket för sporten utan att det syns på SH.
 
NEJ,nej,nej det är ingen jäffla rättighet att få tävla i det här landet och det är just såndan inställning som gör att folk inte har självinsikt nog att inse att jag kanske ska lägga några varv till innan jag ställer upp i en tävling oavsätt om det är erf eller sprint.

björn

ps vet inte alls vem du är eller hur fort du kör, så jag vet där med inte heller om du ska ta åt dig :) ds

Just det här med att man bör se till att träna tills man är tillräckligt snabb för att inte bli en riskfaktor är ju en fråga som tagits upp i tidigare tråd. Jag är av samma åsikt som du men flera som är på din linje Nu var Då lite mer tillåtande i sina uttalanden.

Det är farligt med för stora fartskillnader. Jag har själv kännt av effekterna av stora fartskillnader. Jag får just i det fallet skylla mig själv och vara glad för att flera inte blev skadade.

Faktum kvarstår dock:
Kör man långsamt så finns stora manövermöjligheter som kan göra det livsfarligt om det kommer någon bakifrån i dubbla hastigheten som då rimligtvis inte har samma manöverförmåga.
 
Säger inte att problemet med att folk kör ut från depån rätt i raceline är oviktigt. Men det känns inte som om det har något att göra med hurvida man är långsam eller snabb runt banan.

De långsammaste ekipagen kör ju inte per automatik rätt ut i raceline
likaväl som de snabbaste förarna per automatik inte gör snäva/oschysta omkörningar.
 
Däremot är det kanonbra att posta trådar om saker som man funderar på eller vill förbättra innan man kontaktar Svemo/ERF, det är alltid bra att ventilera åsikter så att man kan få andras synvinkel på saken.
Därför är det lite synd att Svemos eget forum är i så dåligt skick, där vore det perfekt att diskutera saker som rör svensk RR.
Jag brukar maila med Lodnert men tycker att sånt som är offentligt även ska ventileras offentligt så slipper tex Lodnert få 17 mail om samma sak.
 
Kolla förresten varvtiderna! Vi var långt ifrån snabbast...

Hihihiiii:)

Varför? Motivera gärna!

Om man är kvalificerad förare för NEC, varför då köra i REC? Man kör ju i NEC för att man är snabbare än de i REC. Jag/vi bytte ner till REC efter första rejset i våras, för att alla andra var mycket snabbare än oss.

Känner du dig träffad?[/QUOTE]

Man kanske vill köra ännu mer? Ja, jag känner mej träffad eftersom diskussionen varit uppe förr. Dessutom har jag kört 4 REC förutom 6NEC denna säsong.
 
Last edited:
Hihihiiii:)



Om man är kvalificerad förare för NEC, varför då köra i REC? Man kör ju i NEC för att man är snabbare än de i REC. Jag/vi bytte ner till REC efter första rejset i våras, för att alla andra var mycket snabbare än oss.

Känner du dig träffad?

Man kanske vill köra ännu mer? Ja, jag känner mej träffad eftersom diskussionen varit uppe förr. Dessutom har jag kört 4 REC förutom 6NEC denna säsong.[/QUOTE]

Tycker du inte själv att du är överkvalifiserad för REC?
 
Tycker du inte själv att du är överkvalifiserad för REC?

Vilket trams.

En pluttsport som RR i Sverige behöver alla utövare som finns, som kör i så många klasser som möjligt.

Hur utvecklas man som förare? Att köra så mycket som möjligt, att ta alla chanser till tävlingar som man har råd o möjlighet till att köra. Så säger mig min erfarenhet iaf.
 
Tycker du inte själv att du är överkvalifiserad för REC?
Det är ganska märkligt att vissa som bara kan läsa FUN:et i ERF har så svårt att acceptera att även snabba förare vill ha FUN. För långsam kan man uppenbarligen inte vara (alltså, 2.40 är ofattbart långsamt på Anderstorp). Men för snabb däremot...
 
Tycker du inte själv att du är överkvalifiserad för REC?

Varför då? Skulle jag vara för snabb menar du? Vilken varvtid är tillräckligt långsamt isåfall, jag menar om jag nu skulle vara för snabb så måste det ju finnas nån maxtid per varv som jag inte får köra fortare än?
 
Varför då? Skulle jag vara för snabb menar du? Vilken varvtid är tillräckligt långsamt isåfall, jag menar om jag nu skulle vara för snabb så måste det ju finnas nån maxtid per varv som jag inte får köra fortare än?
Japp, 1:56:505.
Då är du en sekund långsammare än mitt snabbaste varv och det är precis lagom tycker jag. :pannkyss
 
Vilket trams.

En pluttsport som RR i Sverige behöver alla utövare som finns, som kör i så många klasser som möjligt.

Hur utvecklas man som förare? Att köra så mycket som möjligt, att ta alla chanser till tävlingar som man har råd o möjlighet till att köra. Så säger mig min erfarenhet iaf.
Eller så ser man till att inte skrämma bort dom som vill testa hur det är att köra en RR-tävling genom att ställa upp i REC? Det är ju en jävla skillnad mellan en allmän bandag och en rejsdag så prova måste man.

De personer som efter denna diskussion känner "fan, alla gnäller på min långsamma fart" eller tänker "det gå ju hysteriskt fort även i REC" kanske ger upp och lägger av, alternativt skiter i att testa. Hur många utövare vinner sporten på detta?

Ska vi stryka alla som kör fortare än så blir det ganska ensamt på anderstorp...
Ja, iofs, men då kan jag öva på omkörningar och känna mig snabb.
 
Last edited:
Vilket trams.

En pluttsport som RR i Sverige behöver alla utövare som finns, som kör i så många klasser som möjligt.

Hur utvecklas man som förare? Att köra så mycket som möjligt, att ta alla chanser till tävlingar som man har råd o möjlighet till att köra. Så säger mig min erfarenhet iaf.

Ja, min syn är oxå att ju fler som kör, desto roligare. Och självklart vill man att så många som möjligt ska tävla. Fulla grider är kul och det är roligare att tävla när det är många på banan. Det är just genom att köra mot andra som jag kan höja min egen nivå, vilket är mitt mål med racingen. Om jag kommer 26:a eller 2:a spelar inte så stor roll (men det säger jag nog för att jag oftast kommer 26:a och inte vet hur det är att stå på pallen :) )

Men att det är nån rättighet att tävla för vem som helst oavsett nivå kan jag inte hålla med om. Det är en rättighet under vissa givna förutsättningar som iofs alla ska kunna uppfylla. Men det måste finnas krav, just för att i det här fallet är sporten förknippad med många risker.

Och det ÄR, och BLIR ett problem nån stans längs vägen när det blir för stora skillnader i fart och körskicklighet i startfältet. VAR den gränsen går, vet inte jag och jag vet än mindre hur man exakt skulle kunna sätta en sån gräns. Men tack vare att RR-världen är en sån liten värld i Sverige så tror jag man kan hitta vettiga nivåer just genom såna här diskussioner. Sen skiter jag i om Humlan kör om mig i både NEC och REC...vilket inte lär hända med det jävla skit-el-systemet han envisas med att använda. 4-2 :D
 
Back
Top