Äntligen...

Markus skrev:
Du ställer frågan lite ledande, och lite väl förenklat. Naturligtvis vill vi inte ha ett sådant samhälle. Vi vill heller inte ha ett samhälle där folk rånar, våldar, mördar och misshandlar eftersom att risken att bli dömd är minimal. Det samhället har vi idag.

Klart det är förenklat. Mål är ofta enkla. Det är vägen att nå dit som är svår. Och då får vi välja, vill vi ha ett samhälle där folk har skjutvapen och använder dessa för att försvara sig, eller vill vi inte. Vill vi det inte sätter vi folk i fängelse som tar sig den rätten. Enkelt.

Masonit skrev:
Förnuft!? Det är nästan aldrig de konkret framför vad de själva tycker. Deras inlägg går enbart ut på att förkasta alla andras "idiotiska" åsikter.

\Masonit

Ja du Masonit, och du tycker?

gladh

Starstriker skrev:
Det ligger något i vad du säger ser jag nu när jag skummat igenom några gamla trådar. Kanske är benämningen "gnet" ganska träffande ändå.

Har tidigare använt den enbart för gråsossar eller surkart, men nu har den fått en ny innebörd: gråsossar OCH surkart.

Jag tror T-rex blir sur om du kallar honom för gråsosse :rolleyes:

gladh

gladh skrev:
Jag tror T-rex blir sur om du kallar honom för gråsosse :rolleyes:

gladh

Ähhh, har han läst mina gamla trådar och kallar mig för gråsosse så måste jag uppenbarligen slipa på min presentationsteknik. Eller nåt...

Markus skrev:
Tydligen inte så enkelt, eftersom vi har i stort sett avskaffat vår rättsstat.

Att vissa delar av det har problem innebär iofs inte att man per definition skall skrota resten. Imho.

korvgubbe skrev:
nej, och den enda lösningen är att införa dödstraff, livstids fängelse vid tredje föreseelsen och lagar som låter poliserna vara lite mer frikostiga med kulorna. Då kommer vi få ett mycket tryggare, säkrare samhälle... Särskillt om varje privatperson kan få licens på ett vapen och försvara sig själv och sina egendommar..

Det här är ju ironi va?

korvgubbe skrev:
...eller vänta nu.. det finns ju ett land som har det så.. humma.. hur funkar det där? Ja, just ja.. de har ju aldrig dödskjutningar och inga våldsbrott att tala om. Ett rättvist jämnlikt sammhälle där alla lever i harmoni med upplåsta dörrar.....

Det här är ju också ironi, eller? Fantastiskt.

Annars så har jag hört om ett annat land i Norden där man kan begå i stort sett vilket brott som helst utan att bestraffas eller vårdas. Där fungerar det jättebra. Dödar man någon så får man i snitt 4 års fängelse, rånar man någon så är det ingen som utreder det, kastar man sten på polisen så får man vara med i Debatt med Gudrun Schyman, våldtar man ett barn så får man bo på ett behandlingshem i Dalarna i två år, gruppvåldtar man en tjej så får man prata med den lokala imamen. Till det landet skulle jag gärna flytta, vet du vilket det är?

t-rex skrev:
Att vissa delar av det har problem innebär iofs inte att man per definition skall skrota resten. Imho.

Vilka delar har inte problem? Påföljdsdelen? Förebyggande arbete? Direkta insatser?

Markus skrev:
Det här är ju ironi va?

Det här är ju också ironi, eller? Fantastiskt.

Annars så har jag hört om ett annat land i Norden där man kan begå i stort sett vilket brott som helst utan att bestraffas eller vårdas. Där fungerar det jättebra. Dödar man någon så får man i snitt 4 års fängelse, rånar man någon så är det ingen som utreder det, kastar man sten på polisen så får man vara med i Debatt med Gudrun Schyman, våldtar man ett barn så får man bo på ett behandlingshem i Dalarna i två år, gruppvåldtar man en tjej så får man prata med den lokala imamen. Till det landet skulle jag gärna flytta, vet du vilket det är?

Och hur många mord per kapita sker i det senare landet i jämnförelse med det jag nämnde?
Hur många våldsbrott per tusen invånare?

t-rex skrev:
Ähhh, har han läst mina gamla trådar och kallar mig för gråsosse så måste jag uppenbarligen slipa på min presentationsteknik. Eller nåt...

Nu syftade jag faktiskt inte på t-rex. Du verkar hålla en ganska normal "samtalston". Kanske just för att du inte är gråsosse.

Andras resonemang hade förmodligen gjort sig fint nere på Reclaim the Citys årliga anarkist/vänster-party i Karlaplan häromdagen. (NEJ TILL _ALLT_ !!!)Muahahaha.

korvgubbe skrev:
Och hur många mord per kapita sker i det senare landet i jämnförelse med det jag nämnde?
Hur många våldsbrott per tusen invånare?

Säg du, jag vet inte. Jag har aldrig påstått att USA är varken fitt från kriminalitet eller att de har ett fulländat påföljdssystem, bara så du vet.

Att vårat lands rättsapparat konsekvent står på förövarnas sida, det är något jag anser.

Markus skrev:

:rofl :rofl Haha. Fan. Skrattar så jag nästan trillar av stolen !

Markus skrev:
Vilka delar har inte problem? Påföljdsdelen? Förebyggande arbete? Direkta insatser?

I det enskilda fallet som diskuteras här verkar det väl ha fungerat.

Men visst, ber du mig hitta/beskriva en del av rättsapparaten som fungerar klanderfritt så sätter du mig nog på det hala.

Frågan är vad alternativet skall vara. Three strike's you're out funkar väl sådär, det har väl till och med jänkarna börjat inse?

Markus skrev:
Säg du, jag vet inte. Jag har aldrig påstått att USA är varken fitt från kriminalitet eller att de har ett fulländat påföljdssystem, bara så du vet.

Att vårat lands rättsapparat konsekvent står på förövarnas sida, det är något jag anser.

Jag säger inte att jag stödjer och alltid håller med det system vi har. Men i valet mellan de båda har jag inte svårt att välja.

16-åringen sa att han blev rädd å sprang ut när affärsägaren slet upp en pistol å sköt i taket.

Man får kanske ta med det i beräkningarna när man tänkter råna någon. lr va ungen (o)smart å tänkte att det e lungt, ingen kommer väl att vilja stoppa mig när jag tar något som inte är mitt?! :dummer

låt bli andras grejjer å mojjer så råkar man inte ut för nåt sånt hära :tummenupp

Markus skrev:

Allvarligt talat, vilka länder har ett perfekt fungerande rättsväsen ? Hur man ser det beror ju till stor del på betraktarens öga.....

Markus skrev:

Mord i olika länder:
Antal mord per 100 000 invånare år 2000
USA: 6,9
Sverige: 1,2
Källa: WHO 2002

[Edit 1]
USA har mellan fem och tio gånger så stor andel av befolkningen i fängelse som Västeuropa.....
The Economist / Metro 990401

Nästan en fjärdedel av alla världens fångar sitter i USA.
ETC #4/1999

Mellan 1991 och 1998 sjönk antalet våldsbrott i USA med 20 procent. Samtidigt ökade antalet fångar med 50 procent.
ETC #4/1999

Last edited:
Starstriker skrev:
Andras resonemang hade förmodligen gjort sig fint nere på Reclaim the Citys årliga anarkist/vänster-party i Karlaplan häromdagen.
Ditt eget passar fint in i vilket gäng med gymnasieungdomar som helst.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back