Äntligen...

Starstriker skrev:
Vad sänder det ut för signaler till folk som eventuellt skulle kunnat tänka sig att ingripa vid ett rånförsök ?

Att om du skall ingripa så ska du inte göra det med mer våld än vad nöden kräver. En ganska så bra signal.

gladh

Starstriker skrev:
Så du anser alltså att det utdömda straffet är motiverat ?
Klart affärsinnehavaren bör straffas - men fängelse i mer än ett år anser jag vara i grövsta laget.

Vad sänder det ut för signaler till folk som eventuellt skulle kunnat tänka sig att ingripa vid ett rånförsök ?
Att man inte ska ha en revolver utan licens? Att man inte ska skjuta nån bakifrån? Att man inte ska använda övervåld? Välj Själv!

gladh skrev:
Du är ute och cyklar.

gladh

Det var ju helvette vad folk ska vara präktiga här. Är det INGEN som kan läsa mellan raderna och se en viss ironi i det jag skriver ?

Eller förresten, vid vidare eftertanke så menar jag det jag säger.
Snart ska jag börja med rena personangrepp jag också.

gladh skrev:
Att om du skall ingripa så ska du inte göra det med mer våld än vad nöden kräver. En ganska så bra signal.

gladh

Ja, eller så skiter folk helt i att ingripa. Mer troligt.

Starstriker skrev:
....

SKJUT ALDRIG PÅ ALLMÄN PLATS ... Till exempel?

FÖRSVARA DIG MEN HÄMNAS INTE ...kanske?

Naturligtvis är det extremt försvårande att han springer efter och skjuter på en flyende fjortis. Det gör det MYCKET värre än ett fall av självförsvar.

Starstriker skrev:
Det var ju helvette vad folk ska vara präktiga här. Är det INGEN som kan läsa mellan raderna och se en viss ironi i det jag skriver ?

Eller förresten, vid vidare eftertanke så menar jag det jag säger.
Snart ska jag börja med rena personangrepp jag också.

Starstriker, det är jag som är ironisk, och gör mig iofs lite lustig på din bekostnad. På hoj så står det DBS, en norsk kvalitetscykel. Eftersom jag inte höll med dig så gjorde jag en sk. långsökt koppling.

gladh

Starstriker skrev:
Så du anser alltså att det utdömda straffet är motiverat ?
Klart affärsinnehavaren bör straffas - men fängelse i mer än ett år anser jag vara i grövsta laget.

-att ha inte pistol för he***te! Det är lätt för impusagerande i sådana situationer och finns det sedan en pistol med i sammanhanget...

Man får skydda sin egendom ganska friskt i sverige men det är helt fel att ha en pistol som ligger och väntar.

Chrille skrev:
SKJUT ALDRIG PÅ ALLMÄN PLATS ... Till exempel?

FÖRSVARA DIG MEN HÄMNAS INTE ...kanske?

Naturligtvis är det extremt försvårande att han springer efter och skjuter på en flyende fjortis. Det gör det MYCKET värre än ett fall av självförsvar.

Well. Haha. För det första tror jag inte att "vanliga" människor går beväpnade på stadens gator i syfte att kunna förhindra ett eventuellt rån. (Syftar på "Skjut aldrig på allmän plats")

För det andra kan man ju fundera över om det varit ok om innehavaren skjutit snubben i låret medan han fortfarande var inne i butiken? Jag kan förstå tumultet som uppstod i butiken, och jag kan även förstå butiksägarens frustration. Och jag kan även förstå att det han gjort är brottsligt. Vad jag inte förstår är varför han får ett så långt straff.

Starstriker skrev:
Well. Haha. För det första tror jag inte att "vanliga" människor går beväpnade på stadens gator i syfte att kunna förhindra ett eventuellt rån. (Syftar på "Skjut aldrig på allmän plats")

För det andra kan man ju fundera över om det varit ok om innehavaren skjutit snubben i låret medan han fortfarande var inne i butiken? Jag kan förstå tumultet som uppstod i butiken, och jag kan även förstå butiksägarens frustration. Och jag kan även förstå att det han gjort är brottsligt. Vad jag inte förstår är varför han får ett så långt straff.
Rättsväsendet ser ganska allvarligt på olaga vapeninnehav och skottlossning öht.

Teo skrev:
-att ha inte pistol för he***te! Det är lätt för impusagerande i sådana situationer och finns det sedan en pistol med i sammanhanget...

Man får skydda sin egendom ganska friskt i sverige men det är helt fel att ha en pistol som ligger och väntar.

Sant. Instämmer.
Om rånaren skjutit innehavaren då ? Och innehavaren skjutit tillbaka ? Jag skulle själv inte tvekat en sekund, även om mitt skott fått dödlig utgång. Men det är jag det.

Vi kan verkligen dra det här till ytterligheter om ni vill.
Ponera att en man förgripit sig på ert barn och sen rusar iväg. Ni följer efter med ett baseballträ och klipper honom i huvudet när han hunnit 50 meter. Rätt eller fel ? Helt rätt i mina ögon. Sen kan man ju byta ut barnet mot en kiosk, en MC, en fru eller vadsomhelst. Det beror ju på vad man värderar här i livet.

Starstriker skrev:
...

Lustigt att se att det alltid är samma gnetar som kastar sig in i såna här diskussioner.....

Helt fascinerande att begreppet proportionalitet verkar vara helt okänt hos en del gnetar...

t-rex skrev:
Helt fascinerande att begreppet proportionalitet verkar vara helt okänt hos en del gnetar...

Jag hoppas ibland att vissa kommentarer endast kastas fram av samma infantila anledning som man petade med pinnar i myrstackar som barn.. för att se när det tar hus i helsike....

Det svåra här på SH är att veta NÄR man ens ska bry sig om att kommentera. Måste säga att du, gladh och Chrille gör ett bra jobb för att få in iaf lite sunt förnuft i vissa trådar!

Tycker han fick ett lagomt straff,med tanke på att han hade pistol är han knappast en vanlig hederlig medborgare heller för det är inget man köper på ica direkt.
sen att det är konstigt att han fick samma straff som den som körde ihjäl 2 är ju en annan grej,han som körde ihjäl 2 borde ha fått minst 6-10år eller så.

Starstriker skrev:
Sant. Instämmer.
Om rånaren skjutit innehavaren då ? Och innehavaren skjutit tillbaka ? Jag skulle själv inte tvekat en sekund, även om mitt skott fått dödlig utgång. Men det är jag det.

visst, hade någon hotat mig med pistol skulle Jag självklart vilja göra allt för att knäppa den jäkeln, det är naturligt. MEN ska vi ha det som i USA och ha mmed pistol ut i fall någon kommer och hotar?.. klassiska "jagskullealdrig startaettbråkmenomnågo jiddrardåjävlar"?

Teo skrev:
...

Det är det här folk glömmer. Jag tycker det är jämförbart med att ha en stilett i fickan när man går på krogen dvs otroligt fel.

korvgubbe skrev:
Jag hoppas ibland att vissa kommentarer endast kastas fram av samma infantila anledning som man petade med pinnar i myrstackar som barn.. för att se när det tar hus i helsike....

:rofl :rofl :rofl

Huvudet på spiken. Försöker ärligt talat bara få igång lite av en debatt här. Det är alltid lika roligt. Då måste man gjuta olja på lågorna och ställa saker till sin spets............

Verkar dock inte som om alla inser detta utan istället snabbt kommer med en massa tokförnuftiga insiktsfulla åsikter. Trist med gravallvarligt folk.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back