Markus skrev:...
Till det landet skulle jag gärna flytta, vet du vilket det är?
Jag tar mig friheten att utgå från att det där var ironi det med. Skillnaden på korvgubbens inlägg och ditt var att ett av dem har verklighetsanknytning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Till det landet skulle jag gärna flytta, vet du vilket det är?
Bingo skrev:Ditt eget passar fint in i vilket gäng med gymnasieungdomar som helst.
gladh skrev:Ja du Masonit, och du tycker?
gladh
t-rex skrev:Jag tar mig friheten att utgå från att det där var ironi det med. Skillnaden på korvgubbens inlägg och ditt var att ett av dem har verklighetsanknytning.
Masonit skrev:Jag väljer att stå utanför den riktiga diskussionen i denna tråd. Invandrartråden blev bara för mycket.![]()
Men alldeles för ofta ser man personer som enbart klankar ner på alla andras åsikter utan att klart säga vad de själva tycker. Bara för att man inte delar en annans åsikt så betyder ju inte det att ens åsikt är tvärtom.
Chrille: Ber om ursäkt för att du slank med i quoten. Du brukar säga vad du tycker.
\Masonit
korvgubbe skrev:Mord i olika länder:
Antal mord per 100 000 invånare år 2000
USA: 6,9
Sverige: 1,2
Källa: WHO 2002
[Edit 1]
USA har mellan fem och tio gånger så stor andel av befolkningen i fängelse som Västeuropa.....
The Economist / Metro 990401
Nästan en fjärdedel av alla världens fångar sitter i USA.
ETC #4/1999
Mellan 1991 och 1998 sjönk antalet våldsbrott i USA med 20 procent. Samtidigt ökade antalet fångar med 50 procent.
ETC #4/1999
Markus skrev:Vad vill du bevisa med ovanstående? Att USA har högre kriminalitet än Sverige? Jo, men det visste jag redan. Att orsaken skulle vara deras liberala vapenlagar är jag inte riktigt lika säker på.
En, måhända felaktig, slutsats man kan dra är att det är lätt att fylla fängelserna men att det kanske inte har så stor effekt på brottsligheten - dvs man missar målet grovt.Markus skrev:Vad vill du bevisa med ovanstående? Att USA har högre kriminalitet än Sverige? Jo, men det visste jag redan. Att orsaken skulle vara deras liberala vapenlagar är jag inte riktigt lika säker på.
korvgubbe skrev:Tycker iofs den där statistiken mer pekar på hur extremt god effekt hårda fängelsestraff har....
korvgubbe skrev:*klippa å klistra*
Det är billigare att utbilda någon ett år på Harvard än att låta samma person sitta ett år i fängelse i Kalifornien. I genomsnitt kostar en fånge 24 000 dollar om året.
ETC #4/1999
Bingo skrev:En, måhända felaktig, slutsats man kan dra är att det är lätt att fylla fängelserna men att det kanske inte har så stor effekt på brottsligheten - dvs man missar målet grovt.
Markus skrev:Det där kan man med rätta fundera över, ingen vet ju hur hög kriminaliteten varit med mildare straff. Personligen tror jag inte kriminaliteten skulle sjunka med, säg 50% om man kortade strafftiderna med 50%. Tror du det?
Är inte ETC en Reclaim-blaska?
Markus skrev:.... Att orsaken skulle vara deras liberala vapenlagar är jag inte riktigt lika säker på.
Markus skrev:Detta påvisar tyvärr bara din egen okunskap. En del exempel var hårdragna, en del mycket verklighetsförankrade.
korvgubbe skrev:Det kan nog stämma att ETC är en ganska radikal blaska. Har inte läst den... Däremot tror jag nog siffrorna stämmer. Letade mer objektiva källor men hade inte tid att söka igenom hela nätet. Jag tycker siffrorna är ganska talande ändå oavsett vem som publicerat dem. De är ju rykta ur sitt sammanhang men visar ändå på en poäng jag ville ha illustrerad.
Chrille skrev:Hör du till en av dem som tror att antalet vapenbrott inte står i direkt relation till mängden tillgängliga vapen???
t-rex skrev:Det är fel.
Imanexemplet är ju inget annat än ett småbrunt försök att få en "vi mot dom" vinkling och kanske något igenkännande leende från några meningsfränder. Höj dig ovanför sånt där så slipper du bli uppfattad som en inskränkt rasist. Det hade varit tråkigt.
Rån utreds. Snatterier och stölder inte i tillräckligt hög grad, det är är riktigt, men du hävdar att rån inte utreds. Det är fel.
Vad gäller stenkastaren antar jag att du menar vår hjälte från Vasaplatsen. Han satt i fängelse. För kort, men dock i fängelse.
Dödar för 4 år? Jag antar att du menar mördar. De sitter längre än 4 år. Tar du med vållandebrott är det möjligt att du kommer ner till 4 år, och då är det inga orimliga tider.
Vilka delar menar du var verklighetsförankrade?
gladh skrev:För den som vill läsa artikeln om den amerikanska fångvården kan klicka här . Det är en välskriven artikel.
gladh

Det där är mycket intressant, då det tydligen (enl Bowling for Columbine) finns fler vapen per capita i Canada än i USA. Jag kan gissa mig till förklaringen, men det är intressant.
....
gladh skrev:Och att skydda sin egendom och hälsa gör man bäst genom att skjuta efter en flyende tomhänt rånare? På den beskrivningen så verkar det nog som om den gode affärsinnehavaren skall vara glad att han "bara" skadeskjöt rånaren. Det kunde ha gått avsevärt värre.
gladh
Markus skrev:Jag vågar inte trycka, om vår admin får veta att jag besöker sådant trams kanske jag får en till reprimand.![]()
|
|
KTM uppdaterar sin elhoj
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!
Det har varit många turer k... |
|
|
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen
Med anledning av Ducatis 10... |
|
|
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!
Just nu återhämtar vi oss p... |
|
|
Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!
Just nu är vi mitt i provkö... |
|
|
Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!
Just nu är Bike på plats på... |
|
|
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen
Screenshot I samband med... |
|
|
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”
CTEK NXT 5 Nu börjar sol... |
|
|
Vi provkör nya H-D-modeller