Ok, nu blir jag väldigt OT.
Du säger egentligen något intressant Markus. För vad är det du gör (gjorde) här? Är det inte politik i allra högsta grad?
Jag har funderat på varför det finns ett sådant politikerförakt hos gemene man. Ofta kan man höra saker som "dom bestämmer ändå" och "man kan inget göra". Detta är något som retar mig och har retat mig så till den milda grad att jag gick från politiskt tänkande till politiskt agerande och argumenterande varelse. Människor kan bara bestämma över ens huvud om man tillåter dem att göra det. Det är tron om att politiker är maktfullkommliga människor som faktiskt ger en och annan politiker möjligheten att vara just maktfullkommlig. Man skulle kunna sammanfatta det som "ha inte respekt för politiker, ha respekt för det demokratiska systemet".
Alla samtal vi för som handlar om våra önskningar och drömmar om samhället, lokalt som globalt är på ett eller annat sätt politik. Vi disskuterar huruvida skolan fungerar, eller om det finns för många/få invandrare, eller om en butiksägare har gjort rätt eller fel när han har skjutit en tjuv i benet. Alla dessa argument stöts och blöts, vässas och ironiseras över, byggs på och raseras. Allt för att visa var man står och kanske för att övertyga någon om ens egen åsikt.
Detta är politik och politiskt arbete. Detta är något som de flesta av oss gör varje dag, utan att vara "politiker". Utan att ha en anställning som lobbyist.
Med det i bakhuvudet så får debatten gå vidare.
gladh