Äntligen...vill regeringen förbjuda kamphundar !

Det är ingen ide att försöka diskutera med kamhundsfolket. Det är som att försöka sparka vatten upp för en backe.
Enligt dem har hundar inga mentala egenskaper som skiljer mellan raser och hundens mentalitet är dessutom till 100% en frukt av ägarens uppfostran. I en tidigare kamphundstråd var det något ljushuvud som förklarade att avel endast påverkade hundens utseende och att det skulle gå att använda vilken hund som helst till vilken uppgift som helst med fördel. Försök valla med en Irländsk Setter...:näsblod

Det finaste är att det alltid beror på ägaren, sen efter attacken heter det alltid att lilla Molle (45 kilo pitbull) alltid älskat barn.

Finns ingen ägare som inte tycker att deras dyrgrip är den snällaste i världen.

Det finaste är att det alltid beror på ägaren, sen efter attacken heter det alltid att lilla Molle (45 kilo pitbull) alltid älskat barn.

Finns ingen ägare som inte tycker att deras dyrgrip är den snällaste i världen.

Jo men det är ju klart det är så. Det vet ju alla att en hund till skillnad från allt annat levande är som en stamcell redo att mottaga information från sin husse/matte. En ägarlös hund ligger helt still och tittar rakt fram. Endast det autonoma nervsystemet fungerar på dessa hundar och får de ingen ägare snart som kan prägla djuret dör de av syrebrist.

Jag vill ha en "kamphund", pitbull eller amstaff. Jag älskar hundar och gillar att träna och utveckla dom.

Är jag mupp för jag vill ha en av dom bästa hundarna man kan äga ?
Trevligare och socialare hund får man verkligen leta efter.
"

Varför inte en Pudel? eller någon annan gullig sak? Är det muppigt att ha pudel?

Varför ser man aldrig en rakad snubbe med en pudel? Eller gammal dam med kamphund?
Själv har jag en jakthund för att jaga med..

Dock TROR jag att detta prob med kamphundar löser sig självt efter några år.. Kommer helt enkelt bli lite ute" i WT världen att ha hund tror jag..

Varför ser man aldrig en rakad snubbe med en pudel? Eller gammal dam med kamphund?

Jag är rakad. Dessutom lång.

Dock ser jag inte farlig ut, förutom om man jämför med vovvarna. Då ser jag plötsligt skitfarlig ut! :tummenupp

Bifogat

• Fabbe Alice.jpg
    Fabbe Alice.jpg
    56.7 KB · Visningar: 47
Det är det jag gör.
Den propagandan du skriver har jag hört tidigare.
Flera gånger.
Ofta av människor som sedan avlivar hunden vid 1,5-2 års ålder.

Jag har själv tagit hand om en amstaff som inte hade rätt ägare från början. Det var jobbigt men idag är det en annan hund.

Han inget aggressivt beteende utan är en hund full av energi med massor av kamplust. Han hur social som helst och är barnens favorit när han är med på fester och liknande. På midsommar hade vi en kille som var hundrädd, det slutade med att han lekte med denna mördarhund hela kvällen och han är annars livrädd för istort sett alla hundar.

Det ända jag inte lyckats få bort helt är hans kamplust/vilja att att springa efter hare och rådjur. Sen att han vill bada hela tiden, helst tills han drunknar om han själv skulle få välja.
Tycker det är tragisk att en person som dig, med enligt dig själv goda hundkunskaper inte vet om att det är ägaren som ska fostra hunden, inte tvärt om.

Jag kan köpa mig en schäfer och göra den till den jävligaste hunden människan har möt. Varför, jo för att den vill tillfredsställa sin ägare. Därav BORDE det finnas lagar och regler om vilka som får skaffa hund och det borde gälla alla hundar. För att köpa en hund och tro att det räcker med att den får pissa och skita en gång om dagen för att sedan sitta 23 timmar och 40 minuter i en lägenhet och glo är inte ett värdigt liv för någon hund, och återigen handlar det om OKUNSKAP.

Jag har själv tagit hand om en amstaff som inte hade rätt ägare från början. Det var jobbigt men idag är det en annan hund.

Han inget aggressivt beteende utan är en hund full av energi med massor av kamplust. Han hur social som helst och är barnens favorit när han är med på fester och liknande. På midsommar hade vi en kille som var hundrädd, det slutade med att han lekte med denna mördarhund hela kvällen och han är annars livrädd för istort sett alla hundar.

Det ända jag inte lyckats få bort helt är hans kamplust/vilja att att springa efter hare och rådjur. Sen att han vill bada hela tiden, helst tills han drunknar om han själv skulle få välja.
Tycker det är tragisk att en person som dig, med enligt dig själv goda hundkunskaper inte vet om att det är ägaren som ska fostra hunden, inte tvärt om.

Jag kan köpa mig en schäfer och göra den till den jävligaste hunden människan har möt. Varför, jo för att den vill tillfredsställa sin ägare. Därav BORDE det finnas lagar och regler om vilka som får skaffa hund och det borde gälla alla hundar. För att köpa en hund och tro att det räcker med att den får pissa och skita en gång om dagen för att sedan sitta 23 timmar och 40 minuter i en lägenhet och glo är inte ett värdigt liv för någon hund, och återigen handlar det om OKUNSKAP.

Hög jakt och kamplust på en hund av den storleken, utan syfte, är icke lämpligt.
Precis som du skriver brukar det låta för att sedan resultera i att jaktlusten vaknar av ett springande barn eller annan hund.
När hunden kommer ifatt tar kamplusten över.

Kan mycket väl hända med brukshundar och skarpare jakthundar också.
Men dessa raser äger berättigande genom sina praktiska användningsområden.

Hög jakt och kamplust på en hund av den storleken, utan syfte, är icke lämpligt.
Precis som du skriver brukar det låta för att sedan resultera i att jaktlusten vaknar av ett springande barn eller annan hund.
När hunden kommer ifatt tar kamplusten över.

Kan mycket väl hända med brukshundar och skarpare jakthundar också.
Men dessa raser äger berättigande genom sina praktiska användningsområden.

Så du menar att en jakthund är berättigad att bita tex ett barn pga av att den används inom jakt annars ? Lite luddigt hur du menar...

Ja mer förbud är ju aldrig fel, förbjud allt som kan orsaka skada på en människa, det börjar närma sig med stormsteg. Sen då ?

Kamplusten är framavlad och svår att råda bot på på samma sätt som att få en bordercollie ointresserad av får eller en labb att inte vilja hoppa i havet.

Jag tycker det är tragiskt att kampundsägare inte vill förstå att hunden levereras med ett gäng egenskaper som avlats fram och där till ett gäng egenskaper som tillkommit som biprodukt av denna avel precis som hos ALLA andra hundar.
Att tro/hävda att det 100% är ägaren som sätter prägel på hundens lynne är naivt och ignorant.

Jag är en engelsk Staffe "pusshund" ingen kamphund.
Älskar att sova på husses kudde.Se bild på avatar.

• Gilla
Reaktioner: Teo
Har du inbillat dig själv att du och flickan valt en kamphund för att de är bra med barn? :lol

Hur många barn har en jackrussel dödat globalt de senaste 10åren? :va

Dra in hitler och judarna var verkligen pricken över I:et :banana

http://sv.wikipedia.org/wiki/Staffordshire_bullterrier
Historia
Tredje raden...

http://sharonavnon.blogspot.com/2009/05/nanny-dog.html

Läs på för fan innan du uttalar dig...

Jag tänker inte lägga mig i den här debatten, också. Men det är otroligt sorgligt att se hur trångsynta människor är. Man tappar lite hoppet på mänskligheten, kamphundsmotståndarna framstår som ungefär lika utbildade som killarna med adidasbrallor och guldkedjor.

Att tro/hävda att det 100% är ägaren som sätter prägel på hundens lynne är naivt och ignorant.

...och oroväckande, när en del tror att de kan leka gud och ändra fysiska ting.

Det där är som man säger, okunskap...

Last edited:
Så du menar att en jakthund är berättigad att bita tex ett barn pga av att den används inom jakt annars ? Lite luddigt hur du menar...

Ja mer förbud är ju aldrig fel, förbjud allt som kan orsaka skada på en människa, det börjar närma sig med stormsteg. Sen då ?

En jakthund är berättigad att ha egenskaper som krävs för jakten.

En jakthund är berättigad att ha egenskaper som krävs för jakten.

...och en jakthund ses sällan i (eller utan) koppel i hagaparken.
Jakthundar handskas med som de brukshundar de är och gullar sällan med barn eller får tigga från matbordet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Staffordshire_bullterrier
Historia
Tredje raden...

http://sharonavnon.blogspot.com/2009/05/nanny-dog.html

Läs på för fan innan du uttalar dig...

Jag tänker inte lägga mig i den här debatten, också. Men det är otroligt sorgligt att se hur trångsynta människor är. Man tappar lite hoppet på mänskligheten, kamphundsmotståndarna framstår som ungefär lika utbildade som killarna med adidasbrallor och guldkedjor.

Nu märks det ju tydligt att vissa ämnen på wikipedia funkar sämre för att skrivas av folk med intresse i ämnet, det märks ju tex att det är en kennelmamma som skrivit den svenska artikeln.

Troligen även en kennelmamma som skrivit den engelska med (snöar in sig på wales) men en något annorlunda bild:

Press on Bad Behaviour

However, the Staffordshire bull terrier, like all dog breeds, is capable of dangerous behavior. A New South Wales state government report analysing 793 dog attacks in late 2009 identified the Staffordshire bull terrier as the leading breed of dog responsible for biting humans (ahead of the Australian Cattle Dog, German Shepherd and Jack Russell Terrier).[14] "Staffordshire" type dogs topped a similar NSW government report in 2006.[15][16] However, while the report identified 279 of the 2325 total recorded attacks as by "Staffordshire" dogs, only 1 of those 2325 reported attacks was positively identified by the report as by an "English Staffordshire" (A.K.A. Staffordshire Bull Terrier). In contrast, 58 of those attacks were positively identified as by an "American Staffordshire," a uniquely different breed that is about 1/3 larger than the Staffordshire Bull Terrier.[17][18]

There were 1,122 dog attack incidents reported by all New South Wales councils from 1 January 2010 to 31 March 2010. This number included harassement and bites by dogs on people and animals. The Staffordshire Bull Terrier was responsible for the largest number of attacks.[16]

...och en jakthund ses sällan i (eller utan) koppel i hagaparken.
Jakthundar handskas med som de brukshundar de är och gullar sällan med barn eller får tigga från matbordet.

Gullade rätt mycket med både jakt och kampfhuntar när jag var barn, trots mina åsikter.

Last edited:
Min sambos brorsas amstaffkorsning bet idag en annan hund och dess ägare oprovocerat.
I familjen finns även en annan jycke av mer familjekaraktär. De båda hundarna har uppfostrats sedan de var valpar av samma ägare och amstaffkorsningen är fullständigt annorlunda i sättet. Han är hetsig, sprallig och överenergisk trots mycket motion.

Den hunden hade säkert behövt en ännu fastare hand i sin uppfostran och hade möjligen blivit en bättre hund av det. Men faktum kvarstår att hans hundpolare av femiljehundskaraktär är världens lugnaste och mysigaste jycke med samma uppfostran.

Vad är syftet med kamphundar som avlats fram för att bitas och slåss? Jag kan bara inte fatta vitsen med dem i ett fredssamhälle.

Om man vill skaffa en hund i Sverige så gör man det antingen för att man vill ha sällskap eller för att man vill använda hunden som ett redskap (jakt, vakt, lydnadstävlingar etc), eller båda. För dessa alternativ finns det mängder med raser som avlats fram för detta syfte.
Det finns ju även ett tredje alternativ förstås. Man vill äga en hund som inger "respekt" och som möjligen kan verka avskräckande på bus som vill ge sig på ägaren. Här passar en kamphund alldeles ypperligt! Men det användningsområdet för en hund är inget jag tycker passar i vårt samhälle och således kan man lika gärna lagstifta mot dessa önödiga raser.

Jag förstår en del av er ägare till dessa raser också. Om man har tränat sin kamphund hårt och fått bra pli på den så är man säkert väldigt stolt. Det är vackra muskulösa djur att se på och jag antar att det är lite coolt att ha en farlig best tämjd vid sin sida.
Men ni får väl köpa en fin schäfer istället.

Jag tänkte att i form av EJ hundärägare samt EJ motståndare till ev förbud/körkort till hundägare kommit fram till detta, dessa raser vad jag har kommit fram till gör vad dom blivit avlade till att göra. MEN som man kan utlästa om man nu orkar googla på dessa raser; så kallade mördarhundar som amstaff och alltvad dom nu kallas i dagstidningarna finns inte...det är vanliga hundar som hamnat hos rejält fuckade personer,, en tax/chinchilla eller dyl "gullig" vovve som hoppar och siktar på halsen är ju inte någon mördare...Därav problemet enligt mig, som ju givetvis kan vara en av många orsaker, en liten vovve som hoppar och vill ha uppmärksamhet upplevs ju inte direkt som hotfull, men om Tex en Amstaff gör det samma, och råkar bita någon bedöms det genast som hotfullt, ja jag är givetvist medvedeten om tex amstaffens högre bitkraft, givetvis har amerikanen högre bitkkraft men detta är igentligen lika mycket värt att disskutera som vithajars högre bitkraft gentemot tex öresvins? jag leker hellre med en vänligt sinad vithaj än en arg vitnosad flipper... :) puss:yoparty

Den hunden hade säkert behövt en ännu fastare hand i sin uppfostran och hade möjligen blivit en bättre hund av det. Men faktum kvarstår att hans hundpolare av femiljehundskaraktär är världens lugnaste och mysigaste jycke med samma uppfostran.

Våran granne har en kampfhud som han fått överta och en annan jycke jag inte kan namnet på. Det är samma visa där. Kampfhunden verkar inte speciellt arg men den är helt omöjlig att få fason på tydligen. Han går med hunden dagligen, långa promenader och kämpar med den men det spelar ingen roll. Rätt var det är hoppar han ut och då springer han tills han nästan är död och de får dra igång ett drev för att leta efter den.

Om man vill skaffa en hund i Sverige så gör man det antingen för att man vill ha sällskap eller för att man vill använda hunden som ett redskap (jakt, vakt, lydnadstävlingar etc), eller båda.

Eller 3. En hund som får en att framstå som en tuff kille.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT