Äntligen...vill regeringen förbjuda kamphundar !

Svårt att tro att polisen skulle ha resurser att kontrollera hundkörkort.

Sen säljs även hundar svart..

Nu behövs det kanske inte att poliserna springer omkring och kontrollerar hundkörkort hela dagarna utan om någon anmäler en hund/hundägare eller om hunden/hundägaren är inblandad i lite mer tvivelaktiga affärer så ska polisen ha möjligheten att omhänderta hunden på plats för sålänge som hundägaren sköter sig finns det ingen anledning att kontrollera.
Precis som med vanliga brott så kan ju faktiskt allmänheten ringa till polisen.

Hur som helst så tror jag inte att ett ras förbud skulle göra någon skillnad. Papperslösa hundar i mängder är väl det mest troliga scenariot.

Vill man ha en riktig lösning på problemet så får man nog tänka om och hitta ett sätt att utbilda hundägare istället.

Och vad blir skillnaden mot idag om det röstas igenom?
Möjligen att personerna som kan ha hand om en sådan hund inte kan behålla den.
Men slöddret som inte kan ha en sådan hund, dvs WT och annat wannabe-folk kommer ha kvar det.

Summan = ingte ett skit händer, och polisen kommer aldrig kunna ha resurser för detta.
Det är enl svensk lag ett måste att ha sin hund kopplad på allmän plats "osynligt koppel = försäkran om att hunden stannar hos ägaren = fungerar knappt i praxis". Vad gör polisen åt detta? ingenting.

Visst är det ägaren som bär ansvaret, det är ju precis som med barnuppfostran: Kassa föräldrar ger kassa ungar.

Men! Även bra föräldrar kan få kassa ungar, för det finns fler saker än bara föräldrarnas uppfostran som påverkar slutprodukten. Och en ganska stor faktor i kamphundsfallet är aveln. De raser som kommit att gå under namnet kamphundar har ganska länge avlats hårt på de största, starkaste och mest aggressiva individerna. Tro fan att det blir mördarmaskiner av dem:näsblod Och visst, en bra ägare blir det en snäll kamphund av. Men faktum kvarstår att andra typer av hundar är snällare rent medfött och inte (särskilt ofta) behöver tuktas med järnhand för att över huvud taget kunna vistas bland folk:fakta
Eller ni ser ingen skillnad mellan hundraser som kräver hård träning för att ens bli acceptabelt skötsamma och snälla och hundraser som blir aggressiva och en fara för allmänheten med hård träning? De står liksom i lite olika ändar av skalan...

Det ÄR en jävla skillnad i psyket om man jämför kamphundar och vanliga hundar. Åratal av genetiskt inpräntad aggression må gå att överkomma med hård träning och disciplin, men det är ingen förmåga som gulablendrökande white-trash-snubbar besitter eller ens har i åtanke när de köper sig värsta tuffa kamphunden madafakka!:yoparty Det kanske finns ett par få där ute som faktiskt har "vettiga" avsikter med att skaffa hundar av den här typen och fajktiskt vill träna dem ordentligt, men då får ni fan söka dispens från lagen. Hellre ett par få som blir missnöjda över att de inte får skaffa den hund de vill än att en jävla massa människor blir ledsna för att miljoner (det är ju för fan WT-mode att skaffa kamphund, det vimlar av dem!) dåligt tränade mördarmaskiner får gå lösa.

Att förbjuda vissa raser är väl ungefär det samma som om man skulle förbjuda sporthojar för att mycket förare omkommer med just de modellerna?

Det är ägaren som har ansvaret!

Varför tror du man infört mellanklassat körkort och numera även moppekörkort? Unga och otränade personer är inte betrodda att framföra vilka fartmonster som helst, man måste få rutin och utbildning innan man kan hantera dem.

En dåligt utbildad ägare kan inte ta ansvar för sin hoj/hund:fakta

Last edited:
Jag tror att risken att statusen av att äga "kamphundar" blir högre om man förbjuder dessa raser o det är inte på ett positivt sätt o definitivt inte hjälpa att råda bot på det dåliga ryktet dessa hundar har. Man kommer i och med ett förbud förknippa dessa hundar ännu mer med "bad boys". I rätta händer med vana hundägare ger dessa hundar mycket glädje.

Sedan undrar jag när föräldrar ska lära sina ungar att inte gå fram till främmande hundar oavsett ras eller hur gullig den är, speciellt en hund som står bunden o som inte kan fly om den känner sig hotad.

Last edited:
Sedan undrar jag när föräldrar ska lära sina ungar att inte gå fram till främmande hundar oavsett ras eller hur gullig den är, speciellt en hund som står bunden o som inte kan fly om den känner sig hotad.

(tips gå inte fram till främmande tjejer , de kann hugga helt oväntat dem också)

Det håller jag absolut med om, får jag barn kommer dom inte komma i närheten av hundar..

Förbjud hundar över huvud taget och hänvisa de före detta ägarna till att skaffa kompisar istället. :flejm

Jag vill ha en "kamphund", pitbull eller amstaff. Jag älskar hundar och gillar att träna och utveckla dom.

Är jag mupp för jag vill ha en av dom bästa hundarna man kan äga ?
Trevligare och socialare hund får man verkligen leta efter.
Många av er har väl inte träffat en uppfostrad hund utan läser vad AB skriver och tror sen blint på att dessa hundar är livsfarliga mördarmaskiner som biter allt dom ser..

Okunskap !!!

Kamp i en hund är en bra egenskap, inget du ska försöka träna bort. Det är inget fel att köra dragövningar med en hund med en sådan fysik. Men det ska vara inom rimliga gränser.

Däremot får man aldrig låta kamp egenskapen gå till en nivå som man inte kan kontrollera. Kamp = Vilja. Ungefär som en människa som älskar att träna, dom kan träna och vill bli bäst på det dom gör och det är något man ska uppmuntra.

Till skillnad mot många andra hundar så vill en "kamphund" vara bäst på precis allt den gör och med rätt träning så kommer den göra allt och lite till om det du ber om. Det är där man skiljer en bra ägare från en dålig ägare.

Allt handlar om rätt träning och rätt ledarskapsförmåga. Man måste ha tid och kunskap. Inför ett körkort för vissa hundar och efterkontroller på detta så får man nog bort dom jävlarna som förstör dessa hundar och inte bör äga en hund. Förbjud inte en hund.

"
Kamplust

Begreppet beskriver hundens lust att arbeta med käkar och muskler. Hos jakthunden kommer kamplusten framför allt till uttryck i det vi menar med jaktlust. Kamplust delas in i två egenskaper, jaktkamplust och social kamplust. Den förra beskriver då hundens benägenhet att leta och förfölja, medan den sociala kamplusten beskriver själva engagemanget i bytet, samt svara emot och uppmana till kamp.
För jakthundar kan vi på motsvarande sätt tala om jaktlust och bytesintresse. Jaktlusten beskriver hundens vilja att leta eller förfölja ett byte, medan bytesintresset enbart beskriver hundens engagemang i bytet sedan det upphunnits eller dödats. Generellt sett kan vi säga att stövare i allmänhet har en stor jaktlust (stor jaktkamplust) men ett litet bytesintresse (liten social kamplust). Älghundar har däremot ofta en mer måttlig jaktlust men ett mer utpräglat bytesintresse. På våra brukshundar vill vi i jaktkamplusten att hunden startar målmedvetet, har bytesintresse och fullföljer det vill säga griper bytet.
I den sociala kamplusten vill vi att hunden svarar mot kampattityder och uppmanar själv till kamp."

"Kamphundsraser - Är ett begrepp som tyvärr används med stor vårdslöshet. Man kan i ordet kamphund innefatta alla de olika hundtyper/raser som över hela världen och i alla tider har använts till olika kamper. En kamphund är en hund som i historiskt perspektiv har använts som kamphund. En aggressiv blandras med både vakt- och kamphundsegenskaper är alltså inte en kamphund utan enbart en aggressiv hund!"

Och sedan hoppade en ko över månen och alla åt glass.
Skrotnisse-32 år med hund, instruktör, utbildat 3 räddningshundar, jagat med fågelhundar de senaste 12 åren och drivande hundar sedan barnsben.

Precis.. Så varför då kort på hoj men inte hund? ;)

Fan vet, jag har länge tyckt att man bör införa kamphundslicens. Men sedan jag själv blev attackerad av just en kamphund så har jag mer och mer börjat luta åt förbud med eventuella undantagstillstånd, eftersom det rent allmänt är svårare att få tillstånd att göra något otillåtet snarare än licens för något som är tillåtet (och detta skulle då se till att endast de bäst lämpade får ha den här typen av hundar). Och i vissa fall skulle jag tycka att det vore rätt om man gjorde något liknande med körkortsreglerna, för det finns gott om kålhuven ute på vägarna som inte borde ha körkort.

Jag tror att risken att statusen av att äga "kamphundar" blir högre om man förbjuder dessa raser o det är inte på ett positivt sätt o definitivt inte hjälpa att råda bot på det dåliga ryktet dessa hundar har. Man kommer i och med ett förbud förknippa dessa hundar ännu mer med "bad boys". I rätta händer med vana hundägare ger dessa hundar mycket glädje.

Håller helt med de första en förbud skulle bara gör töntarna med små snoppar och tribals ännu mera nöjda med att äga deras mördar masskiner:va

De andra håller jag inte helt med om jag anser inte att vi kan ställa krav på att en fem åring ska kunna läras se skillnad på tant Aggdas Golden som mer en gärna bli klappad och hunden utanför Ica som biter första bästa! För barn är en hund en hund! Och föräldrar kan inte ha koll hela tiden barn är snabba!
Annars kan vi ju låta högspänningsledningar sticka ut ur väggarna eller lägga mcbanan bredvid dagis utan stängsel barnens föräldrar borde ju lära dem?!

Men ett hundkörkort tycker ja är en utomordentlig bra idee både för ägarna och hunden. De kan kontrolleras vid försäljning och klagomål.
Skulle göra de lättare för polisen att ta hundar ifrån a-lagare och annat drägg som enligt mig inte sköter sina hundar så bra.
Borde ligga i alla hundägares intresse att lära sig att kunna ta han om sin hund och sker säkert redan idag med högfrekvens att man läser på innan man köper en hund.

O alla utan hund borde kunna lära sig att inte gå fram till främmande hundar innan de bett ägaren om lov.

:confused:
Hur menar du nu! Så om jag har hund med mig så får jag gå fram till främmande hundar? Men om jag har hunden hemma då?

Du citerar mig gällande "hundkörkort" och säger att folk utan hund ska lära sig att inte gå fram till främmande hundar? Var inte den biten avklarad eller vill du att alla icke hundägare ska ta en "ickehundkörkort"?

Menar du verkligen att de händer dagligen att vuxna! Människor springer fram och attack klappar din hund? Barn och gamla tanter gills inte de kan inte ansvara för sitt agerande!

Hur tänks det nu?

Skulle man strunta i att stifta lagen för den enligt vissa teorier
blir poänglös? Öhh?

Då skulle man kanske lika väl skippa alla lagar som ändå inte
efterföljs?:va

Fast det är klart...70-skyltarna hade ju försvunnit iallafall.

Vi får hem våran Engelsk staffordshire bullterrier i mitten på v29 då han är leveransklar då. vi har funderat fram och tillbaka på vilken hundtyp vi skulle välja under flera år men så dök denna upp o en kennel som föder upp finns i närheten så det var kanon. varför vi valde denna hunden är framför allt att den är väldigt bra med barn. Och överlag en väldigt social hund.
Du kan få vilken hund som helst att bli aggressiv mot andra hundar/männsikor, problemet med denna typ av hundar tror jag beror på att utseendet lockar fel typer av människor då hundarna ser väldigt respektingivande ut och iom att den är en terrier så ger den sig inte om den gett in i nånting, men då skulle man ju egentligen förbjuda yorksheere terrier, jackrussel osv med, men det är ju lättare att förbjuda nåt som "ser farligt ut"

Det Danmark håller på med nu påminner mig om samma sak Hitler gjorde mot Judarna för inte allt för länge sen.

Har du inbillat dig själv att du och flickan valt en kamphund för att de är bra med barn? :lol

Hur många barn har en jackrussel dödat globalt de senaste 10åren? :va

Dra in hitler och judarna var verkligen pricken över I:et :banana

Det är det jag gör.
Den propagandan du skriver har jag hört tidigare.
Flera gånger.
Ofta av människor som sedan avlivar hunden vid 1,5-2 års ålder.

Det är ingen ide att försöka diskutera med kamhundsfolket. Det är som att försöka sparka vatten upp för en backe.
Enligt dem har hundar inga mentala egenskaper som skiljer mellan raser och hundens mentalitet är dessutom till 100% en frukt av ägarens uppfostran. I en tidigare kamphundstråd var det något ljushuvud som förklarade att avel endast påverkade hundens utseende och att det skulle gå att använda vilken hund som helst till vilken uppgift som helst med fördel. Försök valla med en Irländsk Setter...:näsblod

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!