Äntligen...vill regeringen förbjuda kamphundar !

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Littorins snedsteg i all ära, där regeringens moral fick sig en törn, men nu kommer alliansen få röster genom detta eminenta förslag. :)

Mats Odell föreslår att förbjuda kamphundarna. Vår lagstiftning kommer då bli som Damnarks.

Äntligen :banana

(Källa: tv4 nyheterna i morse)

det är ju inte fel på hundarna ,det är ju fel på ägarna ju ,
Se till å införa en lag där du som hundägare är obligatorisk att ta licens samt en hundkurs för å äga en hund

det är ju inte fel på hundarna ,det är ju fel på ägarna ju ,
Se till å införa en lag där du som hundägare är obligatorisk att ta licens samt en hundkurs för å äga en hund

Sant. Men det är lättare att förbjuda rasen än att utbilda ägarna. Det är ju oftast, inte alltid, bara muppar som vill äga en kamphund i alla fall.

Förbjuds kamphundarna satsar mupparna pengar på en soft airgun istället vilket är bra både för hunden, "hundägaren" och 4-åringen som slipper få ansiktet avslitet :tummenupp

Förbjuds kamphundarna satsar mupparna pengar på en soft airgun istället vilket är bra både för hunden, "hundägaren" och 4-åringen som slipper få ansiktet avslitet :tummenupp

Ord! Och röda prickar finns det ju speciella krämer för har jag sett på tv.

Sant. Men det är lättare att förbjuda rasen än att utbilda ägarna. Det är ju oftast, inte alltid, bara muppar som vill äga en kamphund i alla fall.

Du kan ta vilken hund som helst å göra den till en kamphund ,man kan i princip inte säga att bara för att hunden har en viss ras så kommer den slita av en 4 årings ansikte ,finns andra hundraser som också har fått sig frispel

Du kan ta vilken hund som helst å göra den till en kamphund ,man kan i princip inte säga att bara för att hunden har en viss ras så kommer den slita av en 4 årings ansikte ,finns andra hundraser som också har fått sig frispel

Var en flicka hemmavid som fick ansiktet helt sönderslitet av en golden Det är alltid ägaren som bär ansvaret, oansvariga ägare.är de man bör förbjuda, inte hundraser.

Och var ska de sätta gränsen för kamphund? Tex Fransk bulldog, den där lilla söta, är kamphund i grund och botten likaså Engelsk bulldog... En rottis kan du så lätt förstöra och bli kamphund...
Som sagt, det är människan som lockar fram beteendet med diverse övningar såsom dragövningar mm.
Däremot kanske, precis som Zajtar skriver, så skulle det vara obligatoriskt med en licens, ett förarbevis/körkort för att köpa hund.
De som verkligen vill jäklas och förstöra hundarna till att syssla med kamplekar, skulle fortsätta med detta illegalt eller ha någon bulvan som ägare.
Har de verkligen lyckats i Danmark? Vad jag vet så är tex Bulldogs tillåtna och vet ni vad deras vapen är när de "kampar"?
Bita sig fast i pungkulorna och hålla fast, därav deras ansiktsform så att de kan andas (de som inte är sönderavlade) ...

Jag vill ha en "kamphund", pitbull eller amstaff. Jag älskar hundar och gillar att träna och utveckla dom.

Är jag mupp för jag vill ha en av dom bästa hundarna man kan äga ?
Trevligare och socialare hund får man verkligen leta efter.
Många av er har väl inte träffat en uppfostrad hund utan läser vad AB skriver och tror sen blint på att dessa hundar är livsfarliga mördarmaskiner som biter allt dom ser..

Okunskap !!!

Och var ska de sätta gränsen för kamphund? Tex Fransk bulldog, den där lilla söta, är kamphund i grund och botten likaså Engelsk bulldog... En rottis kan du så lätt förstöra och bli kamphund...
Som sagt, det är människan som lockar fram beteendet med diverse övningar såsom dragövningar mm.
Däremot kanske, precis som Zajtar skriver, så skulle det vara obligatoriskt med en licens, ett förarbevis/körkort för att köpa hund.
De som verkligen vill jäklas och förstöra hundarna till att syssla med kamplekar, skulle fortsätta med detta illegalt eller ha någon bulvan som ägare.
Har de verkligen lyckats i Danmark? Vad jag vet så är tex Bulldogs tillåtna och vet ni vad deras vapen är när de "kampar"?
Bita sig fast i pungkulorna och hålla fast, därav deras ansiktsform så att de kan andas (de som inte är sönderavlade) ...

Kamp i en hund är en bra egenskap, inget du ska försöka träna bort. Det är inget fel att köra dragövningar med en hund med en sådan fysik. Men det ska vara inom rimliga gränser.

Däremot får man aldrig låta kamp egenskapen gå till en nivå som man inte kan kontrollera. Kamp = Vilja. Ungefär som en människa som älskar att träna, dom kan träna och vill bli bäst på det dom gör och det är något man ska uppmuntra.

Till skillnad mot många andra hundar så vill en "kamphund" vara bäst på precis allt den gör och med rätt träning så kommer den göra allt och lite till om det du ber om. Det är där man skiljer en bra ägare från en dålig ägare.

Allt handlar om rätt träning och rätt ledarskapsförmåga. Man måste ha tid och kunskap. Inför ett körkort för vissa hundar och efterkontroller på detta så får man nog bort dom jävlarna som förstör dessa hundar och inte bör äga en hund. Förbjud inte en hund.

"
Kamplust

Begreppet beskriver hundens lust att arbeta med käkar och muskler. Hos jakthunden kommer kamplusten framför allt till uttryck i det vi menar med jaktlust. Kamplust delas in i två egenskaper, jaktkamplust och social kamplust. Den förra beskriver då hundens benägenhet att leta och förfölja, medan den sociala kamplusten beskriver själva engagemanget i bytet, samt svara emot och uppmana till kamp.
För jakthundar kan vi på motsvarande sätt tala om jaktlust och bytesintresse. Jaktlusten beskriver hundens vilja att leta eller förfölja ett byte, medan bytesintresset enbart beskriver hundens engagemang i bytet sedan det upphunnits eller dödats. Generellt sett kan vi säga att stövare i allmänhet har en stor jaktlust (stor jaktkamplust) men ett litet bytesintresse (liten social kamplust). Älghundar har däremot ofta en mer måttlig jaktlust men ett mer utpräglat bytesintresse. På våra brukshundar vill vi i jaktkamplusten att hunden startar målmedvetet, har bytesintresse och fullföljer det vill säga griper bytet.
I den sociala kamplusten vill vi att hunden svarar mot kampattityder och uppmanar själv till kamp."

"Kamphundsraser - Är ett begrepp som tyvärr används med stor vårdslöshet. Man kan i ordet kamphund innefatta alla de olika hundtyper/raser som över hela världen och i alla tider har använts till olika kamper. En kamphund är en hund som i historiskt perspektiv har använts som kamphund. En aggressiv blandras med både vakt- och kamphundsegenskaper är alltså inte en kamphund utan enbart en aggressiv hund!"

Last edited:
Detta ständig tjat om förbjuda hundar. Det kommer inte bli något av det den här gången heller, förhoppningsvis. Bara ovetande amatörer tror ju att det kommer hjälpa. Då kommer dem som har pitbull idag byta den mot en golden och göra den lika ilsken. :rolleyes:

Vem som helst får inte köpa sprit på bolaget
Vem som helst får inte gå in på uteställen
Vem som helst får inte köra moped
Vem som helst får inte köra MC
Vem som helst får inte köra bil
Vem som helst får inte köra lastbil
Vem som helst får inte köpa skjutvapen
Vem som helst får inte sända radio

Men vem som helst (mer eller mindre) få köpa och äga en hund/djur...
Men vem som helst (mer eller mindre) får bli förälder...

Vad kräver mest mognad och ansvar?

Det är helt klart mer lagar, regler och förbud när det gäller till saker som skulle kunna orsaka död, däremot inget uppstyrt när det gäller att ta hand om liv.

Är jag mupp för jag vill ha en av dom bästa hundarna man kan äga ?
Jag skrev som sagt var "oftast, inte alltid".

Om du inte får ha en kamphund känner du ett starkt inneboende sug efter att gå och köpa en soft airgun, en fet halsbandslänk i låtsas-guld och adidas mysbyxor för pengarna istället? :D

Skönt att se att mitt utmanande inlägg fick lite fart på tråden i alla fall. Som nämnts i tidigare trådar i ämnet är det självklart alltid ägarens fel, alla hundar med dåliga ägare blir ofta också dåliga hundar. Men vissa dåliga hundar är farligare än andra och det är som sagt var lättare att styra utbudet av raser än att kontrollera ägarna.

Om nu regeringen skulle lyckas med bedriften att genomföra det här så tror jag personligen att den enda skillnaden blir att vi kommer se en kraftig ökning av blandras hundar med samma fysiska drag som de hundar som skulle förbjudas.
Jag vill gärna tro att dom hundarna som används av det kriminella bottenskrapet är blandras hundar då dom renrasiga faktiskt kostar en slant.
Jag tror med andra ord inte att en vanlig svensson skulle märka någon verklig skillnad förutom att man VET att dessa hundtyper är olagliga och inbillar sig själv att det är säkrare att gå ut på kvällen.

Vad jag läste om Danmarks lag så var det ju väldigt många ovanliga hundraser som förbjöds, hundraser som knappt finns i Sverige och t.ex. Staffordshire Bullterrier fanns inte med på listan vilket jag då är väldigt glad över!

Nej, ett förbud skulle nog inte göra mycket nytta. Ett hundkörkort med besiktning och förarprov vartannat år skulle sitta som en fläskläpp samtidigt som polisen för ökade resurser att omhänderta hundar på på plats av ägare som inte kan visa upp att dom har behörighet att äga hund!
Låt det gärna kosta en kännbar summa också...

Ett hundkörkort med besiktning och förarprov vartannat år skulle sitta som en fläskläpp samtidigt som polisen för ökade resurser att omhänderta hundar på på plats av ägare som inte kan visa upp att dom har behörighet att äga hund!
Låt det gärna kosta en kännbar summa också...

Svårt att tro att polisen skulle ha resurser att kontrollera hundkörkort.

Sen säljs även hundar svart..

Vi får hem våran Engelsk staffordshire bullterrier i mitten på v29 då han är leveransklar då. vi har funderat fram och tillbaka på vilken hundtyp vi skulle välja under flera år men så dök denna upp o en kennel som föder upp finns i närheten så det var kanon. varför vi valde denna hunden är framför allt att den är väldigt bra med barn. Och överlag en väldigt social hund.
Du kan få vilken hund som helst att bli aggressiv mot andra hundar/männsikor, problemet med denna typ av hundar tror jag beror på att utseendet lockar fel typer av människor då hundarna ser väldigt respektingivande ut och iom att den är en terrier så ger den sig inte om den gett in i nånting, men då skulle man ju egentligen förbjuda yorksheere terrier, jackrussel osv med, men det är ju lättare att förbjuda nåt som "ser farligt ut"

Det Danmark håller på med nu påminner mig om samma sak Hitler gjorde mot Judarna för inte allt för länge sen.

ps:
Jag är varken kriminell, tatuerad, arbetslös eller bor i betongen

Last edited:
Att förbjuda vissa raser är väl ungefär det samma som om man skulle förbjuda sporthojar för att mycket förare omkommer med just de modellerna?

Det är ägaren som har ansvaret!

Hårdare kontroller bland dessa rasar kan jag hålla med om. Någon typ av licens hade inte varit fel då de seriösa uppfödarna skulle hålla stenhård koll på det vid köp tror jag.
Ingen vill väl att människans bästa vän ska vara en fara för andra, och speciellt barn?

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025