Jag vill ha en "kamphund", pitbull eller amstaff. Jag älskar hundar och gillar att träna och utveckla dom.
Är jag mupp för jag vill ha en av dom bästa hundarna man kan äga ?
Trevligare och socialare hund får man verkligen leta efter.
Många av er har väl inte träffat en uppfostrad hund utan läser vad AB skriver och tror sen blint på att dessa hundar är livsfarliga mördarmaskiner som biter allt dom ser..
Okunskap !!!
Och var ska de sätta gränsen för kamphund? Tex Fransk bulldog, den där lilla söta, är kamphund i grund och botten likaså Engelsk bulldog... En rottis kan du så lätt förstöra och bli kamphund...
Som sagt, det är människan som lockar fram beteendet med diverse övningar såsom dragövningar mm.
Däremot kanske, precis som Zajtar skriver, så skulle det vara obligatoriskt med en licens, ett förarbevis/körkort för att köpa hund.
De som verkligen vill jäklas och förstöra hundarna till att syssla med kamplekar, skulle fortsätta med detta illegalt eller ha någon bulvan som ägare.
Har de verkligen lyckats i Danmark? Vad jag vet så är tex Bulldogs tillåtna och vet ni vad deras vapen är när de "kampar"?
Bita sig fast i pungkulorna och hålla fast, därav deras ansiktsform så att de kan andas (de som inte är sönderavlade) ...
Kamp i en hund är en bra egenskap, inget du ska försöka träna bort. Det är inget fel att köra dragövningar med en hund med en sådan fysik. Men det ska vara inom rimliga gränser.
Däremot får man aldrig låta kamp egenskapen gå till en nivå som man inte kan kontrollera. Kamp = Vilja. Ungefär som en människa som älskar att träna, dom kan träna och vill bli bäst på det dom gör och det är något man ska uppmuntra.
Till skillnad mot många andra hundar så vill en "kamphund" vara bäst på precis allt den gör och med rätt träning så kommer den göra allt och lite till om det du ber om. Det är där man skiljer en bra ägare från en dålig ägare.
Allt handlar om rätt träning och rätt ledarskapsförmåga. Man måste ha tid och kunskap. Inför ett körkort för vissa hundar och efterkontroller på detta så får man nog bort dom jävlarna som förstör dessa hundar och inte bör äga en hund. Förbjud inte en hund.
"
Kamplust
Begreppet beskriver hundens lust att arbeta med käkar och muskler. Hos jakthunden kommer kamplusten framför allt till uttryck i det vi menar med jaktlust. Kamplust delas in i två egenskaper, jaktkamplust och social kamplust. Den förra beskriver då hundens benägenhet att leta och förfölja, medan den sociala kamplusten beskriver själva engagemanget i bytet, samt svara emot och uppmana till kamp.
För jakthundar kan vi på motsvarande sätt tala om jaktlust och bytesintresse. Jaktlusten beskriver hundens vilja att leta eller förfölja ett byte, medan bytesintresset enbart beskriver hundens engagemang i bytet sedan det upphunnits eller dödats. Generellt sett kan vi säga att stövare i allmänhet har en stor jaktlust (stor jaktkamplust) men ett litet bytesintresse (liten social kamplust). Älghundar har däremot ofta en mer måttlig jaktlust men ett mer utpräglat bytesintresse. På våra brukshundar vill vi i jaktkamplusten att hunden startar målmedvetet, har bytesintresse och fullföljer det vill säga griper bytet.
I den sociala kamplusten vill vi att hunden svarar mot kampattityder och uppmanar själv till kamp."
"Kamphundsraser - Är ett begrepp som tyvärr används med stor vårdslöshet. Man kan i ordet kamphund innefatta alla de olika hundtyper/raser som över hela världen och i alla tider har använts till olika kamper. En kamphund är en hund som i historiskt perspektiv har använts som kamphund. En aggressiv blandras med både vakt- och kamphundsegenskaper är alltså inte en kamphund utan enbart en aggressiv hund!"