Äntligen lite krig att glutta på

Status
Ej öppen för fler svar.
dom där siffrorna stämmer inte för fem öre!
tänk dig alla familjer som har krossats i husras osv....

och TukTuk vad är det för terrorist verksamheter du tänker på?
dom försvarar sitt land?
är man terrorist då?
det var någonting nytt för mig, måste jag säga!? :brinnerup

När de springer längs sin gräns och skjuter raketer tänkte han säkert på.

Det som utlöste kriget? Klingar klockan?

De skjöt raketer om och om igen fast de fick upprepade varningar, minns herrn det?

Eller är det synd om dem nu när de inte redde ut det det så mkt väl medvetet startat?

De skjöt raketer om och om igen fast de fick upprepade varningar, minns herrn det?

Eller är det synd om dem nu när de inte redde ut det det så mkt väl medvetet startat?

Fast kollar du inlägg 458 rapporterar flera amerikanska medior att så inte var fallet.
Om det sedan är sant eller inte men det är i alla fall publicerade nyhetsnotiser om israeliska överfall som var i november innan raketbskjutningarna började. Jag inser att detta givetvis inte kan vara sant och troligen bara är propaganda, sannolikt Hamas själv som gjorde det, eftersom israeler aldrig för någon något ont! Å om det nu skulle vara sant så vet vi ju även att det i så fall bara vara för att ge igen på någon från Hamas gjort något annat ännu tidigare så skulden hamnar ändå rätt till slut.

Va? :va

Det kanske betyder att man just stoppat 1000 självmordsbombare...?

Nej! man har skapat mer hämndlystna människor,
vilket snart kommer att visa sig...

Varför är det så svårt att förstå? Dödande stoppar inte dödande!
Hatet mot Israel är större än nånsin.

Hade någon dödat ert barn... undrar vad ni hade gjort...?
Ganska enkel matematik.

Att du har rätt naturligtvis. Djävulskt rätt.

Då borde vi alla vara överens om att krig inte hjälper.
I min värld... borde inte Israel med ett så starkt ekonomiskt och utbildat land, ha så pass mycket intelligens att förstå detta.

-Börja diskutera med Hamas.
-Ta bort muren.
-Lämna tillbaka ocuperad mark (bort med olagliga bosättare)
-Hjälp palestinierna med uppbygnad och utbildning etc..
(kostar en bråkdel jämfört med krig)(man får araberna på sin sida)

Dessa enkla åtgärder skulle få Israelerna att sova mycket bättre, och det skulle gynna affärerna. Bra för alla!

Eller har jag helt fel?

Dödat en massa andra människors barn? Eeh..:confused:

Nu larvar du dig, övertygad om att du förstår vad jag menade.

Last edited:
Då borde vi alla vara överens om att krig inte hjälper.
I min värld... borde inte Israel med ett så starkt ekonomiskt och utbildat land, ha så pass mycket intelligens att förstå detta.

-Ta bort muren.
-Lämna tillbaka ocuperad mark (bort med olagliga bosättare)
-Hjälp palestinierna med uppbygnad och utbildning etc..
(kostar en bråkdel jämfört med krig)(man får araberna på sin sida)

Dessa enkla åtgärder skulle få Israelerna att sova mycket bättre, och det skulle gynna affärerna. Bra för alla!

Eller har jag helt fel?

Ledsen om jag var otydlig men jag menade att du har rätt i ditt påstående som jag citerade. Nämligen att de oftast har syskon.

Nu larvar du dig, övertygad om att du förstår vad jag menade.

Nej, jag larvar mig faktiskt inte. Om mina barn hade blivit mördade hade jag hämnats på den som gjort det, inte på hans barn eller någon fullkomlig främlings barn.

Och angående hämnen i sig tror jag att du har fel också. Hur många har inte anhöriga som utsätts för mord, våldtäkter och misshandel utan att hämnas? Alldeles för många om du frågar mig. Om en person våldtar ens dotter så ska inte nåt år i fängelse räcka för att skipa rättvisa, och eftersom vi har ett grovt undermåligt rättsystem och en uddlös straffskala i Sverige ser jag det närmast som ens plikt att skipa rättvisa på egen hand.

Hur diskuterar man med en part som vill se ens folk utrotat?
-Ta bort muren.
Du har ju själv nämnt potentialen med självmordsbombare, tycker du att det är klokt att ge dem fri lejd?

Däremot håller jag med om att man på sikt kan hjälpa till med uppbyggnad och utbildning. Förutsatt förstås att motparten först får bort Hamas och andra terrororganisationer.

Om en person våldtar ens dotter så ska inte nåt år i fängelse räcka för att skipa rättvisa, och eftersom vi har ett grovt undermåligt rättsystem och en uddlös straffskala i Sverige ser jag det närmast som ens plikt att skipa rättvisa på egen hand.

Aha! A vigilante, a loose cannon! :rofl

Aha! A vigilante, a loose cannon! :rofl

Tycker det där svaret var otroligt svenskt/svennigt faktiskt. Hu vad hemskt skrivet av mig! Så du tycker att domarna i Sverige alltid ger rättvisa åt offren och anhöriga?

"Loose cannon"? Det kan det väl inte vara om det är riktat mot rätt person? Hamas urskiljningslösa hämnder är däremot ok eller?

Du förresten, ta diskussionen med Idris istället som ser hämnden som nåt än mer självklart än jag. "Hade någon dödat ert barn... undrar vad ni hade gjort...?
Ganska enkel matematik."

Men det kanske rent utav är så att du svarar mig istället för att du vill provocera?

Jaja, barnsligt inlägg i alla fall.

Att Israelerna inte stillasittande kan ta Hamas raketbeskjutning är ju helt självklart.
Att hårda militära ingrepp inte fungerar heller är tyvärr ochså rätt tydligt.
Efter aktionerna i södra Libanon 1981 skapades ett gäng nötter vid namn
Hizbollah.
Ett långt värre gissel än de man försökte rensa ut.
Aktionerna för att få stopp på första intifadan i slutet på 80-talet skapade nästa gäng idioter, Hamas.
Risken är rätt stor att ett nytt gäng dårar kliver fram när dammet lagt sig i Gaza. Och den onda cirkeln går ytterligare ett varv...

Nä, jag tycker det är dags att vända blicken mot finansiärerna i Iran. Dags att sätta hårdare tryck på dessa skäggiga
skitstövlar så att Hamas och Hizbollah tappar kraft.
Se'n kan man (kanske) skapa ett säkerhetsklimat där den tänkta tvåstatslösningen kan fås att fungera.

Hur diskuterar man med en part som vill se ens folk utrotat?

Du har ju själv nämnt potentialen med självmordsbombare, tycker du att det är klokt att ge dem fri lejd?

Däremot håller jag med om att man på sikt kan hjälpa till med uppbyggnad och utbildning. Förutsatt förstås att motparten först får bort Hamas och andra terrororganisationer.

Jag tror att det enda sättet är att sträcka ut handen och vara den kloke,
hur töntigt det än låter.

Hamas och andra fientliga grupper anser att dom försvarar sitt land och sitt folk, men det skulle tappa mening om Israel uppträde på ett schystare sätt.
Man skulle helt enkelt få med sig araberna och den vanliga befolkningen.

Tar man bort muren visar man sin goda sida, då får man också automtiskt med sig civilbefolkningen, och det är dom som har makt att förändra.

Jag skiter i vems fel det är, men hatar när folk mördas.
En konflikt löses aldrig med våld, det är skönt för stunden men löser inte problemet.

Tycker det där svaret var otroligt svenskt/svennigt faktiskt. Hu vad hemskt skrivet av mig! Så du tycker att domarna i Sverige alltid ger rättvisa åt offren och anhöriga?

"Loose cannon"? Det kan det väl inte vara om det är riktat mot rätt person? Hamas urskiljningslösa hämnder är däremot ok eller?

Du förresten, ta diskussionen med Idris istället som ser hämnden som nåt än mer självklart än jag. "Hade någon dödat ert barn... undrar vad ni hade gjort...?
Ganska enkel matematik."

Men det kanske rent utav är så att du svarar mig istället för att du vill provocera?

Jaja, barnsligt inlägg i alla fall.

Ok, i efterhand kanske jag borde valt en annan smiley, sorry.

Intressant att du tycker att det är otroligt svennigt sagt. Jag skulle snarare säga att det är väldigt demokratiskt sagt. Du säger dig gilla demokrati och att det är en av anledningarna till att du står på israels sida i den här konflikten eftersom de är den enda demokratin i det området (vilket jag ser som ett helt ok ställningstagande, jag resonerar på samma sätt). Och ändå pissar du vårt demokratiska samhälle i ansiktet genom att kräva personlig hämnd vid hemska brott istället för att rättsystemet - en av demokratins grundpelare - ska få göra sitt jobb. I mina ögon ett fruktansvärt odemokratiskt uttalande. Men du är inte ensam, HA, Bandidos och sicilianska maffian resonerar på samma sätt när de försöker kringgå rättsapparaten.

Det var ju det här med rättigheter och skyldigheter i demokratin, jag vet att du är bekant med konceptet eftersom du själv tagit upp det innan. Du har en rättighet att få din sak prövad av en opartisk instans - men även en skyldighet att acceptera utfallet (alternativt driva saken vidare i högre instans) och lämna punisher-dräkten på hyllan och ge fan i dina personliga vendettor om du är missnöjd med utfallet. Om du inte är nöjd med hur rättsystemet sköter sitt jobb har du två val i mina ögon: engagera dig politiskt eller flytta.

Nog om det.

Jag ska bli politiker blablabla och massa annat skitsnack...

Då borde du tycka att Hamas ska suga och svälja bara då? Eller gäller det bara för mig?

Vi kanske bara ska ställa till med en stor gruppkram med alla? Bjuda in Hamas, pedofiler och annat pack och bara prata känslor och kramas. Men dom lovade ju att inte våldta fler barn jööh...

Det är såna som du som har förstört livet för så många.

Last edited:
Då borde du tycka att Hamas ska suga och svälja bara då? Eller gäller det bara för mig?

Vi kanske bara ska ställa till med en stor gruppkram med alla? Bjud in Hamas, pedofiler och annat pack och bara prata känslor och kramas. Men dom lovade ju att inte våldta fler barn jööh...
Såna som du som förstör samhället.

Kan du hålla dig till ämnet? Jag pratar om dina antidemokratiska uttalanden, inte om gruppkramar och samtalsterapi.

Ett enklare sätt att se på Gazakrisen:

3072ba1.jpg

Propagandan på SvT fortsätter, nu var det någon klok man där som reportern försökte provocera - utan att lyckas dock.
Dumma frågor som: Kan man få fred genom krig fick slipade svar som Krig är en förutsättning för fred, man sluter ju inte fred med någon man inte krigar med. Precis min typ av logik. :lol

Sedan kom någon kärring vars son var israelisk soldat, det stod att hon var homeopat.Är det en blandning mellan aromaterapeut, psykopat och homosexuell? :confused: Ja hon höll på att gnälla i alla fall, grinade och höll på. :dummer

Jaha, alla som såg Eli Göndör lugnt och metodiskt sätta den hetsiga SVT-programledaren i Aktuellt på plats kan ju lägga ner snacket. Där fick ni svar på alla frågor och allt gnäll. Precis så som han beskrev det är det. :tummenupp

Edit: Du hann före :D

får vell fråga samma sak igen då, Vad skulle du göra om norge började erövra landsdelar av sverige?

Skulle du stå och titta på, eller skulle du försvara ditt land?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing