Äntligen lite krig att glutta på

Status
Ej öppen för fler svar.
Är det verkligen att ta i att jämföra de extremaste islamisterna med nazisterna?

Skillnaden ligger väl snarare i hur "framgångsrika" de varit.

De extrema islamisterna är ju beredda att "utplåna" sina fiender och vill utplåna judarna...

Adolf lyckades dupera sitt folk och hjärntvätta en del och därefter försvaga potentiella kritiker/motståndare så att han därefter kunde köra sitt vedervärdiga race.
Adolf använde sin idelogi för att uppnå detta.

På samma sätt använder islamistiska ledare religionen för att hjärntvätta sina soldater. Istället för lägre stående raser är fienden "de otrogna".

Jag jämställer inte nazism och islamism, däremot finns det vissa tydliga beröringspunkter.

På samma sätt som det finns likheter mellan vänsterextremister och nynazister.
Båda grupperna anser att målet helgar medlen och att våld är berättigat mot de som tycker annorlunda. Man har tydliga gemensamma fiender och ideal. Man har en "vi och dom"-känsla som gör samhörigheten inom gruppen starkare och hatet mot den andra gruppen starkare...

Hur skall vi motarbeta dessa grupper enligt dig?

Är Israel helt fel ute?

Är Israel helt fel ute?

Hur många extremister har blivit bombade till rätta?

I Libanon ökade ju stödet för Hizbollah efter att Israel dumpat sina klusterbomber över dem.

Hade det funnits ett enkelt svar på din fråga hade vi ju inte varit där vi var nu.
Men jag tror inte det är rätt väg att gå att bomba och förtrycka ett folk så till den grad att de inte längre har någon annan vilja kvar än att dra med sin baneman i fördärvet.

Är det verkligen att ta i att jämföra de extremaste islamisterna med nazisterna?

Skillnaden ligger väl snarare i hur "framgångsrika" de varit.

De extrema islamisterna är ju beredda att "utplåna" sina fiender och vill utplåna judarna...

Adolf lyckades dupera sitt folk och hjärntvätta en del och därefter försvaga potentiella kritiker/motståndare så att han därefter kunde köra sitt vedervärdiga race.
Adolf använde sin idelogi för att uppnå detta.

På samma sätt använder islamistiska ledare religionen för att hjärntvätta sina soldater. Istället för lägre stående raser är fienden "de otrogna".

Jag jämställer inte nazism och islamism, däremot finns det vissa tydliga beröringspunkter.

På samma sätt som det finns likheter mellan vänsterextremister och nynazister.
Båda grupperna anser att målet helgar medlen och att våld är berättigat mot de som tycker annorlunda. Man har tydliga gemensamma fiender och ideal. Man har en "vi och dom"-känsla som gör samhörigheten inom gruppen starkare och hatet mot den andra gruppen starkare...

å sedan har vi den tråkiga beröringspunkten att vi alla skulle kunna gå i fällan att falla för någon som håller fram "vår grupp" på bekostnad av andra. Inget är lättare än att få folk att tro att dem är utvalda.
Så tyvärr handlar detta inte bara om -ismer, det handlar om oss alla och jag lovar att t.ex. Blackninja skulle vara enkel att manipulera efter precis samma regeler som de som nazisterna använde. (Andra likheter är inte menade eller påstådda!)

Anledningen till att Blackninja m.fl. skulle vara enkla är att ju mer upptagen du är av oss-dem desto lättare går det. Men som sagt bara en gradskillnad mot t.ex. mig...

Sedan tror jag dessutom att det finns en beröringspunkt att vi alla skulle agerat likadant om vi själv hade bott i Gaza.

det är också anledningen till att jag inte orkar kasta så mycket skit på dem. Jag tror nämligen på fullt allvar att jag under andra förhållanden också skulle kunna varit en av alla onda muslimer/palestiner/judar eller what ever.

Är inte de flesta bedömare eniga om att Israel inte vill har eldupphör just nu? .

Inte enligt Jan Hallenberg, statsvetare på Försvarshögskolan, på P1 i morse. Tvärtom lät det som faktiskt.

Israeler är väl kända för mycket men kanske inte för sin försiktiga diplomati? Mot bakgrund av det ter det sig märkligt att de skulle skicka sina vapensmuggelexperter från armén till Egypten för att granska förslaget.
Apropå ouppnåbara villkor så är det ju Hamas som kräver att alla gränser öppnas mot Israel och att Israel lämnar Gaza innan de slutar skjuta. Schysst verklighetsförankring. :rolleyes:

Men jag tror inte det är rätt väg att gå att bomba och förtrycka ett folk så till den grad att de inte längre har någon annan vilja kvar än att dra med sin baneman i fördärvet.

Det må vara en överraskning men att man uinte är överens betyder inte automatiskt att den andra parten är helt obegåvad. Med andra ord: det framgår med all önskvärd tydlighet att du inte tycker det är en bra idé att bomba Hamas. Det framgår tyvärr väldigt tydligt att du inte vill eller kan svara på hur du tycker israelerna borde agerat istället. Varför vill du inte svara på det?

Last edited:
Hur många extremister har blivit bombade till rätta?

I Libanon ökade ju stödet för Hizbollah efter att Israel dumpat sina klusterbomber över dem.

Hade det funnits ett enkelt svar på din fråga hade vi ju inte varit där vi var nu.

De har väl valt att följa sin baneman långt innan bomberna? Inte är det några få rötägg som du beskriver, det är folkvalda och hjältar och de har sitt folk och sin religon bakom sig som stöd.

å sedan har vi den tråkiga beröringspunkten att vi alla skulle kunna gå i fällan att falla för någon som håller fram "vår grupp" på bekostnad av andra. Inget är lättare än att få folk att tro att dem är utvalda.
Så tyvärr handlar detta inte bara om -ismer, det handlar om oss alla och jag lovar att t.ex. Blackninja skulle vara enkel att manipulera efter precis samma regeler som de som nazisterna använde. (Andra likheter är inte menade eller påstådda!)

Anledningen till att Blackninja m.fl. skulle vara enkla är att ju mer upptagen du är av oss-dem desto lättare går det. Men som sagt bara en gradskillnad mot t.ex. mig...

Sedan tror jag dessutom att det finns en beröringspunkt att vi alla skulle agerat likadant om vi själv hade bott i Gaza.

det är också anledningen till att jag inte orkar kasta så mycket skit på dem. Jag tror nämligen på fullt allvar att jag under andra förhållanden också skulle kunna varit en av alla onda muslimer/palestiner/judar eller what ever.

Men kanske en trevlig middag och lite vin? Hört att du är rätt söt

Last edited:
Och det framgår med all önskvärd tydlighet att du tycker att det är en ypperlig idé. Var det effektivt i Libanon?

Nu ska vi inte älta mer om vad jag tycker, du får nog bjuda till lite.
Du vet vad jag tycker, tror ingen vet vad du tycker, inte ens du själv faktiskt.

Du vet vad jag tycker, tror ingen vet vad du tycker, inte ens du själv faktiskt.

mjaa, men eftersom bara du tydligen vet vad han tycker, kan inte du då erbjuda dig att krama honom och säga snälla fina ord och på så sätt vara lite mänskligare mot stackars ovetandes korvis?

Last edited:
men eftersom bara du tydligen vet vad han tycker, kan inte du då erbjuda dig att krama honom och säga snälla fina ord och på så sätt vara lite mänskligare mot stackars ovetandes korvis?

mjaa, problemet är ju att han inte skriver någonstans vad han tycker, så ingen vet.

men eftersom bara du tydligen vet vad han tycker, kan inte du då erbjuda dig att krama honom och säga snälla fina ord och på så sätt vara lite mänskligare mot stackars ovetandes korvis?

Jag tycker vi tar en öl om detta. Korvis bjussar:D

mjaa, problemet är ju att han inte skriver någonstans vad han tycker, så ingen vet.

Kan det vara så att han är Östros på riktigt?

Last edited:

mjaa, fast det var ju inte det jag skrev/beskrev; det gick ju ut på att DU skulle göra någonting...eller du kanske bara inte förstod?

Jag tycker vi tar en öl om detta. Korvis bjussar:D

right on! markus ska ha saft dock, men det blir hallonsaft vilket han tycker om.

Last edited:
Kan det vara så att han är Östros på riktigt?

Är det något jag är glad för så är det att han inte är politiskt engagerad, överlycklig rent av.

mjaa, fast det var ju inte det jag skrev/beskrev; det gick ju ut på att DU skulle göra någonting...eller du kanske bara inte förstod?

tjaa, du skrev något om att bara jag vet vad han tycker, och det gör jag inte.
Men det hedrar dig att du inte bara ställer upp för honom, (han är säkert evigt tacksam över att få hjälp av sådan kompetens :hihi) utan att du också slösar forumplats och tid på att skriva om saft och annat för tråden livsviktiga ting.

Förslag: om du vill gnabbas så tar vi det någon annanstans t.ex. via PM där jag verkligen kan uttrycka mig om dig utan att bryta mot forumreglerna, ok? :)

Last edited:
tjaa, du skrev något om att bara jag vet vad han tycker, och det gör jag inte.
Men det hedrar dig att du inte bara ställer upp för honom, (han är säkert evigt tacksam över att få hjälp av sådan kompetens :hihi) utan att du också slösar forumplats och tid på att skriva om saft och annat för tråden livsviktiga ting.

Förslag: om du vill gnabbas så tar vi det någon annanstans t.ex. via PM där jag verkligen kan uttrycka mig om dig utan att bryta mot forumreglerna, ok? :)

mjaa, markus, du vet att du alltid kan pm'a mig om ditt och datt (vilket ju ligger inom din expertis :krama).

tjaa, du måste vara den ende som vet vad han själv inte vet, annars hade du väl inte skrivit det eller?

och vad gäller ang. 'slöseri' på forumplats och tid att skriva om saft odyl...då kan ju du passa på att tacka för dig och säga upp ditt medlemsskap här med tanke på all 'intellektuell' svammel du skrivit.

tack för den här tiden markus.

mjaa, markus, du vet att du alltid kan pm'a mig om ditt och datt (vilket ju ligger inom din expertis :krama).

tjaa, du måste vara den ende som vet vad han själv inte vet, annars hade du väl inte skrivit det eller?

och vad gäller ang. 'slöseri' på forumplats och tid att skriva om saft odyl...då kan ju du passa på att tacka för dig och säga upp ditt medlemsskap här med tanke på all 'intellektuell' svammel du skrivit.

tack för den här tiden markus.

Sluta sabotera en, på det hela taget, intressant diskussion med ovidkommande dravel.

Mvh

Sluta sabotera en, på det hela taget, intressant diskussion med ovidkommande dravel.

Mvh

mjaa, här kommer det kanske mest intelligenta och konstruktiva åsikten någonsin här på sh :rullandeu

vilken tyngd och pondus i ditt svar.

anar jag att det kommer markus till gagn?

Du vet vad jag tycker.

Ja, du tycker att handling, oavsett vilken är bättre än att inte göra något.

"- Ja, jag hällde bensin på lågorna men jag gjorde åtminstone något!!"

.....men hade det funnits ett enkelt svar så hade det troligen redan implementerats. Däremot har jag så svårt att förstå att du är så stark anhängare av just bombmetoden eftersom den verkar kontraproduktiv. Om vi å ena sidan inte gör något så är vi veka och blockflöjtiga och alltså måste det vara bättre att bomba andra sidan tillbaka till stenåldern oavsett hur många civila och barn som stryker med. Metoden funkar inte utan ger snarare upphov till ökat hat, instabilitet och mer stöd till terror men vi visar iaf handlingskraft och handlingskraft är a och o oavsett kostnad.

Men det enda rimliga i min bok är ett omedelbart eld upphör. Det kan aldrig vara värt den mängd civila dödsoffer som denna aktion medfört.

Så först eldupphör.
Därefter tror jag problemen är för stora för att enbart kunna lösas mellan dessa två parter som hatar varandra så intensivt att du och jag framstår som bEsTisar...

- Därför måste Egypten, med hjälp av FN/EU hjälpa till med att säkra sina gränser och förhindra smuggling av vapen in i Gaza.
- Hamas måste hålla sin del av vapenvilan.
- Blockaden av gaza som medför svält, fattigdom och inhumana förhållanden måste upphävas snarast. Så länge dessa förhållanden råder kommer de att använda de enda medel de har att "bekämpa sina förtryckare" oavsett hur mycket vi säger till dem att de är terrorister....
- FN/EU måste omgående komma igång med först akuta hjälpinsatser men därefter uppbyggnadsarbete
- Hamas / Det palestinska styret måste erkänna Israel
- FN bör om möjligt hjälpa till att säkra stabiliteten med säkerhetsstyrkor som förebygger ev. attacker från militanta palestinier
- Bosättare måste tas bort från de ockuperade områdena

.....därefter måste olika projekt likt de kantian tidigare beskrev dras igång. Samarbetsprojekt inom "okänsliga" områden som infrastruktur under FNs översyn.

- Samkväm med representanter från båda läger där man spelar blockflöjt och sjunger we shall overcome under ldning av Ann Wibble.

.....därefter måste olika projekt likt de kantian tidigare beskrev dras igång. Samarbetsprojekt inom "okänsliga" områden som infrastruktur under FNs översyn.

- Samkväm med representanter från båda läger där man spelar blockflöjt och sjunger we shall overcome under ldning av Ann Wibble.

...vilket också innebär dricka hallonsaft...underskatta inte hallonsaften, för vi vet att bättre saft har ingen haft...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla