Äntligen är den här!

2 saker slår mig:
1. Den där V8 pickisen med jättemycket cylindervolym som dessutom verkar vara trimmad. Den ger 178 hk, dvs betydligt mindre än min gamla 2,5 liters raka bmw-sexa.
Hur gör jänkarna för att få ut så usel litereffekt????

Enkelt. genom att konsekvent förneka all utveckling inom motorteknik sedan 1937 och hävda att allt annat skulle var djävulens påfund. :D
 
Enkelt. genom att konsekvent förneka all utveckling inom motorteknik sedan 1937 och hävda att allt annat skulle var djävulens påfund. :D

Ändå gör en Lincoln Mark III från -75 noll till hundra på 6,8 sek. Och den har inte ens 300 hästar och väger 2,4 ton.

Min bil har 260 hästar & 1600 kilo och är dessutom fyrhjulsdriven och har marginellt lägre 0-100 siffror.

Jänkestål går satan helt enkelt.
 
Ändå gör en Lincoln Mark III från -75 noll till hundra på 6,8 sek. Och den har inte ens 300 hästar och väger 2,4 ton.

Min bil har 260 hästar & 1600 kilo och är dessutom fyrhjulsdriven och har marginellt lägre 0-100 siffror.

Jänkestål går satan helt enkelt.

6.8? jag är skeptisk.. Men iaf,lincolnen har 460 cui och du har (nog)122cui vilket gör en jävla skillnad i vrid
 
Är nog inte omöjligt.
Men varför man skulle ta omvägen runt elomvandling, när man har möjligheten till direktdrift förstår jag inte.
Behövs styrning och en rejäl drivmotor.
Effektivast är att ta vara på förlorad effekt - Avgasdriven kompressor.
Är inte förtjust i turbo.
Men det är andra.

Nackdelen med turbo är att kompressionsförhållandet måste hållas lågt för att kunna ladda mer.
Utan laddtryck blir motorn kastrerad.
Inget stort problem.
Men jag gillar det inte!

Direktdriven kompressor stoppar i lika mycket luft i cylindern oavsett varv och belastning.
Bättre.
Elektrisk kompressor ger möjlighet att variera laddtrycket efter behov.
Borde vara intressant främst på terräng och lastbilar.
Tror dock inte på idén.
Föredrar lågvarviga motorer med mycket volym.
Seghet FTW!

[YOUTUBE-ID]EWu45VSdQo8&eurl[/YOUTUBE-ID]


Ännu en OT-film jag gillar! Gosh vad nice! Den antika dieseltraktorn tuffar förnöjt... vikten kryper uppåt på släden....traktorn tuffar lite mörkare och tycker att livet är toppen, däcken börjar skrynkla sig... vikten kryper lite högre på släden....traktorn tuffar lite bestämdare...
...sedan är banan slut :D
 
Last edited:
Ännu en OT-film jag gillar! Gosh vad nice! Den antika dieseltraktorn tuffar på... vikten kryper uppåt på släden....traktorn tuffar lite mörkare, däcken börjar skrynkla sig... vikten kryper lite högre på släden....traktorn tuffar lite bestämdare...
...sedan är banan slut :D

Det hördes ju att den gick olastad hela första halvan av banan, den började trivas först på slutet...

Med nog många växlar borde man kunna få den motorn i en personbil att göra 200km/h, med det motorljudet :D
 
Det hördes ju att den gick olastad hela första halvan av banan, den började trivas först på slutet...

Med nog många växlar borde man kunna få den motorn i en personbil att göra 200km/h, med det motorljudet :D

Fick med fel rulle, nu är den rätta filmen med i mitt förra inlägg! Farbror proppmätt som kör gjutjärnstraktorn är ju stenhård! :D :Bugar
 

Bifogat

  • regler.JPG
    regler.JPG
    19.3 KB · Visningar: 62
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top