Äntligen är den här!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
2 saker slår mig:
1. Den där V8 pickisen med jättemycket cylindervolym som dessutom verkar vara trimmad. Den ger 178 hk, dvs betydligt mindre än min gamla 2,5 liters raka bmw-sexa.
Hur gör jänkarna för att få ut så usel litereffekt????

Enkelt. genom att konsekvent förneka all utveckling inom motorteknik sedan 1937 och hävda att allt annat skulle var djävulens påfund. :D
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Enkelt. genom att konsekvent förneka all utveckling inom motorteknik sedan 1937 och hävda att allt annat skulle var djävulens påfund. :D

Ändå gör en Lincoln Mark III från -75 noll till hundra på 6,8 sek. Och den har inte ens 300 hästar och väger 2,4 ton.

Min bil har 260 hästar & 1600 kilo och är dessutom fyrhjulsdriven och har marginellt lägre 0-100 siffror.

Jänkestål går satan helt enkelt.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ändå gör en Lincoln Mark III från -75 noll till hundra på 6,8 sek. Och den har inte ens 300 hästar och väger 2,4 ton.

Min bil har 260 hästar & 1600 kilo och är dessutom fyrhjulsdriven och har marginellt lägre 0-100 siffror.

Jänkestål går satan helt enkelt.

6.8? jag är skeptisk.. Men iaf,lincolnen har 460 cui och du har (nog)122cui vilket gör en jävla skillnad i vrid
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är nog inte omöjligt.
Men varför man skulle ta omvägen runt elomvandling, när man har möjligheten till direktdrift förstår jag inte.
Behövs styrning och en rejäl drivmotor.
Effektivast är att ta vara på förlorad effekt - Avgasdriven kompressor.
Är inte förtjust i turbo.
Men det är andra.

Nackdelen med turbo är att kompressionsförhållandet måste hållas lågt för att kunna ladda mer.
Utan laddtryck blir motorn kastrerad.
Inget stort problem.
Men jag gillar det inte!

Direktdriven kompressor stoppar i lika mycket luft i cylindern oavsett varv och belastning.
Bättre.
Elektrisk kompressor ger möjlighet att variera laddtrycket efter behov.
Borde vara intressant främst på terräng och lastbilar.
Tror dock inte på idén.
Föredrar lågvarviga motorer med mycket volym.
Seghet FTW!

[YOUTUBE-ID]EWu45VSdQo8&eurl[/YOUTUBE-ID]


Ännu en OT-film jag gillar! Gosh vad nice! Den antika dieseltraktorn tuffar förnöjt... vikten kryper uppåt på släden....traktorn tuffar lite mörkare och tycker att livet är toppen, däcken börjar skrynkla sig... vikten kryper lite högre på släden....traktorn tuffar lite bestämdare...
...sedan är banan slut :D
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ännu en OT-film jag gillar! Gosh vad nice! Den antika dieseltraktorn tuffar på... vikten kryper uppåt på släden....traktorn tuffar lite mörkare, däcken börjar skrynkla sig... vikten kryper lite högre på släden....traktorn tuffar lite bestämdare...
...sedan är banan slut :D

Det hördes ju att den gick olastad hela första halvan av banan, den började trivas först på slutet...

Med nog många växlar borde man kunna få den motorn i en personbil att göra 200km/h, med det motorljudet :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det hördes ju att den gick olastad hela första halvan av banan, den började trivas först på slutet...

Med nog många växlar borde man kunna få den motorn i en personbil att göra 200km/h, med det motorljudet :D

Fick med fel rulle, nu är den rätta filmen med i mitt förra inlägg! Farbror proppmätt som kör gjutjärnstraktorn är ju stenhård! :D :Bugar
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR

Bifogat

  • regler.JPG
    regler.JPG
    19.3 KB · Visningar: 62
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top