Äntligen är den här!

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ett extra batteri 140Ah från Biltema ca 1200:-
En lövblåsare från Rusta ca 1100:-
en 12VDC - 220VAC converter ca 2000:-
1 tub Nos pris :-

Ett rödljus kick-ass kit ?


Givetvis måste man ha en fempack silvertejp också för att hålla fast grejerna och få det tätt.
 

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
jag vet va mitt nästa projekt kommer o bli iaf.. ska smäcka på en fet lövblåsare under sadeln!! XD
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
2 saker slår mig:
1. Den där V8 pickisen med jättemycket cylindervolym som dessutom verkar vara trimmad. Den ger 178 hk, dvs betydligt mindre än min gamla 2,5 liters raka bmw-sexa.
Hur gör jänkarna för att få ut så usel litereffekt????
2. En el-turbo funkar nog ok, och för typ 10% effektökning borde den inte dra mycket mer än helljuset. Men som nån sa, inte 26% på något som drar mycket luft.

Men en tvåtakts lövblåsare!!!!
Kommer bli lite som gamla Messerschmidt 262 som hade små tvåtaktare i turbinnavet som låg och knattrade på tomgång helat tiden för att kunna dra igång igen varenda gång stora flåset dog. Mmmm...i love the smell of twostroke in the morning...
 

Dan08

Veritas vos liberati
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Hornsbergs strand
Hoj
Ingen förtillfället
2 saker slår mig:
1. Den där V8 pickisen med jättemycket cylindervolym som dessutom verkar vara trimmad. Den ger 178 hk, dvs betydligt mindre än min gamla 2,5 liters raka bmw-sexa.
Hur gör jänkarna för att få ut så usel litereffekt????
2. En el-turbo funkar nog ok, och för typ 10% effektökning borde den inte dra mycket mer än helljuset. Men som nån sa, inte 26% på något som drar mycket luft.

Men en tvåtakts lövblåsare!!!!
Kommer bli lite som gamla Messerschmidt 262 som hade små tvåtaktare i turbinnavet som låg och knattrade på tomgång helat tiden för att kunna dra igång igen varenda gång stora flåset dog. Mmmm...i love the smell of twostroke in the morning...


Öhmm det är inte v8 i den pickisen.. orginal v6 på 4,3L med vortec... så 178hk e ganska mycket för en pickis från 93 ;)
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mjo. Den där verkar ju jättesannolik.

Ska man tänka lite teoretiskt så måste den där fläkten pumpa 4500 liter i minuten (4,5 kubikmeter) bara för att hålla jämna steg med vad en 900cc motor drar i sig vid 10000 rpm. Ger den mindre än så så kommer den att strypa motorn.
Hur många 12 volts trumfläktar grejar det?
Om den nu skulle greja det så är ju frågan hur i helvete generatorn skulle ha skuggan av en chans att hålla jämna steg för att inte tömma batteriet.
Sen är det ju så att trumfläktar rent generellt är extremt dåliga på att ge några direkta tryckhöjningar. Fläktar konstrueras för att flytta mycket luft men nästan utan tryckhöjning. Så fort det blir lite mottryck så sjunker flödet drastiskt.

Så med andra ord. troligen stryper det motorn eftersom fläkten har för låg kapacitet. Skulle fläkten ha tillräcklig kapacitet så kommer den att döda elsystemet på ett kick.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Om du bara visste vilka användningsområden man har för en lövblåsare! :)

[YOUTUBE-ID]8kbRg3K3_cw[/YOUTUBE-ID]
 

Dr.Bike

Guest
Hade den vart lika billig som den ser ut att vara så hade jag köpt den.

Jo men du ser ju själv att det är en vanlig motorrumsfläkt till en båt + ett luftfilter.
Båda troligen från B-tma.

Så inköpspriset ligger väl MAX på 50% ac vad fånen tar på Blocket = smart OM nån köper det.
Pinsamt om han tror han kan lura nån.
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
nattmössemummel

jag hörde för några år sedan ett nattemösse mummel om att mercedes skulle komma med elektriska kompressorer. kan någon bekräfta eller dementera detta. och skulle då denna apprat göra så att generatorn skulle ta lika mycke extra effekt som en mekanisk drivning av kompressorn isf?
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
om man kollar noga på filmerna så sprutar dom in lustgas i lövblåsaren.
Tror detta men lövblåsaren bara är en manöver och att dom igentligen sprutar lustgas direkt in i insuget.

Sen att få bra avgasvärden med en fläkt som ger turbolens i insuget!
Det räckar ju med att montera ett sportfilter direkt på luftmasse mätaren för attt bilen ska gå skit.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
jag hörde för några år sedan ett nattemösse mummel om att mercedes skulle komma med elektriska kompressorer. kan någon bekräfta eller dementera detta. och skulle då denna apprat göra så att generatorn skulle ta lika mycke extra effekt som en mekanisk drivning av kompressorn isf?
Är nog inte omöjligt.
Men varför man skulle ta omvägen runt elomvandling, när man har möjligheten till direktdrift förstår jag inte.
Behövs styrning och en rejäl drivmotor.
Effektivast är att ta vara på förlorad effekt - Avgasdriven kompressor.
Är inte förtjust i turbo.
Men det är andra.

Nackdelen med turbo är att kompressionsförhållandet måste hållas lågt för att kunna ladda mer.
Utan laddtryck blir motorn kastrerad.
Inget stort problem.
Men jag gillar det inte!

Direktdriven kompressor stoppar i lika mycket luft i cylindern oavsett varv och belastning.
Bättre.
Elektrisk kompressor ger möjlighet att variera laddtrycket efter behov.
Borde vara intressant främst på terräng och lastbilar.
Tror dock inte på idén.
Föredrar lågvarviga motorer med mycket volym.
Seghet FTW!
[YOUTUBE-ID]EWu45VSdQo8[/YOUTUBE-ID]
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
........Vart nånstans i Pro Suberbike reglementet står det att man inte får ha en elfläkt inkopplad till luftburken???

Bli först! :tummenupp

Tyvärr brukar regelverk börja med texten "Allt som inte uttryckligen är tillåtet är att betrakta som förbjudet".
Dessutom brukar det vara regelskrivaren som har tolkningsföreträde.

Så frågan blir tyvärr:
Var någonstans står det att du får ha elfläkt?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Tyvärr brukar regelverk börja med texten "Allt som inte uttryckligen står är att betrakta som förbjudet".
Dessutom brukar det vara regelskrivaren som har tolkningsföreträde.

Så frågan blir tyvärr:
Var någonstans står det att du får ha elfläkt?

Nu är det inget tyvärr då fläktelädet gör mer nytta på en bajamaja än en ZX10a :D
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Tyvärr brukar regelverk börja med texten "Allt som inte uttryckligen är tillåtet är att betrakta som förbjudet".
Dessutom brukar det vara regelskrivaren som har tolkningsföreträde.

Så frågan blir tyvärr:
Var någonstans står det att du får ha elfläkt?
Nja, det där med "allt förbjudet som inte är tillåtet" är helt orealistiskt om man inte har en 100% fulländad regelbok och det kommer aldrig att ske i nån motorsport innan solen expoderar.

Vicket som. Orden "Fri trimning" i PSBs klassreglemente ger bra takhöjd även för elfläkt eftersom "Fri trimning" inte följs upp med "eldrivna kompressorer är förbjudna".

En domare skulle också ha svårt att döma bort remdriven kompressor och 1435cc i PSB eftersom remdriven kompressor faller under "Fri trimning" och det finns ingen volymbegränsning för remdrivna kompressorer i reglerna för PSB.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
domare skulle också ha svårt att döma bort remdriven kompressor och 1435cc i PSB eftersom remdriven kompressor faller under "Fri trimning" och det finns ingen volymbegränsning för remdrivna kompressorer i reglerna för PSB.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Snackar vi Pro Superbike i Roadracing så står det i texten " överladdning ej tillåten"
Elfläkten hade nog varit ok för den klassas väl knappast som överladdning! :D
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Snackar vi Pro Superbike i Roadracing så står det i texten " överladdning ej tillåten"
Elfläkten hade nog varit ok för den klassas väl knappast som överladdning! :D

Är inte ram-air en typ av överladdning isåfall? Skulle man få ha en turbo som matar tryck till 0 bar?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top