Ännu en anledning att älska USA

Problemet med din inställning i den aktuella sakfrågan framkommer tydligt i din sista mening. Vad har de somalier som fick sina tillgångar frysta gjort mot oss? De är ju knappast överbevisade om varken terroristbrott eller något annat, som du vet. Och däri ligger problemet.

Ja, det är problematiskt. SÅ problematiskt att Den Solbrände tycker man kan hålla folk inlåsta oavsett om de belagts med skuld eller inte, en djupt tragisk situation förstås men jag är tvungen att dela den uppfattningen. Dessutom tycker jag ett låst bankkonto är att betrakta som ett mindre övertramp, det är väl inte ens låst längre?

Ja, det är problematiskt. SÅ problematiskt att Den Solbrände tycker man kan hålla folk inlåsta oavsett om de belagts med skuld eller inte, en djupt tragisk situation förstås men jag är tvungen att dela den uppfattningen. Dessutom tycker jag ett låst bankkonto är att betrakta som ett mindre övertramp, det är väl inte ens låst längre?

Det är naturligtvis lika åt helvete att hålla folk inlåsta i åratal utan rättslig prövning nu som då.

Tänk dig själv in i situationen att staten låser alla dina tillgångar. Du kan inte använta kredit- eller betalkort. Du kan inte ta ut kontanter från banken. Din arbetsgivare får inte betala ut din innestående lön till dig. Om du ber din bäste polare om hjälp i form av ett lån för att klara hyresbetalningar etc, blir det nobben därför att han inte vill begå brott. Det är nämligen förbjudet att på något sätt hjälpa Dig ekonomiskt. Man kan ju undra hur lång tid det i den sitationen skulle ta, innan du förvandlas till uteliggare på en parkbänk någonstans...

De utsatta somalierna klarade sig tack vare att folk i deras omgivning struntade i att det var förbjudet att hjälpa dem. Ett tydligt exempel på att civil olydnad understundom inte är så dumt.

Det är naturligtvis lika åt helvete att hålla folk inlåsta i åratal utan rättslig prövning nu som då.

Tänk dig själv in i situationen att staten låser alla dina tillgångar. Du kan inte använta kredit- eller betalkort. Du kan inte ta ut kontanter från banken. Din arbetsgivare får inte betala ut din innestående lön till dig. Om du ber din bäste polare om hjälp i form av ett lån för att klara hyresbetalningar etc, blir det nobben därför att han inte vill begå brott. Det är nämligen förbjudet att på något sätt hjälpa Dig ekonomiskt. Man kan ju undra hur lång tid det i den sitationen skulle ta, innan du förvandlas till uteliggare på en parkbänk någonstans...

De utsatta somalierna klarade sig tack vare att folk i deras omgivning struntade i att det var förbjudet att hjälpa dem. Ett tydligt exempel på att civil olydnad understundom inte är så dumt.

Det är väl många kriminella som icke-kriminella som fått sina rättigheter "kränkta" genom åren? Vad är anmärkningsvärt med det? Varenda anhållande, häktning eller till och med förhör av en oskyldig är ju en kraftig "kränkning" av någons rättigheter?

Snacka om storm i vattenglas. Dessutom var de ju skyldiga, de hade väl skickat pengar till det där Al Barakat eller vad det heter som för svenska skattepengar bedriver terrorutbildningar i Somalia? Har jag missat något? :va

Det är väl många kriminella som icke-kriminella som fått sina rättigheter "kränkta" genom åren? Vad är anmärkningsvärt med det? Varenda anhållande, häktning eller till och med förhör av en oskyldig är ju en kraftig "kränkning" av någons rättigheter?

Snacka om storm i vattenglas. Dessutom var de ju skyldiga, de hade väl skickat pengar till det där Al Barakat eller vad det heter som för svenska skattepengar bedriver terrorutbildningar i Somalia? Har jag missat något? :va

Ett felbeteende blir inte mindre fel för att det begås ofta.

Vad är dom dömda för? Måste ha missat det.

Vad är dom dömda för? Måste ha missat det.

Inget tror jag, vad är Bin Laden dömd för? Hitler? Stalin?
AHuruvida man är dömd kan inte vara enda kriteriet för huruvida man skall betraktas som insyltad i fuffens, det har till och med Bodström hajat. :slicka

Inget tror jag, vad är Bin Laden dömd för? Hitler? Stalin?
AHuruvida man är dömd kan inte vara enda kriteriet för huruvida man skall betraktas som insyltad i fuffens, det har till och med Bodström hajat. :slicka

Det är väl heller ingen som spärrat Stalins tillgångar såvitt jag känner till.:)

Klart man kan vara insyltad i fuffens utan att vara dömd. Man kan till och med bli utsatt för tvångsmedel. Att bli häktad till exempel. MEN, ett beslut om häktning kan överklagas. En liten men helt avgörande skillnad i jämförelse med vad somalierna utsattes för.:fakta

Bodström...:lol:rofl:hihi

Nej, men garanterat alla Al-Qaida pengar man hittat. Är det också fel? Varför/varför inte?

Det är inte principiellt fel. Men det är fel om de fysiska eller juridiska personer som franhänts möjligheten att disponera över pengarna, inte ges möjlighet att överklaga beslutet att spärra tillgångarna.

Det är inte principiellt fel. Men det är fel om de fysiska eller juridiska personer som franhänts möjligheten att disponera över pengarna, inte ges möjlighet att överklaga beslutet att spärra tillgångarna.

Så att, om, Al Qaida inte kan kräva att få tillgång till sina terrorfonder så tycker du det är ett viktigt problem? Du är svårt miljöskadad. :hihi

Så att, om, Al Qaida inte kan kräva att få tillgång till sina terrorfonder så tycker du det är ett viktigt problem? Du är svårt miljöskadad. :hihi

Nu är det måhända inte så att Al-Qaida har öppnat konto i eget namn och satt in alla sina besparingar på. Det finns ju uppenbarligen hönshjärnor som trodde att nyss nämnda somaliers pengar tillhörde nån terrororganisation. På samma sätt lär det väl - rätt eller fel - vara med de "terrorfonder" du nämner. Kanske står de pengar man tror eller anser sig veta tillhör en "terrorfond" på en privatpersons eller ett företags konto. Då är det rimligt att denna person eller företag bereds möjlighet att försvara sig och sin egendom mot påståendet om "terrorfonder". Om bevisningen håller streck så kommer ju beslaget att bestå, inga problem. Men håller inte bevisningen...

Eftersom det är viktigt att visa sig solidarisk i solidaritetstävlingar osv kör
vi en andra halvlek i solidaritetstävlingen.

Hur mycket sätter ni in i al-Qaidas terrorfond?

al-Qaida behöver deg, pröjsa! :fakta

1. BostonGurka 300:-
2.

Eftersom det är viktigt att visa sig solidarisk i solidaritetstävlingar osv kör
vi en andra halvlek i solidaritetstävlingen.

Hur mycket sätter ni in i al-Qaidas terrorfond?

al-Qaida behöver deg, pröjsa! :fakta

1. BostonGurka 300:-
2.

Det där verkar krångligt.

Rösta in vänsterpacket så kan du snart knacka på hos grannen och ge dem pengarna direkt i handen.

Eller varför inte sponsra dem genom att bli fackansluten genom LO?

Vet inte om en riktig Al Qaida(tm) människa jobbar 7-4 och har sina pengar på lönekonto. Är nog andra monetära medel såsom granater, fruar och getter.

...såsom granater, fruar och getter.

:rofl

Bara för det måste jag återge ett sms jag har fått av en god vän:

4 tecken på att du är Taliban
1. du har fler fruar än tänder
2. du äger en raketramp men har inte råd med skor
3. du föredrar heroin men tar avstånd från öl
4. du torkar dig i arslet med bara handen men anser att bacon är orent

Har du läst boken förresten? :)

:rofl

Bara för det måste jag återge ett sms jag har fått av en god vän:

4 tecken på att du är Taliban
1. du har fler fruar än tänder
2. du äger en raketramp men har inte råd med skor
3. du föredrar heroin men tar avstånd från öl
4. du torkar dig i arslet med bara handen men anser att bacon är orent

Har du läst boken förresten? :)

Om en person tycker det är äckligare att ta på sin egen kropp än att stoppa
arslet från en gris munnen, vad säger det då om den personen, mer än att han
inte är Taliban alltså?

Last edited:
Fantastiskt, äntligen!

"Den nya lagen ska stoppa illegala aborter men kan också göra det brottsligt att ta ett glas vin eller gå på halt underlag under graviditeten.
Den nya lagen kriminaliserar avsiktliga, medvetet vårdslösa handlingar som leder till missfall. Att åka skidor under graviditeten är en av aktiviteterna som nämns. "
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6698475.ab

Fantastiskt, äntligen!

"Den nya lagen ska stoppa illegala aborter men kan också göra det brottsligt att ta ett glas vin eller gå på halt underlag under graviditeten.
Den nya lagen kriminaliserar avsiktliga, medvetet vårdslösa handlingar som leder till missfall. Att åka skidor under graviditeten är en av aktiviteterna som nämns. "
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6698475.ab

Åh, mer aftonbladetfiering av forumet - äntligen på det med! :yoparty
Nej usch, vi ska ha det som i Sverige där inte ens alkolholmissbruk hos den havande föranleder omhändertagning, så ska det va', Gu' va vi é bra här i landet Lagom. :zpy

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT