Äga lätt diesellastbil= looser.

Miljövänligt eller ej bryr jag mig inte om, det känns som att det finns viktigare problem än så, tex vad jag ska laga för mat ikväll.
För mig är det ekonomin som spelar roll då jag är så satans snål av mig. Nu drar ju inte en 9-5 2.0t superlite soppa men med tanke på hur mycket bil man får för pengarna och hur stor den är så är ju allt under 0,85l/mil helt ok. Så länge soppan kostar under 15:-/litern...
Kan de inte börja skjuta lite folk på rätt stället så oljan blir billig igen. Att det är brist på olja är bara skitsnack och det fattar vem som helst. Araberna vill ha ut så mycket som möjligt för det nu när alla har miljöpanik hit och dit.

Hur finns matolja att köpa?
På fat?
Eller 25or från matleverantörsgrossist?
Drar bilen mer bränsle om man kör på matolja?
Går bilen bra på matolja? (peugeot partner 98:a utan turbo)

Finns lite att läsa på denna länken:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=55;action=display;threadid=3685

Tror inte man ska trixa med moderna motorer med commonrail och sånt utan det verkar vara bäst med en gammal förkammardiesel.

Eller köper man en sån här:
http://www.greenfuels.co.uk/fuelpod2.pdf
http://www.coolest-gadgets.com/20071204/fuelpod2-converts-grease-to-biofuels/

Last edited:
Jag har fått en känsla av att etanolpriset (och alla övriga drivmedelspriser) regleras så att inget aldrig ska bli billigast.
Det är det som är problemet.

Så är det, det balanseras med skatter både på fordonen och på bränslet så att det aldrig ska bli riktigt lönsamt med något alternativ.

Om man bränner hälften så många liter fossilt bränsle (läs kör diesel) så räcker dom fossila bränslena dubbelt så länge (för alla vet ju att oljan snart är slut, det sa dom redan på 70talet)
Dessutom kan man utvinna mer diesel än bensin ur en given mängd råolja.

Om man sen odlade oljeväxter (lämpligen då raps) på all övergiven åkermark och framförallt all åkermark som staten betalar för att "ligga i träda" och gör biodiesel av den skörden, så skulle vi minska vårat importberoende.
Där så är lämpligt kunde vi även odla sockerbetor/sockerrör att göra etanol av, och således minska vårat importberoende mer.
(tyvärr är inte norrlands inland lämpligt för vare sig socker eller oljeväxter då vi har för kort sommar för att oljeväxterna ska mogna så att dom blir oljebärande i tillräcklig mängd, socker verkar inte heller gå att odla så här långt norrut)

Skulle vi slutligen smälla upp ett gäng vindsnurror som försåg oss med el på dagarna och använde överskottet på nätterna till att spjälka havsvatten till vätgas skulle vi kunna verka för att folk skulle köpa vätgasbilar också.
(fast jag skulle ju gärna se ett par nya kärnkraftverk också, då skulle dessutom elen bli billig)

Detta förutsatt att vi inte skattar upp dessa tre bränslen så att dom blir lika dyra som bensin, för då fortsätter folk att köra på bensin.

Last edited:
Så är det, det balanseras med skatter både på fordonen och på bränslet så att det aldrig ska bli riktigt lönsamt med något alternativ.

Om man bränner hälften så många liter fossilt bränsle (läs kör diesel) så räcker dom fossila bränslena dubbelt så länge (för alla vet ju att oljan snart är slut, det sa dom redan på 70talet)
Dessutom kan man utvinna mer diesel än bensin ur en given mängd råolja.

Om man sen odlade oljeväxter (lämpligen då raps) på all övergiven åkermark och framförallt all åkermark som staten betalar för att "ligga i träda" och gör biodiesel av den skörden, så skulle vi minska vårat importberoende.
Där så är lämpligt kunde vi även odla sockerbetor/sockerrör att göra etanol av, och således minska vårat importberoende mer.
(tyvärr är inte norrlands inland lämpligt för vare sig socker eller oljeväxter då vi har för kort sommar för att oljeväxterna ska mogna så att dom blir oljebärande i tillräcklig mängd, socker verkar inte heller gå att odla så här långt norrut)

Skulle vi slutligen smälla upp ett gäng vindsnurror som försåg oss med el på dagarna och använde överskottet på nätterna till att spjälka havsvatten till vätgas skulle vi kunna verka för att folk skulle köpa vätgasbilar också.
(fast jag skulle ju gärna se ett par nya kärnkraftverk också, då skulle dessutom elen bli billig)

Detta förutsatt att vi inte skattar upp dessa tre bränslen så att dom blir lika dyra som bensin, för då fortsätter folk att köra på bensin.
Bra inlägg.
Så vad ska jag som medelsvensson göra för att åka bilmässigt billigast, om man ser på problemet med realistiska glasögon på skallen?
toyota hybriden?
moppebilen?
finns inget att göra?

Fan också.

Det är därför vi inte ska kämpa så hårt för att stoppa växthuseffekten... :tummenupp

Bra inlägg.
Så vad ska jag som medelsvensson göra för att åka bilmässigt billigast, om man ser på problemet med realistiska glasögon på skallen?
toyota hybriden?
moppebilen?
finns inget att göra?

Fan också.

Näe, som det ser ut i dag är det billigaste du kan åka en 83'ans Golf Diesel utan partikelfilter eller annan avgasrening, dock inte Caddyn eftersom den drabbas av pickup-skatten.

Eller annan valfri gammal surdiesel före 90.
Dom saknar förvisso avgasrening och krocksäkerhet, och ryker satan i uppförsbackarna, men billiga är dom.

Näe, som det ser ut i dag är det billigaste du kan åka en 83'ans Golf Diesel utan partikelfilter eller annan avgasrening, dock inte Caddyn eftersom den drabbas av pickup-skatten.

Eller annan valfri gammal surdiesel före 90.
Dom saknar förvisso avgasrening och krocksäkerhet, och ryker satan i uppförsbackarna, men billiga är dom.
Bra tips.
Jag ska allvarligt börja kolla efter denna typ av bil.
En rustad motor i en inte alltför slut kaross kanske skulle kunna vara ett nåbart alternativ.
En Golf diesel? Ja, varför inte.

vi fick nya höjningen idag osså från vv. Vi har en crossbuss, en ford tranist förr låg den på 3500 kr cirkus och med nya höjningen, 51ookr cirkus......
Va fan nu börjar det bli surt med motivationen o ha den kvar......
J-la r-nk

Jomen, jag betalar 8700:-/år för min MB E 320cdi.
Tror dom skulle sänka 300kr nu efter årsskiftet, fast samtidigt höjde dom väl dieselskatten med 55öre/l.
Var ju inte riktigt därför jag hjälpte in dessa i regeringen :gnissla

Bra tips.
En rustad motor i en inte alltför slut kaross kanske skulle kunna vara ett nåbart alternativ.

Åk till norrlands inland och köp en rostfri 83 som är tokslut i motorn
Köp motorn i södra sverige på skroten eller i en bil som saknar kaross.

Det gjorde en lumparkompis till mig, han körde upp en totalrostig gammelmerca med en extra motor i skuffen till Kalix (ingen av dom motorerna hade gått mer än 15000 mil), där bytte han dom mot en merca som var totalt rostfri men motorn var slut (hade gått över 40 000mil) och körde hem.

Hemma stoppade han i en motor som då hade gått 9 000 mil i sin fina kaross, och lämnade in bilen för rostskyddsbehandling.

vi fick nya höjningen idag osså från vv. Vi har en crossbuss, en ford tranist förr låg den på 3500 kr cirkus och med nya höjningen, 51ookr cirkus......
Va fan nu börjar det bli surt med motivationen o ha den kvar......
J-la r-nk

Haha samma här! 5018:- för min Transit Jumbo. Så SJUKT så det inte är sant. Jag lär nog bomba regerings huset inom en snar framtid. Får plats med rätt mycke Tnt i skåpet va? :D

Haha samma här! 5018:- för min Transit Jumbo. Så SJUKT så det inte är sant. Jag lär nog bomba regerings huset inom en snar framtid. Får plats med rätt mycke Tnt i skåpet va? :D

Går inte skåpet att ombesikta som personbilsdiesel då, eller tjänar man inget på det då den är så tung?

Jag TROR att höjningen på pickisarna är ett sätt att döda dom gamla skattesmitarbilarna, altså vanliga personbilar med lastgaller bakom framstolarna.

Något dom istället skulle ha kunnat förbjuda på annan väg så att dom som verkligen behöver lastkapacitet hade kunnat köra riktiga dieselpickisar/skåp.

Bra tips.

En skattebefriad (<1978) cheva pickis med 6.2 diesel funkar rätt bra med. Tar mer soppa, men å andra sidan är den driftsäker, och man kan lasta hoj på flaket.

Det är alliansen som skjuter sig själva i foten. Alla höjningar de har inför på diverse områden och kommer att införa gör så att det inte finns en chans i helvetet att de kommer att de sitter kvar vid makten efter nästa val. :D

haha ja och du tror förstås att sossesvinen kommer att ändra tillbaka? :D
bjuder på en dagens om det händer:rolleyes: .......

haha ja och du tror förstås att sossesvinen kommer att ändra tillbaka? :D
bjuder på en dagens om det händer:rolleyes: .......

Precis vad jag tänkte skriva, dessutom tror jag det är sossarnas förslag från början.
Tror det har pratats om det här innan alliansens tid vid makten började.

Det är alliansen som skjuter sig själva i foten. Alla höjningar de har inför på diverse områden och kommer att införa gör så att det inte finns en chans i helvetet att de kommer att de sitter kvar vid makten efter nästa val. :D

Precis! Det känns som att dom inte tycker om att sitta vid makten nästan..

Tur att man sålde av storbussen i tid då... :rolleyes: Fast en vanlig halvgammal personbilsdiesel kostar en bra slant i skatt den med: 4-5 tusen gott och väl :mad: Jävla påfund bara för att folk inte ska kunna köra billigt.

Fast jag har förstås passaten från -83 man skulle kunna använda - lite pyssel att få den i lagligt skick bara - nu duger den mest till fulkörning i skogen :)

Om två år blir min dieseldrivna hobbybil skattebefriad :yoparty

Den är dessutom en norrlandsbil, så den är rostfri och vacker! :tummenupp

Precis. Dessutom har jag pysslat med den i 13 år, och kör bara nöjesresor på sommaren så den ska nog kunna leva minst lika länge till.

Jag har reggade aldrig om den till lätt lastbil då när de höjde fordonskatten med 100% för äldre dieselbilar, jag hade den ju ändå bara påställd ibland på sommaren. Men när hon fyller trettio ska jag nog skaffa en året runt MHRF-försäkring. Fast inte köra på vintern förstås.

Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back