Äga lätt diesellastbil= looser.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Fick ett brev från vv.

Idag igen.

Extra inbetalning på grund av höjd fordonsskatt a´ 946:-

För ett tag sedan (åren går) när jag köpte bilen var man en vinnare tyckte jag. Skatten var på ca 800:- om jag inte missminner.
Och bränslet var betydligt billigare än bensin.
Nu är Skatten uppe i 3051 pix.
Snacka om höjning.
Något måste snart göras, men vad?
Flytta?
Elbil?
Etanolbil?

Skit samma.
Det är bara att betala och försöka se glad ut.
Om ett tag har man glömt, och blodpudding är faktiskt inte så tokigt.

Men just nu är jag lite trött.

Börja köra på gammal matolja. :tummenupp

Funderade på diesel själv men inser att det är inte speciellt mycket billigare om man bara kör 2000mil per år om man räknar in alla kostnader. Hade jag en farmartank med brännolja så skulle jag nog köra diesel men inte annars.

Funderade på diesel själv men inser att det är inte speciellt mycket billigare om man bara kör 2000mil per år om man räknar in alla kostnader. Hade jag en farmartank med brännolja så skulle jag nog köra diesel men inte annars.
En nyare dieselbil med partikelfilter är det riktigt mänsklig skatt på.
Dessutom så brukar dieselbilar dra mindre soppa.
:)

Har inte räknat på det, men jag vetefan om det går att få lönsamhet i dieselbil idag, oavsett hur mycket man kör.
Brännolja är ju också svindyr. Och olaglig att åka på?

...riktiga män kör diesel....eller hur var det nu????

Jag kör själv diesel och är jävligt nöjd. Drar lite ca 0,5L/milen på en renault megane ( kan jämföras med volvo v50 för er som inte vet vad det är)

Men skulle jag i dagens läge köpa ny bil så skulle jag lätt valt etanol.
Jag tycker staten snackar mycket av svensktillverkad miljödiesel som skulle kunna säljas för ca 5:- litern och minska utsläppen med 90% Detta skulle göra alla dieselbilar till miljöbilar.
...så sätt fart nu och tryck fram lite miljödiesel för jag vill köra billigt och miljövänligt!

Anyway, what is "da shit" om man vill åka lagligt billigt idag (och i morgon)?
Etanolbil?
Edit: sen.
Såg att etanol kom som förslag

vi fick nya höjningen idag osså från vv. Vi har en crossbuss, en ford tranist förr låg den på 3500 kr cirkus och med nya höjningen, 51ookr cirkus......
Va fan nu börjar det bli surt med motivationen o ha den kvar......
J-la r-nk

vi fick nya höjningen idag osså från vv. Vi har en crossbuss, en ford tranist förr låg den på 3500 kr cirkus och med nya höjningen, 51ookr cirkus......
J-la r-nk
Det är alliansen som skjuter sig själva i foten. Alla höjningar de har inför på diverse områden och kommer att införa gör så att det inte finns en chans i helvetet att de kommer att de sitter kvar vid makten efter nästa val. :D

Polaren som har egen firma i Stockholm köpte en knappt inkörd Prius för runt 200K och har är sjukt nöjd med ekonomin. Drar en stor kaffekopp soppa per mil, ingen trängselskatt, gratis boendeparkering och lågt förmånsvärde, skatt och bra andrahandsvärde.
Väldigt avslappnad och köra med oxå, så i min bok är det en toppenbil i stan. Skönt att slippa hålla reda på nyckel, växla och allt sånt som är bra med nya bilar. Men bor man på landet och prioriterar motorvägsegenskaper och utseende så kanske det inte är lika kul längre.

Har man en äldre diesel kan man prova med matolja när det inte är alltför kallt, man kan nog komma ner runt 8kr/liter.
Klart det blir en del logistikproblem men är man tillräckligt förbannad på hur makthavarna jävlas kanske man står ut med det.
Gamla VW-dieslar är t.ex inte så kinkiga med bränslet. Jag har själv funderat på att köpa en sån bara för att testa.

Det är alliansen som skjuter sig själva i foten. Alla höjningar de har inför på diverse områden och kommer att införa gör så att det inte finns en chans i helvetet att de kommer att de sitter kvar vid makten efter nästa val. :D

det är väl skitsamma vem som inför höjningarna vi får ju lika f-n betala ,, men att det är ens hojjar som ska åka bekvämt det skiter dom dom jefvlarna

Jag skulle spanat in Toyota's eller Honda's hybridbilar, som till exempel Prius eller Civic. Dock ligger dom runt 150 000:- begagnade. Själv har jag Prius och Bmw 535 Touring i vågskålen. Billigt Vs Kraftfullt.

Anyway, what is "da shit" om man vill åka lagligt billigt idag (och i morgon)?
Etanolbil?
Edit: sen.
Såg att etanol kom som förslag

Etanol är skamm. Det kan inte vara billigare så mkt etanol som det går åt. Har visserligen bara volvo S40 att referera till. Man får ju tanka för jämnan!!!! :mad:

Har man en äldre diesel kan man prova med matolja när det inte är alltför kallt, man kan nog komma ner runt 8kr/liter.
Klart det blir en del logistikproblem men är man tillräckligt förbannad på hur makthavarna jävlas kanske man står ut med det.
Gamla VW-dieslar är t.ex inte så kinkiga med bränslet. Jag har själv funderat på att köpa en sån bara för att testa.
Hur finns matolja att köpa?
På fat?
Eller 25or från matleverantörsgrossist?
Drar bilen mer bränsle om man kör på matolja?
Går bilen bra på matolja? (peugeot partner 98:a utan turbo)

:) kul kille.

Jag vill förstås kunna färdas bilmässigt.
Jag har faktiskt funderat på mopedbil, men de är fan inte billiga i inköp ännu.
Frågan är om en sån är oslagbar?

Jo, speciellt dom gamla med tvåtaktsmotor är ju en höjdare för miljön :D

En moppebil med dieselmotor däremot FÅR du ju köra på villaolja, den skattar man väl inte heller...

J-la r-nk

Släng i en sur gammal B20 utan avgasrening och besikta om :tummenupp

Miljövänligt, njaae...

Last edited:
Etanol är skamm. Det kan inte vara billigare så mkt etanol som det går åt. Har visserligen bara volvo S40 att referera till. Man får ju tanka för jämnan!!!! :mad:
Nja, jag vet inte.
Jag kör ford focus etanol i tjänsten och den drar mer, men inte så mycket mer.
Det jag är rädd för när det gäller etanol är att etanolpriset hakar på övriga drivmedelspriser.
Jag har fått en känsla av att etanolpriset (och alla övriga drivmedelspriser) regleras så att inget aldrig ska bli billigast.
Det är det som är problemet.

Hur finns matolja att köpa?
På fat?
Eller 25or från matleverantörsgrossist?
Drar bilen mer bränsle om man kör på matolja?
Går bilen bra på matolja? (peugeot partner 98:a utan turbo)

Många snackar om att köra på matolja, få vet hur man gör.
Visst skulle det gå att tanka ny matolja direkt i tanken, på VISSA äldre dieslar, men grejen med matolja är ju att göra BioDiesel av den.

Visst, det är lite jobb, men sen kan du tanka den i alla dieselfordon.

Då kan man dessutom utgå ifrån begagnad matolja från McDonken.

Man spjälkar ur glycerin ur oljan med lut och metanol, och sedan pumpar man ur biodieseln medans glycerinet blir kvar i botten på behållaren.
Man bör dock blanda i ca 25% köpesdiesel för att inte gummislangarna ska torka ut av biodieseln.

Dock är det väldigt många som vittnar om att det går bra att köra på 100% biodiesel, men det provar man på egen risk.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back