Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nu ska du få höra dagens skämt..
Jag kör redan elbil.. och jag fick höjning på den med..![]()
Du skojar väl, va?Nu ska du få höra dagens skämt..
Jag kör redan elbil.. och jag fick höjning på den med..![]()
Det är inget dumt alternativ.Åk till norrlands inland och köp en rostfri 83 som är tokslut i motorn
Köp motorn i södra sverige på skroten eller i en bil som saknar kaross.
Det gjorde en lumparkompis till mig, han körde upp en totalrostig gammelmerca med en extra motor i skuffen till Kalix (ingen av dom motorerna hade gått mer än 15000 mil), där bytte han dom mot en merca som var totalt rostfri men motorn var slut (hade gått över 40 000mil) och körde hem.
Hemma stoppade han i en motor som då hade gått 9 000 mil i sin fina kaross, och lämnade in bilen för rostskyddsbehandling.
Det är inget dumt alternativ.
Jag har tillgång till ett hus i Korpilombolo, där skulle jag kunna ha basen för att underlätta ev. köp av rostfritt objekt.
Frågan är om inte T.ex. en Nissan micra eller Ford ka eller liknande skulle leda till samma driftskostnader men till betydligt mindre slit?
Kan så vara, men största vinsten ligger nog i att få tag på en så gammal dieselbil att den är skattefri/lågskattad, men utan rost.
Men visst kan man köpa även bensinare med bra karosser.
Just mercadieslarna på rätt sida trettiostrecket transporterar ju alltjämt halva Västerbottens inland!![]()
Har inte räknat på det, men jag vetefan om det går att få lönsamhet i dieselbil idag, oavsett hur mycket man kör.
Brännolja är ju också svindyr. Och olaglig att åka på?
Joru, dom flesta med galler bakom framsätet (IAF på besiktningen) men dom säljer vi inte!![]()
Polaren som har egen firma i Stockholm köpte en knappt inkörd Prius för runt 200K och har är sjukt nöjd med ekonomin. Drar en stor kaffekopp soppa per mil, ingen trängselskatt, gratis boendeparkering och lågt förmånsvärde, skatt och bra andrahandsvärde.
Väldigt avslappnad och köra med oxå, så i min bok är det en toppenbil i stan. Skönt att slippa hålla reda på nyckel, växla och allt sånt som är bra med nya bilar. Men bor man på landet och prioriterar motorvägsegenskaper och utseende så kanske det inte är lika kul längre.
Precis! Det känns som att dom inte tycker om att sitta vid makten nästan..
Det är kul när man stannar till på en mack däruppe med min bil, då kommer gubbarna smygandes när de ser att jag förtöjer vid dieselpumpen (Förklaring för stockholmare: gubbarna förstår då nämligen två saker. Dels att den välhållna mercan går på diesel vilket är oerhört intressant i norrland, dels att det är en korkad stockholmare som kör, eftersom man inte tankar dieselbilar på macken i Norrland. Ser man ngngång en norrländsk dieselbil på macken så är det inte bränsle som ska handlas ). Så när man har betalt soppan och är på väg ut till bilen så står där alltid en liten samling mysiga farbröder som gillande mönstrar bilen och ger komplimanger och bud!![]()
Jag är iallafall nöjd så länge Mona S. har så lite som möjligt att säga till om...
Jäklar den såg fin ut. Vad är det för årsmodell?
Du skojar väl, va?
Dina förbrukade batterier är miljövidriga, dessutom laddar du batterierna med kolkraft, jag hoppas du fick en tiodubbling!![]()
Vad har du för elbil?Nix .... men va då... det va väl för att miljön skulle bli bättre??![]()
Jodå. Det går finfint att få ekonomi i en diesel även idag med dom bränslepriser och skatter som är idag. När brytpunkten kommer beror lite på hur man räknar.
Räknar man på en bensinare och en diesel med samma kaross och lika många hästkrafter så kommer du att få köra väldigt långt innan brytpunkten. Troligen minst 2000-2500 mil/år. Det är dock en något orättvis jämförelse då en diselbil med 115 hästar är mycket snabbare än en bensinare på 115 hästar. För att få jämförbara prestanda (framför allt acceleration) måste du upp på en bensinare med minst 150 hästar och då kommer break even mycket tidigare.
Om man jämför två lite äldre bilar. Exempelvis en Audi 100 2,5 TDI från -93 och en samtida Audi 100 2,6E så kommer break even före 1500 mil trots att den har superhög skatt och disel har nästan lika högt literpris som bensin.
När jag räknade på det för några år sedan (när diesel var 2kr billigare /liter) så låg break even vid drygt 800 mil.
Läget har försämrats men det kan fortfarande vara försvarbart att välja en dieselbil även om man inte kör jättelångt.
Fast det är ju egentligen inte alls ekonomiskt försvarbart att äga vare sig bil eller motorcykel. Kvalificerad penningförstörelse är vad det är. Men rolig sådan.![]()
Nja, jag vet inte.
Jag kör ford focus etanol i tjänsten och den drar mer, men inte så mycket mer.
Det jag är rädd för när det gäller etanol är att etanolpriset hakar på övriga drivmedelspriser.
Jag har fått en känsla av att etanolpriset (och alla övriga drivmedelspriser) regleras så att inget aldrig ska bli billigast.
Det är det som är problemet.
Jag TROR att höjningen på pickisarna är ett sätt att döda dom gamla skattesmitarbilarna, altså vanliga personbilar med lastgaller bakom framstolarna.
Något dom istället skulle ha kunnat förbjuda på annan väg så att dom som verkligen behöver lastkapacitet hade kunnat köra riktiga dieselpickisar/skåp.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |