Äga lätt diesellastbil= looser.

Nu ska du få höra dagens skämt..
Jag kör redan elbil.. och jag fick höjning på den med.. :yoparty

Nu ska du få höra dagens skämt..
Jag kör redan elbil.. och jag fick höjning på den med.. :yoparty

Dina förbrukade batterier är miljövidriga, dessutom laddar du batterierna med kolkraft, jag hoppas du fick en tiodubbling! :mad:

Åk till norrlands inland och köp en rostfri 83 som är tokslut i motorn
Köp motorn i södra sverige på skroten eller i en bil som saknar kaross.

Det gjorde en lumparkompis till mig, han körde upp en totalrostig gammelmerca med en extra motor i skuffen till Kalix (ingen av dom motorerna hade gått mer än 15000 mil), där bytte han dom mot en merca som var totalt rostfri men motorn var slut (hade gått över 40 000mil) och körde hem.

Hemma stoppade han i en motor som då hade gått 9 000 mil i sin fina kaross, och lämnade in bilen för rostskyddsbehandling.
Det är inget dumt alternativ.
Jag har tillgång till ett hus i Korpilombolo, där skulle jag kunna ha basen för att underlätta ev. köp av rostfritt objekt.

Frågan är om inte T.ex. en Nissan micra eller Ford ka eller liknande skulle leda till samma driftskostnader men till betydligt mindre slit?

Det är inget dumt alternativ.
Jag har tillgång till ett hus i Korpilombolo, där skulle jag kunna ha basen för att underlätta ev. köp av rostfritt objekt.

Frågan är om inte T.ex. en Nissan micra eller Ford ka eller liknande skulle leda till samma driftskostnader men till betydligt mindre slit?

Kan så vara, men största vinsten ligger nog i att få tag på en så gammal dieselbil att den är skattefri/lågskattad, men utan rost.

Men visst kan man köpa även bensinare med bra karosser.

Kan så vara, men största vinsten ligger nog i att få tag på en så gammal dieselbil att den är skattefri/lågskattad, men utan rost.

Men visst kan man köpa även bensinare med bra karosser.

:fakta

Just mercadieslarna på rätt sida trettiostrecket transporterar ju alltjämt halva Västerbottens inland! :D

Har inte räknat på det, men jag vetefan om det går att få lönsamhet i dieselbil idag, oavsett hur mycket man kör.
Brännolja är ju också svindyr. Och olaglig att åka på?

Jodå. Det går finfint att få ekonomi i en diesel även idag med dom bränslepriser och skatter som är idag. När brytpunkten kommer beror lite på hur man räknar.
Räknar man på en bensinare och en diesel med samma kaross och lika många hästkrafter så kommer du att få köra väldigt långt innan brytpunkten. Troligen minst 2000-2500 mil/år. Det är dock en något orättvis jämförelse då en diselbil med 115 hästar är mycket snabbare än en bensinare på 115 hästar. För att få jämförbara prestanda (framför allt acceleration) måste du upp på en bensinare med minst 150 hästar och då kommer break even mycket tidigare.

Om man jämför två lite äldre bilar. Exempelvis en Audi 100 2,5 TDI från -93 och en samtida Audi 100 2,6E så kommer break even före 1500 mil trots att den har superhög skatt och disel har nästan lika högt literpris som bensin.
När jag räknade på det för några år sedan (när diesel var 2kr billigare /liter) så låg break even vid drygt 800 mil.

Läget har försämrats men det kan fortfarande vara försvarbart att välja en dieselbil även om man inte kör jättelångt.
Fast det är ju egentligen inte alls ekonomiskt försvarbart att äga vare sig bil eller motorcykel. Kvalificerad penningförstörelse är vad det är. Men rolig sådan. :yoparty

Joru, dom flesta med galler bakom framsätet (IAF på besiktningen) men dom säljer vi inte! :mad:

Det är kul när man stannar till på en mack däruppe med min bil, då kommer gubbarna smygandes när de ser att jag förtöjer vid dieselpumpen (Förklaring för stockholmare: gubbarna förstår då nämligen två saker. Dels att den välhållna mercan går på diesel vilket är oerhört intressant i norrland, dels att det är en korkad stockholmare som kör, eftersom man inte tankar dieselbilar på macken i Norrland. Ser man ngngång en norrländsk dieselbil på macken så är det inte bränsle som ska handlas ). Så när man har betalt soppan och är på väg ut till bilen så står där alltid en liten samling mysiga farbröder som gillande mönstrar bilen och ger komplimanger och bud! :D

Bifogat

• Dieselloket anonym.jpg
    Dieselloket anonym.jpg
    99.2 KB · Visningar: 74
Last edited:
Polaren som har egen firma i Stockholm köpte en knappt inkörd Prius för runt 200K och har är sjukt nöjd med ekonomin. Drar en stor kaffekopp soppa per mil, ingen trängselskatt, gratis boendeparkering och lågt förmånsvärde, skatt och bra andrahandsvärde.
Väldigt avslappnad och köra med oxå, så i min bok är det en toppenbil i stan. Skönt att slippa hålla reda på nyckel, växla och allt sånt som är bra med nya bilar. Men bor man på landet och prioriterar motorvägsegenskaper och utseende så kanske det inte är lika kul längre.

PRIUS är ingen bil!!!

http://www.youtube.com/watch?v=j3UWq_T7vtM

Precis! Det känns som att dom inte tycker om att sitta vid makten nästan..

Eller så är de riktigt smarta och har insett att större delen av de röstberättigade svenskarna har minne som senila guldfiskar...
De gör alla impopulära åtgärder så här i början av perioden, så när det börjar närma sig nyval kan de ta fram stora plånboken och börja dela ut pengar åt alla håll och kanter.
90% av alla väljare kommer vid det laget att ha glömt alla besparingar som gjordes för tre år sedan, och Reinfeldt & Co kommer att vara hela svenska folkets favoriter.

Jag är iallafall nöjd så länge Mona S. har så lite som möjligt att säga till om...

Det är kul när man stannar till på en mack däruppe med min bil, då kommer gubbarna smygandes när de ser att jag förtöjer vid dieselpumpen (Förklaring för stockholmare: gubbarna förstår då nämligen två saker. Dels att den välhållna mercan går på diesel vilket är oerhört intressant i norrland, dels att det är en korkad stockholmare som kör, eftersom man inte tankar dieselbilar på macken i Norrland. Ser man ngngång en norrländsk dieselbil på macken så är det inte bränsle som ska handlas ). Så när man har betalt soppan och är på väg ut till bilen så står där alltid en liten samling mysiga farbröder som gillande mönstrar bilen och ger komplimanger och bud! :D

Jäklar den såg fin ut. Vad är det för årsmodell?

Du skojar väl, va?

Nix .... men va då... det va väl för att miljön skulle bli bättre??:confused:

Dina förbrukade batterier är miljövidriga, dessutom laddar du batterierna med kolkraft, jag hoppas du fick en tiodubbling! :mad:

Va då batterierna gräver jag juh ner i skogen och ladda med kolkraft gör jag inte alls.
Drar bara igång bensinelverket för o ladda:rolleyes:

Last edited:
Hörde med audiförsäljare att dom knappt säljer några a4 bensinare längre, tdi:n säljer mycket bättre och kör du mer än 1000 mil/år (inte så svårt) ska du köpa diesel, om du köper nytt vill säga, med partikelfilter osv... Och 2,0tdi går nästan lika bra som 2,0t. Skönare vrid iaf =) :tummenupp

Jodå. Det går finfint att få ekonomi i en diesel även idag med dom bränslepriser och skatter som är idag. När brytpunkten kommer beror lite på hur man räknar.
Räknar man på en bensinare och en diesel med samma kaross och lika många hästkrafter så kommer du att få köra väldigt långt innan brytpunkten. Troligen minst 2000-2500 mil/år. Det är dock en något orättvis jämförelse då en diselbil med 115 hästar är mycket snabbare än en bensinare på 115 hästar. För att få jämförbara prestanda (framför allt acceleration) måste du upp på en bensinare med minst 150 hästar och då kommer break even mycket tidigare.

Om man jämför två lite äldre bilar. Exempelvis en Audi 100 2,5 TDI från -93 och en samtida Audi 100 2,6E så kommer break even före 1500 mil trots att den har superhög skatt och disel har nästan lika högt literpris som bensin.
När jag räknade på det för några år sedan (när diesel var 2kr billigare /liter) så låg break even vid drygt 800 mil.

Läget har försämrats men det kan fortfarande vara försvarbart att välja en dieselbil även om man inte kör jättelångt.
Fast det är ju egentligen inte alls ekonomiskt försvarbart att äga vare sig bil eller motorcykel. Kvalificerad penningförstörelse är vad det är. Men rolig sådan. :yoparty

2000-2500 mil/år = jättelångt? :va
2300 mil/år är vad jag gör av med bara till och från jobbet (och det finns inte kollektivtrafik mellan mitt hus och mitt jobb - åtminstone inte om man räknar med att sitta på jobbet mer än 4,5 eller mindre än 12,5 timmar per dygn - och då räknar jag inte pendlingstid som är dubbelt så lång om jag tar bilen; plus att jag tror att en buss med 4 passagerare är mindre miljövänlig än min bil).
När jag faktiskt körde lite mellan kontoren också, så var jag regelbundet uppe i 4kmil/år.

Nja, jag vet inte.
Jag kör ford focus etanol i tjänsten och den drar mer, men inte så mycket mer.
Det jag är rädd för när det gäller etanol är att etanolpriset hakar på övriga drivmedelspriser.
Jag har fått en känsla av att etanolpriset (och alla övriga drivmedelspriser) regleras så att inget aldrig ska bli billigast.
Det är det som är problemet.

Det behöver du inte vara rädd för, det kan du vara lugn för :-)
Varför? Råvarupriser stiger i takt med att oljepriser stiger. Spannmål/sockerrör blir dyrare och etanolpriserna går upp.

Jag TROR att höjningen på pickisarna är ett sätt att döda dom gamla skattesmitarbilarna, altså vanliga personbilar med lastgaller bakom framstolarna.

Något dom istället skulle ha kunnat förbjuda på annan väg så att dom som verkligen behöver lastkapacitet hade kunnat köra riktiga dieselpickisar/skåp.

Då lär de få höja lite till...sänkte skatten från 8000:-/år till 2500:-/år på min Omega diesel genom att LB-regga den! :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT