Äga lätt diesellastbil= looser.

Då lär de få höja lite till...sänkte skatten från 8000:-/år till 2500:-/år på min Omega diesel genom att LB-regga den! :tummenupp

Då är det du som förstör för alla oss andra som kör riktig lastbil:mad:

:)
Skämt åsido, alla som gnäller över alliansen, minns att det var ert eget Parti som stod för skattehöjningen förra gången. När de var klara var skatten fördubblad på lätta lastfordon:näsblod

Last edited:
Renault Express, Nej, Ja
Mellan 6-10 mil på en laddning, ladda gör du varsomhelst som har 230Volt...
Vad kostar den i inköp?
Hur mycket betalar du i skatt?
Övriga kostnader?

Tycker du att den är prisvärd att åka i?

Hur fungerar den på vintern, med värme i kupen?

Jäklar den såg fin ut. Vad är det för årsmodell?

Gammal tysk dieselbil är verkligen skiten. Hon är min andra dieselmerca, första hade gått 40 000 mil, jag körde 10 000 till.
Min nuvarande 300TD brukar jag kalla stjärnopeln.
Mina vänner undrade varför jag skaffade henne 15 år gammal 1995, jag sa: hon håller i 50 år. De svarade: sä länge vill man ju inte ha en bil :3freak Idioter...

Hon och jag trivs ihop, jag har 12 blanka besiktningspapper i handsfacket. Vi ska åka många år till.
http://www.youtube.com/watch?v=Mm2eT-sTVys

Last edited:
Jag åker själv i en Golf V Tdi Sportline 2,0 140hk med chip ca 160hk och den ligger på ca 0,48 om man kör riktigt lung annars 0,55 skatten är på 3600kr och betalas 3ggr om året vilket gör att man inte förlorar så mycket ifall man skulle få för sig att sälja.

Iofs så tar den något mer på sommarn då jag kör med 18" RS4 Fälgar vilket ger lite högre rullmotstånd.

Jag kommer nog alldrig mer köpa en bensinare då de nya diesel bilarna håller samma fart prestanda som vilken bensinare som helst. Blir en BMW 330 diesel i vår eller kanske en A4 2,5 TDI Quattro.

(Så min golf är till salu för den som vill ha en... PM:A) :)

///Micke

Då är det du som förstör för alla oss andra som kör riktig lastbil:mad:

:)
Skämt åsido, alla som gnäller över alliansen, minns att det var ert eget Parti som stod för skattehöjningen förra gången. När de var klara var skatten fördubblad på lätta lastfordon:näsblod

Japp :D

Ja det glöms ju lätt bort av de som klagar mest...

2000-2500 mil/år = jättelångt? :va
2300 mil/år är vad jag gör av med bara till och från jobbet (och det finns inte kollektivtrafik mellan mitt hus och mitt jobb - åtminstone inte om man räknar med att sitta på jobbet mer än 4,5 eller mindre än 12,5 timmar per dygn - och då räknar jag inte pendlingstid som är dubbelt så lång om jag tar bilen; plus att jag tror att en buss med 4 passagerare är mindre miljövänlig än min bil).
När jag faktiskt körde lite mellan kontoren också, så var jag regelbundet uppe i 4kmil/år.

Sett till hur det stora flertalet kör så är 2000-2500 mil/år jättelångt. Det betyder inte att jag tycker det. Jag ligger själv i det intervallet och har gjort det i princip varje år så länge jag kan minnas. Då kör jag till och från jobbet, lite i jobbet och när jag ska till kompisar, släkt eller semester.
Det verkar dock som om dom flesta klarar sig undan med 1000-1500 mil. Hur det går till vet jag inte.:tungan

"Prius is not a car. That's a lunchbox! Did you know that if you drive down the highway in a Prius and put your hand out the window, the vehicle will tuuuurrn!"

Obetalbart. :)

Last edited:
Jag åker själv i en Golf V Tdi Sportline 2,0 140hk med chip ca 160hk och den ligger på ca 0,48 om man kör riktigt lung annars 0,55 skatten är på 3600kr och betalas 3ggr om året vilket gör att man inte förlorar så mycket ifall man skulle få för sig att sälja.

Iofs så tar den något mer på sommarn då jag kör med 18" RS4 Fälgar vilket ger lite högre rullmotstånd.

Jag kommer nog alldrig mer köpa en bensinare då de nya diesel bilarna håller samma fart prestanda som vilken bensinare som helst. Blir en BMW 330 diesel i vår eller kanske en A4 2,5 TDI Quattro.

(Så min golf är till salu för den som vill ha en... PM:A) :)

///Micke
3600:- per år (?) och den är reggad som personbil :confused:

Varför kostar min A4 TDI från 96 typ det dubbla för?

En riktig dieselbil är bakhjulsdriven och motorn får under inga omständigheter vara tvärställd, iaf inte innan man har smällt ihop bilen.

3600:- per år (?) och den är reggad som personbil :confused:

Varför kostar min A4 TDI från 96 typ det dubbla för?

Jajamen den är inte lättlastbilsreggad, den går som helt vanlig person bil och du får betala så mycket för att du inte har partikelfilter i din.

Byt till den nya a3:an ifrån 04:a eller en a4:a ifrån 05 så har de också partikelfilter och du kommer undan med billigare skatt.

///Micke

Last edited:
Flyttade ut i skogen och blev vungen att tjacka en bil. Valet föll på en Ford Focus Flexifuel (tråkbil javisst!). Dock så var det för att frakta arslet i och inte för att busa. Drar 0,75 blandad körning på bensin, och strax över litern på etanolen. Den stora vinsten är ju dock att slippa biltullarna. Priusen som en del nämner är säkert en bra bil, men de som har humana prislappar på sig är de som snart har slut på garantin på "batteripaketet". Tror att det var 6 år på det.

Jajamen den är inte lättlastbilsreggad, den går som helt vanlig person bil och du får betala så mycket för att du inte har partikelfilter i din.

Byt till den nya a3:an ifrån 04:a eller en a4:a ifrån 05 så har de också partikelfilter och du kommer undan med billigare skatt.

///Micke

ahaaaaaaaaaaaaaaaaaa, då är jag med. Jag har helt enkelt inte satt mig tillräckligt in i den här djungeln....
Antar att partikelfilterresonemanget gäller alla märken osv. Billigaste torde alltså bli en Pegga av rätt modell och år eftersom de väl var först med partikelfilter?!?

Vad kostar den i inköp?
Hur mycket betalar du i skatt?
Övriga kostnader?

Tycker du att den är prisvärd att åka i?

Hur fungerar den på vintern, med värme i kupen?

Inköp .. Det såldes en för 50K för inte så länge sen och jag har sett för 80K med..
Skatt 1400kr
Övriga kostnade, batterivatten.
Prisvärd... skojar nu... den är värd sin vikt i guld enligt mig
(dock max fart på 90Km/h

På vintern, du får dig många goda skratt när du går ut vrider om nyckel o åker iväg, bensin bilarna hostar o nyser..
Värmen kommer från en ebersprächer(inte helt underhållsfria)

Inköp .. Det såldes en för 50K för inte så länge sen och jag har sett för 80K med..
Skatt 1400kr
Övriga kostnade, batterivatten.
Prisvärd... skojar nu... den är värd sin vikt i guld enligt mig
(dock max fart på 90Km/h

På vintern, du får dig många goda skratt när du går ut vrider om nyckel o åker iväg, bensin bilarna hostar o nyser..
Värmen kommer från en ebersprächer(inte helt underhållsfria)
Fan. det låter ju som ett bra alternativ för mig att jobbpendla med.
Kanske ska forska vidare på detta.
Tack för info.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey