Modifieringar XT660 X/R

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
Quart skrev:
Vill bara tacka för en härlig tråd. :tummenupp
Har efter att jag läst alla tips/trix och erfarenheter äntligen bestämt mig.
Köpte igår en XT660X på Yamahacenter i GBG.
En sprillans 04:a med remus för 69k då slängde han även med ett lås.
Har gått och velat länge som fasen.
Var väldigt inne på KTM men de vibrerade ju så in i ****, man vänjer sig säkert men nä.
Var sedan inne på att köpa en Hornet eller Fazer men hittade denna tråd och var och provkörde den igår och bestämde mig direkt.


GRATTIS till en trevlig hoj. :yoparty
Jag är hel nöjd med min, funkar både till bus och till att pendla till jobbet med.
 

Prille

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
kumla
Hoj
Yamaha XT660 X
hej gott folk!
En historia:
I torsdags förra veckan bytte undertecknad bort sin r1:a mot en ny Xt660x med gpr pipor.
Dagen efter, alltså fredag för en vecka sedan, var undertecknad sen till bilprovningen så han gasade extra med sin saab, när plötsligt farbror blå kliver ut i vägen och rycker körkortet ur hans hand!

Nu har jag alltså en ny hoj i garaget som jag har hunnit köra 10 mil med.
Detta betyder att jag har en massa tid över till att pyssla, bygga om och vårda min cykel. Har ni några tips på vad jag kan göra?
Bakdelen byggde jag om i går, nu funderar jag på att fixa ett tufft styre, nån som har tipps på ett snitsigt sådant.

Och ja, även om det inte låter som det så är jag JÄVLIGT BITTER!
 

Quart

problemlösare
Gick med
8 Sep 2004
Ort
i en håla utanför GBG
Hoj
Honda vfr 800 -06
Prille skrev:
hej gott folk!
En historia:
I torsdags förra veckan bytte undertecknad bort sin r1:a mot en ny Xt660x med gpr pipor.
Dagen efter, alltså fredag för en vecka sedan, var undertecknad sen till bilprovningen så han gasade extra med sin saab, när plötsligt farbror blå kliver ut i vägen och rycker körkortet ur hans hand!

Nu har jag alltså en ny hoj i garaget som jag har hunnit köra 10 mil med.
Detta betyder att jag har en massa tid över till att pyssla, bygga om och vårda min cykel. Har ni några tips på vad jag kan göra?
Bakdelen byggde jag om i går, nu funderar jag på att fixa ett tufft styre, nån som har tipps på ett snitsigt sådant.

Och ja, även om det inte låter som det så är jag JÄVLIGT BITTER!


Grattis till XTn, tråkigt med kortet
Har också en ny XT som det sitter Remus på.
Hur gjorde du om baken? BILDER !!
 

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
Hård&Kall skrev:
Det ska nog funka. Gjorde en liten touringtripp förra semestern:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1069175&postcount=75

Köpte hojjen veckan innan semestern 2004. Körde 80mil helgen innan semestern så att 100mila-servicen blev gjord innan vi åkte.
Modden av hojjen består i ett högre kåpglas samt en pakethållare. Med det kittet marschar man lätt 110-120. Våra dagsetapper låg på 50-60mil men det går åka längre. Sadeln är begränsningen. Man sjunker sakta ner genom stoppningen tills man sitter på ramrören. Men man kan ju alltid stå och köra ett tag :)

Gött ju... funderade på sånna packväskor innan, men det blir ryggsäck + en tub där bak. Vi är inte lika hardcore som tältar...
Det högre kåpglaset gör det stor skillnad?
 

Hård&Kall

...men ödmjuk
Gick med
9 Sep 2004
Ort
Kärna
Hoj
WR450
Boffen skrev:
Gött ju... funderade på sånna packväskor innan, men det blir ryggsäck + en tub där bak. Vi är inte lika hardcore som tältar...
Det högre kåpglaset gör det stor skillnad?

Det högre glaset är super tycker jag så det har suttit på sen dess. Avlastar armar och överkropp väldigt bra. Ser inte allt för kasst ut heller. Det finns ett ännu högre som är värre....
Om du vet vad du ger dig in på är ryggsäck ok men se till att ha space i tuben för ev inköp och annat mög som man samlar på sig på resan. Inget kul med ryggsäck om man kör långt. Fast du kanske hittar någon fransyska som kan massera axlarna :tuttar
 

iZi

Lägg av rå!
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha XT660R
cone skrev:
Tja,

vet att ni redan har gjort detta och att jag är en looser! :död

Men nu har jag slangat upp hojen från ettan och varvat ur den på 2´an. :banana
Nu gäller det bara att kunna lägga i 3´an också.

Men det var skoj...........
Jag svårt att få upp den på 2´an direkt....men det har väll med teknik att göra, jag får öva vidare.
Sen är väll kanske saken den att man är lite chicken också! :lol

men,men.....
Hehe.. visst är det härligt när man tar sig till nästa steg? Man får inte nöta för mycket heller då man blir ganska trött i armar och händer.. lättare att dra en vurpa om man är trött... Jag ligger nog steget före dig.. Drar upp den på tvåan, växlar till trean, växlar till fyran.. nu är problemet att det inte finns tillräckligt låånga raksträckor... Man får väl börja öva på att svänga nu då :D
 

iZi

Lägg av rå!
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha XT660R
ekib skrev:
Hej !
Jag har läst om några problem på era "moppar" och har givetvis samma själv, detta med att den är ryckig och stannar vid lite lägre varv.
Denna "tilt sensor som sitter i mitten på hojen vad är den bra för, jag har nämligen märkt att den stannar ganska ofta när man svänger till vänster, kan det vara den som är orsaken till det? Någon som vet ?
Den skall in på service just för detta jag nämt på Tisdag, men det verkar inte vara allt för villiga att byta ECU
När tiltsensor "slår till" så stannar hojjen och felkod 30 lyser på displayen.. Då måste du vrida av tändningen och "reboota" :) Så om detta inte händer utan du kan starta på en gång efter att den lagt av så är det ECU-problem. Hur som helst.. Svänga i smband med att växla ner = död-motor ;) Byt ECUn så ska du se att allt kommer bli helt underbart! :D
 

iZi

Lägg av rå!
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha XT660R
Nära ögat

Japp!

Nu har jag och polarn varit ute och brummat hela dagen och övat bakhjul! Nu sitter det riktigt galant.. Vi lyckades inte hitta nån raksträcka som va lång nog för oss så vi blev tvungen att ta en med en kurva på.. Så nu har vi övat och svänga på slangen också... Gick jäkligt bra faktiskt! Höll dock på att gå riktigt illa en gång... vi körde bredvid varandra på slangen på en landsväg när det säger POFF på min lykta ifram varpå det fladdrar vidare och träffar backspegeln... just det.. en FÅGEL! Inte så trevligt när man åker på slangen! Tack gud att man inte fick den i hjälmen! :Bugar

En liten taskig filmsnutt med mig på slangen kan ses här (tagen med vanlig digitalkamera och en taskig kameraman! :huvet

Närbild av backspegeln kommer här...
 

Bifogat

  • DSCF0023.JPG
    DSCF0023.JPG
    78 KB · Visningar: 176

955i-Henke

XT660X-Henke
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Värmdö/Hemmesta
Hoj
Yamaha XT660X
Moddar

Hallå på er alla galningar. Jag vet att det varit ett jävla dribblande med tändboxar hit o dit och om olika inställningar för Co1 och TPS och luftburkar och hur man ska få en ny box mm mm mm. Nu har jag o brorsan i alla fall vad det verkar fått en jävla ordning på hans hoj. På den sitter GPR oval med dB killers, borttagen snorkel och ett BMC-filter. När detta var monterat så gick den som skit. Bättre drag men stannade titt som tätt och var ganska omöjlig att köra långsamt med. Tjuvstannade även på högre varv. Jag bytte boxen (ECU:en) på jobbet. En gnutta bättre blev resultatet men inte så där dramatiskt som man hade önskat. Pratade med lite folk på Yamaha som i sin tur ledde till att CO1 ökades från 7 till 20. Den gick väl ngt bättre men inte så där hemskt mycket. I fredags höll bror o jag på o labbade lite. Ställde upp både CO1 och CO2 till 40. CO1 stog på 7 i grundläget och CO2 på 0 i grund. Herrejösses sammanfattar jag resultatet med. NU går hojen som man kan förvänta sig av en motard. Rapp som satan och inga tjuvstopp. Hoppas ni som har problem med gången att ni får bukt med dem på ett eller annat sätt. Nästa steg blir TPS:en och AIS:en. Powercommander lär nog inte behövas. Ev så läggs TPS o AIS åt sidan så länge då hojen faktiskt går som en jävul redan nu.
 

-SuperRetard-

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Växjö
Hoj
z1000
iZi skrev:
Japp!

Nu har jag och polarn varit ute och brummat hela dagen och övat bakhjul! Nu sitter det riktigt galant.. Vi lyckades inte hitta nån raksträcka som va lång nog för oss så vi blev tvungen att ta en med en kurva på.. Så nu har vi övat och svänga på slangen också... Gick jäkligt bra faktiskt! Höll dock på att gå riktigt illa en gång... vi körde bredvid varandra på slangen på en landsväg när det säger POFF på min lykta ifram varpå det fladdrar vidare och träffar backspegeln... just det.. en FÅGEL! Inte så trevligt när man åker på slangen! Tack gud att man inte fick den i hjälmen! :Bugar

En liten taskig filmsnutt med mig på slangen kan ses här (tagen med vanlig digitalkamera och en taskig kameraman! :huvet

Närbild av backspegeln kommer här...

Riktigt lyckad wheelie! Grattis! :tummenupp

Fåglar har varit i vägen många gånger men den där verkar ha kommit lite för nära!
 
Last edited:

-SuperRetard-

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Växjö
Hoj
z1000
955i-Henke skrev:
......... I fredags höll bror o jag på o labbade lite. Ställde upp både CO1 och CO2 till 40. CO1 stog på 7 i grundläget och CO2 på 0 i grund. Herrejösses sammanfattar jag resultatet med. NU går hojen som man kan förvänta sig av en motard. Rapp som satan och inga tjuvstopp. Hoppas ni som har problem med gången att ni får bukt med dem på ett eller annat sätt. Nästa steg blir TPS:en och AIS:en. Powercommander lär nog inte behövas. Ev så läggs TPS o AIS åt sidan så länge då hojen faktiskt går som en jävul redan nu.

Fick du mer krut eller gick den bara allmänt bättre? När jag bytte ECUn så fick man ju bort mkt av dessa jobbiga på/avslag samt att motorn blev rappare på gasen. Hur går man in och ställer CO - värdena?
 

955i-Henke

XT660X-Henke
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Värmdö/Hemmesta
Hoj
Yamaha XT660X
Mer tryck i bitarna

Det blev inihelvete mycke mer tryck i maskinen. Det kändes som om det blev en 20 till i vrid och en 5-8 hk till. Vet inte om den gick extremt dåligt innan. Men de andra demomaskinerna på jobbet går ungefär som denna gjorde innan. Och de är ändå 05-or... Man tycker ju att om det är ECU´n som spökar för många så borde ju 05:eek:rna gå bättre. Men efter allt pillande o trixande så verkar det ju som om maskinen och då framför allt sprutet är grymt snålt ställt. Nu är ju denna maskin inte bänkad, men en grov jämförelse är att den har väldigt samma effekt som en ostrypt KTM LC4, fast utan vibrationer....:)
 

iZi

Lägg av rå!
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha XT660R
-SuperRetard- skrev:
Fick du mer krut eller gick den bara allmänt bättre? När jag bytte ECUn så fick man ju bort mkt av dessa jobbiga på/avslag samt att motorn blev rappare på gasen. Hur går man in och ställer CO - värdena?
Håll in select och resetknappen när du vrier på tändningen och håll kvar i ca 10 sek.. då får du fram en meny. ändrar du nåt så skriv upp originalvärderna! :D
 

iZi

Lägg av rå!
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha XT660R
955i-Henke skrev:
Hallå på er alla galningar. Jag vet att det varit ett jävla dribblande med tändboxar hit o dit och om olika inställningar för Co1 och TPS och luftburkar och hur man ska få en ny box mm mm mm. Nu har jag o brorsan i alla fall vad det verkar fått en jävla ordning på hans hoj. På den sitter GPR oval med dB killers, borttagen snorkel och ett BMC-filter. När detta var monterat så gick den som skit. Bättre drag men stannade titt som tätt och var ganska omöjlig att köra långsamt med. Tjuvstannade även på högre varv. Jag bytte boxen (ECU:en) på jobbet. En gnutta bättre blev resultatet men inte så där dramatiskt som man hade önskat. Pratade med lite folk på Yamaha som i sin tur ledde till att CO1 ökades från 7 till 20. Den gick väl ngt bättre men inte så där hemskt mycket. I fredags höll bror o jag på o labbade lite. Ställde upp både CO1 och CO2 till 40. CO1 stog på 7 i grundläget och CO2 på 0 i grund. Herrejösses sammanfattar jag resultatet med. NU går hojen som man kan förvänta sig av en motard. Rapp som satan och inga tjuvstopp. Hoppas ni som har problem med gången att ni får bukt med dem på ett eller annat sätt. Nästa steg blir TPS:en och AIS:en. Powercommander lär nog inte behövas. Ev så läggs TPS o AIS åt sidan så länge då hojen faktiskt går som en jävul redan nu.
hmmm.. CO2 är ju till för cylinder2... dvs det är samma programvara på flera hojjar... men jag har testat det där jag med... man kan ju faktiskt köra samtidigt som man pillar CO värdet... Och jag märkte då ingen skillnad... snarare att den höll på att dö när man skulle iväg vid ett rödlyse... Jag har också GPR pipor och BMC filter.. men satte på samtidigt som jag bytte ECU... och jag har inte haft ett enda tjuvstopp sen ECUn byttes.. min CO står på 10. Har iofs min snorkel kvar. Ah jag lär väl testa dra upp skiten på 40 då :D
 

955i-Henke

XT660X-Henke
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Värmdö/Hemmesta
Hoj
Yamaha XT660X
iZi skrev:
hmmm.. CO2 är ju till för cylinder2... dvs det är samma programvara på flera hojjar... men jag har testat det där jag med... man kan ju faktiskt köra samtidigt som man pillar CO värdet... Och jag märkte då ingen skillnad... snarare att den höll på att dö när man skulle iväg vid ett rödlyse... Jag har också GPR pipor och BMC filter.. men satte på samtidigt som jag bytte ECU... och jag har inte haft ett enda tjuvstopp sen ECUn byttes.. min CO står på 10. Har iofs min snorkel kvar. Ah jag lär väl testa dra upp skiten på 40 då :D

Jo, visst faan är CO2 för Cyl 2. Men när vi hade hojjen i gång o pillade på värdena så hände det mer el mindre ingenting när vi höjde o sänkte CO1. Däremot så hände det massor när vi höjde CO2. Vet ej OM det ska vara så el om det är fel ngn stans. Men det är ju inte omöjligt att CO1 o CO2 blivit förväxlade ngn stans i produktionen. Det skulle ju förklara varför hojen inte reagerar när CO1 ändras. Måste skruva ner CO1 till 0 och se vad som händer. Är det ngn som ändrat TPS:en o fått det till det bättre. Det kanske står ngt om det i tidigare inlägg, den har ju blivit ganska lång den här tråden:)
 

M A N G E

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
bankeryd
Hoj
hojlös =(
iZi skrev:
Håll in select och resetknappen när du vrier på tändningen och håll kvar i ca 10 sek.. då får du fram en meny. ändrar du nåt så skriv upp originalvärderna! :D


Fan va grymt.. ändrar man värdena där i menyn då??

verkar va jävligt simpelt att krama ur några extra hk ur den isåfall... :yoparty
 

iZi

Lägg av rå!
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha XT660R
Idag har jag grejjat och haft mig och kan göra några rekommendationer...

1: Skaffa ett eftermarknadssystem till hojjen, jag har GPR
2: Skaffa ett racing luftfilter, jag kör med BMC
3: Slit ur den där satans snorkeln, gjort på 5 minuter
4: Ställ upp CO1 till 40-50 nånstans där
och
VIPS du har en hoj med grymt vrid och du önskar att du hade en DynoJet bänk! :(

PS: Sen skulle man ju förståss vilja ha en PCIII också men det känns för dyrt :(
 
Last edited:

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
iZi skrev:
Idag har jag grejjat och haft mig och kan göra några rekommendationer...

1: Skaffa ett eftermarknadssystem till hojjen, jag har GPR
2: Skaffa ett racing luftfilter, jag kör med BMC
3: Slit ur den där satans snorkeln, gjort på 5 minuter
4: Ställ upp CO1 till 40-50 nånstans där
och
VIPS du har en hoj med grymt vrid och du önskar att du hade en DynoJet bänk! :(

PS: Sen skulle man ju förståss vilja ha en PCIII också men det känns för dyrt :(


Coolt
Jag har en PCIII........så detta måste jag testa. :banana
Älskar denna tråden :yoparty
 

iZi

Lägg av rå!
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha XT660R
Men om du har en PCIII så behöver du antagligen inte ändra CO? eller har jag helt fel nu? PCIII overridar väl den egna ECU'n? med tändtider, soppaflöde osv osv?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top