Modifieringar XT660 X/R

neeoo

Det man inte kommer ihåg har aldrig hänt
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
xt660x
ekib skrev:
Jag håller på
Verkstaden säger att de bytt ECU, och när man frågar om inte nycklarna måste reggas om säger de att - Det behöver man inte(vilket kan stämma enl Yamaha i Farsta). Det roliga är att ECU INTE är utbytt, eftersom då Yamha skulle sett detta i sina papper inom 5 minuter från att den är beställd. Enl Yamaha skall man ringa tillbaka till verkstaden och säga att de skall byta ut den på riktigt denna gång :kocko . Nu skall SKITEN säljas aldrig mer en SKRAMLAHA ....( sista ordet inte sagt ännu förstås)

när dom bytte ecu på min xt så sa dom att dom är tvungen att ha den röda nyckel att resetta instälningran så att dom får rätt kod till imobilisern.. om jag förstod det rätt...
var det inte nån som hade skrivit i tråden att dom inte fått igång den efter ett ecu byte p.g.a att dom inte hadde den röda nyckeln ???
vad är det för knäpp verkstad som inte tar på sej det.... ?? det är ju jätte lätt byte å dom får betalt 0.9 timmar för ett jobb som tar 0.1 timme..
knasig verkstad... :död
 

Swensson

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Motard -04
Asså bla bla bla om allt CO snack... ja har ändrat min till 40 på båda (co1 o co2) bara för att va säker så att cylindrarna inte blandats ihopp där o ja märker ingen skillnad.... naaada skillnad. Inte de minsta.

Ingen som har vettig förklaring ;P

Har ju GPR runda piporna på o tagit bort snorkel + "race" filter.....

skumt som fan tycker ja.... e ute efter bätte gas respons...


Sen vill ja passa på o tipsa om slangningen i sommar.... det absolut skönaste sättet o slanga me XT:n endligt mig är att ställa sig på skjuts pinnarna, ligg i ca 80-90km\h på trean o tyck till.... de e så karate skönt, kan hålla hur länge som hellst... körde nästan en km härom dagen.

Tjo hooo o glad XT sommar på er!!
 

ekib

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Järfälla
Hoj
n/a
neeoo skrev:
när dom bytte ecu på min xt så sa dom att dom är tvungen att ha den röda nyckel att resetta instälningran så att dom får rätt kod till imobilisern.. om jag förstod det rätt...
var det inte nån som hade skrivit i tråden att dom inte fått igång den efter ett ecu byte p.g.a att dom inte hadde den röda nyckeln ???
vad är det för knäpp verkstad som inte tar på sej det.... ?? det är ju jätte lätt byte å dom får betalt 0.9 timmar för ett jobb som tar 0.1 timme..
knasig verkstad... :död

Vilken verkstad bytte du ECU på ?
 

-SuperRetard-

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Växjö
Hoj
z1000
Swensson skrev:
Asså bla bla bla om allt CO snack... ja har ändrat min till 40 på båda (co1 o co2) bara för att va säker så att cylindrarna inte blandats ihopp där o ja märker ingen skillnad.... naaada skillnad. Inte de minsta.
Ingen som har vettig förklaring ;P
Har ju GPR runda piporna på o tagit bort snorkel + "race" filter.....
skumt som fan tycker ja.... e ute efter bätte gas respons...
Tjo hooo o glad XT sommar på er!!

Verkar variera lite mellan hojarna :va , jag har ju Devilsystem, samt dragen snorkel och bytt ECU. Min fick en mkt bättre karaktär, alltså rappare, samt lite mer krut på topp, skillnaden kändes direkt. Jag stannade på ett industri område innan jag ändrade och drog fullt genom växlarna, sen ändrade jag värdena och gjorde om försöket.
 
Last edited:

Swensson

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Motard -04
ekib skrev:
Vilken verkstad bytte du ECU på ?

Ja bytte på "Mc Montörerna" i Norrköping.... de e Yamaha återförsäljare o garage.... så ja e säker på att ja bytt box för ja har vart nere karate förbannad på dom över att den inte gick som den skulle innan.

Ja ökade ännu mer till ca 65 o nu känner ja ett visst bättre drag på högre register men de e inget speciellt.... något vassare på gasen kanske... lite besviken dock... trode ja skulle få mer gas respons... men men va kan man räkna me på en 660 fyrtakt... Tycker om honom som han är iaf. ;P
 

M A N G E

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
bankeryd
Hoj
hojlös =(
Nån som har BSM-pipor på sin hoj??
skillnad i ljud/effekt??

eller ska man köpa ett helt komplett system???
Tänkte nämligen köpa pipor/system samtidigt som jag beställer hojen.

BSM eller GPR???
 

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
XT'n touringtestad

Då var man hemma igen efter en vecka. Blev en runda på 450mil via Danmark, Tyskland, Schweiz, Frankrike och Italien.

Har pressat skiten ur moppen men den har fungerat kanon, nemas problemas.
Körde med två gasglada vänner, en XJR 1300 och en MT-01 så xt'n låg i fullgas 170-180km/h genom hela tyskland i ett sträck, hem & tillbaks. Topphastigheten på min blev 182km/h sedan tog varvstoppet i.
En lite "malvmysig" sak är att xt'n lätt börjar "wobbla" om den körs snabbt på guppiga vägar. Lite oroväckande, men det är bara att sänka farten lite sen gasa på igen.

Det roliga började nere i Alperna på serpentinvägarna. Vi körde på ganska smala vägar på bergsväggarna och där är xt'n som gjuten att rajsa med allt och alla. Jag rekommenderar alla att köra där om man gillar kurviga vägar! Många fina 180 graders hårnålarssvängar.

Till sist kan jag säga att vi har en jättebra allsidig cykel som passar till det mesta. Verkar otroligt hållbar och säker.

Jo en nackdel, jag har skitont i röven :hihi
 

Swensson

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Motard -04
mange_jkpg skrev:
Nån som har BSM-pipor på sin hoj??
skillnad i ljud/effekt??

eller ska man köpa ett helt komplett system???
Tänkte nämligen köpa pipor/system samtidigt som jag beställer hojen.

BSM eller GPR???


Jag har GPR "Runda" piporna och jag måste säga att nackdelen med dom är att det e sånt jävla högt ljud och fördelen är att det e sånt jävla fint ljud...... dvs farbror blå tycker illa om dom men dom låter underbart.... står du brevid tre st R1:eek:r hörs dom inte ens om du står på tomgång.... mmmmmmm *mysa* men det är lite väl full flödes sytem.

På nästan alla slip-on så får man "halv-vägs" system, dvs nytt system från fotpinnarna o bak, Bebbe har hel system om ja minns rätt men det får man slanta extra för. Tror inte det e nån vidare skillnad förutom att det ser bättre ut.
 
Last edited:

M A N G E

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
bankeryd
Hoj
hojlös =(
Swensson skrev:
Jag har GPR "Runda" piporna och jag måste säga att nackdelen med dom är att det e sånt jävla högt ljud och fördelen är att det e sånt jävla fint ljud...... dvs farbror blå tycker illa om dom men dom låter underbart.... står du brevid tre st R1:eek:r hörs dom inte ens om du står på tomgång.... mmmmmmm *mysa* men det är lite väl full flödes sytem.

På nästan alla slip-on så får man "halv-vägs" system, dvs nytt system från fotpinnarna o bak, Bebbe har hel system om ja minns rätt men det får man slanta extra för. Tror inte det e nån vidare skillnad förutom att det ser bättre ut.

Okej.. Är mest intresserad av att få bort båda "kattarna", för dom stryper väl en hel del va??
men annars räcker det med halv-system då kanske...
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
På min hoj gjorde helsystem att hojen blev starkare i botten. Konstigt nog så verkar det som om den tappade lite utav varvvilligheten?? Borde igenkligen vara tvärt om :va Kan ju kanske vara så att killen som körde hojen i bänken inte riktigt visste vad han höll på med. Har funderat på att låta RG motor i Falkenberg göra om jobbet för att se ifall han klarar det bättre.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Boffen skrev:
Då var man hemma igen efter en vecka. Blev en runda på 450mil via Danmark, Tyskland, Schweiz, Frankrike och Italien.

Har pressat skiten ur moppen men den har fungerat kanon, nemas problemas.
Körde med två gasglada vänner, en XJR 1300 och en MT-01 så xt'n låg i fullgas 170-180km/h genom hela tyskland i ett sträck, hem & tillbaks. Topphastigheten på min blev 182km/h sedan tog varvstoppet i.
En lite "malvmysig" sak är att xt'n lätt börjar "wobbla" om den körs snabbt på guppiga vägar. Lite oroväckande, men det är bara att sänka farten lite sen gasa på igen.

Det roliga började nere i Alperna på serpentinvägarna. Vi körde på ganska smala vägar på bergsväggarna och där är xt'n som gjuten att rajsa med allt och alla. Jag rekommenderar alla att köra där om man gillar kurviga vägar! Många fina 180 graders hårnålarssvängar.

Till sist kan jag säga att vi har en jättebra allsidig cykel som passar till det mesta. Verkar otroligt hållbar och säker.

Jo en nackdel, jag har skitont i röven :hihi

Välkommen hem igen :tummenupp

Har varit jäkligt sugen länge på att ta mig en sväng med hojen jag med. Får se om det kanske bli av nu längre fram.

Det med att den började vobbla, var det med packning på? Jag körde en sväng förra året med min hoj med lite packning på och då började den också vobbla. Har även märkat att den kan vara lite kännslig mot vikt förskjutningar. Som tex ibland när man skall köra lite fortare någon längre sträcka på motorväg så sätter jag upp mina fötter på passagerar fotpinnarna för att avlasta knäna mot fartvinden. Då blir hojen jäkligt kännslig i farter över 140km/h. Särskillt när man svänger lite också :)
 

Swensson

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Motard -04
bebbe skrev:
Välkommen hem igen :tummenupp

Har varit jäkligt sugen länge på att ta mig en sväng med hojen jag med. Får se om det kanske bli av nu längre fram.

Det med att den började vobbla, var det med packning på? Jag körde en sväng förra året med min hoj med lite packning på och då började den också vobbla. Har även märkat att den kan vara lite kännslig mot vikt förskjutningar. Som tex ibland när man skall köra lite fortare någon längre sträcka på motorväg så sätter jag upp mina fötter på passagerar fotpinnarna för att avlasta knäna mot fartvinden. Då blir hojen jäkligt kännslig i farter över 140km/h. Särskillt när man svänger lite också :)


Men kattarna sitter i övre kröken eller?
Tror de va uppe för disskus i höstas men utan
nått klart svar........ ?

Va kosta dina extra rör Bebbe, och vart?? ;P
 

M A N G E

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
bankeryd
Hoj
hojlös =(
bebbe skrev:
På trim rören så sitter kattarna i mellan rören. Sedan på original piporna sitter de nog uppe vid dämparna, det vet jag inte helt säkert.

Jag köpte mina pipor i Österrike. Hos denna firman http://www.off-the-road.de/enduro/zubehoer/xt660.html har för mig att de kostade ca 16-1800 :va

SÅÅÅ BILLIGT???
dom jag BSM-piporna jag ska köpa kostar ju 7600 tror jag det var.. :va
 

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
bebbe skrev:
Det med att den började vobbla, var det med packning på?

Ja, och den bestod av en "tub" där bak. Kan ju såklart ha men den att göra. Fast det uppstod mest på vägen hem och då var vägarna lite guppigare samt att det blåste mer.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
mange_jkpg skrev:
SÅÅÅ BILLIGT???
dom jag BSM-piporna jag ska köpa kostar ju 7600 tror jag det var.. :va

Alltså, de främmre rören från cyl till mellan rör. I övrigt så kostade Remuspiporna med mellanrör 9200kr har jag för mig :rolleyes: Så hela systemet gick väl på en ca 11k :kocko
 

Hård&Kall

...men ödmjuk
Gick med
9 Sep 2004
Ort
Kärna
Hoj
WR450
Boffen skrev:
Ja, och den bestod av en "tub" där bak. Kan ju såklart ha men den att göra. Fast det uppstod mest på vägen hem och då var vägarna lite guppigare samt att det blåste mer.

....Och att bakdäcket blivit lagomt plattslitet. Hojjen gillar inte slitna bakdäck alls (och vilken hoj gör det?). Samt att i hög fart blir den känslig för viktförskjutningar som Bebbe nämnde. Brett styre gör det dessutom lättare att "skapa" svängningar i chassiet känns det som.
 

jannes

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
norrköping
Hoj
yamaha xt660x
Bra ljud

Har nyss köpt en xtx 05,kan någon rekomendera nya pipor ? Har kollat på GPR och Devil i kolfiber. Någon som har erfarenhet av dessa ?
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top