Modifieringar XT660 X/R

iZi

Lägg av rå!
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha XT660R
Patrik: Kolla om ditt ramnummer är inom denna intervall: www.izi.finkel.se/ecu.jpg

Hård&Kall: Min stod på 10, man kan ju ändra den medans man kör... har testat allt från 0-48 utan att märka just nån skillnad över huvud taget.. Jag vill testa throttle-fixet men det krävs ett jävla specialverktyg! :(
 

Corona

Nyfödd hojåkare
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
XT660X
Min erfarenhet av PCIII-USB

Tänkte bidra med lite erfarenheter av Powercommander på min hoj:

Jag har en XT660X -04 med borttagen snorkel samt Sebring Hunter. ECU:n är inte utbytt. Förra ägaren fick den justerad vid 100-milaservice för att komma tillrätta med ryckig gång (om jag fattat det korrekt).

Var sugen på en Powercommander dels i förhoppning om att få några tiondels hästar extra samt dels för att bli av med lite avgassmällar. Värt att notera är att hojen gick helt utan ryck och tjuvsstopp i detta läge.

Monterade en PCIII-USB och laddade ner en map för 04:a utan snorkel, med gammal ECU samt Sebring Hunter.

Hur blev resultatet med PCIII-USB?

Bättre vrid i botten och markant bättre vrid i mellanregistret. Svårt att säga om den påverkades alls på toppen. Kan t.o.m. gissa att den blev lite klenare på topp. Men det är subjektivt, så klart.

Dessvärre introducerades två fenomen: Tjuvstannar på låga varv, ryckighet vid jämn gas samt ryck vid av/på-gas.

Någon som har någon idé?

Jag har provat att modifiera mappen genom att t.ex. tillåta mer soppa vid låga varvtal för att komma tillrätta med tjuvstopp.

En Dyno-övning löser säkert problemet men jag vill få den att funka med map:en som Powercommander tillhandahåller.

Någon som har bra idéer?

//Anders
 

Hård&Kall

...men ödmjuk
Gick med
9 Sep 2004
Ort
Kärna
Hoj
WR450
iZi skrev:
Patrik: Kolla om ditt ramnummer är inom denna intervall: www.izi.finkel.se/ecu.jpg

Hård&Kall: Min stod på 10, man kan ju ändra den medans man kör... har testat allt från 0-48 utan att märka just nån skillnad över huvud taget.. Jag vill testa throttle-fixet men det krävs ett jävla specialverktyg! :(

He he, jag skulle oxå testa trottel-fixet när jag upptäckte att det var "safety torx". Ny bit är inhandlad så snart ska det provas.

Jag tycker att CO-höjningen från 1 ->10 gjorde klar nytta på min. Inte samma idiotryck vid påslag men fortfarande lite hårigt in i regniga rondeller :gnissla Orginalmappningen är under all kritik så det blir nog ecu-byte till slut. Ska ge trottelfixet en chans först.

Någon som har däcktips? Pirelli Scorpion Sync tex. Erfarenheter någon? Jämfört med MTR02 dårå.... Struntar i färgen på burn out-röken utan det är handling och känsla i vått och torrt som gäller. Gärna grus om nån provat. MTR02 på grus är ju ... fostrande. När sladden kommer gör den det fort :tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Liten nyfiken fråga: Hur gör ni för att fixa mappningarna med PC=power commander samt ev koll på CO-halten mm, för nya XT har väl bara insprutning eller har jag helt fel? Har ni klippkort hos dynorullarna? :)
 

iZi

Lägg av rå!
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha XT660R
BYYYYT ECU! :D Det är det enda jag har att säga... det är gratis och din mc-handlare ska göra det om du vill det! Länge leve garantijobb!

Har haft min hoj inne för tre saker, 1: Tiltsensor slog till lite då å då så jag fick den utbytt, 2: ECU-byte och sist men inte minst bytt packbox i framgaffeln.. Allt detta helt gratis.. gissa om jag ska köpa en till hoj nästa säsong... helt ny! :D
 

M A N G E

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
bankeryd
Hoj
hojlös =(
Tjena..
tänkte bara kolla om ni som har xtx är nöjda med dom??

det verkar ju så eftersom jag inte hittar en endaste begagnad till salu..
Var o provkörde en xtr men det är ju ungefär samma.. bara andra fälgar typ sa han i affären..
så det blir nog antingen en helt ny xtx eller en ktm 640 -03...

tycker xtx:en ser lite stor o "klumpig" ut, men det går väl skrämma upp motorn lite så han går ungefär som en 640?? :va
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Det är inte någon direkt skillnad på en XTX och en 640 mer än just vikten. Kan säga att XT:n har lite mer av vanlig hoj i sig och mindre utav enduro båge (mer stabil på landsvägen men inte lika lätthanterlig). Jag valde XT:n när jag köpte min pga jag ville ha en busig hoj med lite underhåll. Nu när man öppnat upp avgasystemet på hojen och mappat sprutet går den tom bättre än en 640. Iaf de som jag har provkört. Men en 640 går lättare upp på slangen men det har nog med att den väger lite mindre att göra. Och XT:n är ju inte direkt svår att slanga med en heller :banana . Hojen har en väldigt go vxl som gör att det inte är direkt svårt att köra och växla på slangen heller :)
 

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
nu har jag gjort det

Tja,

vet att ni redan har gjort detta och att jag är en looser! :död

Men nu har jag slangat upp hojen från ettan och varvat ur den på 2´an. :banana
Nu gäller det bara att kunna lägga i 3´an också.

Men det var skoj...........
Jag svårt att få upp den på 2´an direkt....men det har väll med teknik att göra, jag får öva vidare.
Sen är väll kanske saken den att man är lite chicken också! :lol

men,men.....
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
cone skrev:
Tja,

vet att ni redan har gjort detta och att jag är en looser! :död

Men nu har jag slangat upp hojen från ettan och varvat ur den på 2´an. :banana
Nu gäller det bara att kunna lägga i 3´an också.

Men det var skoj...........
Jag svårt att få upp den på 2´an direkt....men det har väll med teknik att göra, jag får öva vidare.
Sen är väll kanske saken den att man är lite chicken också! :lol

men,men.....

Ett tips är att utnyttja gaffelns retur då får du lite lättare hjälp med resten och glöm inte foten på fotbromsen! :tummenupp
 

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
motardnisse skrev:
Ett tips är att utnyttja gaffelns retur då får du lite lättare hjälp med resten och glöm inte foten på fotbromsen! :tummenupp


Ahaa....tackar!!
Ska testa detta!!! :yoparty
 

ekib

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Järfälla
Hoj
n/a
stannar o ryckig gång

Hej !
Jag har läst om några problem på era "moppar" och har givetvis samma själv, detta med att den är ryckig och stannar vid lite lägre varv.
Denna "tilt sensor som sitter i mitten på hojen vad är den bra för, jag har nämligen märkt att den stannar ganska ofta när man svänger till vänster, kan det vara den som är orsaken till det? Någon som vet ?
Den skall in på service just för detta jag nämt på Tisdag, men det verkar inte vara allt för villiga att byta ECU
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
ekib skrev:
Hej !
Jag har läst om några problem på era "moppar" och har givetvis samma själv, detta med att den är ryckig och stannar vid lite lägre varv.
Denna "tilt sensor som sitter i mitten på hojen vad är den bra för, jag har nämligen märkt att den stannar ganska ofta när man svänger till vänster, kan det vara den som är orsaken till det? Någon som vet ?
Den skall in på service just för detta jag nämt på Tisdag, men det verkar inte vara allt för villiga att byta ECU

Låter faktiskt lite som ett annat problem än den med ECU:n. Kan ju faktiskt vara fel på det där "lut realäet" (finns sådant på alla hojar med sprut, det är för att inte soppa pumpen skall spruta bensin över hela hojen vid en olycka).

Men i övrigt så är det bara att visa Yamaha service meddelandet (skall finns länk i denna tråden). Där står det ju klart och tydligt att ECU:n skall bytas på hojar innom ett visst ch nr. Ligger din hoj innom avgränsningarna så är det bara för dom att byta :fakta
 

ekib

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Järfälla
Hoj
n/a
Tack för tippset BEBBE. Har laddat ner "faxet" och skall kolla mitt ram nummer.
Det är ju bra att man inte får soppa på sig om man skulle vurpa så illa :)
 

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
Om en vecka ska min xt touringtestas. åker jag ner mot frankrike så det kommer upp lite action bilder här sen. Ska bli kul att se om hojen pallar köra så många timmar i streck, men det är klart det är ju en yamaha :)
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Boffen skrev:
Om en vecka ska min xt touringtestas. åker jag ner mot frankrike så det kommer upp lite action bilder här sen. Ska bli kul att se om hojen pallar köra så många timmar i streck, men det är klart det är ju en yamaha :)

Coolt :tummenupp Hur länge skall du vara borta?
 

Hård&Kall

...men ödmjuk
Gick med
9 Sep 2004
Ort
Kärna
Hoj
WR450
Boffen skrev:
Blir nog 6-8 dagar.
Tror ni den håller? :hihi eller kanske jag som går sönder först :3freak

Det ska nog funka. Gjorde en liten touringtripp förra semestern:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1069175&postcount=75

Köpte hojjen veckan innan semestern 2004. Körde 80mil helgen innan semestern så att 100mila-servicen blev gjord innan vi åkte.
Modden av hojjen består i ett högre kåpglas samt en pakethållare. Med det kittet marschar man lätt 110-120. Våra dagsetapper låg på 50-60mil men det går åka längre. Sadeln är begränsningen. Man sjunker sakta ner genom stoppningen tills man sitter på ramrören. Men man kan ju alltid stå och köra ett tag :)
 

Quart

problemlösare
Gick med
8 Sep 2004
Ort
i en håla utanför GBG
Hoj
Honda vfr 800 -06
Vill bara tacka för en härlig tråd. :tummenupp
Har efter att jag läst alla tips/trix och erfarenheter äntligen bestämt mig.
Köpte igår en XT660X på Yamahacenter i GBG.
En sprillans 04:a med remus för 69k då slängde han även med ett lås.
Har gått och velat länge som fasen.
Var väldigt inne på KTM men de vibrerade ju så in i ****, man vänjer sig säkert men nä.
Var sedan inne på att köpa en Hornet eller Fazer men hittade denna tråd och var och provkörde den igår och bestämde mig direkt.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top