Billiga momentnycklar

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Min momentnyckel klickar och böjer sig vid en led ca. 40mm ut från centrum.

Samma med min, och infästningen för fjädern sitter på samma ställe oavsett var jag tar i handtaget och, framförallt, så ändras inte hur jag spänt fjädern annat än att jag vrider handtaget.

Så, var någonstans jag håller borde inte ha betydelse annat än hur mycket kraft jag behöver anlägga för att uppnå inställt moment, fjädern löser på 20N/mm oavsett om jag får dra med 10 eller 40N/mm då momentet är beroende på fjädermotståndet och inte av var jag placerar handen.

Men, jag har missuppfattat saker förr så någon får gärna "djupförklara" hur det verkligen ligger till.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Min momentnyckel klickar och böjer sig vid en led ca. 40mm ut från centrum.

Men man borde ju tagit hänsyn till det då man tillverkat och kalibrerat den.

Förövrigt köpte jag en 3/8 momentnyckel på eBay från England så nu borde jag ha monentnycklar så jag klara mig.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Ställer du in säg 25Nm, som är kalibrerat på distansen från vridpunkten till mitten av handtaget, men håller längre in mot vridpunkten, så kommer du, när momentnyckeln klickar, ha genererat ett högre vridmoment än 25. Tvärtom om du förlänger handtaget, då blir vridmomentet lägre.
Om du istället sätter en förlängning vid nyckelns vridpunkt, t ex en öppen nyckel, så kommer du ha genererat ett högre vridmoment än inställt. Vrider du den öppna nyckeln 90 grader minimerar du felet.
Använder du en förlängare till en hylsa måste du hålla en rät vinkel annars blir det fel på samma sätt som ovan.

Hur menar du?!

Om en momentnyckel är ställd på 100nm kraft över bultskallen så är skillnaden i hur hårt du måste ta i beroende på vart du håller över kroppen så länge du håller efter leden, kroppen är ju massiv och leden har precis samma avstånd till bultcentrum oavsett vad. Hävstångsprincipen.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Samma med min, och infästningen för fjädern sitter på samma ställe oavsett var jag tar i handtaget och, framförallt, så ändras inte hur jag spänt fjädern annat än att jag vrider handtaget.

Så, var någonstans jag håller borde inte ha betydelse annat än hur mycket kraft jag behöver anlägga för att uppnå inställt moment, fjädern löser på 20N/mm oavsett om jag får dra med 10 eller 40N/mm då momentet är beroende på fjädermotståndet och inte av var jag placerar handen.

Men, jag har missuppfattat saker förr så någon får gärna "djupförklara" hur det verkligen ligger till.

Jag är också intresserad av av hur detta hänger ihop, på momentnyckeln med visare som säljs på biltema kan jag fatta att det blir missvisande då hela skaftet ska flexa i förhållande till visaren men på en nyckel med klick så borde det ju inte spela nån roll för momentet på bulten var man håller, fjädern som avgör när nyckel ska klicka kan ju knappast veta var på skaftet man håller. Där i mot för man ju använda mer kraft då man drar om man håller långt in jämfört mot längst ut på skaftet.

Tycker att det inte borde spela nån roll var man håller på en nyckel med klick men jag kan ju också ha fel?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det stämmer. Momentet som mäts på de vanliga klick-nycklarna är hävstångseffekten dvs kraft * distans. Alltså spelar längden roll dvs hur långt ifrån skruven/bulten kraften appliceras (där man håller).

Jag tänkte bara lägga till att det även finns momentnycklar som är oberoende av längden.

Dvs
håller man längst ut på momentnyckeln kan man dra med lägre kraft därför
momentet = kraft x hävarm
och hävarmen är längst, längst ut.
håller man på mitten av momentnyckeln så måste man dra med dubbla kraften jämfört med längst ut därför att hävarmen är bara hälften så lång.
Men momentet blir det samma = 2kraft x hävarm/2 = kraft x hävarm
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag är också intresserad av av hur detta hänger ihop, på momentnyckeln med visare som säljs på biltema kan jag fatta att det blir missvisande då hela skaftet ska flexa i förhållande till visaren men på en nyckel med klick så borde det ju inte spela nån roll för momentet på bulten var man håller, fjädern som avgör när nyckel ska klicka kan ju knappast veta var på skaftet man håller. Där i mot för man ju använda mer kraft då man drar om man håller långt in jämfört mot längst ut på skaftet.

Tycker att det inte borde spela nån roll var man håller på en nyckel med klick men jag kan ju också ha fel?

Instämmer

Vad det gäller Biltema's billiga med en visare
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/momentnycklar/momentnyckel-2000016819
så ser jag bara ett problem med den.
Det är att visaren får inte skrapa emot kanterna på den smala spalt visaren rör sig i.
För då visar den som jag ser det för lite moment. Mindre moment än det är i verkligheten.
Så därför har jag sågat bort den yttre delen av spalten.
Jag ta hellre risken att genom vårdslöshet böja visaren än att det ska bli fel.
Och den "visar" fel. Vid 0 moment visar min om jag minns rätt ca 10Nm, för dragning av vänstergängad mutter.
Det här betyder att ska jag som vanligt dra högergängat så drar jag av 10Nm,
dvs för 50Nm högergängat drar jag till 40Nm enligt visaren.

Har för övrigt också
Biltema 10242 4 - 20Nm
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/momentnycklar/momentnyckel-2000020911
och
Jula https://www.jula.se/catalog/verktyg...entnycklar/momentnyckelsats-19-110-nm-149002/

Och tycker som redan sagts i tråden av Old Badger i #41 att det viktigaste är inte hur noga momentnyckeln är utan att veta vilket moment momentnyckeln ska ställas in på
beroende på torra eller oljiga feta gängor.
Eller
vilket moment man ska välja när det för oljefiltret i
Suzukis GSX1300R manual står 22Nm

High Flow oljefiltret står 12Nm.
 
Last edited:

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Hur menar du?!

Om en momentnyckel är ställd på 100nm kraft över bultskallen så är skillnaden i hur hårt du måste ta i beroende på vart du håller över kroppen så länge du håller efter leden, kroppen är ju massiv och leden har precis samma avstånd till bultcentrum oavsett vad. Hävstångsprincipen.

Inuti en momentnyckel av den vanliga klicktypen finns en fjäder som spänns och en mekanism som rullar över en nit på en viss punkt. Avståndet till hylsan är ett fel som kalibrerats bort. Applicerar du kraften på fel ställe får du fel moment. Enkelt att testa om du har tillgång till momentmätare (nån nämnde Tools).
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ok nu är jag med, det är för att "leden" till klickmekanismen sitter "en bit in" på skaftet som ställer till det. Man har ju då med två hävarmar att göra, tänkte inte på det. Skulle själva klickmekanismen sitta direkt runt den roterande hylshållaren skulle man inte få detta fenomen

Då jag får min 3/8 momentnyckel ska jag testa detta med att dra på olika positioner på skaftet med hjälp av dragvågen och kolla resultatet hur mycket det diffar.

Nån som har koll på vad tools tar fär att testa momentnycklar? Googlade och kollade och det verkar som att Laitis är ombud för dom i Luleå. Nu har jag 12 mil dit enkel väg men om man ändå passerar kunde man ju testa dom om dom nu kan göra det där.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Ok, tror jag förstår när jag tittat på hur klicknyckeln fungerar, tackar. :)

Vad jag även förstår är att oavsett var och hur man håller sålänge man håller i själva handtaget så är det betydelselöst för slutmomentet sålänge man inte har alla övriga bitar rätt, bitar såsom gängans skick och om den ska vara torr eller inte och framförallt, vilken hastighet du drar med....

Kort sagt kan man säga att du uppnår ett tillräckligt korrekt moment för vårat vardagliga bruk sålänge man håller i handtaget. :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hittade den här filmen som visar resultatet vid mätning. Filmen är också lite kul för att han som visar är så bitter på att folk inte tror på att det spelar roll var man håller i en vanligt momentnyckel.

Enjoy :tungan

https://www.youtube.com/watch?v=RsMxtEx0uik

Kollar man videon så inser man snabbt att var du placerar handen sålänge du håller i handtaget är relativt betydelselöst.
Drygt 10% off med jätteförlängaren han hade skrämmer inte, är sannolikt större skillnader i det dagliga bruket beroende på yttre förhållanden som smuts och annat..

Man ser även att när han håller långt in på handtaget så är mätaren uppe i strax över 30 innan den klickar och "skenar" iväg till 43 eller vad det var, så frågan är vilket moment den skulle slutat på innan restkraften överfördes efter klicket.

Kan nog säga att sålänge man inte kalibrerar nyckeln närmast dagligen så kan du hålla hur du vill sålänge det är handtagets greppyta du håller i, mer exakt än så behöver man inte vara.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Kollar man videon så inser man snabbt att var du placerar handen sålänge du håller i handtaget är relativt betydelselöst.
Drygt 10% off med jätteförlängaren han hade skrämmer inte, är sannolikt större skillnader i det dagliga bruket beroende på yttre förhållanden som smuts och annat..

Man ser även att när han håller långt in på handtaget så är mätaren uppe i strax över 30 innan den klickar och "skenar" iväg till 43 eller vad det var, så frågan är vilket moment den skulle slutat på innan restkraften överfördes efter klicket.

Kan nog säga att sålänge man inte kalibrerar nyckeln närmast dagligen så kan du hålla hur du vill sålänge det är handtagets greppyta du håller i, mer exakt än så behöver man inte vara.

Tveksamt om det ens är värt att använda ett precisionsinstrument med den inställningen. Varför inte använda pengarna till annat då?
Antingen vill man ha ett specifikt rätt moment eller så vill man ha ungefär rätt moment.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Antingen vill man ha ett specifikt rätt moment eller så vill man ha ungefär rätt moment.

Kravet är ju att hamna inom spannet som anges i manualen och framför allt att om man drar ett topplock att det blir lika på alla skruvar, sen om nyckeln inte är precisionskalibrerad så gör det inte så mycket. Vi snackar hobbymek på lite högre nivå men inte NASA-krav.

Har man tillgång till kalibreringsutrustning ska man ju använda den förståss, det känns alltid bättre att veta.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vad he rik menar är nog att ska man ha med alla påverkande faktorer som var man ska hålla , oljig bult/torr bult osv osv så blir aldrig bulten dragen överhuvud taget nån måtta på krångel finns det faktiskt .
Är nyckeln rätt inställd och man drar lugnt till knäppet är man ju i regel så nära att det duger för dom flesta ,sen är det ofta dumt att dra klena oljiga bult i alu till angivet moment om man inte vill ha gängsallad
:krama vill man ha exakt rätt så blir bulten aldrig dragen för då står man och funderar än
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag funderar på att köpa denna vridmomenttestare så jag kan kalibrera mina Biltema nycklar.

https://www.ebay.com/itm/Brand-New-...681359?hash=item2a7633044f:g:-8EAAOSwHnFVnMx0

Det är klart man ska ha en kalibrerad momentnyckel !
Men ett alternativ är kanske att köpa nya varje år. Så slipper man kalibrera !
För mig räcker det med en 4-20Nm och en 20-100Nm
det blir bara 1400kr/år.
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/momentnycklar/momentnyckel-2000020911

Sedan finns ju möjlighet till ett tråd "lyft"
för posören och proffsmekanikern
https://store.snapon.com/Torque-C629053.aspx
där 4 st från 1Nm till 200Nm skulle kosta ca 1450 USD + frakt + tull + moms
eller varför inte
https://www.srtorque.com/
https://www.youtube.com/watch?v=_EpUiY1TZYM
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top