Elbil eller inte?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
VW e-up är ju perfekt till det då...

Storleksmässigt absolut.
Drar man av elbils-avdraget från de 273' den kostar?
Frågan är hur mycket billigare den skulle bli med ett batteri som hade 1/3 av kapaciteten? :va
Kanske inte gör så stor skillnad i pris men OM nu batteri-tillverkning är/blir ett problem så skulle man kunna göra 3ggr fler batteriet som går 8 mil jämfört med de 26 som e-Up klarar.
Tror många (de flesta?) klarar sig med 8 mil till vardags.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Som sämst kom jag lite över 10 mil med min e-up på en laddning. Funderade på att montera en liten etanoldriven värmare för kalla vintrar.
Priset på SEAT Mii Electric gör mig sugen på en sån igen. 264 kkr för en bil som går 26 mil är inte så illa.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tack BrooklynS och L.Mäkinen. :tummenupp
Får åka och prova helt enkelt. :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har provkört Twizy. Den är alldeles för mycket "bil" för att vara rolig att köra. Jag hade hellre köpt en gammal C-zero, i-MIEV eller iON som är en bil på riktigt och monterat toksvarta rutor.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Öhm. 210km räckvidd till 60km räckvidd på 2år? Vad har Nissan för batteriteknik?! Brunsten?

Det är troligen någon cell i packet som har havererat och gör att resten inte kan laddas ordentligt. Vet inte om det är uppbyggt i separerbara moduler som det borde vara.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Intressant artikel om Northvolt på http://etn.se/index.php/reportage/6...-spetsen-blir-batterier-en-klimatbransch.html

Som jag hävdat innan så är det helt fel att tro att all batteritillverkning bara kommer att hamna i Kina.

Totalkostnaden blir lägre i gamla Svedala (eller i det här fallet Skellefteå).

Fast det där är ju inte en fabrik som finns och producerar batterier i nuläget.
Enligt artikeln så skall dom vara "up and running" 2023. Dvs om du köper en elbil efter det så kan den ha ett batteri därifrån.

Helt ärligt. Om man köper en elbil nu och är intresserad av miljöpåverkan så har det inte minsta betydelse vart den bilens batteri skulle ha kunnat vara producerat 4 år in i framtiden. Det intressanta är ju vart det batteri som sitter i bilen faktiskt har blivit producerat.
I nuläget så produceras inte batterier till elbilar med koldioxidneutral svensk el. Det är tyvärr ett faktum även om det möjligen är så att det kan komma att bli så i framtiden.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fast det där är ju inte en fabrik som finns och producerar batterier i nuläget.
Enligt artikeln så skall dom vara "up and running" 2023. Dvs om du köper en elbil efter det så kan den ha ett batteri därifrån.

Helt ärligt. Om man köper en elbil nu och är intresserad av miljöpåverkan så har det inte minsta betydelse vart den bilens batteri skulle ha kunnat vara producerat 4 år in i framtiden. Det intressanta är ju vart det batteri som sitter i bilen faktiskt har blivit producerat.
I nuläget så produceras inte batterier till elbilar med koldioxidneutral svensk el. Det är tyvärr ett faktum även om det möjligen är så att det kan komma att bli så i framtiden.
Det finns en som du just nu och idag kan välja ur ren miljösynpunkt: Tesla.
Mig veterligen den enda batterifabriken som idag producerar uteslutande med energi som inte är "miljöförstörande".
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top