Elbil eller inte?

VW e-up är ju perfekt till det då...

Storleksmässigt absolut.
Drar man av elbils-avdraget från de 273' den kostar?
Frågan är hur mycket billigare den skulle bli med ett batteri som hade 1/3 av kapaciteten? :va
Kanske inte gör så stor skillnad i pris men OM nu batteri-tillverkning är/blir ett problem så skulle man kunna göra 3ggr fler batteriet som går 8 mil jämfört med de 26 som e-Up klarar.
Tror många (de flesta?) klarar sig med 8 mil till vardags.
 
Som sämst kom jag lite över 10 mil med min e-up på en laddning. Funderade på att montera en liten etanoldriven värmare för kalla vintrar.
Priset på SEAT Mii Electric gör mig sugen på en sån igen. 264 kkr för en bil som går 26 mil är inte så illa.
 
Tack BrooklynS och L.Mäkinen. :tummenupp
Får åka och prova helt enkelt. :)
 
Jag har provkört Twizy. Den är alldeles för mycket "bil" för att vara rolig att köra. Jag hade hellre köpt en gammal C-zero, i-MIEV eller iON som är en bil på riktigt och monterat toksvarta rutor.
 
Öhm. 210km räckvidd till 60km räckvidd på 2år? Vad har Nissan för batteriteknik?! Brunsten?

Det är troligen någon cell i packet som har havererat och gör att resten inte kan laddas ordentligt. Vet inte om det är uppbyggt i separerbara moduler som det borde vara.
 
Intressant artikel om Northvolt på http://etn.se/index.php/reportage/6...-spetsen-blir-batterier-en-klimatbransch.html

Som jag hävdat innan så är det helt fel att tro att all batteritillverkning bara kommer att hamna i Kina.

Totalkostnaden blir lägre i gamla Svedala (eller i det här fallet Skellefteå).

Fast det där är ju inte en fabrik som finns och producerar batterier i nuläget.
Enligt artikeln så skall dom vara "up and running" 2023. Dvs om du köper en elbil efter det så kan den ha ett batteri därifrån.

Helt ärligt. Om man köper en elbil nu och är intresserad av miljöpåverkan så har det inte minsta betydelse vart den bilens batteri skulle ha kunnat vara producerat 4 år in i framtiden. Det intressanta är ju vart det batteri som sitter i bilen faktiskt har blivit producerat.
I nuläget så produceras inte batterier till elbilar med koldioxidneutral svensk el. Det är tyvärr ett faktum även om det möjligen är så att det kan komma att bli så i framtiden.
 
Fast det där är ju inte en fabrik som finns och producerar batterier i nuläget.
Enligt artikeln så skall dom vara "up and running" 2023. Dvs om du köper en elbil efter det så kan den ha ett batteri därifrån.

Helt ärligt. Om man köper en elbil nu och är intresserad av miljöpåverkan så har det inte minsta betydelse vart den bilens batteri skulle ha kunnat vara producerat 4 år in i framtiden. Det intressanta är ju vart det batteri som sitter i bilen faktiskt har blivit producerat.
I nuläget så produceras inte batterier till elbilar med koldioxidneutral svensk el. Det är tyvärr ett faktum även om det möjligen är så att det kan komma att bli så i framtiden.
Det finns en som du just nu och idag kan välja ur ren miljösynpunkt: Tesla.
Mig veterligen den enda batterifabriken som idag producerar uteslutande med energi som inte är "miljöförstörande".
 
Nyheter
YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Back
Top