Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Precis så har jag det.. köpte ett gäng pylontech litsium batterier o 3st 5000 watts growatt hybrid invertrar. Growattarna är fina då jag bara vrider om en ström brytare o då går helt i offgrid.

Så ladda el bil är gratis o påskyndar att anläggningen betalar sig själv.

Vindkraft 20,000:-
Pylontech 85,000:-
Growatt. 53,000:-
Solceller. 20,000:-
Men jag är skit nöjd med resultatet. Growattarna o solceller har jag för lite data på ännu men vindkraftverket ger i snitt 1000 watt i timmen när det går o det är ok.

Sista stormen matade vindkraftverket in 75:- över natten lite kul att kolla siffror.

Shit, du har verkligen ordnat det för dig!


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Precis så har jag det.. köpte ett gäng pylontech litsium batterier o 3st 5000 watts growatt hybrid invertrar. Growattarna är fina då jag bara vrider om en ström brytare o då går helt i offgrid.

Så ladda el bil är gratis o påskyndar att anläggningen betalar sig själv.

Vindkraft 20,000:-
Pylontech 85,000:-
Growatt. 53,000:-
Solceller. 20,000:-
Men jag är skit nöjd med resultatet. Growattarna o solceller har jag för lite data på ännu men vindkraftverket ger i snitt 1000 watt i timmen när det går o det är ok.

Sista stormen matade vindkraftverket in 75:- över natten lite kul att kolla siffror.

Hur många kvm med solcellpaneler får man för 20,000 :-?

Ser att Ikea säljer solceller: https://www.ikea.com/se/sv/this-is-ikea/sustainable-everyday/solceller-foer-hemmet-pub0fb5e981 . Om man kan tro på deras kalkyl så verkar det ju lovande.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hur många kvm med solcellpaneler får man för 20,000 :-?

Ser att Ikea säljer solceller: https://www.ikea.com/se/sv/this-is-ikea/sustainable-everyday/solceller-foer-hemmet-pub0fb5e981 . Om man kan tro på deras kalkyl så verkar det ju lovande.

Varierar såklart men paketpris för villa skulle jag höfta till ca 15000 kr/kW.

Finns flera leverantörer av solcellspaket, gå in och kika runt så får du ett hum.
Tex https://www.vattenfall.se/solceller/solcellspaket/
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det har nog inte så mycket med konstruktionen att göra som med att det var ojämn sammansättning i början av produktionen. Det finns ganska mycket om detta på internationella forum men Joni tycks vara ganska ensam om sitt fel.

Däremot hade fler även i Sverige bristfällig lack bakom paneler osv i början. Min bil tillverkad i augusti var perfekt lackad och det verkar som att det mest var inkörningsproblem i början.

Joni driver hård kampanj men det verkar vara svårt att leta upp en till med motsvarande problem trots worldwide rekrytering...


Buy quality, cry once
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
:fyllisar

-”aluminium rostar inte bla bla bla”

Nähe, ska vi försöka döda den myten också?
Bara för att det heter korroderar så är principen densamma. Aluminium bildar aluminiumoxid. Typisk svårfixade lackskador.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hur många kvm med solcellpaneler får man för 20,000 :-?

Ser att Ikea säljer solceller: https://www.ikea.com/se/sv/this-is-ikea/sustainable-everyday/solceller-foer-hemmet-pub0fb5e981 . Om man kan tro på deras kalkyl så verkar det ju lovande.

Beror precis på vad du köper och var du köper någonstans.

Mina batterier som ex hade jag köpt dessa i england hade dom varit ca 10,000 billigare. Hade jag köpt dom i tyskland hade jag sparat 20,000.

Samma med growattarna 10,000 billigare i tyskland.

Solpaneler med eller utan optimerare o olika typer kan skilja massor från 1300 o uppåt för en 300 watts panel.

Sedan vad är just du ute efter.. i mitt fall var det viktigt att dom klarade av att leverera ström bara det var ljust ute oavsett om det är grå mulet. Bättre lite ström än ingen alls .

Men ett normalt hus med värmepump slukar inte så enormt med energi o en kåk som min klarar jag mej fint på 8000 kilowatt om året.

Led överallt. energi hus. Mitsubishis absolut bästa värmepump och ved panna. Ar anledningen till den låga förbrukningen tja solvärme panelerna gör ju sitt för gratis varmvatten o värme i hus o garage.

Tanken är att byta ut spisen mot någon gasol typ dom har blivit en.hel del billigare på ett par år då försvinner lite till av kilowatt timmarna.

Så visst kan man påverka sina kostnader jag försöker att betala allt kontant om det går avskyr räntor lika mycket som el överförings avgiften.. nu skall ju stamnätet hoja sin överföringsavgift med 35% till årsskiftet som då drabbar eon vatten fall sydkraft osv osv, ingen tror väll att dom 35% inte dyker upp på elräkningarna hos slutkunderna.

Det är av dessa anledningarna som jag gör det jag kan for att bli själv försörjande på el o värme.

Vi byggde växthus av samma anledning grönsaker är fan dyra..

Så elbil känns ju bra ändå tills 1krona km blir verklighet då är elbilen nästan lika dyr som fosil fordon.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Beror precis på vad du köper och var du köper någonstans.

Mina batterier som ex hade jag köpt dessa i england hade dom varit ca 10,000 billigare. Hade jag köpt dom i tyskland hade jag sparat 20,000.

Samma med growattarna 10,000 billigare i tyskland.

Solpaneler med eller utan optimerare o olika typer kan skilja massor från 1300 o uppåt för en 300 watts panel.

Sedan vad är just du ute efter.. i mitt fall var det viktigt att dom klarade av att leverera ström bara det var ljust ute oavsett om det är grå mulet. Bättre lite ström än ingen alls .

Men ett normalt hus med värmepump slukar inte så enormt med energi o en kåk som min klarar jag mej fint på 8000 kilowatt om året.

Led överallt. energi hus. Mitsubishis absolut bästa värmepump och ved panna. Ar anledningen till den låga förbrukningen tja solvärme panelerna gör ju sitt för gratis varmvatten o värme i hus o garage.

Tanken är att byta ut spisen mot någon gasol typ dom har blivit en.hel del billigare på ett par år då försvinner lite till av kilowatt timmarna.

Så visst kan man påverka sina kostnader jag försöker att betala allt kontant om det går avskyr räntor lika mycket som el överförings avgiften.. nu skall ju stamnätet hoja sin överföringsavgift med 35% till årsskiftet som då drabbar eon vatten fall sydkraft osv osv, ingen tror väll att dom 35% inte dyker upp på elräkningarna hos slutkunderna.

Det är av dessa anledningarna som jag gör det jag kan for att bli själv försörjande på el o värme.

Vi byggde växthus av samma anledning grönsaker är fan dyra..

Så elbil känns ju bra ändå tills 1krona km blir verklighet då är elbilen nästan lika dyr som fosil fordon.

Grymt!

Tänkte bara påpeka att de där 35 procenten som du nämner att överföringsavgiften(som är en del av nätkostnaden) ska ökas med inte riktigt stämmer.
Det som ska ökas med 35% är grundavgift för förbrukning/produktion som en delmängd av den totala kostnaden som de balansansvariga har.

Ang. nätavgiften så går vi fom år 2020 in i en ny tillsynsperiod avseende elnätsföretagens intäktsramar och där är det energimarknadsinspektionen som agerar tillsynsmyndighet och beslutar om hur ramarna ska se ut. Som jag fattar det lutar de nya bestämmelserna mot att nätavgifterna generellt kommer att minska.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
:fyllisar

-”aluminium rostar inte bla bla bla”

Nähe, ska vi försöka döda den myten också?
Bara för att det heter korroderar så är principen densamma. Aluminium bildar aluminiumoxid. Typisk svårfixade lackskador.

Nej, Jon har drabbats av rost. Dörrarna är av stålplåt på Tesla 3.

Undersök saken närmare istället så slipper du tro en massa.

:fyllisar


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nej, Jon har drabbats av rost. Dörrarna är av stålplåt på Tesla 3.

Undersök saken närmare istället så slipper du tro en massa.

:fyllisar


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro


Öhm? Va. Läs texten jag länkade till så ser du.. Tesla talesperson bara ”men ms och mx av aluminium så de rostar inte”.

Fattar du? Ja du fattar :fyllisar
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Grymt!

Tänkte bara påpeka att de där 35 procenten som du nämner att överföringsavgiften(som är en del av nätkostnaden) ska ökas med inte riktigt stämmer.
Det som ska ökas med 35% är grundavgift för förbrukning/produktion som en delmängd av den totala kostnaden som de balansansvariga har.

Ang. nätavgiften så går vi fom år 2020 in i en ny tillsynsperiod avseende elnätsföretagens intäktsramar och där är det energimarknadsinspektionen som agerar tillsynsmyndighet och beslutar om hur ramarna ska se ut. Som jag fattar det lutar de nya bestämmelserna mot att nätavgifterna generellt kommer att minska.

Tiden visar men vis av tiden som varit så är min uppfattning att vi småfolk alltid får betala på något vis.

Läste i ett gammalt manifest.

Folket skall hållas fattigt så dom fortsätter att uppskatta bidrag från staten.

Gissa vilket parti det är som tycker/tyckte så
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det finns förmodligen någon anledning till att molnjättarnas nya datacenter placerats i Katrineholm/Eskilstuna och Gävle/Sandviken - utöver de lite äldre i övre Norrland. SCHWUMPS... så blev det brownouts söder om Södermanland. Vilken osis.
Fast att dom försöker etablera sig i Gävle beror väl delvis på att stan har ohyggligt inkompetenta politiker som glatt lägger ner viktiga samhällsfunktioner, dvs Rörberg, ifall någon kanske vill bygga en serverhall där, som kan ge uppåt 60 jobb, dvs väl i den häraden som blev arbetslösa när dom flyttade matlagningen till Upplands-Väsby...

Det ska bli intressant den dagen maskorna dras åt ett snäpp till, och surfandet ska begränsas för att det tär på miljön, och strömmingen inte räcker till att ladda alla elfordon :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det ska bli intressant den dagen maskorna dras åt ett snäpp till, och surfandet ska begränsas för att det tär på miljön, och strömmingen inte räcker till att ladda alla elfordon :tummenupp

Strömming finns det hopers av i Gävlebukten. Vindsnurrorna kan man outsource'a till Stockholms skärgård. :näsblod
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top