Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det här är intressant för den som vill ta reda på plus och minus med just Tesla 3:


https://www.bloomberg.com/graphics/2019-tesla-model-3-survey/

Över 5000 ägare anonymt tillfrågade om egenskaperna.


Buy quality, cry once



Känns som det i stort härrör tillverkningsrelaterade/leveranskontroller?
” For example, J.D. Power asks owners for problems discovered in the first 90 days, versus the initial 30-day period in the Bloomberg survey.”

Säger det mycket, eller lite om egenskaper?
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Elbil lär jag inte införskaffa på länge, eller jao en Rivian vore najs. Men elhoj kommer jag nog skaffa inom 5 år. :hej

Jag har tittat lite åt Zero, men upplever att priset går åt fel håll där?
Jag var sugen på en tidigare som pendlarhoj, men med 3km till jobbet numera så känns det inte aktuellt. :D
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag har tittat lite åt Zero, men upplever att priset går åt fel håll där?
Jag var sugen på en tidigare som pendlarhoj, men med 3km till jobbet numera så känns det inte aktuellt. :D
Bara för att snabbaste vägen bara är 3 km betyder inte att man måste hålla sig till 3 km :fakta
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Bara för att snabbaste vägen bara är 3 km betyder inte att man måste hålla sig till 3 km :fakta

Fast när det kommer till nöjeskörning så blir turerna oftast en bit över 10mil och då är man inte så säker på om man kommer hem alls med en Zero. :rolleyes:

Jag är lite för snål när VFR gör jobbet utmärkt till en väldigt låg årskostnad. :glömdet
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det var det jag gjorde!

Vill du ha ett till, länge ner?

” The chart below shows Model 3 problems that came with the car or became known in the first month of ownership.”

Vad är det jag inte läser?

Du verkar missa att det är fyra olika områden som undersöks. Så även betygsätts egenskaper hos bilen, hos laddnätverk, service osv.

Är det ordet ”Tesla” som drar ned en röd rullgardin framför dina ögon så att du bara MÅSTE försöka såga allt vid fotknölarna? :krama

Ta chansen att läsa in sig på frågan. Det kommer liknande för andra märken omsider. Kunskaper gör aldrig ont... :mattias


Buy quality, cry once
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fast när det kommer till nöjeskörning så blir turerna oftast en bit över 10mil och då är man inte så säker på om man kommer hem alls med en Zero. :rolleyes:

Jag är lite för snål när VFR gör jobbet utmärkt till en väldigt låg årskostnad. :glömdet
Zero SR/F ZF14.4 Standard - demopris inkl vin
https://beta.blocket.se/annons/annons/annons/86746997
Ett 14, 4 kWh batteri ger en räckvidd på upp till 20 mil
Har tyvärr dålig koll på hur mycket hojarna drar, men 10 mil ska nog inte vara något problem. Tyvärr har ju Zero (till skillnad från energica) ingen CCS snabbladdning :huvet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har tittat lite åt Zero, men upplever att priset går åt fel håll där?
Jag var sugen på en tidigare som pendlarhoj, men med 3km till jobbet numera så känns det inte aktuellt. :D

Jag är lite sugen på en Silence S01 att pendla på, men den lär ju knappast räcka för min pendling. :gnissla
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du verkar missa att det är fyra olika områden som undersöks. Så även betygsätts egenskaper hos bilen, hos laddnätverk, service osv.

Är det ordet ”Tesla” som drar ned en röd rullgardin framför dina ögon så att du bara MÅSTE försöka såga allt vid fotknölarna? :krama

Ta chansen att läsa in sig på frågan. Det kommer liknande för andra märken omsider. Kunskaper gör aldrig ont... :mattias


Buy quality, cry once

Öööh. Nej?? Behöver jag påminna om att jag har en på förbeställning? Jag ser ingalunda att svaren härrör annat än inom första 30 dagarna av ägande. Vart vill du komma ?

Är det för att det är ”Tesla” som du bär skygglappar?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag såg att en bekant återigen fått ena motorn utbytt i sin Model S. Har de fortfarande problem med dem? För fyra fem år sen läste jag regelbundet på norska elbilsforumet och då var det flera som påstod att det inte var något att bry sig om.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag såg att en bekant återigen fått ena motorn utbytt i sin Model S. Har de fortfarande problem med dem? För fyra fem år sen läste jag regelbundet på norska elbilsforumet och då var det flera som påstod att det inte var något att bry sig om.

Är ju inte ett problem (rent ekonomiskt, klart att det är det på andra sätt)då lejonparten fortfarande har garanti och garantin verkar de ta på fullt allvar i batteri/drivline-kategorin.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag såg att en bekant återigen fått ena motorn utbytt i sin Model S. Har de fortfarande problem med dem? För fyra fem år sen läste jag regelbundet på norska elbilsforumet och då var det flera som påstod att det inte var något att bry sig om.

De tidiga problemen ska vara borta och de nya motorerna ska hålla extremt många mil enligt vad jag har läst samt vad taxibilar ska ha testat i praxis. Vilken årsmodell var det på motorn?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
De tidiga problemen ska vara borta och de nya motorerna ska hålla extremt många mil enligt vad jag har läst samt vad taxibilar ska ha testat i praxis. Vilken årsmodell var det på motorn?

Jag vet inte hur gammal motorn var. Det var inte original till bilen som är en 2014.
Att jag funderar på det är ju för att de har börjat komma ner i pris som begagnade och då är garantin borta eller snart borta.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top