Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Inget argument. Väghållningen är alldeles utmärkt...
Tillräckligt bra som sagt för att spöa Taycan på Nürburgring med en konstruktion från 2012...


Buy quality, cry once

Syn på den, du vet varför. Plaid delar vilka delar egentligen? Just det..

Då är med ditt stöd i argumentationen accelerationen tillräckligt bra i en hälften så dyr dieselvagnen. Vilket skulle bevisas. Tack.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Syn på den, du vet varför.

Då är med ditt stöd i argumentationen accelerationen tillräckligt bra i en hälften så dyr dieselvagnen. Vilket skulle bevisas. Tack.

Nä, jag bara falsifierade ditt påstående.

Bara för att jänkarna tycker att dragracing på 402 meter är en idrott betyder det inte att elbilar har dålig väghållning. Bra tider på Nürburgring förutsätter bra väghållning, motorstyrka är sekundär i sammanhanget.

Det finns en miljard huvudlösa påståenden om just Tesla. Vad beror det på egentligen?


Buy quality, cry once
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nä, jag bara falsifierade ditt påstående.

Bara för att jänkarna tycker att dragracing på 402 meter är en idrott betyder det inte att elbilar har dålig väghållning. Bra tider på Nürburgring förutsätter bra väghållning, motorstyrka är sekundär i sammanhanget.

Det finns en miljard huvudlösa påståenden om just Tesla. Vad beror det på egentligen?


Buy quality, cry once


Kom hem, falsifiera på bara. Vilka delar ingår i Plaids chassi? Hm? Ungefär som i en GT ombyggd 912. Jo men utsidan är iaf lik.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kom hem, falsifiera på bara. Vilka delar ingår i Plaids chassi? Hm? Ungefär som i en GT ombyggd 912. Jo men utsidan är iaf lik.

Och? Poängen är att väghållningen är alldeles utmärkt, vilket alla Teslaägare också kan intyga. Lite för mycket bakhjulsdrivet för min smak, men många gillar det.

Det är bara ett exempel på påstående som folk sprider utan att själv veta.

Det är bara att titta på grundläggande konstruktion så förstår man att viktfördelning, tyngdpunkt, bromsar, hjulupphängningar osv inte gärna kan ge andra egenskaper än just bra väghållning.


Buy quality, cry once
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Jättegammal artikel. Sedan dess har den lanserats och befunnits inte alls vara så snål som uppgivits innan, något som exempelvis framgick i den färska artikel jag nyss postat ovan. Till och med Audi med bensinturbo var snålare i verklig körning.

Det som också hänt sedan dess är att Mazda växlat in på elbilsspåret och aviserat samma bilmodell som elbil, det återstår att se om de får fram den innan modellen är överspelad.

VAG har nog den mest seriösa satsningen tillsammans med koreanerna. De har ett tiotal modeller i pipen och har köpt in sig i kommande batterifabriker som Northvolt för att säkra tillgången till batterier; något som idag är helt avgörande för att kunna leverera elbilar och inte bara prata om dem. Till dess får man försöka prata sig varm om hybrider och alternativ med mindre batterier, tex e-tron 50. Men lita på att det säljsnacket kommer att förändras när de verkligen kan leverera elbilar som de tjänar pengar på...


Buy quality, cry once
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inget argument. Väghållningen är alldeles utmärkt...
Tillräckligt bra som sagt för att spöa Taycan på Nürburgring med en konstruktion från 2012...


Buy quality, cry once

Det var inte en standard Tesla.
Vidare så körde Porsche på vanliga sommardäck och Teslan på klistriga bandäck.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Och? Poängen är att väghållningen är alldeles utmärkt, vilket alla Teslaägare också kan intyga. Lite för mycket bakhjulsdrivet för min smak, men många gillar det.

Det är bara ett exempel på påstående som folk sprider utan att själv veta.

Det är bara att titta på grundläggande konstruktion så förstår man att viktfördelning, tyngdpunkt, bromsar, hjulupphängningar osv inte gärna kan ge andra egenskaper än just bra väghållning.


Buy quality, cry once

Och? Du vill ju att jag skulle jämföra en Tesla med något med ”motsvarande prestanda” för jag framhävde att prestandan är bra nog i dieselvagnen. Men när det blev ombytta roller då var ”väghållning alldeles utmärkt”.

Seddu, så det kan bli...

Faktum kvarstår, köper jag en bil för miljonen med likartad ”prestanda rakt fram” går jag också ett helt annat chassi med en helt annan feedback.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är Plaid?
Bra/dåligt?

Nästa högprestandamodell med tre motorer.

Idag har man ”Performance” och på S / X finns ”Ludicrous” mode, vilket innebär mjukvarufunktion för att lösgöra maximal prestanda. Dvs 0-100 på 2,6 sekunder och liknande vansinne.
Eftersom rejset går vidare har ”Plaid” aviserats med TRE motorer och ännu högre prestanda.


Buy quality, cry once
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och? Du vill ju att jag skulle jämföra en Tesla med något med ”motsvarande prestanda” för jag framhävde att prestandan är bra nog i dieselvagnen. Men när det blev ombytta roller då var ”väghållning alldeles utmärkt”.

Seddu, så det kan bli...

Faktum kvarstår, köper jag en bil för miljonen med likartad ”prestanda rakt fram” går jag också ett helt annat chassi med en helt annan feedback.

Du borde väl prova först och uttala dig sedan menar jag... feedbacken är alldeles utmärkt i M3 och väl i klass med prestandamodeller från tyskarna.

Ferrari osv har jag inte kört.


Buy quality, cry once
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Jättegammal artikel. Sedan dess har den lanserats och befunnits inte alls vara så snål som uppgivits innan, något som exempelvis framgick i den färska artikel jag nyss postat ovan. Till och med Audi med bensinturbo var snålare i verklig körning.

Det som också hänt sedan dess är att Mazda växlat in på elbilsspåret och aviserat samma bilmodell som elbil, det återstår att se om de får fram den innan modellen är överspelad.

Ok. Det visste jag inte, inte för att jag bryr mig så mycket.
Men det är alltså generation X som Mazda använder nu och generation 3 är ute ur leken?

Var det den generation X som artikeln ovan handlade om?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ok. Det visste jag inte, inte för att jag bryr mig så mycket.
Men det är alltså generation X som Mazda använder nu och generation 3 är ute ur leken?

Var det den generation X som artikeln ovan handlade om?

Nja motorteknologin är grejen. En direktinsprutad bensinmotor med kompressionständning. Mazda hävdade från början att den skulle lösa problemen med verkningsgrad. Sedan påstod de att den ur ett livscykelperspektiv skulle vara miljövänligare än elbilar. Sedan övergav de det spåret och aviserade framtida eldrift. Vi får väl se hur det går och var de skall köpa batterierna någonstans.


Buy quality, cry once
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du borde väl prova först och uttala dig sedan menar jag... feedbacken är alldeles utmärkt i M3 och väl i klass med prestandamodeller från tyskarna.

Ferrari osv har jag inte kört.


Buy quality, cry once

Du tror jag sitter och killgissar? Som man känner sig själv, känner man andra...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bara för att jänkarna tycker att dragracing på 402 meter är en idrott betyder det inte att elbilar har dålig väghållning.

Varför fick inte du några julklappar i år? Intresseklubben noterar att Peter Svensson under 2019 blev av med rekordet inom sin sport. Att jänkare skulle kalla 1/4 för "athletics" = FAKE NEWS, deFiTift.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Elbil lär jag inte införskaffa på länge, eller jao en Rivian vore najs. Men elhoj kommer jag nog skaffa inom 5 år. :hej
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top