2016 Speedster

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Min nästa fråga är då vilka varvtider är normalt i speedster?

Har inte kört på några av dessa banor så jag har lite svårt att bedöma mig själv, men om man jämför med SMC steg 4 snabbgrupp tex. hur ligger man till då?
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Min nästa fråga är då vilka varvtider är normalt i speedster?

Har inte kört på några av dessa banor så jag har lite svårt att bedöma mig själv, men om man jämför med SMC steg 4 snabbgrupp tex. hur ligger man till då?

Alltid svårt att generalisera men som jag ser det motsvarar väl ungefär övre halvan i Steg 4 (ex Gelleråsen) den nedre halvan i Speedster.. Typ.. , medan toppen i Speedster skulle klara sig hyggligt i R1000/600 Med undantag för enstaka ytterligheter.. :)
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Eftersom många kommer till Speedster via SMC Sport så har jag gjort en liten lista där skillnader i krav på MC/Förare framgår.. Kommentera/rätta gärna om ngt är felaktigt eller jag har missat ngt så uppdaterar jag!

Krav SMC Sport (SMC KM):
”SMC Sport är föreningen för SMC medlemmar som vill testa på MC-sport under ordnade former.
Hos oss kan du delta med din vanliga landsvägshoj*. SMC Sport kan jämföras med Korpen!”

*MC Steg 6 (på steg 5 inget najningskrav då man går igenom det på kursen):

• Övertejpade/demonterade lysen/blinkers
• Registreringsskylt demonterad
• Inga utstickande, vassa eller lösa delar, backspeglar, väskor o liknande tillbehör demonteras
• Gott mekaniskt skick med bra däck och bromsbelägg, inga glapp där det inte skall vara det
• Inga vätske- eller oljeläckage
• MCn ”skall kunna hänga med i tempot på banan”
• Generellt ljudkrav vid förbifart 95dB (klarar de flesta originalsystem, annars säkrad dB Killer)
• Stöd är ok
• Slicks är ok, vid mönstrat skall det vara minst 2,5 mm mönsterdjup över hela slitbanan
Bra att göra men ej krav:
Naja (säkra med ståltråd) lock på vätskor, oljefilter och vissa bultar (se nedan), bromshandtagsskydd, kraschpuckar/skydd. Så många som möjligt av övriga (Svemo) krav nedan är såklart att föredra ur ett säkerhetsperspektiv om man har möjlighet. Miljömatta och brandsläckare rekommenderas starkt!

Förare:
• RR Licens (SMC arrangerar steg 5 där man tar licensen och steg 6 för träning)
• Godkänd skyddsutrustning heltäckande hjälm, mc-stövlar, hårda handskar, skinnställ och ryggskydd
• Delat skinnställ är ok
• Bröstplatta rekommenderas

Tillkommande krav Speedster (Svemo):
”Syftet med Speedster är att underlätta för fler förare att komma in eller tillbaka till roadracing. Klassen ska ge förare en bra möjlighet att testa och utveckla sina färdigheter.”

MC:
• Minieffekt på bakhjulet 35 hk (samt speciella cylinder/kubikregler), från 16 år
• Demonterade lysen/blinkers. Dödarknapp och tippsensor
• Uppsamlingskärl kylarvätska och bensin, säkrat tanklock, skum i tanken
• Båt som kan samla upp motorvätskor (halva volymen) med 2 hål (25mm), skydd på motorkåpor
• Ventilhattar i metall med gummipackning
• Fastsatt eller demonterat stöd, om man har fasta fotpinnar ska de vara avrundade med ändplugg typ plast eller alu.
• Najade bromsoksbultar samt banjobultar till bromsslangar med pressade eller gängade anslutningar. Kameror, laptimers och liknande fastsatta och besiktade. Ej hjälmkamera
• Najad oljeplugg, oljefilter, oljepåfyllningslock, vätskekylarplugg (om sådan finns),
• Kedjeskydd eller hajfena, stöd och passagerarfotpinnar demonteras eller låses
• Tävlingsnummerskylt, vit på grön botten (RAL 6024)
• Glykolfri kylarvätska, WaterWetter eller liknande för korrosionsskydd
• Giltigt MC-ID, Transponder, Wet Race bakljus

Förare:
• Odelat skinnställ för racing (delat tillåtet om kedjan kan fästas i yttermaterialet)
• Namnbricka i kedja
• Generella regler i Svemo SR kap 3 gäller (i princip det som står ovan).

För mer detaljerad information se Svemo NT samt Svemo SR Roadracing
 
Last edited:

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Alltid svårt att generalisera men som jag ser det motsvarar väl ungefär övre halvan i Steg 4 (ex Gelleråsen) den nedre halvan i Speedster.. Typ.. , medan toppen i Speedster skulle klara sig hyggligt i R1000/600 Med undantag för enstaka ytterligheter.. :)

Ungefär som jag misstänkte då :)
siktar på över halvan, sen vidare till Rookie 1000 till hösten... :crash
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hej allihop!
Det blir en till i Speedster då min ERF lades på framtiden.

Inte ledsen för det , verkar minst lika kul i Speedster :banana

Ska "bara bli klar" med nye hojen :gnissla
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Bra lista ovan! Trodde jag läst på men missat bakning av banjoskruvarna till bromsslangarna.

Sen skulle jag gärna se en lista på krav i depån, tex miljömattan, så man inte missar nått där, och en lista med bör och bra att ha som man som nybörjare kanske lätt missar.
 

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Ang hur snabb/långsam man ska vara för speedster.

Själv kom jag näst näst sist 1a racet i Anderstorp, blev varvad två gånger.

På Gelleråsen (i regn) kom jag 15e, blev inte varvad och tog poäng! :banana Vilken känsla, racehjälte fifan!

Så kör bara kör, farten (nåja) kommer med tiden. "Let the speed come to you".

Skulle la gissa att jag är nånstans i mitten på SMC steg 6 långsama gruppen, om det körs snabb o långsam grupp. kanske bland dom snabbare steg 4. Men har egentligen ingen aning.
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Bra lista ovan! Trodde jag läst på men missat bakning av banjoskruvarna till bromsslangarna.

Sen skulle jag gärna se en lista på krav i depån, tex miljömattan, så man inte missar nått där, och en lista med bör och bra att ha som man som nybörjare kanske lätt missar.

Två saker jag tänker på direkt är
krav: brandsläckare
bra att ha: stor klocka, modell köksklocka

Har för mig att Ulvhamne gjorde nån lista här på sporthoj på saker att packa med sig till en racehelg.
Sök efter den i nån speedstertråd.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det där med hur snabb man är har jag också funderat på, men det får bli som det blir.
Har kört snabba gruppen på de senaste banåkningarna med min gamla TL1000R utan att skämmas på Kinnekulle, så det ska nog gå bra hoppas jag.
 

ollesonen

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Insjön
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Delar med mig av min lista som ständigt fylls på..
# licens
# SMC medlemskort
# mc ID-kort
# inskrivningspapper
# Resorb
# Foppatofflor
# Skinnställ X2 + galge
# Handskar
# Stövlar
# Hjälm
# mörkt visir
# klocka
# skyddsbyxor
# Bröstplatta
# ryggskydd
# Underställ x2
# Mek- handskar
# Verktyg
# låskätting
# Tältsäng
# Madrass
# Sovsäck
# Lakan
# Tält
# Kudde
# Kläder
# Paraply
# Solglasögon
# Vattenflaska
# Regnställ
# Silvertejp
# Mobilladdare
# Öronproppar
# Stripes
# Spännband
# Kedjespray
# Neccesär
# Handduk
# Bromsbelägg
# Däck
# Däckverktyg
# Däckvärmare
# Depåstöd
# svingstöd
# Skarvsladd lång
# Bensindunk, 20+ 5 liter
# gaffelolja
# måttkärl
# bromsvätska
# bromsluftare
# Skruvmejslar
# blåbackar 3st
# fil till regndäck
# batteriladdare
# miljömatta
# ramp
# transponderladdare
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nice! Tackar, mycket matnyttigt där!

Jag skrev listan efter att ha glömt lite olika saker hemma. :hihi
Allt lär ju inte behövas av alla och jag brukar stryka saker efter behov, men då har jag iaf aktivt tänkt på det snarare än att ha glöm det. :D
Anledningen till att släp och sånt är med (för man glömmer knappast bort släp och hoj när man ska till tävling...) är att jag använder listan för att plocka fram allt dagen innan jag packar så det går fort att packa. Och ja, jag har glömt att plocka fram släp och lastband, och sedan ha slarvat bort lastbanden och fått leta tills jag blev tokig efter dem. :gnissla
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag skrev listan efter att ha glömt lite olika saker hemma. :hihi
Allt lär ju inte behövas av alla och jag brukar stryka saker efter behov, men då har jag iaf aktivt tänkt på det snarare än att ha glöm det. :D
Anledningen till att släp och sånt är med (för man glömmer knappast bort släp och hoj när man ska till tävling...) är att jag använder listan för att plocka fram allt dagen innan jag packar så det går fort att packa. Och ja, jag har glömt att plocka fram släp och lastband, och sedan ha slarvat bort lastbanden och fått leta tills jag blev tokig efter dem. :gnissla
Jo, det är lätt att glömma det uppenbara...

Har ju lite på inköpslistan, har inte ens drag på bilen i nuläget, men Fettsnoken och jag känner varandra sen tidigare (hans apriliaintresse är jag skyldig till) så vi ska försöka samåka och köra lite "miniteam"

Håller just nu på med stor föråddrensning och ser vad som går att sälja av all bråte som ändån inte används längre.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Miljömatta och brandsläckare inhandlat!
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Blev spännande att komma hem i natt efter Spurs match i London o se att frostvakt bredvid hojen är avstängd ( säkert runt -10 i natt ) haha .. Är det inte underbart :) Frugan tyckte det var onödigt att den stod på i garaget! Sen att hojen bara har pumpsmörjning i kylen hade jag tydligen inte talat om .. Jo, jag sa, några tusen gånger att den värmaren får aldrig stängas av .. Ska se på förmiddagen om den läcker nått.. Kanske ett omen att jag ändå trots allt ska köpa en annan hoj hehe
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Blev spännande att komma hem i natt efter Spurs match i London o se att frostvakt bredvid hojen är avstängd ( säkert runt -10 i natt ) haha .. Är det inte underbart :) Frugan tyckte det var onödigt att den stod på i garaget! Sen att hojen bara har pumpsmörjning i kylen hade jag tydligen inte talat om .. Jo, jag sa, några tusen gånger att den värmaren får aldrig stängas av .. Ska se på förmiddagen om den läcker nått.. Kanske ett omen att jag ändå trots allt ska köpa en annan hoj hehe

Tror det är lugnt, har försökt frysa waterwetter till solid is men det blev bara sörja tills det blev riktigt kallt, finns gammal tråd i teknikforumet.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top