Bazzaz performance??

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Är nyfiken på hur mkt mer effekt man kan "väcka" ur motorn som dom skriver.
Ngn som har koll på det?
Har inte bänkat min Gixxer än, siffrorna intresserar mig inte så mycket. Men för att hitta det sista unset av effekt borde den först justeras så att A/F-kurvan är jämn, därefter bankas med både fetare och lägre mål både till dess man vet vilket A/F som är bäst vid varje varvtalsområde. Höjdarna idag är bra avstämda så vinsten på toppeffekt är måttlig, de stora vinsterna ligger normalt i körbarhet och mellanregister.

Titta på vilken "bänkkurva" som helst med PC eller Bazzaz, det är de vinsterna vi pratar om. Med min Daytona vann jag 3 hk på topp men 5-7 på mellanregistret, om jag minns rätt. Karaktär som en elmotor, hela vägen genom registret och mjuk övergång vid gaspådrag. Med Gixxern har jag vunnit samma egenskaper (kan växla mellan original- och Bazzazmapp under körning), skulle gissa på 5-6 hk på topp, mer i mellanregistret. För att återknyta til, verkligheten - är skillnaden under ca 3hk har i alla fall jag svårt att uppleva den när jag sitter på hojen...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Är nyfiken på hur mkt mer effekt man kan "väcka" ur motorn som dom skriver.
Ngn som har koll på det?

Som Roffe säger så är siffrorna i sig ganska ointressanta eftersom du aldrig vet vad som är "rätt" effekt oavsett bänk, det finns ju ingen totalreferens. Det som kan vara intressant är ju om man kan börja med en standardhoj, bänka den några gånger för att få en bas. Sen sätter du på Bazzaz och avgassystem och börjar justera. Det viktiga är körbarhet, inte vad som står på pappret. Om AF-kurvan är jämn och fin, hojen går bra, svarar på gasen överallt i registret och är förutsägbar. Den största skillnaden jag märkte när jag hoppade mellan Roffes obazzazde hoj med pipor och min bazzazade hoj med pipor var hur de reagerade på gasen i mellanregistret. När man vred på gas på Roffes hoj från säg 5000 rpm så hände inte så mycket men plötsligt slängdes framhjulet upp i luften och hojen drog iväg. På ännu lägre varv så händer absolut ingenting på en standardhoj (relativt sett då, kommer man från en 600:a så händer det en hel del... :)

På min hoj, och numera på Roffes bazzazade hoj så händer det man vill skall hända. Vrider man gasen mjukt så accelererar hojen starkt från precis alla varvtal, utan hjullyft. Vrider man till snabbt på gasen så lyfter framhjulet direkt, ingen fördröjning alls på ettan och tvåan, lite fördröjning på trean. Man kan åka iväg från ett rödljus och från i princip tomgång bara lyfta framhjulet direkt, precis som en motard, förutom att det inte finns motarder som gör 165 blås på ettan... :tungan:)
Motorn är som en elmotor, oerhört skönt att känna den kontrollen, speciellt ut ur långsamma kurvor. Med traction control så blir det ytterligare en dimension, speciellt med mycket gas i långa kurvor på bana...

Kör jag en standardhoj så känns den strypt, det är mycket stor skillnad...
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag ska montera Bazzaz på kompisens K9 1000 snart och till en början bara boxen och lambdan. Vilka värden ska jag sätta TCn på tycker ni? Mer TC på lägre växlar hade jag väl tänkt. Han är inte så erfaren på hoj. Bara några år
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag ska montera Bazzaz på kompisens K9 1000 snart och till en början bara boxen och lambdan. Vilka värden ska jag sätta TCn på tycker ni? Mer TC på lägre växlar hade jag väl tänkt. Han är inte så erfaren på hoj. Bara några år

Du kan ju även justera ingreppet, dvs hur hårt Bazzazburken stryper när värderna överskrids.

Jag har snott lite ideer från någon annan och kör för närvarande med denna inställning, Du kan ju alltid öka på där så önskas. Det är ju i utgången av kurvorna det brukar olyckas, säg 20-50% trottel och 6-10 kRPM, där kanske värdena kan sättas högre?

TCmappK9.JPG
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Se där. En vy jag inte sett i programmet tidigare. Undrar om det kommit en uppdatering jag inte hämtat än. Tack för att du delar med dig av inställningarna :tummenupp
 
Last edited:

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Låter onekligen intressant , bättre kontroll vill man ju ha, qs likaså, mer fundersam på tc men den går väl o koppla ur när man inte vill ha den?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Låter onekligen intressant , bättre kontroll vill man ju ha, qs likaså, mer fundersam på tc men den går väl o koppla ur när man inte vill ha den?

TC gör inget väsen av sig förrän man vrider på för mycket och bakhjulet släpper... inte... :)
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Nu har jag kört med Bazzaz Z-Bomb ett tag och kan intyga att den funkar. Hojen känns rappare på lägre växlarna, framförallt trean och hastighetsspärren försvinner. Bevisat med GPS :)

Växelindikatorn blandar ihop siffrorna lite mer men är alltid rätt när man släppt ut kopplingen förutom på sexan som visar femman (så ska det vara). Den kan ofta visa tvåan nån sekund när man lagt i ettan.
Bästa TRE-modden på marknaden anser jag :)
300kphHTC.jpg
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Med ratten och map switch så kan man ha två st olika mappar för tc, fi och qs? Alltså det går inte att ändra tex om man vill köra på map 1 på fi och map 2 på tc så går det inte att justera med spaken?

Fick ni någon map i enheten till den hojen ni beställde till eller är det bara en "original"(0 i värderna) och man får tanka ner en mapp?


Någon som skulle vilja dela med sig utav sin tc map?? :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Med ratten och map switch så kan man ha två st olika mappar för tc, fi och qs? Alltså det går inte att ändra tex om man vill köra på map 1 på fi och map 2 på tc så går det inte att justera med spaken?

Fick ni någon map i enheten till den hojen ni beställde till eller är det bara en "original"(0 i värderna) och man får tanka ner en mapp?


Någon som skulle vilja dela med sig utav sin tc map?? :)

Skriv av Roffes bild häruppe så får du din map :)

Du kan ha en uppsättning av respektive map i respektive läge 1 och 2. Vill du blanda så måste det ske i datorn...
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Skriv av Roffes bild häruppe så får du din map :)

Du kan ha en uppsättning av respektive map i respektive läge 1 och 2. Vill du blanda så måste det ske i datorn...

haha Jag har verkligen läst igenom hela tråden så missade jag roffes bild :) Det ser ut som en bra map och nu förstod jag hur man stängde av tcn på vissa växlar :tummenupp
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Med ratten och map switch så kan man ha två st olika mappar för tc, fi och qs? Alltså det går inte att ändra tex om man vill köra på map 1 på fi och map 2 på tc så går det inte att justera med spaken?

Fick ni någon map i enheten till den hojen ni beställde till eller är det bara en "original"(0 i värderna) och man får tanka ner en mapp?


Någon som skulle vilja dela med sig utav sin tc map?? :)

Hej, jag har "ratten och switchen" det du ändrar på switchen är bara bränsle mappen. På ratten ställer du in TC:n. Haru installerat den mapp som roffe_s har där ovan så ställer man ratten på 0. Vill du ha mer TC så ökar ratten till plus och då höjs alla värden. Alltså 1 blir 2 och -1 blir 0.

Tycker att roffe_s TC map ser bra ut men något jag skulle ändra är att det på toppen. Men visst det beror på hur hjulningsbenängen hojjen är mot varvstoppet o 100% gas. Jag körde noll upp mot 100% och över 9k rpm. För då är man nästan ute ur kurvan och ger stumt. Men låt inte bazzazen strypa hojjen för det kan det göra ha lite gaskontroll också. ;)
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Hej, jag har "ratten och switchen" det du ändrar på switchen är bara bränsle mappen. På ratten ställer du in TC:n. Haru installerat den mapp som roffe_s har där ovan så ställer man ratten på 0. Vill du ha mer TC så ökar ratten till plus och då höjs alla värden. Alltså 1 blir 2 och -1 blir 0.

Tycker att roffe_s TC map ser bra ut men något jag skulle ändra är att det på toppen. Men visst det beror på hur hjulningsbenängen hojjen är mot varvstoppet o 100% gas. Jag körde noll upp mot 100% och över 9k rpm. För då är man nästan ute ur kurvan och ger stumt. Men låt inte bazzazen strypa hojjen för det kan det göra ha lite gaskontroll också. ;)


Ja jag håller med om tcn, vad jag hade tänkt så ingen tc efter 11000 rpm och ingen tc efter 80% tps.. Haha men det kanske något man kommer få ångra en vacker bandag framöver? :crash Tänker på längre kurvor som tex sista högern på anderstorp. Men det var iaf skönt o få en map att utgå ifrån som är beprövad på bana :tummenupp
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Nu har jag kört med Bazzaz Z-Bomb ett tag och kan intyga att den funkar. Hojen känns rappare på lägre växlarna, framförallt trean och hastighetsspärren försvinner. Bevisat med GPS :)

Växelindikatorn blandar ihop siffrorna lite mer men är alltid rätt när man släppt ut kopplingen förutom på sexan som visar femman (så ska det vara). Den kan ofta visa tvåan nån sekund när man lagt i ettan.
Bästa TRE-modden på marknaden anser jag :)
View attachment 386796


Vad jag hade fått höra var att suzuki inte hade några hastighetsspärrar, bara mätaren som är spärrar vid 299.. En som är väldigt kunnig med hojar sa att det är bara franska och kanadensiska importer som är spärrade..
Kollade du innan hur fort du kunde köra utan z-bomben?
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Tjenare! Nu så har jag fått bazzaz enheten monterat för någon vecka sen men har ett jätte problem. Quick shiftern bryter inte. Kopplade in den till datorn och kunde se att när neutralen var i så trodde bazzaz enheten att 6an var i och när jag la i några växel så(spelar ingen roll vilken) så trodde bazzaz enheten att Neutralen var i. Förmodligen anledningen till varför inte qs bryter tändningen. Men varför kan inte bazzaz läsa av vilken växel som är i? Jag har kollat så att allt är rätt kopplat så börjar bli rädd för att det är något fel med boxen. Någon som känner igen symtomen eller har någon aning om vad som är fel? Bazzaz teknikern har bara frågat en massa om hur jag hade kopplat allt och kunde sen konstatera att allt var rätt kopplat, sen så har jag inte hört av honom mer :)

Förresten så fungerar allt annat, som tex tps och rpm. Tc lampan blinkar om jag gasar mycket när hojen är på depå stödet.
 
Last edited:

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Ort
På rätt ställe.
Hoj
2012 ZX10R
Jag har köpt en bazzaz med allt till min
R6 2007, har mappat och provat quickshiftern det funkar
Bra och då jämför jag cordona, ingen större skillnad :)
Jag kan ställa bryttoder för varje växel osv.
Återkommer när jag testat tc på banan till våren.
Smidigt att installera och allt i en box.
Tummen upp från mig!.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top