Idag är jag förbannad därför att...

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Fick 9ton makadam levererat, 4h efter leverans stannade en bil till utanför. Det hade inkommit en anmälan till kommunen om blockerad trottoar….. Har folk inte mer att göra än att gnälla i dessa tider. På vintern är det ingen som gnäller om blockerad trottoar, kommunens egna plogbilar använder trottoaren som snöupplag från plogningen.

Capture7.PNG
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
När jag skulle till dagis igår mötte jag en surkärring som gick på fel sida av den gemensamma gång och cykelbanan, jag gick till vänster och hon till höger. Hon vägrade flytta på sig och gick in i mig, och jag flyttar mig inte heller eftersom jag gör rätt, jag tänker inte göra fel bara för att andra gör det. Jag påpekade vänligt för henne att man ska gå till vänster enligt sjunde kapitlet 1§ i trafikförordningen, då vrålar hon "DET SKA MAN INTE ALLS DET!!" Det är fint med människor som är så jävla tvärsäkra, när dom har käpprätt fel :huvet

Lite som han som cyklade på gångbanan, istället för på cykelbanan, samma asfaltsyta, men med tydliga markeringar om vad som är vad. Jag undrade ödmjukt varför han cyklade på gångbanan, bland fotgängarna? Han vrålade "DET SKA VÄL DU SKITA I!! JAG CYKLAR VÄL VAR FAN JAG VILL!! JÄVLA IDIOTJÄVEL!!"

Det finns många där ute som är dåliga på att ta sin medicin regelbundet :gnissla

Fast när jag tänker efter så är jag nog egentligen inte förbannad heller, jag blir nog bara mer och mer uppgiven över mänsklighetens förfall.

Majoriteten håller till höger, men du har rätt, det är vänster sida man ska gå på.
Härligt att höra att jag inte är ensam om att gå till vänster. :tummenupp

Hade vi haft ett Trafiksäkerhetsverk kunde de ha informerat om vilka regler som gäller... :)
Nu är säkerheten borta med Noll Vision och det är bara Tragik och värk... :(
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bygg drag/banracer av aset.
Låter ju ändå som om de flesta felen är klippaggregatsrelaterat.

Jag har fortfarande inte fått motorn att gå riktigt ordentligt, men jag har iallafall fått igång den så jag vet ju att den inte är skuren eller nåt så nånting kan man ju alltid ha den till. Bygga plogblad till den och skotta snö eller nåt, förutsatt att drivningen funkar som den ska... Det reder sig nog. I värsta fall kanske man till och med kan hitta ett begagnat aggregat och faktiskt ha den till vad den ska vara till i sinom tid :D Jag gav ju inga enorma summor för skrotet så skulle jag känna för en renovering så har jag ju iallafall en liten budget innan det blir alltför olönsamt. Minus nedlagd tid då... Men ja, det var allt lite surt som räven sa...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Trafikverket. Så fort man bygger en ny väg, bygger om en befintlig, eller reparerar en gammal, så passar man på att göra den mer oframkomlig. Man gör avsmalningar, sätter upp fartkameror, man ordnar farthinder och refuger för att hindra bilister från att köra om, man placerar busshållplatser så att bilarna blir tvungna att stanna bakom bussen. Allt tycks gå ut på att göra det svårare, besvärligare, dyrare och med tidskrävande att köra bil, eller mc.
Vem har gett Trafikverket dessa direktiv? Jag kan inte komma ihåg att jag rösta på något politiskt parti som vill förhindra privatbilismen?
 

lasseamal

Medlem
Gick med
26 Apr 2017
Ort
göteborg
Hoj
honda vfr 800fa vtec 2008
Trafikverket. Så fort man bygger en ny väg, bygger om en befintlig, eller reparerar en gammal, så passar man på att göra den mer oframkomlig. Man gör avsmalningar, sätter upp fartkameror, man ordnar farthinder och refuger för att hindra bilister från att köra om, man placerar busshållplatser så att bilarna blir tvungna att stanna bakom bussen. Allt tycks gå ut på att göra det svårare, besvärligare, dyrare och med tidskrävande att köra bil, eller mc.
Vem har gett Trafikverket dessa direktiv? Jag kan inte komma ihåg att jag rösta på något politiskt parti som vill förhindra privatbilismen?

Då är du med andra ord inte Miljöpartist, bra det!


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Gammal är onekligen äldst, man ska inte underskatta hur sluga en del gammelgubbar är...

Åkte för att kika på en åkgräsklippare som jag hittat på blocket. Såg fräsch ut av bilderna att döma, nyservad med kvitto från firman, nytt batteri, nya knivar, låg helt ok till i pris och var varken misstänkt billig eller onödigt dyr. Väl på plats skulle säljaren demonstrera maskinen, då startar den inte. Mycket märkligt... Ger oss på att felsöka lite snabbt för att se om det är något enkelt men den vill verkligen inte. Gubben ser nästan gråtfärdig ut, han beklagar att vi åkt så långt och så blev det såhär etc... En klippare som inte ens startar är ju såklart inte särskilt intressant så jag börjar förbereda mig på att åka hem igen, då lägger gubben in nådastöten: "Jag kan ingenting om sånt här, jag har inte råd att lämna in den och få den fixad, om du tar den som ett repobjekt så ska du få ett bra pris". Under hälften av vad den billigaste motsvarande maskinen på blocket ligger ute för blir för lockande för mig, vi gör affär och kvittot skrivs: "startar ej, befintligt skick, godkänd av köparen". Schack och matt.

Fraktar hem åbäket och ska börja felsöka. Men, varför drar inte startmotorn runt nu då?? Det var ju konstigt... Sätter batteriet på laddning och kan äntligen börja felsöka. Kollar gnistan, byter stift, rengör bränslesystemet och byter soppafilter, river förgasaren och blåser ur munstycken och gör rent, kollar över elen i jakt på lösa tåtar och dåliga kopplingar och så vidare och lyckas efter en vecka få liv i maskin. Vilken vinstlott, bästa kompispriset för en fungerande gräsklippare! :banana Det är först nu jag börjar ägna lite mer uppmärksamhet åt klipparens skick i övrigt och inser hur lurad jag faktiskt är... När fanskapet inte startade på plats blev det fullt fokus på det, en snabb yttre okulär besiktning av resten var allt jag lyckades få till medan vi försökte få liv i skrället. Resten av undersökningsplikten drog åt helvete när man såg chansen att nypa en dyr maskin med ett förhoppningsvis enkelt fel för en spottstyver...

Ett par av de fel jag lyckats identifiera hittills: Klippaggregatet är fullständigt bortrostat invändigt och ser ut att i princip hållas ihop av det yttre färglagret, ett par av remhjulens infästningar har spruckit i svetsarna och hänger på sköra trådar, kilremmen är fullständigt rundsliten och sisådär en halvmeter längre än den borde vara, vajern för inkoppling av klippaggregatet är av, samtliga däck har pyspunka, knivarna är INTE nya och det där batteriet som skulle vara nytt och fräscht duger inte ens till att dra runt startmotorn efter en dag utan underhållsladdning... Mellanskillnaden mellan denna och andra motsvarande maskiner försvann fort när jag började räkna på vilket jobb och vilka reservdelar som skulle krävas för att få skiten funktionsduglig igen...

Jag är nästan lite imponerad över hur väl gubben lyckades finta mig. Att putsa upp och annonsera ut ett självdött gammalt as för en halvhyfsat konkurrenskraftigt pris för att sedan spela förvånad när skiten inte startar vid demonstrationen för att köparen ska tro att man gör en bra affär som får köpa skiten billigt med förhoppning om enkelt fel och många sparade tusenlappar... Jag som på hemvägen nästan hade dåligt samvete över hur billigt jag fick klipparen... Jaja, lätt att vara efterklok. Motorn startade ju till slut om än något motsträvigt, den får väl bli gocart eller nåt. Kewken.

Aha en stiga villa eller park således. Svensk kvalité när den är som sämst.. :D
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Idag är jag förbannad att jag inte insåg att framdäcket (det lilla som var kvar) på den roligaste-av-hojarna skulle ta slut så fort. Det går att bromsa, det går att svänga höger, men att svänga vänster... kord synbar under tre nanometer gummi.

Tillika, "spontan-cruising" i byn där en snasig 245'a med en flodhäst bakom ratten (bland ca 150 knullputsade V8 jänkare) spelar hip-hop med typ ett 10kw slutsteg och 18" basar. "Man borde haft ett spett med sig i skufften och välta ned den i älva..."
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Fick 9ton makadam levererat, 4h efter leverans stannade en bil till utanför. Det hade inkommit en anmälan till kommunen om blockerad trottoar….. Har folk inte mer att göra än att gnälla i dessa tider. På vintern är det ingen som gnäller om blockerad trottoar, kommunens egna plogbilar använder trottoaren som snöupplag från plogningen.

View attachment 455732

Jag jobbar i branschen och det är alltid folk som blir upprörda över var du tippar materialet. Men det där sättet dom tippade åt dig är faktiskt rätt bedrövligt även om du godkände det. Nästa gång så får du försöka få plats med materialet på din tom så är du fri från klagande eller alternativet beställa hem det i säck om det är i mindre kvantitet.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag jobbar i branschen och det är alltid folk som blir upprörda över var du tippar materialet. Men det där sättet dom tippade åt dig är faktiskt rätt bedrövligt även om du godkände det. Nästa gång så får du försöka få plats med materialet på din tom så är du fri från klagande eller alternativet beställa hem det i säck om det är i mindre kvantitet.

Det som retade mig mest är att andra grannar har blockerat trottoaren under längre tid utan klagomål och vi hade som plan att bara låta det ligga så i ett par dagar innan vi skulle kört in allt på baksidan av huset (vilket vi har gjort nu, totalt har vi kört 40ton med skottkärra…..:3freak). Hade dom kunnat tippa in det på tomten direkt hade dom självklart fått göra det. När det gäller mängden så är det smålänningen i mig som beställde allt material i en utkörning (1000kr) istället för två utkörningar… ;)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag jobbar i branschen och det är alltid folk som blir upprörda över var du tippar materialet. Men det där sättet dom tippade åt dig är faktiskt rätt bedrövligt även om du godkände det. Nästa gång så får du försöka få plats med materialet på din tom så är du fri från klagande eller alternativet beställa hem det i säck om det är i mindre kvantitet.


Fast det ligger ju för fan i vägen om det tippas på tomten. :rolleyes:

Bärlager.jpg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Köpte en bättre bil.Bara kört någon vecka med den, nu lyser varningslampan för partikelfilter.Billigt?NÄÄ.blir så jävla trött.

Gör som Varghane & Klockis föreslår, du måste köra minst 30 min i typ 100ish (långsammare så får du växla ner för att hålla samma varv) för att bränna bort sotet ur filtret, diesel och partikelfilter funkar skitdåligt när man bara kör korta svängar ToR Systembolaget.......
En annan fånig grej är att vissa tillverkare dumpar slaggresterna i motorns oljetråg och när det blir för mycket så indikeras "smutsig olja" pga för hög oljenivå, så om man toppfyller vid oljebyte så kan man bli lätt konfunderad...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Igår var jag arg på riktigt.

Kommer i en rondell o rakt in ca 1meter framför mej kommer en clown i spandex dräkt på en trampcyckel i säkert 50km vi missade varandra med säkert mindre än 20cm.

Dessa jävla sport cyklister som skiter i sitt liv ev handikapp o mitt liv o ev handikapp vid en kollision är fanimej helt jävla dumma i något dom inte har.. Tillomed en chimpans har mera självbevarelsedrift och hänsyn.

Så tråden om frigolit påverkar hjärnan är absolut aktuell.

Körde om tramp mannen o stannade framför o frågade rakt av vad i helvete han sysslar med? Får svaret. Var höll vi på att krocka jag har inte sett dej i någon rondell.

Jag sycklar själv men inte fan på detta viset... Får man ta spandexkillar av daga:va kan man hävda själ försvar typ det var han eller jag:mad:


Dagens spandex idiot lyckas skrota en bil så den får bärjas.

Cyklist i 60-årsåldern körde på bil i skogsområde
Vid 17-tiden larmades ambulans till ett skogsområde vi Hultet Kavelbrokärret i Motala. På platsen hade en cyklist och en personbil kolliderat.

– Det ska vara cyklisten som har kört in i bilen, säger Peter Ström, vaktahavande befäl vid polisen i region Öst.

Enligt det första larmet hade cyklisten, en man i 60-årsåldern, hamnat i diket efter krocken och fördes till sjukhus med ambulans.

Bilen fick bärgas från platsen som av räddningstjänsten beskrivs som ett relativt oländigt skogsområde med en blandning av stigar och skogsbilvägar.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Åkte en tur på Ducatin idag och i Vassunda låg jag bakom en BMW som i sin tur hade en Mini framför sig. Trots omkörningsförbud kastade sig BMWn om bilen framför. Mitt i omkörningen kom en mc över krönet som är anledningen till förbudet. Lyckligtvis gick det bra.

Några km senare, i centrala Skråmsta, var det min tur att få pulsen höjd. En tant tyckte det var lämpligt att köra om en fyrhjuling fastän hon hade fri sikt i 50 meter. Tur att man är ung och frisk och har bra reaktionsförmåga.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Någon som känner en trädsprängare?

..har några på lut här :4skrika

20200824-124034.jpg
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Egna träd eller grannens? :brynad
(på grannars tallar/granar funkar kopparsulfat nedvattnat, tar ca 2år. Lövträd inkl lärk, roundup gärna jordbrukskvalite)

Kopparspik ska fungera att slå i. Vet inte hur lång tid det tar innan träden dör
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kopparspik ska fungera att slå i. Vet inte hur lång tid det tar innan träden dör

Jag har ett test på det sen ett par veckor tillbaka.
Men kopparspik kan ju ses när man fäller, kopparsulfatet är liksom mer osynligt "stealth death" så man slipper bli anklagad av elak granne.
Min granne bad mig hjälpa till att ta ner hans lärk då trädet såg så visset ut och jag fick en flaska whisky som tack. :hihi
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top