Idag är jag förbannad därför att...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Korkade möss. De tar sig in för att det är varmt i hönshuset. Snacka om att jobba mot sig själva.
FB_IMG_1595349912221.jpg
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Spraya skiten med t-doja - när fulbozet torkat så är detanueringsmedlet kvar och det smakar inte så jättegott.
Rikligt -.sitter kvar länge om det inte regnar på det som kablar,isolering och annat skyddat.

Funkar på allt möjligt som möss och annat tuggar på
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Spraya skiten med t-doja - när fulbozet torkat så är detanueringsmedlet kvar och det smakar inte så jättegott.
Rikligt -.sitter kvar länge om det inte regnar på det som kablar,isolering och annat skyddat.

Funkar på allt möjligt som möss och annat tuggar på

Jag bytte till annat material i den väggen. Får vara lite raskare med fällor när det blir kallt ute.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Att det är helt jävla omöjligt att få en bildel som passar nuförtiden.

Spelar ingen roll om man matchar mot både chassinr, motornr, bilmodell och originalnummer på del så kan man ge sig fan på att det som kommer har ett fäste som inte passar eller liknande.

AAAAH.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Att det är helt jävla omöjligt att få en bildel som passar nuförtiden.

Spelar ingen roll om man matchar mot både chassinr, motornr, bilmodell och originalnummer på del så kan man ge sig fan på att det som kommer har ett fäste som inte passar eller liknande.

AAAAH.

Därför köper man originaldelar...

Merpriset är oftast betydligt mindre än skillnaden i kvalitet OCH det går mycket fortare att byta.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag vill köra hoj men det fucking regnar igen som vanligt! / Solskensbiker
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Därför köper man originaldelar...

Merpriset är oftast betydligt mindre än skillnaden i kvalitet OCH det går mycket fortare att byta.

Fast jag har ingen lust att ge 16 000:- för några rörstumpar när det finns för 3500:- ....
Det är ganska bra timlön för att svetsa om ett fäste.
Men det är ändå pissjobbigt när det enligt utsago ska passa.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast jag har ingen lust att ge 16 000:- för några rörstumpar när det finns för 3500:- ....
Det är ganska bra timlön för att svetsa om ett fäste.
Men det är ändå pissjobbigt när det enligt utsago ska passa.

Nä jag vet.

Beställde för ett antal år sedan avgassystem från GB till min Landcruiser när jag inte ville betala 9.000. Kom undan med 3000 och tyckte jag gjorde en superdeal. Passade inte rakt av så innan det satt på bilen var det 5000. Och högre ljudnivå förutom att det redan börjat läcka lite...

Har en miljon exempel från mitt tidigare och ännu mer okunniga liv.

Lesson learned.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Biltillverkare förbättrar detaljer under hela årsmodellen så det ärinte bara o blueprinta
en detalj , det kanske bara är 10000 bilar som har just det avgasystemet.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
"Kostnadsoptimerar"
När jag jobbade på ett gjuteri såg vi en hel del sådana på motordelar från Volvo.

Ja aldrig gör man väl en ändring utan att ha tänkt sig att göra en förbättring (man kan ju misslyckas), men förbättringen man vill göra kan ju gott vara "om vi gör så här istället, så blir det billigare, och vi kan bredda marginalen" - och det behöver ju inte direkt betyda en bättre produkt åt konsumenten....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja aldrig gör man väl en ändring utan att ha tänkt sig att göra en förbättring (man kan ju misslyckas), men förbättringen man vill göra kan ju gott vara "om vi gör så här istället, så blir det billigare, och vi kan bredda marginalen" - och det behöver ju inte direkt betyda en bättre produkt åt konsumenten....

Ja, en kostnadsoptimering innebär ganska garanterat att en del oljetråg har lösa skvalpplåtar pga nitskallar som ramlat av, exempelvis. Tidigare var de skruvade istället för nitade.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, en kostnadsoptimering innebär ganska garanterat att en del oljetråg har lösa skvalpplåtar pga nitskallar som ramlat av, exempelvis. Tidigare var de skruvade istället för nitade.

Skvalpplåten kan man leva med, en nitskalle som kan börja röra sig runt i smörjningssystemet däremot... :näsblod
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En del blocketsäljare får en ju att undra...

Jag hörde av mig och ställde lite frågor angående en pryl jag ville köpa, säljaren ignorerade precis varenda fråga och svarade bara att "Det är en som sagt att han kommer och köper den osett i helgen". Jaha? Om du nu är så jävla säker på den saken, varför tar du inte bort annonsen direkt? :va Har människan betalat handpenning och skrivit avtal redan? Hade du varit intresserad av att sälja hade jag kanske rentav kunnat vara där innan helgen, men först till kvarn kanske inte gäller här? Karln är absolut fri att sälja till precis vem fan han vill, men med tanke på hur många gånger man själv väntat på köpare som inte dyker upp så hade jag ju verkligen inte satt såpass mycket tillit till det där löftet att jag snäst av andra potentiella intressenter på det sättet. Men somliga är väl helt enkelt inte intresserade av att sälja...
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Racebussen. Gammal rostig Crafter. När den skulle till åsen, gick det inte att vrida nyckeln. Fick bli bil och släp i stället. Hur i helvete får man bort rattlåset så man kan bli av med eländet?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Racebussen. Gammal rostig Crafter. När den skulle till åsen, gick det inte att vrida nyckeln. Fick bli bil och släp i stället. Hur i helvete får man bort rattlåset så man kan bli av med eländet?
Du provade att vrida lite lätt på ratten åt både det ena och det andra hållet medans du försöker starta? Ibland är de tjuriga, och ratten måste ligga i precis rätt läge..
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Racebussen. Gammal rostig Crafter. När den skulle till åsen, gick det inte att vrida nyckeln. Fick bli bil och släp i stället. Hur i helvete får man bort rattlåset så man kan bli av med eländet?

Borra!!!!!! :fakta dvs "skruvskallen" som är kvar efter knäckmuttern på rattlåset. Sen så sätter du vanliga skruvar där istället.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Borra!!!!!! :fakta dvs "skruvskallen" som är kvar efter knäckmuttern på rattlåset. Sen så sätter du vanliga skruvar där istället.

Helst inte på en allmän parkering, det kan hända att en blåklädd herre är väldigt nyfiken på vad du pysslar med och tar lång tid att övertyga att det faktiskt är ditt fordon.

... har jag hört.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top