Thunderace-tråden!

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
Hur skulle man annars kunna göra för att på lagligt sätt ha dubbla halvljus. Som jag har förstått det är det dubbelt ljus på Thunderace som sålts i andra länder. Man bör alltså kunna hitta reflektorer och lyktglas som är anpassade för dubbelt halvljus?

Har dubbla på min ace av årsmodell -96 H7 en sida och H4 andra.
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Är det någon som har koll på var man kan köpa lackstift allt bättringsfärg på burk till en thunderace? Kollade på www.colorrite.com men dom verkade inte ha färg till en Ace.
 

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Aprilia Touno V4
Exup servomotor

Min servomotor till exupen är paj .Splines på dreven är trasiga.Vart får man tag på en annan jag vill inte köpa ny för dyrt .Hojen är en thunderace -98 är det samma till r1,fzr och ngn annan model
 

MickeNR

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
inget inget
Min servomotor till exupen är paj .Splines på dreven är trasiga.Vart får man tag på en annan jag vill inte köpa ny för dyrt .Hojen är en thunderace -98 är det samma till r1,fzr och ngn annan model


jag har om jag får din gamla. ge ett bud.
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Är det någon som har koll på var man kan köpa lackstift allt bättringsfärg på burk till en thunderace? Kollade på www.colorrite.com men dom verkade inte ha färg till en Ace.

Svarar på min egen fråga:D Hittade lackstift på Mc varuhuset till thunderace:) kostade 250kr Fanns ej hemma i min röda färg men dom beställde hem.
 
Last edited:

SnowstormAland

VW Passat Club #069
Gick med
18 Apr 2008
Ort
Åland, Finland
Hoj
To be announced...
Hej.

Är ny här och har lite frågor.
Kör för närvarande en BMW F 650 GS Dakar men skall byta till 100% landsvägs cyckel. Efter en hel del funderande så har jag komprimerat min alternativlista till tre cycklar; Thunderace, Thundercat eller GSX 750 F.

Thunderacen är den som jag är mest sugen på just nu. Har dock inga personliga erfarenheter själv eller i min omgivning. Har läst lite på olika forum och en hel del recensioner och det mesta verkar positivt. Det är ju en enorm skillnad mellan Ace'n och en adventure hoj som jag nu kör.

Hur är Ace'n som långfärdshoj? Passar den till längre resor eller skall man satsa på någon annan cyckel istället? Och hur är Ace jämfört med Cat? Om man väljer mellan dom två, vilken lämpar sig bättre? Vad skall man tänka på när man prospekterar på en Thunder hoj?

Här är en liten beskrivning om mig som förare;
26 år, haft mc kort i 10 år. Kört en del olika sport/touringhojar (mina föräldrars) men mest adventurehojar. Är 180cm/78kg. Kör en hel del 1-3 dagars resor i närregionen men också 1-3 veckors resor ner till kontinenten.

//Snowstorm
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Hej.

Är ny här och har lite frågor.
Kör för närvarande en BMW F 650 GS Dakar men skall byta till 100% landsvägs cyckel. Efter en hel del funderande så har jag komprimerat min alternativlista till tre cycklar; Thunderace, Thundercat eller GSX 750 F.

Thunderacen är den som jag är mest sugen på just nu. Har dock inga personliga erfarenheter själv eller i min omgivning. Har läst lite på olika forum och en hel del recensioner och det mesta verkar positivt. Det är ju en enorm skillnad mellan Ace'n och en adventure hoj som jag nu kör.

Hur är Ace'n som långfärdshoj? Passar den till längre resor eller skall man satsa på någon annan cyckel istället? Och hur är Ace jämfört med Cat? Om man väljer mellan dom två, vilken lämpar sig bättre? Vad skall man tänka på när man prospekterar på en Thunder hoj?

Här är en liten beskrivning om mig som förare;
26 år, haft mc kort i 10 år. Kört en del olika sport/touringhojar (mina föräldrars) men mest adventurehojar. Är 180cm/78kg. Kör en hel del 1-3 dagars resor i närregionen men också 1-3 veckors resor ner till kontinenten.

//Snowstorm


Jag har haft både och, Thundercaten duger gott, jag körde alltid med skjuts och det funka bra, vill man ha lite mer effekt skall man nog ta thunderace. Jag kan dock inte säga att thundercat var supernajs att köra flera timmar på, men det är kanske en vanesak. Acen kommar jag inte ihåg hur den var.
Tundercaten kunde jag få ner i 0,4L/mil om jag körde lungt viket är bra så man slipper tanka ofta.

Är själv på g att köpa en ace igen tror jag :)
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Har nyss kommit hem. Körde 16mil hem med min nya ögonsten Thunderace.
Vet nu att thunderacen är mycket bättre i körställning mot lillebrorsan thundercaten. Köp en ace. (Till dig som undra några inlägg upp)

Bild på nyförvärvet :)
 

Bifogat

  • 8745804038.jpg
    8745804038.jpg
    50.9 KB · Visningar: 150

SnowstormAland

VW Passat Club #069
Gick med
18 Apr 2008
Ort
Åland, Finland
Hoj
To be announced...
En riktigt fin cyckel du har där ;)

Så körställningen är bättre på Ace. Hur är det med försäkringspriserna på Ace mot Cat? Är det nån vässentlig skillnad eller är den överkomlig?

Hur är det med det här oljedrickandet som Ace påstås ha? Är det ett så stort problem som man får en bild av på vissa ställen? Läste nånstans att det hjälpte att byta ringar och vad det nu till var. Dyra ingrepp?

Fick cylindern uppborrad på min 125 i tiden för 1 liter brännvin. Racekolv och ringar fick jag för 4 limpor cigg... Antar att vi rör oss i lite andra regioner nu på 2000-talet.

//Snowstorm
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
En riktigt fin cyckel du har där ;)

Så körställningen är bättre på Ace. Hur är det med försäkringspriserna på Ace mot Cat? Är det nån vässentlig skillnad eller är den överkomlig?

Hur är det med det här oljedrickandet som Ace påstås ha? Är det ett så stort problem som man får en bild av på vissa ställen? Läste nånstans att det hjälpte att byta ringar och vad det nu till var. Dyra ingrepp?

Fick cylindern uppborrad på min 125 i tiden för 1 liter brännvin. Racekolv och ringar fick jag för 4 limpor cigg... Antar att vi rör oss i lite andra regioner nu på 2000-talet.

//Snowstorm

Oljedrickandet är inget stort problem. Gamla mc tar olja så e det. Yamahas motorer har en förmåga att surpla i sej olja på höga varv, vid normal körning så rör sej nästan inte oljenivån Det gäller inte bara ace utan dom flesta av yamahas modeller när dom gått ett par tusen mil:tummenupp
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
En riktigt fin cyckel du har där ;)

Så körställningen är bättre på Ace. Hur är det med försäkringspriserna på Ace mot Cat? Är det nån vässentlig skillnad eller är den överkomlig?

Hur är det med det här oljedrickandet som Ace påstås ha? Är det ett så stort problem som man får en bild av på vissa ställen? Läste nånstans att det hjälpte att byta ringar och vad det nu till var. Dyra ingrepp?

Fick cylindern uppborrad på min 125 i tiden för 1 liter brännvin. Racekolv och ringar fick jag för 4 limpor cigg... Antar att vi rör oss i lite andra regioner nu på 2000-talet.

//Snowstorm


Det vettigaste jag fick fram på acen i försäkring var Trygg Hansa 580/mån halv och 960/mån hel. Thundercaten betalade jag 800/mån i hel.
Ta ett regnummer på blocket och ring runt lite.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
T-acen räknas som en supersport tourer. Den är kalas på långfärd bara man inte kryper omkring i 50-70 km/h hela tiden. Den framåtlutade körställningen gör att man vill ha en viss luftkudde som håller upp överkroppen. Tyvärr är det ju så att den blir bekvämare ju fortare det går.....

Jag har haft min sen den var ny och för det mesta så har jag kört med vett innanför pannbenet. Den är nu snart uppe i 3000 mil och den drar ingen olja alls. På långfärd med maxlast (tre fulla väskor och passagerare) drar hojen ca 0.47 liter milen om man snittar 90 km/h.

Ska man bara inte ut i skogen är T-acen ett utormodentligt val. Är man lite mer mogen än en 20-åring som absolut måste ha en R1:a (bara för att det är en R1:a....) är T-acen ett mycket bättre val. Prestandan är nästan identisk med de första årgångarna av R1-orna, men den är dock ett mycket förståndigare och mer ekonomisk val än en R1:a. Långfärd med passagerare och packning på en R1:a? Glöm det! :rofl

Byte av kolvringar är ett omfattande jobb. Det får man knappast gjort för under 5-7.000 kr om man går till en verkstad. Sköter du det på egen hand kanske du kan göra det för 2.000 kr.

Att jämföra T-acen mot en gsx 750f är ju kränkande! :mad:

T-caten och suzukin kan vara ganska lika, men T-acen lirar i en annan division! T-acen skall ju jämföras med sina likar i supersport tourer-klassen. D.v.s. Blackbird och Hayabusa. Den är dock smidigare än dessa två hojar. Lite effektsvagare, men sportigare pga lägre vikt. Du märker skillnad i accelerartion först i farter över 160 km/h.... (dvs när du lägger i treans växel)

Så fort det börjar svänga lite får dessa "fåglar" finna sig vid att vara Thunderstruck!!! :rock

Med tanke på vad man får för pengarna är T-acen ett mycket bra val idag.

G-man (181 cm 79 kg :) )
 
Last edited:
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top