EXUP expertis hjälp

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Aprilia Touno V4
Jag har en Thunderace yzf 1000 -98 och min varvräknare får spel den visar 7000 -0 - normalt rpm vid 120 km/h.Och det är ett felmedelande på Exupen.Jag har bytt viren 2 st till exupen och försökt att justera dom.Kan man få detta fel om dom är feljusterade och kan man koppla bort servomotorn på prov.Är det någon som har bra info om detta. Jag har sökt info på sporthoj men det är mest massa gissningar :huvet
 
nej du får inte det felet om den inte sitter fel i vajrarna och den stänger istället för att öppna.det du kan göra är att ta bort vajrarna från servot i avgaset och prova.du måste dock ha elen kopplad till exup annars så blir det felkoder och den går på nödprogrammet.
 
Jag har haft/har lite problem med min exup på r1:an.

En sak jag missade när jag justerade mina vajrar var att inte vrida på tändningen innan justeringen så att servomotorn gick tillbaks till 0-läget.

Efter jag gjort det fungerade det finfint.
 
nej du får inte det felet om den inte sitter fel i vajrarna och den stänger istället för att öppna.det du kan göra är att ta bort vajrarna från servot i avgaset och prova.du måste dock ha elen kopplad till exup annars så blir det felkoder och den går på nödprogrammet.
http://www.thunderace.host.sk/thunderace_bestanden/howto/exup/ jag har gort som det står här.Så vajrarna sitter rätt men kanske inte är exakt justerade.Jag skall prova att köra med bortkopplade vajers.Obs felet kommer bara vid konstant ca 120 km/h motorväg .Kan man koppla bort servot jag har inte hitta ngn info om detta
 
http://www.thunderace.host.sk/thunderace_bestanden/howto/exup/ jag har gort som det står här.Så vajrarna sitter rätt men kanske inte är exakt justerade.Jag skall prova att köra med bortkopplade vajers.Obs felet kommer bara vid konstant ca 120 km/h motorväg .Kan man koppla bort servot jag har inte hitta ngn info om detta
Jag vet inte hur mycket TA liknar R1s EXUP men som de beskriver synkronisering i manualen kan jag inte tänka mej att det funkar.
De vill att man ska köra in ett borr eller annat runt föremål mellan synkgaffeln i spjälltrissan och sedan spänna vajrarna..

Som Nermal redan varit inne på:
Man startar först motorn så att den går igång, sedan stänger man av och vrider på tändningen igen, låter EXUP-motorn gå till hemmaläge och stänger av tändningen, sen justerar man vajrarna så att gaffeln hamnar rätt i förhållande till synkningshålet.

Gör om starta/stäng av/tändning på/av och kolla av att gaffeln hamnar rätt, gör den det så är allt okej, så långt...

Vet som sagt inte om det är exakt lika på ThunderAce men det borde påminna:tummenupp

Och nej, det är inte helt lätt att helt koppla bort EXUP-motorn utan att få felkod, tändenheten som styr exup-motorn förväntar sej en proportionell svarssignal från potentiometern i motorn, får den inte det så får du larm.
Det finns manicker som fixar sånt, har även hört om att koppla in motstånd fast det vete tusan om det verkligen funkar(?)
 
Last edited:
Jag vet inte hur mycket TA liknar R1s EXUP men som de beskriver synkronisering i manualen kan jag inte tänka mej att det funkar.
De vill att man ska köra in ett borr eller annat runt föremål mellan synkgaffeln i spjälltrissan och sedan spänna vajrarna..

Som Nermal redan varit inne på:
Man startar först motorn så att den går igång, sedan stänger man av och vrider på tändningen igen, låter EXUP-motorn gå till hemmaläge och stänger av tändningen, sen justerar man vajrarna så att gaffeln hamnar rätt i förhållande till synkningshålet.

Gör om starta/stäng av/tändning på/av och kolla av att gaffeln hamnar rätt, gör den det så är allt okej, så långt...

Vet som sagt inte om det är exakt lika på ThunderAce men det borde påminna:tummenupp

Och nej, det är inte helt lätt att helt koppla bort EXUP-motorn utan att få felkod, tändenheten som styr exup-motorn förväntar sej en proportionell svarssignal från potentiometern i motorn, får den inte det så får du larm.
Det finns manicker som fixar sånt, har även hört om att koppla in motstånd fast det vete tusan om det verkligen funkar(?)

Ja man justerar på samma sätt som R1. Jag får väl försöka justera lite till då men det borde ju inte ge en felkod tycker jag speciellt bara vid en viss hastighet ??? Och jag har bara köpt nya vajrar höljet fick sitta kvar så det är kanskae inte exakt rätt längd så därför är det lire svårare att justera .Det var mycket billigare 75 kr hos cykelaffären orginal skulle nya med höljen kosta 1000kr
 
Ja man justerar på samma sätt som R1. Jag får väl försöka justera lite till då men det borde ju inte ge en felkod tycker jag speciellt bara vid en viss hastighet ??? Och jag har bara köpt nya vajrar höljet fick sitta kvar så det är kanskae inte exakt rätt längd så därför är det lire svårare att justera .Det var mycket billigare 75 kr hos cykelaffären orginal skulle nya med höljen kosta 1000kr
Jo jag gjorde samma sak på min -05 när ena vajern blev skavd:tummenupp

Att du har bytt vajrar ska inte ha någon betydelse i sej så länge du kan justera trissan till rätt läge, vad som skulle kunna bli fel är om det är så felkalibrerat så att servot inte kan jobba i sitt normala område.


Du har nog något annat fel eftersom det kommer medans du kör, troliga orsaker:
  • Glappkontakt i kontakter/kablage
  • Potensiometern eller motorn i servot börjar säga upp sej
  • Glapp i tändboxen.

Låter servot "rätt" när du slår på tändningen, dvs, går den två slag (öppna/stäng spjället)?
 
Jo jag gjorde samma sak på min -05 när ena vajern blev skavd:tummenupp

Att du har bytt vajrar ska inte ha någon betydelse i sej så länge du kan justera trissan till rätt läge, vad som skulle kunna bli fel är om det är så felkalibrerat så att servot inte kan jobba i sitt normala område.


Du har nog något annat fel eftersom det kommer medans du kör, troliga orsaker:
  • Glappkontakt i kontakter/kablage
  • Potensiometern eller motorn i servot börjar säga upp sej
  • Glapp i tändboxen.

Låter servot "rätt" när du slår på tändningen, dvs, går den två slag (öppna/stäng spjället)?

Ja jag tycker allt låter normalt .Jag skall prova att frikolppla vajrarna och se om felet kommer .Det konstiga är att det är vid en viss hastighet
 
Ja jag tycker allt låter normalt .Jag skall prova att frikolppla vajrarna och se om felet kommer .Det konstiga är att det är vid en viss hastighet
Och du är säker på att det är EXUP-larmet och inte TPS?
En annan lite långsökt sak, jag fick inte tag i lika mjuka (kan man säga så?) vajrar som satt original alltså går de något tyngre att dra, är strömavkänningen till servot lite känslig så kan det larma, dock borde det inte vara knutet till någon speciell hastighet. Nä du, det där var inte lätt.
 
Och du är säker på att det är EXUP-larmet och inte TPS?
En annan lite långsökt sak, jag fick inte tag i lika mjuka (kan man säga så?) vajrar som satt original alltså går de något tyngre att dra, är strömavkänningen till servot lite känslig så kan det larma, dock borde det inte vara knutet till någon speciell hastighet. Nä du, det där var inte lätt.

Instruktionsboken säger att 7000rpm betyder exupen.Jag får felsöka vidare det är ju inte så jätte viktigt den går bra och det är i 120 som hastighetsmätaren muppar sig .Jag skall lusläsa servicemanualen http://users.firenet.uk.com/taz2661/a/sevicemanual/sevicemanual.html
 
eftersom exupen inte gör nån nytta egentligen så bara häng av vajrarna och provkör.
eftersom ett helt mc forum kommer hoppa på mig efter det så får vi väl försvara direkt:
exup ger bättre botten,varför sitter det nästan bara på litersmodeller då?
varför fick r6:an det först 06 när bullerproblem blev påtagliga.
varför har alla gamla hojar uppfinningar som i dagens läge inte behövs fast de fungerar likadant...
 
eftersom exupen inte gör nån nytta egentligen så bara häng av vajrarna och provkör.
eftersom ett helt mc forum kommer hoppa på mig efter det så får vi väl försvara direkt:
exup ger bättre botten,varför sitter det nästan bara på litersmodeller då?
varför fick r6:an det först 06 när bullerproblem blev påtagliga.
varför har alla gamla hojar uppfinningar som i dagens läge inte behövs fast de fungerar likadant...
Jag hängde av vajrarna idag och jag tycker nog att det vart lite sämre bottendrag. Och felkoden försvann ingen frispel med varvräknaren.Troligtvis beror felindikeringen på felaktigt justerade vajrar jag skall försöka justera dom lite bättre.
 
Last edited:
Nu har jag hängt dit vajrarna igen och jag upptäckte att servot är paj .Den verkar röra på sig normalt men när jag tog isär servot så var några splines/kuggar paj.Undrar om man måste köpa nytt servo eller finns det renoveringssatser och vet någon hur långa vajrarna ska vara exakt på millimetern.Nu har jag kopplat bort vajrarna och låst ventilen i öppet läge .Det blev lite ballare ljud
 
Jag plockade oxå bort mina vajrar när jag monterade
mitt slipon, och botteneffekten har jag sannerligen inte
märkt någon skillnad på..
 
Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

Back
Top