Det är varken vulk eller vanlig. Det någon form av tätningstejp till ventilationssystem och liknande för utomhusbruk av ”jonomerer” (vad det nu är), som som sagt är lite plastisk. Om du trycker med fingret på den så kommer den deformeras i viss mån. Den är definitivt tyngre än ett fälgband. Jag gjorde en delvis överlappning av tejpen motsatt där ventilen sitter, för att hjälpa balanseringen något, ca 6-7 cm.
Vet inte vilken nytta det skulle vara med två varv av 4411-tejpen, den tätar inte bättre för det. Alutejpen använde jag med tanken dels att den skyddar från ev mekanisk ingrepp på kanterna, alltså mindre risk att man river upp kanten eftersom det är mindre att haka fast i, och dels som ett sätt att ytterligare fixera tejpen mot rotationskrafter. Som du ser har jag lagt två parallella, delvis överlappande varv av alu-tjepen, för att skapa mer greppyta på sidorna också. Alutejpen jag använde upplevde jag var rätt tålig men din armerade alutejp som ytterskikt kan inte skada tänker jag.
Här kan du läsa om tätningstejpen.