Obalansfunderingar kring framhjul

De flesta regummerade bildäck görs på stommar från Michelin och Bridgestone så om Michelines bildäcksstommar är bra så borde deras mcdäck också vara det

Hur påverkas korden av lågt lufttryck vid tex hårda slag som potthål, kan man få kordbrott då på ett landsvägsdäck? I detta fallet vet jag ju nu att däcket har körts med ca 0.5 bar för lågt lufttryck vilket det gjorts i alla fall sen i fjol höst då jag haft Aoocci skärmen på hojen. Vilka skador skulle kunna uppstå med lågt lufttryck?

Ska besikta på fredag och funderar på om man kan få ut nåt vettigt då dom spinner framhjulet, är det nåt man kan kika efter då? Nu spekulerar jag friskt men skulle man kunna köra hojen på bromsprovaren givetvis utan att bromsa för att få möjligen kunna se framhjulet på ett kontrollerat sätt för att se om man kan se om nåt händer då man får rotation på hjulet.

Jag kan ju hoppas på att balanseringen ska hjälpa men har ju inga stor förhoppningar. Känns lite surt att speciellt byta framdäcket som har mycket mönster kvar och inga tendenser till att vara plattslitet, bak är det lite twndenser till "touringplatta" men ändå mycket kvar på däcket.

Det här med däckstrycksmätare är en historia för sig som kan fylla en hel tråd.
Har genom åren haft ett otal luftpåfyllare. Nu har jag 3st https://verktygsboden.se/maskin-teknik/tryckluft/luftverktyg/luftpafyllare/digital-luftpafyllare som faktiskt visar lika inom 0,1 Bar.
Fast fått byta ventilnippel på två, för den som sitter på är kass till motorcyklar.
Bara mätare som både visar rätt och är smidiga har jag inte hittat.
Jag har en Keller 0-30 bar 0,1% manometer som referens. Dvs ett fel på max 0,03 bar.
De bästa billiga och smidiga jag hittat är dom här. Köpte först en till sonen. Visade rätt på 0,1 bar. Köpte sedan en till mig. Visade också rätt på 0,1 bar.
1787171022718.png
Den här NEDAN däremot var bara att slänga, undvikes. USCH !
1787171105261.png

Last edited:
Jag har en Keller 0-30 bar 0,1% manometer som referens. Dvs ett fel på max 0,03 bar.
De bästa billiga och smidiga jag hittat är dom här. Köpte först en till sonen. Visade rätt på 0,1 bar. Köpte sedan en till mig. Visade också rätt på 0,1 bar.
View attachment 531937
Den här NEDAN däremot var bara att slänga, undvikes. USCH !
View attachment 531938

Så den enkla utan slang från Biltema funkar?

Några andes tips på bra manometer till vettigt pris med 1/4 gänga? Vore ju enkelt att byta den på påfyllningsmunstycket om man skulle hitta nån vettigt.

Det är nog bra att en manometer visar rätt inom 0,1 Bar.
Men, dels är 0,1 Bar ganska mycket på bana, på landsvägen kvittar det men det viktigaste är att mätaren är konsekvent, samma felvisning varje gång oavsett yttre påverkan som temp och lufttryck t ex.
Jag har sedan många år en gammal biltema påfyllare som visar 0,2 Bar för mycket, men den gör alltid det.
Jag har jämfört med min dyra fancy PCL så den gamla får leva vidare så länge jag klarar att komma ihåg felvisningen och den inte ändrar sig.

Det här blev totalt fel det var ju glapp i STYRLAGRET efter byte och dragit åt för lite !
Rättat
Glapp i STYRLAGRET ? Tycker jag känner igen problemen efter jag bytt till nya STYRlager på Sprint RS. Lossade övre gaffelklämmorna tog av övre gaffelkronan som jag minns och drog STYRLAGERMUTTERN med för ändamålet inhandlad stor hylsa och momentnyckel (istället för dra på känn med skiftnyckel som jag gjorde först) satte dit övre gaffelkrona och problemet borta. Hade dragit åt för lite på känn.

Last edited:
Det kan inte vara slangen som har "korvat sej"? Har varit med om skitslangar som om man pumpar upp dom utan däck får en allt annat än rund form och blir dubbelt så tjocka på nåt ställe.
Har även haft däck som bara varit kass helt enkelt. All "hoppighet" försvann med nytt däck

Glapp i framhjulslager ? Tycker jag känner igen problemen efter jag bytt till nya framhjulslager på Sprint RS. Lossade övre gaffelklämmorna tog av övregaffelkronan som jag minns och drog muttern med inhandlad för ändamålet stor hylsa och momentnyckel (istället för dra på känn) satte ihop och problemet borta. Hade dragit åt för lite på känn.

Framhjulslager verkar vara bra, går så där "lagom" tungt som lager som är bra gör då man känner på dom, man känner inte heller nåt glapp då man känner på hjulet. Kollade detta då jag hade loss hjulet för att balansera det.

Styrlagret lossades och fettades in vid 2000 mila servicen som jag själv enligt boken vill minnas att jag har dragit det med momentennyckeln men att det är precis min lilla momentnyckel börjar på 5 Nm och att styrlagrwt ska deas 5 Nm. Funderar på om lagret skulle kunna ha satt sig men det låter ju otroligt och jag tycker att man bör känna glapp.

Regnar för fullt idag igen så det blir nog ingen provkörning idag heller om det inte slutar framåt dagen men det verkar regna mer eller mindre hela tiden. Men i morgon ska hojen besiktas så det får jag väl se hur den går, har 9 mil enkel väg för att besikta. Den bör gå igenom men som sagt jag är intresserad av om man skulle kunna få ut nåt då dom spinner framhjulet?

Det kan inte vara slangen som har "korvat sej"? Har varit med om skitslangar som om man pumpar upp dom utan däck får en allt annat än rund form och blir dubbelt så tjocka på nåt ställe.
Har även haft däck som bara varit kass helt enkelt. All "hoppighet" försvann med nytt däck

Vill minnas att det även är Michelin slang, bytte slangar då jag bytte däck bara för att. Brukar pumpa upp slangen med "monteringsluft" men detta däck är pålagt men Proworks däckmaskinen så mest troligt har jag lagt in slangen då jag krängt på första sidan av däcket.

Ska jag loss med däcket så kommer nästa fråga om man skulle konvertera till slanglöst?

Du har ju kört ganska mycket och säkert också kört ned i något potthol med lite för hög fart. I kombination med för lågt däcktryck kan sannolikt skador uppstå.

Om du inte hittar någonting annat är det nog stor chans att däcket har fått en skada.

Bra idé att konvertera fälgarna till slanglöst. Sedan balanserar du fälgen så slipper du troligen helt balanserandet framgent, så länge du kör på kvalitetsdäck.

3M-s lösning tror jag är rätt väg att gå, då håller det (om fälgarna är bra).

Kör snyggt!

Du har ju kört ganska mycket och säkert också kört ned i något potthol med lite för hög fart. I kombination med för lågt däcktryck kan sannolikt skador uppstå.

Om du inte hittar någonting annat är det nog stor chans att däcket har fått en skada.

Bra idé att konvertera fälgarna till slanglöst. Sedan balanserar du fälgen så slipper du troligen helt balanserandet framgent, så länge du kör på kvalitetsdäck.

3M-s lösning tror jag är rätt väg att gå, då håller det (om fälgarna är bra).

Kör snyggt!

Du vet ju hur vägen ser ut där jag bor, x antal potthål har nog träffats vid det här laget. Blev en riktig hård smäll på hemvägen efter Dikanäs på grusvägen där vägen var helt kass bakom ett krön så jag inte hann få ner farten så mycket jag ville innan jag var tvungen att släppa bronsen och ställa mig på fotpinnarna. Dock påverkade detta inte fenomenet utan det fortsatte oförändrat.

Jag har ju varit orolig att fälgen ska ha fått stryk med tanken på de vägarna som jag kör så därför mätta jag den men den verkar ju hålla sig inom spec. Lägger man av däcket för man ju möjligheten att verkligen kolla fälgen då man kan mäta på däcket anliggningsyta men skulle fälgen fått så stryk nån gång att detta skapar vibrationerna så tycker jag man borde märka detta även då man mäter på insidan av kanten.

Kan ha frågat om detta tidigare utan att riktigt fått nåt svar. Är det sämre att konvertera från slangdäck till slanglöst med en fälg för slangdäck. Vet att det har talas om att slanglösa däck sitter hårdare i fälgkanten (bead på engelska) än ett slang däck men frågan är blir det nån skillnad vid en punktering?

Om däcket blir utan luft måste det väl lossna lika lätt eller svårt från fälgkanten vare sig det sitter en slang eller inte i däcket? Ett slanglöst däck borde väl ha större chans att pysa ut luften saktare om man tex kör på en spik mot att punktera slangen genom däcket med en spik?

Hur gör man med ventilerna finns det nåt lämpligt som passar utan att borra upp hålet i fälgen för gummi ventiler. Man vill ju som vara säker på att det funkar så man inte måste backa tillbaka till slang i däcket.

Min Trajja Scrambler 865cc har jag också vibrationer med..
Känns mer när man bromsar men släpper bromsen och rullar, även med koppling intryckt.
Köpte den i år, och har felsökt lite, började det "självklara", bytte lager, ingen skillnad.
Den har gått 820mil bara, men är 19år, saker kan bli ledsna av tid också.
Har motionerat upp kolvarna, bytte bromsvätska samtidigt, putsade glidstången osv i OK, ingen skillnad.
Styrlager känns OK, av vad jag kan känna.
Misstänker nu mest däcket, det är inte nytt precis.
Inbillar mig att det blir skillnad på vibrationer när jag svänger lite mer.
Blir det skillnad för dig när du svänger hojen? (Kör lite slalom).

Min Trajja Scrambler 865cc har jag också virbationer med..
Köpte den i år, och har felsökt lite, började det "självklara", bytte lager, ingen skillnad.
Den har gått 820mil bara, men är 19år, saker kan bli ledsna av tid också.
Har motionerat upp kolvarna, bytte bromsvätska samtidigt, putsade glidstången osv i OK, ingen skillnad.
Styrlager känns OK, av vad jag kan känna.
Misstänker nu mest däcket, det är inte nytt precis.
Inbillar mig att det blir skillnad på vibrationer när jag svänger lite mer.
Blir det skillnad för dig när du svänger hojen? (Kör lite slalom).

Jag upplever vibrationerna ganska samma då man svänger, längtan är samma och "räknade av varv" sker på samma ställe hela tiden variaig man kör raktfram eller svänger snävt. Där emot känns det lite så där att lägga ner mycket i fart då man som upplever att hojen "små hoppar", det kan ju knappas vara bra för greppet om hojen ligger och vibrerar. I farter över kanske 90 km/h känns detta inte detta av så mycket om den sen beror på att frekvensen ökar så det blir svårare av rörelserna då dom kommer tätare.

Finns det någon (bra) luftpåfyllare för kompressor med vinklat munstycke? Det är en brottningsmatch varje gång jag ska fylla luft i hjulen på moppen, som dessutom står åt fel håll för att göra det mindre bökigt...

Framhjulslager verkar vara bra, går så där "lagom" tungt som lager som är bra gör då man känner på dom, man känner inte heller nåt glapp då man känner på hjulet. Kollade detta då jag hade loss hjulet för att balansera det.

Styrlagret lossades och fettades in vid 2000 mila servicen som jag själv enligt boken vill minnas att jag har dragit det med momentennyckeln men att det är precis min lilla momentnyckel börjar på 5 Nm och att styrlagrwt ska deas 5 Nm. Funderar på om lagret skulle kunna ha satt sig men det låter ju otroligt och jag tycker att man bör känna glapp.

Regnar för fullt idag igen så det blir nog ingen provkörning idag heller om det inte slutar framåt dagen men det verkar regna mer eller mindre hela tiden. Men i morgon ska hojen besiktas så det får jag väl se hur den går, har 9 mil enkel väg för att besikta. Den bör gå igenom men som sagt jag är intresserad av om man skulle kunna få ut nåt då dom spinner framhjulet?
Jag tycker 5 Nm åtdragningsmoment för STYRLAGRET verkar lågt från vad jag minns på Triumph Sprint RS. (Manualen följde med när jag sålde Sprinten så jag har den inte längre)
Det här från manualen till Trumph Sprint ST medladdad från webben just nu.
1787234152496.png
Här står det att justermuttern för styrlagren ska dras 32 Nm, tycker 5 Nm låter mycket lågt .....
1787235056500.png

Last edited:
Jag tycker 5 Nm åtdragningsmoment för STYRLAGRET verkar lågt från vad jag minns på Triumph Sprint RS. (Manualen följde med när jag sålde Sprinten så jag har den inte längre)
View attachment 531955
Lågt jämfört med vad?
Det är ju inget moment angivet ens på bilden vad jag kan se.

Lågt jämfört med vad?
Det är ju inget moment angivet ens på bilden vad jag kan se.
Jag har fått med instruktionen i inlägget #35 Nu, 32 Nm för justermuttern. Och 5 Nm känns lågt jämfört med mitt minne av vad styrlagret skulle dras med på Sprint RS. Jag drog först på känn med stor skiftnyckel och fick konstigheter på hojen. Köpte stor hylsa som passade Justermuttern, drog med momentnyckel och konstigheterna borta.

Jag har fått med instruktionen i inlägget #35 Nu, 32 Nm för justermuttern. Och 5 Nm känns lågt jämfört med mitt minne av vad styrlagret skulle dras med på Sprint RS. Jag drog först på känn med stor skiftnyckel och fick konstigheter på hojen. Köpte stor hylsa som passade Justermuttern, drog med momentnyckel och konstigheterna borta.
Låter osannolikt. Borde bli ungefär lika följsamt som ett spett.
Är det en kontramutter är det en annan sak

Iofs aldrig använt momentnyckel där, varken jag eller den som bytt/justerat åt mig men tycker man får vara rätt nätt på handen.

Edit;
Läst igen. Verkar som lagret dras med 32 Nm, sen lossa och återdra/justera med fingrarna, som man plägar göra.

Last edited:
Finns det någon (bra) luftpåfyllare för kompressor med vinklat munstycke? Det är en brottningsmatch varje gång jag ska fylla luft i hjulen på moppen, som dessutom står åt fel håll för att göra det mindre bökigt...
Jag kör med denna, har för mig jag köpt utan manometer på något gubbdagis. Ingen jobbig flärp som går sönder heller

View attachment 531955
Här står det att justermuttern för styrlagren ska dras 32 Nm, tycker 5 Nm låter mycket lågt .....
View attachment 531956
Det står ju att man ska dra justeringsmuttern 32 Nm sen ska man lossa den och sen dra för hand tills det inte finns något glapp i styrlagret.

Sen ska man hålla emot justeringsmuttern när man skruvar dit toppmuttern

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...