isbjornen3
Snällast
- Gick med
- 18 Jul 2021
- Hoj
- 250 tvåtakt
De flesta regummerade bildäck görs på stommar från Michelin och Bridgestone så om Michelines bildäcksstommar är bra så borde deras mcdäck också vara det
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag har en Keller 0-30 bar 0,1% manometer som referens. Dvs ett fel på max 0,03 bar.Det här med däckstrycksmätare är en historia för sig som kan fylla en hel tråd.
Har genom åren haft ett otal luftpåfyllare. Nu har jag 3st https://verktygsboden.se/maskin-teknik/tryckluft/luftverktyg/luftpafyllare/digital-luftpafyllare som faktiskt visar lika inom 0,1 Bar.
Fast fått byta ventilnippel på två, för den som sitter på är kass till motorcyklar.
Bara mätare som både visar rätt och är smidiga har jag inte hittat.

Jag har en Keller 0-30 bar 0,1% manometer som referens. Dvs ett fel på max 0,03 bar.
De bästa billiga och smidiga jag hittat är dom här. Köpte först en till sonen. Visade rätt på 0,1 bar. Köpte sedan en till mig. Visade också rätt på 0,1 bar.
View attachment 531937
Den här NEDAN däremot var bara att slänga, undvikes. USCH !
View attachment 531938
Glapp i framhjulslager ? Tycker jag känner igen problemen efter jag bytt till nya framhjulslager på Sprint RS. Lossade övre gaffelklämmorna tog av övregaffelkronan som jag minns och drog muttern med inhandlad för ändamålet stor hylsa och momentnyckel (istället för dra på känn) satte ihop och problemet borta. Hade dragit åt för lite på känn.
Det kan inte vara slangen som har "korvat sej"? Har varit med om skitslangar som om man pumpar upp dom utan däck får en allt annat än rund form och blir dubbelt så tjocka på nåt ställe.
Har även haft däck som bara varit kass helt enkelt. All "hoppighet" försvann med nytt däck
Du har ju kört ganska mycket och säkert också kört ned i något potthol med lite för hög fart. I kombination med för lågt däcktryck kan sannolikt skador uppstå.
Om du inte hittar någonting annat är det nog stor chans att däcket har fått en skada.
Bra idé att konvertera fälgarna till slanglöst. Sedan balanserar du fälgen så slipper du troligen helt balanserandet framgent, så länge du kör på kvalitetsdäck.
3M-s lösning tror jag är rätt väg att gå, då håller det (om fälgarna är bra).
Kör snyggt!
Min Trajja Scrambler 865cc har jag också virbationer med..
Köpte den i år, och har felsökt lite, började det "självklara", bytte lager, ingen skillnad.
Den har gått 820mil bara, men är 19år, saker kan bli ledsna av tid också.
Har motionerat upp kolvarna, bytte bromsvätska samtidigt, putsade glidstången osv i OK, ingen skillnad.
Styrlager känns OK, av vad jag kan känna.
Misstänker nu mest däcket, det är inte nytt precis.
Inbillar mig att det blir skillnad på vibrationer när jag svänger lite mer.
Blir det skillnad för dig när du svänger hojen? (Kör lite slalom).
Jag tycker 5 Nm åtdragningsmoment för STYRLAGRET verkar lågt från vad jag minns på Triumph Sprint RS. (Manualen följde med när jag sålde Sprinten så jag har den inte längre)Framhjulslager verkar vara bra, går så där "lagom" tungt som lager som är bra gör då man känner på dom, man känner inte heller nåt glapp då man känner på hjulet. Kollade detta då jag hade loss hjulet för att balansera det.
Styrlagret lossades och fettades in vid 2000 mila servicen som jag själv enligt boken vill minnas att jag har dragit det med momentennyckeln men att det är precis min lilla momentnyckel börjar på 5 Nm och att styrlagrwt ska deas 5 Nm. Funderar på om lagret skulle kunna ha satt sig men det låter ju otroligt och jag tycker att man bör känna glapp.
Regnar för fullt idag igen så det blir nog ingen provkörning idag heller om det inte slutar framåt dagen men det verkar regna mer eller mindre hela tiden. Men i morgon ska hojen besiktas så det får jag väl se hur den går, har 9 mil enkel väg för att besikta. Den bör gå igenom men som sagt jag är intresserad av om man skulle kunna få ut nåt då dom spinner framhjulet?

Lågt jämfört med vad?Jag tycker 5 Nm åtdragningsmoment för STYRLAGRET verkar lågt från vad jag minns på Triumph Sprint RS. (Manualen följde med när jag sålde Sprinten så jag har den inte längre)
Det här från manualen till Trumph Sprint ST medladdad från webben just nu.
View attachment 531955
Jag har fått med instruktionen i inlägget #35 Nu, 32 Nm för justermuttern. Och 5 Nm känns lågt jämfört med mitt minne av vad styrlagret skulle dras med på Sprint RS. Jag drog först på känn med stor skiftnyckel och fick konstigheter på hojen. Köpte stor hylsa som passade Justermuttern, drog med momentnyckel och konstigheterna borta.Lågt jämfört med vad?
Det är ju inget moment angivet ens på bilden vad jag kan se.
Låter osannolikt. Borde bli ungefär lika följsamt som ett spett.Jag har fått med instruktionen i inlägget #35 Nu, 32 Nm för justermuttern. Och 5 Nm känns lågt jämfört med mitt minne av vad styrlagret skulle dras med på Sprint RS. Jag drog först på känn med stor skiftnyckel och fick konstigheter på hojen. Köpte stor hylsa som passade Justermuttern, drog med momentnyckel och konstigheterna borta.
Jag kör med denna, har för mig jag köpt utan manometer på något gubbdagis. Ingen jobbig flärp som går sönder hellerFinns det någon (bra) luftpåfyllare för kompressor med vinklat munstycke? Det är en brottningsmatch varje gång jag ska fylla luft i hjulen på moppen, som dessutom står åt fel håll för att göra det mindre bökigt...
Det står ju att man ska dra justeringsmuttern 32 Nm sen ska man lossa den och sen dra för hand tills det inte finns något glapp i styrlagret.Jag tycker 5 Nm åtdragningsmoment för STYRLAGRET verkar lågt från vad jag minns på Triumph Sprint RS. (Manualen följde med när jag sålde Sprinten så jag har den inte längre)
Det här från manualen till Trumph Sprint ST medladdad från webben just nu.
View attachment 531955
Här står det att justermuttern för styrlagren ska dras 32 Nm, tycker 5 Nm låter mycket lågt .....
View attachment 531956
|
|
Dags för Strängnäs Bike Show!
Sista lördagen i augusti är... |
|
|
Bikeweekend på Kjula denna helg
Den 22-23 augusti är det da... |
|
|
Motorcycle Inferno #8