Obalansfunderingar kring framhjul

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har fått vibrationer i Trajans framhjul och funderar lite på detta. Känslan är att framhjulet skulle vara ocentrerat vilket det verkar vara med 0.8 mm på framdäckets slitbana.

Då man kör känner man vibrationer hela tiden och i låg fart kan man "ränka varven" och det märks tydligare då man bromsar så jag är lur på att nåt skulle vara skevt runt framhjulet. Skulle det vara obalans tycker jag inte att man ska märka av detta i låga farter som typ 30 km/h, har inte lossat hjulet och kollat balanseringen men har svårt att tro att det kan vara sån obalans för då skulle man väl hoppa av vägen om man känner av obalansen redan i 30 km/h.

Funderar runt bromsskivan är detta medbringare som ska göra skivan flytande eller är detta bara nitar som fäster skivan mot dess centrum? Jag tror att skivan är fast och att oket är flytande men är osäker?

Hsr mätt upp framhjulet och bromsskivan och allt är inom spec även om skivan slår mer än vad som anges vara normalt, allt mätt så gott det går med mätklocka som jag fäst med ett vinkeljän på gaffelbenet. Framhjulet är lite svårt att mäta radiellt men har mätt både mot fälgkanten och invändigt och det verkar blir ganska samma och man kommer till noll där man startat så det verkar gå att lita på.

Det som möjligen kan vara det som sticker ut är bromsskivan radiellt men här finns inga specar men 0.52 mm borde inte vara nåt större problem tycker jag. Där emot att man hamnar på 0.8 mm på däcket utsida verkar ju lite mer men ska drt kännas i 30 km/h?

Sista misstanken är hjullager men ska det ge en "hoppande känsla".

Vad tror ni om dessa värden som jag har mätt upp

Bromsskiva
radiellt 0.52 mm (inga toleranser angivet)
Axiellt 0.20 mm (normal 0.1 service 0.3 mm)

Framhjul
Radiellt 0.34 mm (0,6 mm)

Axiellt 0.29 mm (0.6 mm)

Mitt på slitbanan på däcket radiellt 0.8 mm

Lite bilder på bromsskivan och mätningen
20260818_164543.jpg20260818_164549.jpg

0.52mm runout på skivan är lite mycket.

Hur ser däcket ut i övrigt? Du har inte en flat spot någonstans?

Edit: nitarna som håller skivan ska kunna roteras, men det är troligen inte problemet här iom att du känner av vibrationerna även då du inte bromsar.

Hjullager låter inte heller troligt, men hissa upp framänden och känn på det.

0.52mm runout på skivan är lite mycket.

Hur ser däcket ut i övrigt? Du har inte en flat spot någonstans?

Edit: nitarna som håller skivan ska kunna roteras, men det är troligen inte problemet här iom att du känner av vibrationerna även då du inte bromsar.

Hjullager låter inte heller troligt, men hissa upp framänden och känn på det.

Man ser inget konstigt på däcket utan jämnt slitet och ingen touringplatta heller. Frågan om det är dessa 0.8 mm på gummit som gör detta fenomen? Nu är det ju inte speciellt vetenskapligt mätt för att mäta på en gummiyta får man nog räkna med att det inte blir så exakt men nånstans mellan 0.75 till 0.85 mm blir det varje mätning på gummit. Fälgen verkar hålla sig inom de specar som anges i boken med ca 1/2 måtten mot tillåtet.

Nitarna kan inte snurra i alla fallninte dom hag känt på, men det känns ju ändå inte ut som att det skulle vara skivan. Runout är det rundheten eller hur mycket den slutliga sida? 0.52 mm är hur mycket skiva slår i rundhet (radiellt kallar jag det) 0.2 mm är vad skivan slår i "sida" (axiellt för mig) i framaxelns riktning det är ju det spelet som även, trycker ut bromsklossarna i oket.

Framänden är uppallad och man kan inte känna några konstigheter på hjullagren.

Blir som inte klok men känner man av 0.8 mm i "orundhet" på ett framhjul?

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis