Obalansfunderingar kring framhjul

Om vi nu utgår ifrån att däcket ska bytas vilket jag misstänker och man ska konvertera till slanglöst vilket känns klokt då man slipper köpa slang samt att man slipper riskera att klämma den då dessa däck är allt annat är lätta att kränga på. Vad rekommenderas för massa för att göra själva tätningsprocessen? Vet att ekerfälgarna till jänkebilarna har nån form av silikon som tätning vid ekarna.
Jag har använt Sikaflex 291i på flera av mina hojar, det funkar hur fint som helst, & är billigare än andra "märkesalternativ", köps på typ bauhaus & liknande. En liten tub räcker till 2 hjul. Som vanligt är det viktigt att det är rent & torrt när man får dit det. Jag har kört med stålborste där det varit rost & liknande, sen tvättat med bromsrengöring. Jag har bara dragit det runt & över ekernippeln, det har räckt för mig. Har sett folk som har bakat in hela fälgbanan med en spackelspade, men det känns onödigt. Däremot så blir det nog inte så bra om man skulle behöva dona med ekerspänningen, men det är en annan historia.

Jag har använt Sikaflex 291i på flera av mina hojar, det funkar hur fint som helst, & är billigare än andra "märkesalternativ", köps på typ bauhaus & liknande. En liten tub räcker till 2 hjul. Som vanligt är det viktigt att det är rent & torrt när man får dit det. Jag har kört med stålborste där det varit rost & liknande, sen tvättat med bromsrengöring. Jag har bara dragit det runt & över ekernippeln, det har räckt för mig. Har sett folk som har bakat in hela fälgbanan med en spackelspade, men det känns onödigt. Däremot så blir det nog inte så bra om man skulle behöva dona med ekerspänningen, men det är en annan historia.

Jag kollade lite snabbt och 3M 5200 och Sikaflex 291 verkar uu gara snarlika, marina polyuretan tätningsmassor. Sikaflex kan väl ändå anses som ett märkealternativ. Som du säger är renlighet a och o när det kommer till alla former av limning, skulle tro att väldigt många misslyckade limningar beror på att det är orent.

Måste man justera ekrarna så lär det ju skita sig men i det fallet lär man väl ändå ta av hjulet för att mäta kastet på fälgen.

Funderar på om det för att kynna justera ekrarna som han sätter "pluttar" på varje nippel i videon som BrooklynS länkat till tidigare I denna tråd? Är det för att nippeln inte ska fastna i massan så tätningsmassan bara ligga "löst" utanpå nippeln? I sånt fall skulle nog runda klisterlappar som används att klistra papptavlor vid skytte vara lämpliga att använda.

Ska kolla in det 3M grejerna, jag skulle inte heller köpa såna saker från AliExpress då det känns ut som att såna här saker ska man inte snåla med.

Det skulle ju vara skönt med slanglöst främst vid omläggning för att slippa att riskera att klämma slangen då dessa däck inte är kul att lägga om. Proworks maskinen klarar inte av däcken utan man måste hjälpa till med däckjärn på slutet. Sen är det ju smidigt att kunna plugga ett däck själv om man skulle få punka efter vägen.
Har du provat och värma däcket ? Innan du börjar jobba med det.

Har du provat och värma däcket ? Innan du börjar jobba med det.

Jo jag har en däckvärmare som jag sätter på det nya däcket innan jag börjar med att kränga av så det är varmt till man ska lägga på.

Hur som helst har nyss kommit från att besiktat hojen och jag bad om att dom skulle spinna hjulet så vi förhoppningsvis skulle kunna se nåt. Är väl troligtvis kordbrott för då man spann hjulet kunde man tydligt se hur slitbanan flyttar sig i sidled, och det verkar nog också slå lite mer åt vänster sett i färdriktningen. Detta är nog också förklaringen till varför jag bara få däcket att slå 0.89 mm på slitbanans mitt.

Nu vet vi att det är framhjulet som är problemet och däcket måste loss då det mest troligt är däcket som felar. Då däcket lossas ska man ju verkligen mäta upp fälgen utan däck men med tanke på vad vi såg då vi spann hjulet så borde man fått mer slag än 0.29 axiellt på fälgen just det axiella spelet är ju lätt att mäta och få säkra värden med däcket på, radiellt är ju lite svårare då man väl egentligen vill mäta ytan där däcket ligger mot på fälgen men det gär ju inte utan att lossa däcket.

Detta får nog bli ett vinterprojekt, lossa däcket och sen konverters till slanglöst.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år