Frågor man vågar ställa

Hur ser statistikens ut gällande olika mc typer som folk äger och brukar
här på sporthoj.com.
Det har väl ändrats en hel del med åren.

Kan man göra något ny tråd som undersöker saken?
Eller hur. Jag har flera typer av hojar idag. Jag kommer ihåg min anspråkslöshet i början; "Jag behöver bara en hoj". Men nånstans på vägen blåssade väl nyfikenheten upp, och så det faktum att jag ville inkludera min älskling på utflykterna. Idag är mitt varierade hoj-harem en studie i tvåhjulsteknisk evolution.

Varför kör man, och gillar, grusväg utan att köra med tvåhjulssladd?

Det verkar som de jag pratat med knappt ens sladdar med bakhjulet.

När framhjulet släpper är det ju som att gå in i en ny dimension. Den känslan är berusande men har man inte upplevt det kanske man inte vill ta sig dit?

Det handlar om säkerhet också. Det som händer på grus händer på asfalt men långsammare i lägre hastigheter. Jag blir en säkrare förare.

Nu kör jag inte så mycket grus längre, då det förstör plasten, men när jag, sällan men dock, får framhjulssläpp så kan jag fortfarande vanligtvis hantera det.

När framhjulet släpper är det ju som att gå in i en ny dimension. Den känslan är berusande men har man inte upplevt det kanske man inte vill ta sig dit?

Det handlar om säkerhet också. Det som händer på grus händer på asfalt men långsammare i lägre hastigheter. Jag blir en säkrare förare.

Nu kör jag inte så mycket grus längre, då det förstör plasten, men när jag, sällan men dock, får framhjulssläpp så kan jag fortfarande vanligtvis hantera det.
Man har inte valt till dassystemet på sitt GS -rymdskepp.

Love it! När släpper framhjulet? När man är för feg för att gasa! Och när gör man det då?Det beror på :hjarta Men Generellt vid osäkerhet så är det bara till att gasa! :cool:

Hej Bullen

Är det dags att byta hoj?

Fyller snart 50 och kör motard. Fast inte så mycket jag önskar.(Årsmodell 2020 med under 1000 mil på mätaren.) Men när jag rastar den på bana skrapas knä och jag har jätteroligt.

Ska man växa upp och sluta göra krumsprång med framhjulet i luften? Min kära fru mfl tycker det.

Hmmm. Med åldern kommer ju inte bara krämpor utan rimliga försäkringspremier på mer "inspirerande" hojar.

Det där är mycket intressant, grundläggande hojfilosofiska frågor.

Dom gånger jag kört grus med goda vänner så lägger jag alltid märke till det där lilla sladdandet, eller sporadiskt lyfta framhjulet. Det kan jämföras med delfinernas lekfulla hoppande i vattnet när dom simmar ikapp med båtarna. En utmaning, övning på att bemästra fysiken och utvecklas. Att inte göra så betyder inte att man hämmar sig själv, vi har olika ambitioner med våra trippar.

Det där med att framhjulet släpper vill jag höra mer om. Hur menar du att det ska släppa? Det vore väl katastrof, på t ex grus eller egentligen var som helst? Att behålla greppet med framhjulet är väl principen för tvåhjulingar att hålla sig upprätt?

Jag lägger märke till uttrycket "tvåhjullsladd", hur funkar det? Jag kan bara tänka mig att båda hjulen sladdar om man t ex låser både fram och bakbroms. För att en hoj annars ska sladda med båda hjulen samtidigt ligger inte i en tvåhjulig hojs fysik, oftast sladdar du med framhjulet, eller bakhjulet. Du kör inte trehjuling (eller fyrhjuling) väl?

Last edited:
Det där är mycket intressant, grundläggande hojfilosofiska frågor.

Dom gånger jag kört grus med goda vänner så lägger jag alltid märke till det där lilla sladdandet, eller sporadiskt lyfta framhjulet. Det kan jämföras med delfinernas lekfulla hoppande i vattnet när dom simmar ikapp med båtarna. En utmaning, övning på att bemästra fysiken och utvecklas. Att inte göra så betyder inte att man hämmar sig själv, vi har olika ambitioner med våra trippar.

Det där med att framhjulet släpper vill jag höra mer om. Hur menar du att det ska släppa? Det vore väl katastrof, på t ex grus eller egentligen var som helst? Att behålla greppet med framhjulet är väl principen för tvåhjulingar att hålla sig upprätt?

Jag lägger märke till uttrycket "tvåhjullsladd", hur funkar det? Jag kan bara tänka mig att båda hjulen sladdar om man t ex låser både fram och bakbroms. För att en hoj annars ska sladda med båda hjulen samtidigt ligger inte i en tvåhjulig hojs fysik, oftast sladdar du med framhjulet, eller bakhjulet. Du kör inte trehjuling (eller fyrhjuling) väl?

Jag undrar också om tvåhjulssladd, det är inget jag uppmärksammat att ens världseliten gör inom motocross, enduro eller liknande.

Oftast sladdar dom inte ju inte ens med bakhjulet men fort går det ändå.

Tvåhjulssladd är svårt/omöjligt med lätt hoj och crossdäck men på en tyngre landsvägshoj är det absolut inte ovanligt när farten skruvas upp lite på löst underlag. Händer oftare på GS och hojar med kortare hjulbas. Läskigt? Ja, jag tycker det även om jag vant mig vid åren och blivit bättre på tyngdpunktsförflyttning… men på en sporttourer är det svårare med just den delen.

Btw så är ”fyrkanten” en bra övning för att med motstyrning just kontrollera framhjulssläppet i kurvor på grus. Låg hastighet och i stort sett avsaknad av allvarliga konsekvenser…

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tvåhjulssladd är svårt/omöjligt med lätt hoj och crossdäck men på en tyngre landsvägshoj är det absolut inte ovanligt när farten skruvas upp lite på löst underlag. Händer oftare på GS och hojar med kortare hjulbas. Läskigt? Ja, jag tycker det även om jag vant mig vid åren och blivit bättre på tyngdpunktsförflyttning… men på en sporttourer är det svårare med just den delen.

Btw så är ”fyrkanten” en bra övning för att med motstyrning just kontrollera framhjulssläppet i kurvor på grus. Låg hastighet och i stort sett avsaknad av allvarliga konsekvenser…

Skickat från min iPhone med Tapatalk

GS-slädarna har långt ifrån kort hjulbas. Det är just den långa hjulbasen som gör den stabil på motorvägen, väl passande för halvsovande pensionärer med sen identitetskris.

Jag misstänker att det handlar om små korta släpp som korrigeras snabbt med lite motstyrning och inte några kontrollerade sladdar.

Men visa mig gärna film på någon som kör med kontrollerad framhjulssladd eller ännu mer imponerad blir jag om ni kan visa någon som kör med sladd på bägge hjulen kontrollerat.
Alltså inget småsläpp som är så små att bara föraren känner det men ingen kan se det med ögat, utan något som faktiskt syns på film.

GS-slädarna har långt ifrån kort hjulbas. Det är just den långa hjulbasen som gör den stabil på motorvägen, väl passande för halvsovande pensionärer med sen identitetskris.

GS/A har 150 cm hjulbas, ungefär 5-7 cm kortare än de flesta andra motsvarande hojar. S1000RR har för övrigt 145 cm. Ducati Panigale 147.

Honda Goldwing har nästan 170 cm. :)

Kör snyggt!

Jag misstänker att det handlar om små korta släpp som korrigeras snabbt med lite motstyrning och inte några kontrollerade sladdar.

Men visa mig gärna film på någon som kör med kontrollerad framhjulssladd eller ännu mer imponerad blir jag om ni kan visa någon som kör med sladd på bägge hjulen kontrollerat.
Alltså inget småsläpp som är så små att bara föraren känner det men ingen kan se det med ögat, utan något som faktiskt syns på film.
Spektakulärt!
Tror man måste ha en specifik SportHoj.

GS/A har 150 cm hjulbas, ungefär 5-7 cm kortare än de flesta andra motsvarande hojar. S1000RR har för övrigt 145 cm. Ducati Panigale 147.

Honda Goldwing har nästan 170 cm. :)

Kör snyggt!

MT07: 140cm. GSXR750: 139cm.

Blir det någon film på Er med tvåhjulssläpp?

Självklart! Jag ifrågasätter att vi skulle ha några rallyförare som kör GS med släpp under båda svålarna här på forumet.

Du menar att pga den ”extremt långa hjulbasen på en GS” är det omöjligt?

Nej framhjulssläpp är verkligen något man helst undviker, av många orsaker.

Förutom möjligen under övning i 15 km/h på grusplanen då.

Hur andra kör får de själva svara för. Jag kör helst med grepp på framhjulet, oavsett underlag.

Kör snyggt!

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...