Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Blir bra när brorsorna från Järva-fältet mönstrar på..
Lungt. De har vejpat sönder alveolerna och kommer inte duga till annat än malajer.Blir bra när brorsorna från Järva-fältet mönstrar på..
Med tanke på alla stolpskott utan självbevarelsedrift man måste se som befäl för beväringar så förstår jag hans inställning.Lungt. De har vejpat sönder alveolerna och kommer inte duga till annat än malajer.
Kaserngården behöver krattas av någon.
Eller så har de en fänrik som jag hade, som med stor trovärdighet gjorde klart för oss att om någon inte skötte disciplinen med vapnet skulle han skjuta soldaten med dubbelskott i rent självförsvar och nödvärn. Om inte med fara för sitt eget liv så för någon annans. Var fan mer rädd för honom än den skarpa och osäkrade handgranat jag hade i handen.

Ingen personlig erfarenhet av tjänsten som sådan, däremot fick vi under grundutbildningen höra att det någonstans i något gammalt reglemente står någonting i stil med att "Vid händelse av nukleär detonering, släng dig i diket och lägg dig över cykeln för att skydda den från radioaktivt nedfall"... Jag har inte lyckats hitta något konkret belägg för detta och det låter ju onekligen helt verklighetsfrånvänt sett ur dagens perspektiv, men en gång i tiden var det kanske inte lika långsökt att skydda materielen snarare än personalen... Men det vore kanske mer rimligt att finna dylika instruktioner i exempelvis Sovieternas doktrin, Sverige har väl aldrig riktigt varit i den positionen att man haft mer personal än materiel...Ot:
Samtidigt som Desert Storm inleddes hade vi fortfarande kvar Cykelskytteförband. Kanske finns nån gammal silverrygg här som framryckt med AK4 och cykel?
Kan du bekräfta eller dementera ovanstående möjligtvis? Vore kul att höra si eller så från någon som har faktisk erfarenhet snarare än ren hörsägen och lumparmyter...Jag t ex.
Ryser av blotta tanken på vita blixten... Inte på grund av minnen av kyla, utan på grund av minnena av den rena och fullkomliga misär som skidorna i sig bidrog med... Mitt absolut tydligaste minne är när vår pluton var ute på skidpatrull i temperaturer just omkring nollan, kramsnön satte sig som klister under de satans råsponten man kallade skidor och byggde på lager efter lager tills man inte längre skidade utan snarare traskade fram på blytunga två+meterlånga platåskor... En av kamraterna i plutonen tröttnade, spände av sig "skidorna", kastade dem så långt han förmådde ut i skogen (inte särskilt långt då de vägde uppskattningsvis 10-20kg styck vid det laget) och försökte fortsätta till fots, men sjönk ögonblickligen ned till midjan i den blötmjuka snön och kom inte längre. Han fick vackert inse sitt fullständiga nederlag, kravla sig upp ur hålan och vidare ut i skogen för att återhämta skidorna och fortsätta marschen med huvudet hängande lägre än jag någonsin sett i något sammanhang sedan dess...Snö. Då framrycker man på skidor med cykeln fastspänd på ryggsäcken.![]()
Behövde de ytterligare bevis innan det så blev det väl ganska glasklart därefter...En annan polare ville göra tjänstgöring men fick inte för at psykologen sa att han var mentalt instabil. Så han skrev ett hotbrev till henne.

Jag är helt övertygad om att det är nyttigt för dagens bortskämda snorungar att få göra lumpen. Att få lära sig ta hänsyn och göra vad man blir tillsagda.

Han gjorde vapenfri tjänst till slut. Sedan åkte han till främlingslegionen, men blev inte så långvarig där. Och ett årtionde senare så blev han antagen till livgardet och var knekt så länge han orkade.Behövde de ytterligare bevis innan det så blev det väl ganska glasklart därefter...![]()
![]()
Framryckning är måhända en hyperbol. Vi fraktade oss några ggr medelst cykel och utförde materialvård på dessa. Det cyklades nog mest med löspluggsanordningen på AK4. Kanske med flamdämpare till skjutbanan vid något tillfälle.Ingen personlig erfarenhet av tjänsten som sådan, däremot fick vi under grundutbildningen höra att det någonstans i något gammalt reglemente står någonting i stil med att "Vid händelse av nukleär detonering, släng dig i diket och lägg dig över cykeln för att skydda den från radioaktivt nedfall"... Jag har inte lyckats hitta något konkret belägg för detta och det låter ju onekligen helt verklighetsfrånvänt sett ur dagens perspektiv, men en gång i tiden var det kanske inte lika långsökt att skydda materielen snarare än personalen... Men det vore kanske mer rimligt att finna dylika instruktioner i exempelvis Sovieternas doktrin, Sverige har väl aldrig riktigt varit i den positionen att man haft mer personal än materiel...
Kan du bekräfta eller dementera ovanstående möjligtvis? Vore kul att höra si eller så från någon som har faktisk erfarenhet snarare än ren hörsägen och lumparmyter...![]()

Den där jävla skiten smyger sig in överallt, man är antingen tjej eller kille.Lite fränt att man kan titulera sig som motocross änna?
Det finns ju de som hävdar att det finns intelligent liv i Riksdagen, så varför skulle det inte kunna finnas även i världsrymden?

Ok då...när ska vi köra då?Efter ha ägt den här hojen i 4,5 år och varje år skällt på mig själv "att jag borde byta till en tail tidy". Men det har alltid kommit något på ToDo listan som fått gå före. Nu köpte jag iaf kittet för några veckor sedan men blev skrämd av alla delar till el. Kollat filmer på youtube hur man byter och hoppades kunna återanvända både blinkers och skyltbelysningen.
Sen var jag tvungen att köpa lite nya verktyg, separationer och barn som flyttar hemifrån så försvinner en hel arsenal av tillgängliga verktyg så det behövde jag också fixa innan jag skulle påbörja Rockkattens BBL
Så idag var dagen för operationen. Vädret var bättre än väderprognosen sagt men nä ingen hoj körning för att prokastinera ännu mer. Svalt garage är ju rätt skönt också. Få loss elkontakterna tog tid, trångt och lite otålig men till sist så. Sen gick allt bra, förutom att skyltbelysningen inte gick att återmontera utan i kittet är en sån liten belysning med men det där att börja med krympslang och få till elkoppling (utan verktyg för det eftersom jag trodde jag skulle kunna återanvända den befintliga lampan) så beslutade jag mig för att skita i den tills vidare. Jag ska byta däck på verkstad strax så då får mekanikern där fixa tänker jag. Hade ju varit kul att bli klar själv men jag är nöjd ändå. Sen hade jag glömt superlimmet så den lilla reflexen som skulle limmas på fick också vänta.
Orkade tvätta hojen i vår tvätthörna i garaget också men ingen körning idag, blev trött efter allt.
Stod och njöt av hojens utseende innan jag begav mig hemåt. Stod o log ensam där en lång stund.
Jo den distans klossen som var med lät jag bli, för isf hade jag behövt köpa nya längre skruvar (eller bult eller vad det nu heter, jag fick googla vad blocknyckel heter, demens är på ingång eller nått för jag glömmer vad allt heter). Behöves den tro? Det gick att fästa utan och kändes stabilt och blinkers fungerar som de ska.
Jag är nöjd även om det inte blev perfekt.
View attachment 530491
|
Steve McQueens Scott Squirrel till salu
Detta Scott Flying Squirrel... |
|
|
|
Dags för Strängnäs Bike Show!
Sista lördagen i augusti är... |
|
|
Bikeweekend på Kjula denna helg