Kina, Iran, Saudi, USA, Vietnam, Nord Korea, Egypten, Irak, Somalia, Jemen är de 10 länder som är 10 i topp på att avrätta folk. Vitryssland är det enda landet i Europa som avrättar folk. Är det något av dessa länder du känner att du kan förknippa med ordet rättsstat?
Kina, köper jag mycket prylar via tex Aliexpress aldrig något strul. Och Kina är väl rätt vanligt resmål bland svenskar ?
Iran, jobbade åt en turk (köra bil Tyskland-Iran 1978) fixade en spånplatte lina i Tabriz 1978. Inga problem, bra betalt.
Egypten, rest genom Egypten 1977 Assuan-Alexandria. Enda(?) landet med Turistpolis för skydda Turisterna

mot Egyptiska skojare.Två senare semester besök på 2010-talet. Inga problem. Tog Dykcertifikat i Hurgada.
USA, jobbade där 2 månader 2021, inga problem. Bland det roligaste var att vi fick besök av två chefer som ville se South Bend Centrum en söndag. Så vi tog dem till Centrum väl medvetna om att Centrum med bara administrativa byggnader, Studebaker Museum och en mindre bra resturang är totalt öde på en söndag. (Framtiden för många svenska städer).
Det visade sig bara drälla av poliser i Centrum med tom ridande polis på en öppen plats, ett "polisläger" såg det ut som.
Obegripligt för oss just då.
Nästa dag kunde vi läsa i tidningen att Ku Klux Klan hade haft utomhusmöte på Stadshustrappan (30 klanare) och skyddats mot "allmänheten" av över 300 poliser.
Så Kina, Iran och USA kan jag av egen erfarenhet (god) sätta upp bland rättsstaterna.
Vad det gäller Saudi, Vietnam, Nord Korea, Irak, Somalia, Jemen ingen egen erfarenhet.
Med (s) slöt ju ett vapenavtal med Saudi 2005 så Saudi är väl också OK.

Och (s) bekräftade min uppfattning om Egypten

genom utvisa några efterlysta Egyptier till Egypten 2001.