Sverige idag..

Det var väl ändå en felaktig rubricering?

Det är ju just för att INTE förstöra kommunens infrastruktur som man inte använder den uppenbarligen klena bron längre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är ju det man gör citat:
Enbart en tillfällig dispens gör att samtliga bussar får köra över bron till sista juni.
Sedan är det här ju bara ½ sanningen.
När jag bodde i Malmö cyklade jag till jobbet.
Vilket gav god tid kolla på gatan. Det stod mycket i tidningarna om dubbdäckens förödande effekt på vägarna men det märkliga var att djupa spår i asfalten det var det på busshållplatserna. Min slutsats var att högt axeltryck och högre däcktryck än i personbilarna manglade sönder asfalten.
Vilket bekräftades när jag kollade på webben, exempel
Som trucking påpekar så beror skadorna på underdimensionerad väg så i Göteborg byter kommunen nu till betong vid busshållplatserna.
Att byta till betong istället för asfalt generellt på vägarna blir ju för dyrt.
 
Underdimensionerad väg eller inte, det höll innan bussarna blev batteridrivna.


  • Batteriernas vikt: Batteripaketen står för 3–4 ton av elbussens totalvikt. [1]
  • Maximal belastning: För att kompensera för batteriernas vikt har elbussar ofta något färre tillåtna passagerare för att inte överskrida den högsta tillåtna bruttovikten (vilket för en tvåaxlad buss ofta är 19,5 ton). [1]
  • Broar och infrastruktur: Den höga vikten ställer ibland krav på bärighetsklasser och kan i vissa fall begränsa vilka vägar och äldre broar bussarna kan köra över.
 
Framförallt är inte betong elastiskt när frosten kommer…


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Betong är även ganska halkigt, i Filippinerna är vägarna av betong. Asfalt fungerar väl inte så bra i värmen antar jag.

Dom brukar dessutom få ett ribbmönster, typ en fin tvättbräda som skapar vibrationer med ganska hög frekvens.
Det kan man säkert slippa med rätt arbetsmetoder men där görs ju vägarna för hand.

Säkert dyrare att bygga betong men troligen håller vägen längre i gengäld.
 
Betong är även ganska halkigt, i Filippinerna är vägarna av betong. Asfalt fungerar väl inte så bra i värmen antar jag.

Dom brukar dessutom få ett ribbmönster, typ en fin tvättbräda som skapar vibrationer med ganska hög frekvens.
Det kan man säkert slippa med rätt arbetsmetoder men där görs ju vägarna för hand.

Säkert dyrare att bygga betong men troligen håller vägen längre i gengäld.
Vi har ju lite betongväg i Sverige med, E6, E20 och E4 har ju (eller har iaf haft) sektioner med betong. Sedan toppar vi väl med asfalt ändå iofs...
Autobahn har ju betongbas med.
 
Det är pinsamt hur oseriösa alla inblandade varit. De borde hängas ut offentligt med namn och bild. Sen verkar det väldigt ovanligt med att någon faktiskt åtalas för korruption och/eller felaktigt användande av skattemedel. Några fängelsestraff vore rimligt när statsrevisionen gång på gång upptäcker uppsåtliga brister.

Chansen att man någonsin flyttar hem och betalar skatt i Sverige igen blir bara mindre och mindre för varje dag. Helt otroligt så det blivit.
Tidöregeringen håller på och inför det. Straff alltså.
 
Tidöregeringen håller på och inför det. Straff alltså.

”Varningar har höjts om att det nya brottet kan leda till rädda politiker och tjänstemän och att färre vill ta på sig offentliga jobb och uppdrag”


Det låter bra. Är man orolig för detta är man troligen endera inkompetent eller korrupt, och därmed olämplig att hantera offentliga medel.
 
Jäkligt trist.

Har varit med om ungefär samma fast med min MC. Dock av helsvensk white trash knarkartjuv (de finns också, även om man lätt kan glömma det när man läser kommentarsfält i sociala medier).
SVEDEA löste in hojen snabbt och smärtfritt, jag köpte ny hoj tre dagar senare.

Det är ändå aldrig så att man startar en skadeståndsprocess mot minderåriga (dvs deras vårdnadshavare) för att de stulit en moppe. Där kan man snacka om hundratusentals kronor i processkostnad för att kanske vinna fem tusen. Klan eller ej, det är verkligen ovärt ur precis alla synvinklar utom kanske ur det högst förståeliga hämndbegärets.

Det finns stöldförsäkringar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Självrisken på försäkringen var 5000kr och moppen var värd ca 5000kr, så jag valde att bara köra trafikförsäkring på den och fick således stå för allt material (kåpor och lack) själv, vilket också blev 5000 kr. Men moppen blev ju fin och används nästan dagligen, så det var väl inte bortkastade pengar ändå.
 
Självrisken på försäkringen var 5000kr och moppen var värd ca 5000kr, så jag valde att bara köra trafikförsäkring på den och fick således stå för allt material (kåpor och lack) själv, vilket också blev 5000 kr. Men moppen blev ju fin och används nästan dagligen, så det var väl inte bortkastade pengar ändå.

Glömde bort att det var moppe! Det är nästan Ducati när det kommer till försäkring…

Kan du skriva den på mormor?


Kör snyggt!
 
Det är väl 10-15 år sedan en privat skola här i stan lockade elever med laptop till alla elever.

Sedan visade det sig att deras matlagningsutbilning saknade utbildningskök, men det gjorde inget för dom lärde sig att laga mat teoretiskt...

Dom eleverna kollade nog mycket på YouTube också
 
Det är väl 10-15 år sedan en privat skola här i stan lockade elever med laptop till alla elever.

Sedan visade det sig att deras matlagningsutbilning saknade utbildningskök, men det gjorde inget för dom lärde sig att laga mat teoretiskt...

Dom eleverna kollade nog mycket på YouTube också
Det är väl bra med youtube, det har hjälpt mig mycket kring teknik och underhåll av motorer. Dock behövs praktisk övning också.

Jag kommer ihåg i åttan eller nian på "hemkunskapen" när vi lärde oss laga mat. Fröken där, har dessvärre glömt vad hon hette, hade en röd slags 60-talsklänning med vita prickar på. Hon var väl 50+ med kortare lite lagom uppsatt hår med begynnande gråa slingor i. Då hon måste ha varit en mycket praktisk kvinna var hon dessutom extremt välbehållen fysiskt. Och hon luktade helt fantastiskt. Som 15-åring hade jag sällan upplevt en liknande kvinna så jag bad henne om hjälp, frekvent, allt för att få vara nära henne så mycket som möjligt. Hemkunskap var ett av mina favoritämnen den tiden ;)
 
Bra lärare ska inte underskattas. De kan betyda stor skillnad under hela livet och inte bara i ämnet.

Vår lärare i teknologi, maskinteknik och elektronik sa ” Mitt mål är att ni ska bli de bästa ingenjörerna som finns, så ni kan betala min pension längre fram.”

Försöker tillämpa samma sak, det vill säga att nästa generation ska bli bättre än bäst!!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top