Gasturbinhoj = JETeskoj!

Gjöt en bit idag, blev helt ok.

View attachment 528996

View attachment 528995

Tanken är att jag ska designa och bygga en 500+hk turboshaft-motor som ska baxas ner i en sportbåt, typ Daycruiser eller liknande. Kan bli en kul glassätarjolle, planen är sjösättning när jag fyller 50, dvs fem år bort.
Om du tänker köra den i Mosjön blir det väl rätt korta repor?
:va
(jo jag vet att det finns lite mer ytan nedanför stan)
/Uppvuxen i Bringåsen

Premiär på Mosjön lär det bli, sen har jag Indalsälven precis utanför huset så nog finns det utrymme för att köra upp några kubik diesel alltid.

Nu är det bara att spotta i nävarna och börja veva koordinatbord på fräsen, för att gno fram användbara delar av gjutningarna.

20260530_192508.jpg

Har börjat så smått med att planfräsa gjutningarna och klura på hur jag ska bygga allt, sånt här måste få växa fram lite allt eftersom.

20260601_212731.jpg

Sitta på kammaren och göra en bunt ritningar är inte rätt väg att gå, man måste liksom ta det lite som det kommer.

20260601_221431.jpg

God kväll.

Edit: Ställde en fråga här om nån kunde kolla på ett båtobjekt åt mig, men jag skiter i den och spar slantar till en aluminiumbåt istället när väl motorerna är byggda.

Last edited:
Nu var det spännande en stund, ska jag köra skrot i gjutningen eller går det vägen? Jag fräste en bultcirkel och ett hål för ett rostfritt nav i kompressordiffusorn.

20260606_215644.jpg

Tamejfan gick det inte bra, jag fegade och körde en test i ett styrofoamblock först innan jag vågade mig på amuliminimumet.

Det blev ju finemang, jag testade först med en lång 5mm fräs men den vibrerade så jag fick gå upp till en 6mm.

Det finns oändligt att lära om CAD/CAM, jag har knappt skrapat på ytan än. Men med en åsnas envishet så går det mesta lära sig på egen hand. :)

20260606_215659.jpg

Gokväll!

Alltså, jag måste försöka komma förbi till dig då jag är i dina trakter för att få se på dina projekt. Detta är ju som sagt bygge på riktigt, gjutning och CNC fräsning.

Planen är att dra söderut nån gång slutet av Juli och bli där några veckor, hoppas ska passa att komma förbi nån dag.

Du är välkommen! Tjoa till ett tag i förväg bara så jag är hemma, kalendern är rätt fullspäckad med fotbollscuper och annat (mestadels fotboll) från nästa helg fram till älgjakten......

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back