Gasturbinhoj = JETeskoj!

Jag fick ett paket från en polare i Australien idag med ett ledskovelhus från en Rolls Royce Allison 250 C18 helikoptermotor, samma modell som jag använder i hojen.

View attachment 530786

Då är drivlinan komplett så när som på en 5:1 kuggväxel som ska sitta mellan kraftturbinhjulet och båtens drev, fått offert från en industriväxeltillverkare på ca 20kkr för en lämplig växel men ska klura lite mer om jag ska ge mig på att tillverka den själv istället för att spara några kronor.
Som komplett okunnig blir jag nyfiken på varför du inte bygger ett "ledskovelhus" själv av lite metalldelar med samma magiska kraft som du skapar alla andra delar?
Jag trodde ju, ett tag, att du skulle bygga din egen båt av gamla ölburkar på samma mcgyver-sätt som du trollar ihop allt annat och blev nästan glad över att se att även tomtens verkstad har sina gränser.:Bugar
Men som del av fan-klubben så tycker jag givetvis att du skall bygga din egen kuggväxel. :Bugar:tummenupp:Bugar :tummenupp
#okunnig #fascinerad

Det är absolut inga bekymmer att bygga ett sånt ledskovelhus själv, det snurrar ju inte så inga problem med obalans eller dylikt. Jag byggde ett till första hojmotorn som funkade fint, men det är garanterat lite bättre verkningsgrad i ett som Rolls Royce byggt. 😁

Jag genar faktiskt rätt friskt med detta bygge, beställer laserskurna delar istället för att kapa ut som själv med vinkelslipen osv. Men vis av ålder (och lat) så ids jag inte hålla på jävlas när vissa saker blir både bättre och billigare att lägga ut på entreprenad.

Jag har letat fram en 6:1 kuggväxel som jag köpte för massa år sedan till hojen, men som inte blev använd. Den är till någon slags jordbruksredskap så rejäla kuggdrev, jag ska testa att använda den först då den ändå bara ligger och skräpar. Tänker fan inte lägga 20 lax på en växel som ändå måste byggas om för att funka...

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back