Bilrelaterade diskussioner

...pĂ„ bilen bakom. đŸ€Ș

Av de gÄnger jag varit inblandad i bilolyckor har 100% varit att jag blivit pÄkörd bakifrÄn. Kört i Stockholmstrafiken sedan 1995. BÄde med och utan krok. Mest ont utan krok faktiskt, men det kan ha att göra med att jag stod still vid rödljus och en Audi A6 dammade in i mig i över 50 knyck.
SÀkert vanligt att Stockholmare kör in i bilen framför nÀr de stÄr i kö och ser pÄ telefonen. Men dÄ kanske monterad dragkrok Àr en fördel :) . LÄter otrevligt att bli pÄkörd i 50 knyck stillastÄende.
 
SÀkert vanligt att Stockholmare kör in i bilen framför nÀr de stÄr i kö och ser pÄ telefonen. Men dÄ kanske monterad dragkrok Àr en fördel :) . LÄter otrevligt att bli pÄkörd i 50 knyck stillastÄende.
Inte angenĂ€mt alls faktiskt. Lyckligtvis inga men efter som mĂ€rks utöver det, pĂ„ mig, trasiga grundutförandet. đŸ€Ș

SÄg bilen i backspegeln straxt innan smÀllen sÄ jag lyckades sitta rakt och med bakhuvudet mot nackskyddet. Visade sig att Volvo v70 var en bra bil för sÄna övningar.

Hade varit sÀmre om jag blivit utknuffad i korsande trafik som hade grönt.

Rattsurfare Àr usla varelser.
 
MisstÀnker att Steffe dricker whisky mycket och ofta sÄ det kan ju vara dÀrför han slÄr smalbenen i kulan :fyllisar
Det var vĂ€l taskigt. Även jag har inte drag pĂ„ vĂ„ra bilar av exakt det skĂ€let. VĂ€ljer bort beggade bilar med drag. De Ă€r dessutom billigare, praktiskt.
 
Det var vĂ€l taskigt. Även jag har inte drag pĂ„ vĂ„ra bilar av exakt det skĂ€let. VĂ€ljer bort beggade bilar med drag. De Ă€r dessutom billigare, praktiskt.
Nja, tror Steffe har lagt upp lite sjĂ€lv till det skĂ€mtet :hihi Fint att höra att du ocksĂ„ slĂ„r i kroken nĂ€r du druckit whisky đŸ€“
 
Man gÄr inte sÄ nÀra bilen att man kan slÄ i kroken, dÄ Àr man ju sÄ nÀra sÄ man skitar ner sig frÄn allt mög som Àr bak pÄ bilen. Man hÄller avstÄnd.
 
Man gÄr inte sÄ nÀra bilen att man kan slÄ i kroken, dÄ Àr man ju sÄ nÀra sÄ man skitar ner sig frÄn allt mög som Àr bak pÄ bilen. Man hÄller avstÄnd.
Lycka till med det nÀr du Äker fÀrja. :hihi
 
Mycket krokprat hÀr nu.
Passar pÄ att frÄga; vad Àr poÀngen med löstagbar dragkrok? Hur jÀvla fÄfÀng Àr man om man vÀljer den av rent estetiska skÀl? Folk kommer ju ÀndÄ fnissa Ät er vita passat.
Är det trĂ„ngt dĂ€r man parkerar sĂ„ Ă€r det jĂ€kligt praktiskt att fĂ„ bort kroken, prova exempelvis pĂ„ att Ă„ka finlandsbĂ„t en sommardag och se hur mĂ„nga som hoppar över krokar.
Men anvÀnds kroken ofta sÄ Àr det ju definitivt ingen ide med löstagbar. SjÀlv sÄ anvÀnder jag pickup för transporter av grejer, men nÄgra gÄnger per Är sÄ behövs en vagn efter personbilen och dÄ e det okej att offra en minut av ens liv och trycka fast den.
 
Man gÄr inte sÄ nÀra bilen att man kan slÄ i kroken, dÄ Àr man ju sÄ nÀra sÄ man skitar ner sig frÄn allt mög som Àr bak pÄ bilen. Man hÄller avstÄnd.
Om man skippar kulskydd och smörjer in den med spillolja, sÄ lÀr sig folka att hÄlla avstÄnd sÄ smÄningom ;)

PÄ min KIA har jag valt borttagbart, dÄ jag tycker krok Àr ganska fult.
TyvÀrr Àr den lite bökig att ta av och pÄ, sÄ ibland blir jag lite lat att plocka bort den.
PÄ Mercan jag hade innan var den elektrisk, funkade klockrent de Ätta Ären jag hade den. (y)

IMG_2895.png BlÀ!
 
Om man skippar kulskydd och smörjer in den med spillolja, sÄ lÀr sig folka att hÄlla avstÄnd sÄ smÄningom ;)

PÄ min KIA har jag valt borttagbart, dÄ jag tycker krok Àr ganska fult.
TyvÀrr Àr den lite bökig att ta av och pÄ, sÄ ibland blir jag lite lat att plocka bort den.
PÄ Mercan jag hade innan var den elektrisk, funkade klockrent de Ätta Ären jag hade den. (y)

View attachment 528003 BlÀ!

En fast monterad krok Àr oftast mindre ful, och sÀtter man pÄ ett snyggt format mjukt kulskydd sÀ Àr det varken hÄrdare eller skitigare Àn att dra benet mot kofÄngaren
 
Empiriskt efter att ha haft och har bilar med fast, löstagbar och infÀllbar krok sÄ Àr infÀllbar klar vinnare, dÀrefter fast krok. Löstagbar Àr bara ett pill och sÄ ska kroken ligga nÄgonstans.
 
Lycka till med det nÀr du Äker fÀrja. :hihi
Åker fĂ€rja ganska ofta, bor man pĂ„ fastlandet och har hus pĂ„ Gotland blir det ett ganska stort antal resor. Frugan har pendlarkort, sjĂ€lv kör jag reskort Ă€n sĂ„ lĂ€nge men planerar att gĂ„ över till pendlarkort jag ocksĂ„.
 
Empiriskt efter att ha haft och har bilar med fast, löstagbar och infÀllbar krok sÄ Àr infÀllbar klar vinnare, dÀrefter fast krok. Löstagbar Àr bara ett pill och sÄ ska kroken ligga nÄgonstans.
This! 👆:fakta
 
Empiriskt efter att ha haft och har bilar med fast, löstagbar och infÀllbar krok sÄ Àr infÀllbar klar vinnare, dÀrefter fast krok. Löstagbar Àr bara ett pill och sÄ ska kroken ligga nÄgonstans.
Sant det du sÀger!
Men jag löser det genom att placera kroken alltid pÄ samma hylla innanför garagedörren nÀr jag inte behöver den, dvs ca 350 dagar per Är (utom nÄgra gÄnger jag Àr lat att ta av den).
 
Fast krok skyddar ju dessutom bakre stötfĂ„ngare mot optimistiska fickparkerare. Ännu Ă€r det lĂ„ngt ifrĂ„n alla bilar som har radar runt om.
 
Min fasta dragkrok pÄ min Mercedes vito rÀddade min lackerade stötfÄngare för nÄgra veckor sedan. Jag backade in pÄ en parkering som Àr emot en betong mur och jag korkad som jag Àr varken tittade i backspegeln eller back kameran......
 
Hörde lite skrammel bak pÄ ena bilen (inte den som hade close encounter of the third kind med Àlgen) och hittade en lös vÀrmesköld. Trodde att det var den.
Men nÀ, idag skramlade det mer. Tror nog att stötdÀmparen fungerar bÀttre om den sitter fast...
5735d572781ceb87f869cafe3acb03eb.jpg
 
Hörde lite skrammel bak pÄ ena bilen (inte den som hade close encounter of the third kind med Àlgen) och hittade en lös vÀrmesköld. Trodde att det var den.
Men nÀ, idag skramlade det mer. Tror nog att stötdÀmparen fungerar bÀttre om den sitter fast...
5735d572781ceb87f869cafe3acb03eb.jpg
Mazda?
 
Nya fjÀdrar, stötdÀmpare, spindelleder, och bromsbelÀgg. Hjullager fÄr bli en annan dag.

SandblÀstraren valde att strula, sÄ slipar huven med en DA-sandare
 Siktar pÄ lack till helgen.

3fd8d70eb0583a2907dc4f02dd3070da.png


87c81e0841d996eda4f66a5f9334097d.jpg
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I Är var det 52a gÄngen Cus...

Gotland Ring Bike Week Ž26 gÄr mot deltagarrekord!

Med en mÄnad kvar Àr det gl...

FrĂ„n familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor vĂ€xlar upp

I motorvÀrlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ÀndÄ?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show pÄ lördag!

PĂ„ Sveriges nationaldag, nu...

Bilder frÄn DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-mĂ€rke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, vÀlbokat trots turbulens i bolaget!

Det Àr med glÀdje vi pratar...

Back
Top